Serie Review: Dark Seizoen 2

review series dark season 2
Dark/ Netflix

Het tweede seizoen van Dark beantwoordt een paar vragen van het eerste seizoen, maar wordt ook nog mysterieuzer en ingewikkelder.

Een serie over tijdreizen is altijd ingewikkeld, zoals we al konden merken in het eerste seizoen van Dark. Maar als daar ook nog een allerlei paradoxen aan te pas komen, dan wordt het allemaal nog complexer. In het tweede seizoen wordt weliswaar meer duidelijk over de gebeurtenissen en welke rol de personages daar in spelen, maar wordt tegelijkertijd daardoor ook een stuk complexer.

Het is dan ook geen serie om te zien of het daadwerkelijk allemaal wel klopt met het tijdreizen en de gebeurtenissen, maar het gaat meer over de onderliggende motivaties van de personages die zelf verantwoordelijk zijn voor deze science fiction gebeurtenissen. Wie zich dan ook helemaal gaat focussen op of het allemaal wel klopt, maakt niet alleen zichzelf gek, maar bederft zo ook de kijkervaring.

De serie is gemaakt door creatieve mensen met veel fantasie die spelen met verschillende science fiction concepten, zoals de Bootstrap Paradox en de Grandfather Paradox maar dan anders, en niet door fysici, en natuurkundigen die zich specialiseren in dit uiterst complexe vakgebied. Dark wil dan ook een meeslepend, spannend en episch verhaal vertellen, en die het de kijker niet makkelijk wil maken.

Jonas is vanuit 2019 terecht gekomen in een post-apocalyptisch 2052, door toedoen van Noah die hem ontvoerde en in de bunker zette waar het portaal ontstond. Maar door zijn toekomstige zelf, de Vreemdeling, die de passage opblies, kan Jonas niet meer terug door de grotten naar zijn eigen tijd. Nu moet hij proberen een andere weg terug te vinden. We volgen hem in zijn omweg naar zijn eigen tijd en wat hij onderweg allemaal voor schokkende geheimen te weten komt. Wat allemaal verband houdt met Sic Mundus Est, Noah en een geheimzinnig nieuw personage genaamd Adam.

Ondertussen in 2020 volgen we de zes dagen die vooraf gaan aan de aankomende Apocalyps waarin alle personages uit het eerste seizoen een rol te spelen hebben en erachter komen wat er eigenlijk aan de hand is in Winden.

Tenslotte komen we meer te weten over Noah en de oude Claudia in hun strijd om heden, verleden en toekomst.

→ Lees hier wat er precies is gebeurd en waarom in een samenvatting en uitleg van seizoen 2

Opbouw en stijl

De opbouw verloopt niet zoals in het eerste seizoen waarin we met iedereen kennis maakten, alle leden van de vier families, in drie verschillende tijden. Nu volgen we de tijdreis van Jonas en Claudia en de gebeurtenissen in de aanloop naar de Apocalyps. Hierdoor is er minder focus op het onderlinge drama, echter dat drama uit het eerste seizoen blijft wel de basis en motivatie voor de handelingen en acties van de personages nu in 2020.

Het tempo is daardoor echter niet hoger geworden. In nog steeds dezelfde stijl, tempo en manier van vertellen, waarbij de voice-over de kijker nog steeds informatie geeft, is hetzelfde gebleven. Dat ietwat dramatische en prozaïsche van de teksten en zelfs dialogen in het begin zijn ook nog steeds aanwezig.

Doordat er vanuit wordt gegaan dat de kijker nu alle personages kent en de gebeurtenissen uit het eerste seizoen, wordt er nu met gemak door de tijden heen gesprongen. Om iets meer houvast te krijgen, worden de tijdreizende personages wel chronologisch qua levensloop gevolgd. Echter dat wordt bij de oude Claudia op gegeven moment losgelaten, waardoor het alsnog wat verwarrend kan zijn.

review series dark season 2
Higgsfield in 2052/ Netflix

Mysterieus en paradoxaal

De serie blijf net zo mysterieus als het eerste seizoen. Er worden wel wat vragen beantwoord, maar kleine losse eindjes worden (nog) niet allemaal aan elkaar geknoopt. Het wordt in ieder geval niet in beeld gebracht en de kijker moet zelf gevolgtrekkingen maken. Veelal wordt hiervoor de Bootstrap paradox gebruikt; een voorwerp of informatie dat vanuit de toekomst naar het verleden wordt gestuurd zodat het gemaakt kan worden en kan bestaan in de toekomst, waardoor het terug kan worden gestuurd, etc en zo geen oorsprong meer heeft, wordt vaak als verklaring gebruikt. Dat is makkelijk en klinkt logisch en ingewikkeld tegelijk, maar in feite is het een waarom-daarom (en de kip en het ei) verhaal. Een zin die Noah ook bijna letterlijk zegt. Wie graag wil dat alles netjes wordt uitgelegd komt dan ook bedrogen uit. Dit geldt zowel voor motivaties van sommige personages, maar ook hoe sommige dingen zijn ontstaan en ook het waarom van sommige gebeurtenissen in het eerste seizoen blijven onduidelijk.

Met veel herhalingen in de teksten “dat alles zo moet gaan zoals het ooit is gegaan”, “dat de cyclus moet worden doorbroken”, zonder verder in detail te treden, moet de kijker aannemen wat er wordt getoond en wat er zich voltrekt.

De rode draad echter is wel goed te volgen, maar wie echt dieper wil spitten in het hoe en waarom, krijgt hopelijk in het derde en laatste seizoen de definitieve antwoorden.

De personages

Nog steeds zijn de personages de marionetten van het plot. Allen zijn ze verwikkeld in een complexe cyclus die zich telkens herhaalt en waar ze maar niet uit kunnen komen. Het is geen wonder dat ze Winden haten. Ze maken telkens dezelfde fouten of creëren een self fulfilling prophecy. Het is het noodlot van Winden.

Nog steeds is Jonas Kahnwald de hoofdpersoon van de serie en blijkt nog belangrijker dan gedacht. We volgen nog steeds een aantal andere personages. Natuurlijk Martha en Magnus Nielsen, Franziska en Elisabeth Doppler en Bartosz Tiedemann in 2020. Alsook Hannah Kahnwald, Katharina Nielsen en Charlotte en Peter Doppler. In 1987 volgen we Claudia Tiedemann en haar vader Egon Tiedemann en de arme Ulrich Nielsen die al 34 jaar vastzit vanaf 1953 in een psychiatrische inrichting op verdenking van de dood van de aangetroffen jongens Erik en Yasrin uit 2019. Maar ook volgen we Egon in 1954 die de oude Claudia daar tegenkomt en een Hannah uit 2020 die daar naartoe is gereisd om Ulrich te zien. Sommige personages zijn helemaal uit beeld verdwenen en worden ook niet eens meer genoemd.

Wel komen we meer te weten over Noah en wordt er een nieuw personage Adam geïntroduceerd. En komen we meer te weten over Agnes Nielsen, de moeder van Tronte Nielsen en oma van Ulrich en ook over de ouders van Charlotte.

1921 en 2052

Er worden twee nieuwe tijden toegevoegd. Het post-apocalyptische 2052 waar Jonas in terecht komt en we een paar nieuwe personages zien die nooit bij naam worden genoemd. Een vreemd stuk in de serie waarin we Jonas enkel zien handelen en er weinig wordt gesproken of uitgelegd.

Maar ook 1921 is een nieuwe tijd. Een tijd waarin de kerk, waar Noah steeds uitkomt, net is gebouwd en waar Noah nog jong is en waar Adam te vinden is. Daar vindt ook Jonas alle antwoorden, denkt hij.

Alles in dit seizoen draait erom dat Jonas en Claudia de Apocalyps willen voorkomen en de cyclus willen doorbreken. Alle personages, hun handelingen en de gebeurtenissen  en een persoon in het bijzonder lijken dit niet toe te laten. Dit zorgt voor een vrij complex seizoen die je gewoon over je heen moet laten komen. Niet alles wordt (logisch) verklaard of uitgelegd. Dark is geen hard science fiction serie, maar gebruikt tijdreizen als een cool concept om de personages, het noodlot en vrije wil met elkaar te verbinden in een soms net iets te ingewikkelde knoop.

Meer lezen over Dark? Klik dan op onderstaande links:

• Dark (2019)
  • language: German
  • No. of episodes: 8
  • Running time episodes: 53-60 minutes
  • Created by: Baran bo Odar, Jantje Friese
  • Starring: Louis Hofmann, Mark Waschke, Julika Jenkins, Lisa Kreuzer, Jördis Triebel, Oliver Masucci, Karoline Eichhorn, Maja Schöne, Stephan Kampwirth, Daan Lennard Liebrenz, Andreas Pietschmann, Deborah Kaufmann, Lisa Vicari, Paul Lux, Moritz Jahn, Peter Benedict, Gina Stiebitz, Christian Pätzold, CArlotta von Falkenhayn
  • Music by: Ben Frost
  • Cinematography:
  • Production company: Netflix, Wiedemann & Berg Television