Serie Review: Zone Blanche Seizoen 1

review series zone blanche season 1
Zone Blanche/ France 2, RTBF, Netflix

Zone Blanche is een Franse crime en mysterie serie met bovennatuurlijke elementen en interessante personages.

Franse series kenmerken zich vaak door een mooie stilistische en serene sfeer, waarbij vooral het onderhuidse gevoel wordt aangesproken. Vooral de mysterieuze series ontlenen veel aan het surrealisme maar wel met grote nadruk en focus op de realiteit die enigszins vervreemdend is. Zoals een trompe-l’oeil, of iets vanuit je ooghoek kunnen zien wat een rechtstreekse blik onzichtbaar houdt. Alles behalve het misdaadcijfer in deze serie is dan ook vrij subtiel en daardoor mysterieus, van het onderlinge drama en intriges, de cinematografie en het bovennatuurlijke element. Zone Blanche is een zeer interessante serie, waaraan je al snel verslaafd kan raken.

In Villefranche een klein dorp gelegen in een dicht woud is het misdaadcijfer niet alleen heel hoog, 6 maal zoveel als in de rest van Frankrijk, maar ook wonen ze in een gebied waar de ontvangst van de mobiele telefoons slecht zijn en zelf magnetrons op hol slaan. Laurène Weiss is de Majoor van politie, de sheriff en heeft een 18 jarige dochter Cora. Haar team bestaat uit Hoofd Adjudant Louis Hermann, Adjudant Martial “Teddy”/“Nounours”  Ferrandis en politie agente in opleiding Camille Laugier. En tenslotte is er de arts en lijkschouwer Leïla Barami die het team met elke moord bijstaat.

De serie vangt aan met de komst van de nieuwe procureur Franck Siriani, die het leven in Villefranche en hun gewoonten niet kent. Hij valt gelijk met zijn neus in de boter als er een lijk van een vrouw gevonden wordt in het bos. Maar hij komt er al snel achter dat er nog veel meer aan de hand is in het dorp. Een paar maanden eerder is Marion de dochter van burgemeester Bertrand Steiner, vermist geraakt, wat een aanslag is op het dorp. Niet alleen tussen de bewoners onderling, de foute zaakjes van Bertrand Steiner en zijn vader Gérald Steiner, de actiegroep Kinderen van Arduina, maar ook het woud zelf spelen een belangrijke rol in de mysterieuze gebeurtenissen in Villefranche.

review series zone blanche season 1
Laurene, Teddy, Leila/ France 2, RTBF, Netflix

Opbouw, stijl en sfeer

De serie doet erg denken aan Twin Peaks. Misdaad, moord, de mysterieuze verdwijning van Marion (moord op Laura Palmer), de komst van een vreemdeling (Siriani/Cooper), bovennatuurlijke krachten in het bos en is het mysterieus gefilmd en er is zelfs een houtzagerij. Maar dan zonder de complexe en ingewikkelde zaken, het super surrealisme en de weirde mystiek van Twin Peaks, is Zone Blanche veel toegankelijker en aardser en een stuk makkelijker te begrijpen. Wel is de sfeer, de cinematografie, de muziek en de focus op de natuur een belangrijke focus van de serie. Daarbij is er ook in deze serie ruimte voor humor, al zij dat op zijn Frans en subtieler en veel minder absurdistisch dan in Twin Peaks.

De beelden van het woud en het woud zelf zijn prachtig en de sfeer, de geur en de vochtigheid worden goed overgebracht op beeld. De shots van zowel het woud als de scènes zijn stilistisch mooi en vaak genoeg betoverend.

Iedere aflevering betreft een nieuwe misdaad. Zo wordt er in de eerste aflevering een lijk van een vrouw opgehangen in het bos gevonden. In de tweede aflevering wordt er een baby in het bos gevonden. In de grotten wordt er een vrouw vermist. Een jongen wordt tijdens zijn wake vermoord. Een bende criminelen komt de bar Eldorado overvallen, waardoor het hele dorp schietgraag achter hun raam zit. De vrouw van de plaatselijke held pleegt zelfmoord en haar man blijkt allesbehalve een held te zijn. En een chanteur wordt vermoord.

Door die verschillende zaken leren we meer over Villefranche zelf, maar ook over de inwoners en vooral over Laurène, de louche zaken van Bertrand en Gérald en de geheimen van het bos. Zowel het mysterie van de verdwijning van Marion als het mysterie rondom het woud zelf vormen de rode draad in dit seizoen.

review series zone blanche season 2
Siriani and Laurene/ France 2, RTBF, Netflix

De personages

Laurène Weiss

Deze serie is gebouwd op de personages, waarbij Laurène Weiss en haar team en dochter de voornaamste rollen spelen. Laurène is een sterke maar gecompliceerde vrouw. Zij is volhardend, erg betrokken en volgt haar intuïtie die altijd raak is en heeft een bepaalde verbondenheid met het woud.

Twintig jaar geleden, tijdens haar wake, een soort overgangsrite waarbij 18 jarigen een nacht in het woud moeten doorbrengen, is Laurène door een onbekende ontvoerd en dagenlang vastgeketend aan een rots. Om te ontsnappen sneed zij twee vingers van haar hand af. Bertrand was degene die haar vond en naar het ziekenhuis bracht.

Nu is ze nog steeds op zoek naar de dader en is ervan overtuigd dat de verdwijning van Marion daar iets mee te maken heeft. Haar ontvoerder ziet zij als een ‘wildeman’ of ‘iets’ van het woud en naarmate de serie vordert hoe meer ze hem/het op het spoor komt. Ze brengt dan ook veel tijd door in het woud. Ook heeft zij nog gevoelens voor Bertrand en hij voor haar, maar hij is getrouwd met Léa. Een verhouding met hem kan ook bijna niet voorkomen worden.

Cora Weiss

Cora Weiss is de dochter van Laurène en heeft veel moeite met de vermissing van haar beste vriendin Marion. Ze krijgt steun van haar beste vriend Rudy Guerin en vindt het moeilijk dat haar moeder naast haar drukke baan ook veel fysiek en mentaal afwezig is. Cora gaat dan ook zelf actief op zoek naar Marion en komt een vreemd teken op het spoor, drie bomen die samen een A vormen, dat haar leidt naar de actiegroep Kinderen van Arduina onder leiding van Roman Barthélémy die in de bibliotheek werkt en voor het milieu strijdt.

Teddy Ferrandis

Martial Ferrandis is de Adjudant en is veelal de partner van Laurène. Hij is de leuke zorgzame teddybeer “Teddy” (dat in het Frans Nounours is) van het team. Hij heeft ook een cavia op het bureau waar hij vaak mee knuffelt. Hij is erg betrokken en beschermend ten opzichte van Laurène. Hij heeft een geheime relatie met Paul Méric de brandweerman, die nog getrouwd is en een kind heeft. Ook al steunt hij Laurène, Teddy is het niet altijd eens met haar.

Leïla Barami

Leïla Barami is de plaatselijke arts en lijkschouwer. Zij is een harde tante, droog en slim en een vriendin van Laurène.

Louis Hermann

Louis Hermann heeft naast zijn politiewerk vele hobby’s zoals vissen. Hij is een nuchtere man die goed zijn werk doet en trouw is aan het team.

Franck Siriani

Franck Siriani is de nieuwe procureur en verbannen van zijn oude functie naar Villefranche. Hij wil daarom ook de Steiners ontmaskeren en daarmee zijn oude baan terugkrijgen. Hij is een apart figuur. Hij is nuchter, koel en beheersd en afstandelijk en heeft volgens Laurène geen hart en heeft geen idee hoe de mensen hier leven. Hij is bijna overal allergisch voor en heeft voldoende slaap nodig. Hij is een man die slecht te peilen is.

Camille Lauguier studeert voor haar politie examen en is daarom altijd op het bureau. Sabine Hennequin runt de bar Eldorado dat eigendom is van Gérald Steiner, net zoals het halve dorp.

Het woud

Het woud zelf tenslotte is ook een personage. Zowel in de figuurlijke zin als in de letterlijke zin. Want het woud vecht terug als een ecologische levend systeem met een bewustzijn. Dit wordt echter heel subtiel gebracht. Alhoewel Roman dit letterlijk  zegt en benadrukt, wordt dit ook getoond. Niet alleen door het camerawerk en hoe de shots vanuit het bos worden gefilmd, zodat het soms lijkt alsof het woud toekijkt, maar ook de vreemde geluiden die dierlijk lijken maar dat niet zijn en tenslotte de zachte fluisteringen.

Maar ook de dieren van het woud lijken te werken voor het woud. Zo komen de kraaien en adders in opstand en helpen de onschuldigen en vallen de slechte mens aan. De  twee kraaien houden ook alles in de gaten in het dorp. Een wolf, die overigens al jaren niet meer zouden voorkomen in het woud, helpt Laurène om de gevonden baby te beschermen. Bloemen groeien plotseling zonder dat ze geplant zijn en Laurène ziet een vreemde schim van een menselijk figuur met een gewei op een foto.

Dit alles heeft te maken met oude Keltische tekens, tekeningen en runes, die Laurène vindt, maar het is ook waar Roman zich in verdiept. Arduina is dan ook de Keltische jacht- en woud godin en wordt voorgesteld als rijdend op een everzwijn. Al deze beelden, scènes, tekeningen en foto’s worden subtiel in elke aflevering geplaatst zonder dat het op de voorgrond treedt. Zo weet het woud geheimzinnig te blijven, maar wel degelijk een key rol te spelen. Pas in de laatste aflevering zien we echt hoe belangrijk en groot de rol van het woud is en dat er inderdaad zoals Laurène al vermoedde, ‘iets’ mysterieus in het woud woont. En misschien nog wel mysterieuzer dan ze had gedacht.

De Kinderen van Arduina

De Kinderen van Arduina hebben het woud altijd al serieus genomen. Waar de inwoners met het woud leven en menen dat het woud levens eist, maar ze er wel een band mee hebben, beschouwen de Kinderen van Arduina het woud als een levende entiteit, die zichzelf beschermt, maar die ook beschermd moet worden. En dat is nodig ook, want wat de mannen van Steiner ’s nachts in het woud met geheimzinnige vrachtwagens van plan zijn, is geen zuivere koffie.

review series zone blanche season 1
Camille and Cora/ France 2, RTBF, Netflix

Wie is de moordenaar van Marion Steiner?

Dat blijkt alles te maken te hebben met de louche zaken van de Steiners zelf. Zij hebben veel land en de oude steengroeve opgekocht om er “veilig” giftig chemisch afval op te slaan te lozen. Dat zou veel opbrengst opleveren voor hen en het dorp. Maar de Kinderen van Arduina zijn hen op het spoor. Ook Marion is het niet eens met de plannen van haar vader en opa en sluit zich aan bij Arduina. Zij steelt een USB stick met belangrijke informatie, waarschijnlijk dat het chemische afval wel degelijk schadelijk is voor het woud, waar de vele gestorven dieren in de omtrek een bewijs van zijn, om het aan Arduina te geven. Maar voordat zij dit kon doen is zij door een van de mensen van de Steiners gedood. Camille kreeg de opdracht van Gérald om de dief op te sporen, maar beiden wisten niet dat het om Marion ging. Alhoewel per ongeluk duwde Camille Marion van een klif en begroef haar nabij het moeras. De manier waarop, door wie en waarom Marion na haar dood in het moeras is gelegd in een soort nest, blijft een raadsel.

Spoilers:

Als Laurène echter te dicht bij de waarheid dreigt te komen, schiet Camille haar neer en gooit haar in het bos. Laurène lijkt haar laatste adem uit te blazen, maar dan duikt de mysterieuze figuur op. Een man, of wezen met een menselijk figuur met een gewei, of masker en een dierenhuid begraaft haar naakt in het mos en Laurène komt weer tot leven…. Dat is het begin van deze nieuwe bijzondere bovennatuurlijke? ontwikkeling. In het tweede seizoen zien we hoe dit verder zal gaan.

Zone Blanche is allereerst een misdaad drama dat zich naast de crime-of-the-week ook erg richt op de personages. Met een prachtige stijl en sfeer, een beetje humor en met subtiele bovennatuurlijke elementen is dit vooral een zeer mysterieuze serie waarin het woud een van de hoofdpersonages is. Wie van mooi en goed gemaakte series houdt, die verschillende genres mixt moet zeker Zone Blanche gaan kijken. Verslaving verzekerd.

Meer lezen over Zone Blanche? Klik dan op onderstaande link:

• Zone Blanche (2017)
  • language: French