Serie Review: Zone Blanche Seizoen 2

review series zone blanche season 2
Zone Blanche/ France 2, RTBF, Netflix

Het tweede seizoen van Zone Blanche gaat naast de misdaad een nog sterkere bovennatuurlijke kant op.

Nadat in het eerste seizoen van Zone Blanche we kennis maakten met Villefranche en Majoor Laurène Weiss en haar team viel niet alleen op dat het misdaadcijfer daar 6 maal hoger ligt, maar ook dat het woud waarin zij wonen een bovennatuurlijk geheim heeft. Alhoewel de moord op Marion, de dochter van de burgemeester werd opgelost, moest Laurène, zo leek het erop, dat bekopen met haar leven. Ware het niet dat zij op mysterieuze wijze werd gered door haar ‘wilderman’ in het bos, die zij ervan verdenkt haar ooit 20 jaar geleden te hebben ontvoerd.

In het tweede seizoen komen we dan ook meer te weten wie deze ‘wildeman’ is, wat er toen 20 jaar geleden met Laurène is gebeurd en nemen de geheimzinnige bovennatuurlijke gebeurtenissen een steeds prominentere plaats in. Maak je op voor het nog spannendere en bovennatuurlijke tweede seizoen van Zone Blanche.

Het is twee maanden geleden dat Camille Laurène doodschoot in het bos. Laurène werd gered door de ‘wildeman’ en gevonden door Teddy. Ze geneest op wonderbaarlijke wijze en ook ontdekt Leïla dat er een vreemd plantenextract in haar bloed zit. Dit alles maakt Laurène nog volhardender in haar zoektocht naar de ‘wildeman’. Met een verschil, dat ze dit keer alles aan Teddy vertelt en hij haar nu ondersteunt, wat voor hem bijna fataal afloopt.

Ondertussen is Cora nog steeds uit op wraak op Gérald die de verantwoordelijke was voor de dood van Marion. En ook Siriani wil de Steiners achter de tralies. Hij wil bewijzen dat ze illegaal giftige vaten lozen in de steengroeve. Hij lijkt steun te krijgen van Delphine Garnier, een milieu-inspectrice die naar Villefranche is gekomen vanwege een mysterieuze bijenaanval.

Bertrand is helemaal ten onder aan het gaan, terwijl de Kinderen van Arduina nieuwe plannen maken om de steengroeve aan te pakken.

Ondertussen blijven de mysterieuze doden groeien en lijken deze steeds meer verband te houden met Laurène’s ‘wildeman’ die godheid Cernunnos blijkt te zijn. Ze stuit meer en meer op de Keltische gebruiken en rituelen en raakt er meer van overtuigd dat het woud leeft en dat wat zich in Villefranche afspeelt allemaal met Cernunnos te maken heeft.

review series zone blanche season 2
strange crime scenes/ France 2, RTBF, Netflix

Opbouw

In tegenstelling tot het eerste seizoen is dit tweede seizoen een meer doorlopend verhaal. Er is nog steeds een misdaad per aflevering, maar die houden nu direct verband met Cernunnos. De bovennatuurlijke gebeurtenissen krijgen dan ook de overhand in dit seizoen en de focus wordt gelegd op Cernunnos en de Keltische gebruiken en hoe die verbanden houdt met Laurène en haar ontvoering en Villefranche in het algemeen. Soms zitten er twee of maximaal drie dagen tussen de gebeurtenissen tussen de afleveringen, maar over het algemeen loopt het verhaal direct door. Waardoor er meer ruimte en aandacht kan zijn voor Cernunnos. Dat betekent wel dat sommige misdaden in dienst staan van die bovennatuurlijke verhaallijn, waardoor niet altijd de eindjes van de misdaad helemaal goed aan elkaar worden geknoopt. Dat komt echter wel erg goed overeen met het gedrag en inmiddels obsessie van Laurène naar Cernunnos die daarbij haar hele team erin meesleept en zelfs in gevaar brengt. Functioneel voor het grote plot klopt die keuze dus wel, maar dit laat soms wel wat vragen liggen.

Met nog steeds een mooie sfeer en sterke cinematografie weet de serie een boeiende en intrigerende mysterieuze sfeer neer te zetten. De losse afleveringen staan allemaal in het teken van de rode draad, maar worden wel steeds heftiger en ook mysterieuzer en vreemder. Zo krijgen ze hulp van een professor Verbeck waardoor ze vervalsers ontmaskeren van de schat van de Romeinen uit 57 vChr. En zo komt Laurène op het spoor van Cernunnos. Er zijn vreemde bijenaanvallen. Waaruit blijkt dat de bijen hen iets willen vertellen, hen naar een lijk leiden en zelf op zoek zijn naar hun koningin. Een boer genaamd Jonas wordt bedreigd en gedood door een onzichtbare kracht, Cernunnos, vanwege zijn vervuiling. Hij weet Laurène echter wel meer informatie te geven, onder andere over Samonios, het dodenfeest. Er staat een jagersmaan aan de hemel die de mensen extreme dingen laat doen en de geest van Camille aan Hermann verschijnt.

De personages

Wel leren we de personages nog beter kennen, hun motivaties, hun leven. Teddy is nu officieel samen met Paul, die Laurène helemaal niet ziet zitten omdat zij Teddy in gevaar brengt. Cora is net zoals haar moeder nog altijd even fanatiek en hun band is wel verbeterd, terwijl haar band met Rudy juist is verslechterd. Hermann heeft het heel moeilijk met de dood van Camille. Bertrand worstelt met zichzelf en zijn identiteit als Steiner. Léa blijkt zwanger. Siriani wil nog altijd de Steiners neerhalen en wordt verliefd op Delphine die hem verraadt. Hij is nog altijd een hele droog kosmische noot in de serie, maar vindt steeds meer zijn plek in Villefranche en neemt het zelfs op voor Laurène en begint alles meer te begrijpen, ook al gelooft hij niet in het bovennatuurlijke. Hij bloeit helemaal op, wordt dapperder en een leuker mens. Roman is verdwenen en blijkt gevangen te worden gehouden in de steengroeve, waar Rudy nu werkt die hem toch bevrijdt. En Sabine blijkt de leider van de Kinderen van Arduina.

review series zone blanche season 2
Cernunnos/ France 2, RTBF, Netflix

Cernunnos

Waar we in het eerste seizoen in de laatste aflevering al een glimp konden opvangen van Cernunnos, komt hij dit seizoen goed in beeld. Cernunnos is de Keltische Hertengod. Hij is heerser over flora en fauna en het woud, landbouw en voorspoed, maar ook van de onderwereld. Dit zou een hoop verklaren wat er gebeurt in Villefranche. Het hogere misdaadcijfer kan ermee verklaard worden, en houdt misschien zelfs wel verband met onbewuste offers.

Cernunnos is prachtig vormgegeven en is tevens de verbeelding van de opstand van het woud tegen de vervulling van de giftige lozingen, waaraan een hoop inwoners meehelpen, bewust of niet, door voor de Steiners te werken. Hij laat ook steeds meer van zichzelf zien en uiteindelijk weet Laurène zelfs een bloedsample van hem te nemen. Cernunnos wordt vereerd op Samonios, het Dodenfeest, 40 dagen na de herfstequinox, de dag waarop Cernonnuos uit de hel rijdt met zijn honden.

Laurène doet zelf meer onderzoek naar de Keltische gebruiken en leest dit in een verslag van Plinius van een Romeins legioen dat in 57 vChr. in het woud een weg wild aanleggen, maar spoorloos verdween. We krijgen dat in flashbacks te zien en geeft al de eerste aanknoping dat Cernunnos wel degelijk bestaat en leeft in het woud en het beschermt.

De ontvoering van Laurène

Wanneer Laurène op een avond met Teddy in het woud is op zoek naar het heiligdom van Cernunnos, ziet ze hem en achtervolgt hem. Ze komen inderdaad bij die plek aan, wat dezelfde plek blijkt te zijn waar Laurène werd vastgehouden 20 jaar geleden wat voor een paar flashbacks zorgt en ze zich alles weer herinnert. En ze was toen niet alleen. Een jongen genaamd Sylvain is daar ook gevangen, maar werd meegesleurd vlak voordat Laurène wist te ontsnappen. De gebeurtenissen van toen lijken zich te herhalen en op mysterieuze wijze voltrekt haar ontsnapping en haar vondst zich op exact dezelfde wijze als toen.

review series zone blanche season 2
flashbacks/ France 2, RTBF, Netflix

Nog meer vragen

Dit seizoen verklaart al veel, maar door deze antwoorden zijn er ook meer vragen opgeworpen die nog altijd niet beantwoord zijn. Er is nog meer mystiek, meer focus op het bovennatuurlijke die de boventoon voert en waarmee nu de misdaden zijn verweven. De natuur, het woud, de dieren en Cernunnos spelen een nog grotere rol en alles lijkt uit te lopen in een climax tijdens Samonios. Die climax is echter wat magerder dan verwacht. Het einde is wat zwak en het is een must om een derde te seizoen te maken. Want de vragen die nu overblijven, zijn de belangrijkste vragen om echt opheldering te geven. Het blijft nu iets te vaag en ook is het lot van sommigen onbekend en is het nog raadselachtiger geworden wat Cernunnos nu precies is.

Theorieën en speculaties (spoilers)

Dat Cernunnos zich steeds meer mengt en laat zien in het leven van Villefranche en de inwoners bedreigt en echt bestaat is duidelijk geworden, maar wie of wat hij is blijft vaag. We konden zien dat hij bovennatuurlijke krachten bezit, daar hij mensen in de lucht kan gooien of trekken, dat hij Laurène soort van uit de dood heeft herrezen door het mos en de planten die nu in haar lichaam zitten. Een gewoon mens is het niet, maar is het dan wel een godheid? De bloedtest van Leïla laat zien dat het gaat om Sylvain en sterker nog dat hij familie, de broer? is van Laurène. Maar hoe is hij zo geworden? En wie heeft dan wel haar en Sylvain 20 jaar geleden ontvoerd en waarom? Moest Laurène ook een Cernunnos worden? Het kan zijn dat Sylvain een lichaam is voor de godheid Cernunnos om fysiek in het bos te zijn, waardoor hij zijn uiterlijk heeft gekregen en niet meer menselijk is. Maar wie heeft dat in scène gezet? Mijn grootste verdachte is Sabine. Niet alleen is zij de geheime leider van de Kinderen van Arduina, maar ook zien we haar tijdens de volle maan Cernunnos oproepen met rituelen.

Het tweede seizoen van Zone Blanche is nog mysterieuzer en richt zich vooral op het bovennatuurlijke van Cernunnos en wat er zich afspeelt in Villefranche. De sfeer is nog altijd mooi met prachtige beelden en goed camerawerk en blijft boeiend en wordt ook steeds spannender juist omdat de rode draad nu voorrang krijgt op losse misdaden. Met aparte, leuke en interessante personages, een mystiek plot en een hoop vragen die nog beantwoord moeten worden vraagt dit om een derde seizoen om meer duidelijkheid te geven en ook over hoe het afloopt met een paar personages. Deze serie is nog steeds erg verslavend en door het doorlopende verhaal juist nog meer.

Meer lezen over Zone Blanche? Klik dan op onderstaande link:

• Zone Blanche (2019)
  • No. of episodes: 8
  • Running time episodes: 50-61 minutes
  • Created by: Matthieu Missoffe
  • Starring: Suliane Brahim, Hubert Delattre, Laurent CApelluto, Samule Jouy, Camille Aguilar, Renaud Rutten, Brigitte Sy, Naidra Ayadi, Anne Suarez, Thomas Daviot, Samir Boitard, Théo Costa-Marini, Marina Hands, Olivier Bonjour, Dan Herzberg
  • Music by: Thomas Couzinier, Frédéric Kooshmanian
  • Cinematography: Christophe Nuyens, Brecht Goyvaerts, Matias Boucard
  • Production company: