Serie Review: What We Do in the Shadows Seizoen 1

review series what we do in the shadows season 1
Laszlo, Nadja, Nandor/ FX

What We Do in the Shadows is de spin-off serie van de gelijknamige film uit 2012 en stiekem misschien wel nog leuker.

Ook nu volgt een cameraploeg in deze mockumentary vier vampieren die samen in een huis wonen, maar dit keer in Staten Island, New York in plaats van Nieuw-Zeeland. De serie is net zoals de film bedacht en geschreven en geproduceerd door Taika Waititi en Jermaine Clement die ook de hoofdrollen vertolkten in de film, als de vampieren Viago en Vlad. Reken dus op dezelfde humor, van lekker droog en grof, tot slapstick en absurd. Net als de film neemt ook de serie de clichés over vampieren op de hak op een leuke manier en is zowel een ode als een parodie op het genre. Omdat het nu een serie is van 10 afleveringen die ieder ongeveer 20 minuten bedragen, geeft dat de ruimte voor iedere keer een bizar avontuur, een absurd onderwerp en komische situaties, waarbij altijd de personages de focus krijgen.

In Staten Island wonen vier vampieren, Nandor, Laszlo, Nadja en Colin Robinson en de familiar van Nandor, Guillermo samen in een huis. Een filmploeg volgt hun dagelijkse belevenissen en beslommeringen. Zo krijgen we te weten wat er zoal belangrijk is in het leven van een vampier.

Zo komt Baron Afanas langs die wil dat de vampieren de wereld overnemen, wat de vier niet zo zien zitten. Maar dat wel willen proberen via de gemeenteraad. Ook komen ze weer weerwolven tegen die hun aartsvijanden zijn. Ze gaan op stap in Manhattan naar een nachtclub van de vampier Simon the Devious. Laszlo raakt als vleermuis gevangen in een dierenkennel. Ze nemen de Baron mee op stap, drinken van dronken mensen en raken zo zelf dronken en aan de drugs, wat fataal afloopt. En ze moeten voor de Vampiric Counsel verschijnen. Ondertussen houdt Nadja zich bezig met haar menselijke geliefde Gregor die telkens reïncarneert. Ook maakt ze van muurbloempje Jenna een vampier. Ze organiseren de twee jaarlijkse orgie. Nandor wil Amerikaans burgerschap krijgen en komt er ook achter dat hij 200.000 nakomelingen heeft. En komt Guillermo erachter dat hij afstamt van Van Helsing.

Colin, Nandor, Guillermo/ FX

Opbouw en stijl

Iedere aflevering is vrij kort, maar biedt daarom de mogelijkheid om erg goed te focussen op de absurde situaties van die aflevering. Hierdoor blijft de humor en het plot erg strak en zorgt voor een continue lach. Het is een doorlopend verhaal dat iedere aflevering weer een eigen onderwerp heeft. Alle personages krijgen evenveel aandacht, waardoor hun vreemde en superkomische eigenschappen goed naar voren komen en ze ieder hun eigen stommiteiten maken en gekke avonturen beleven of er juist in belanden. Die balans blijft door het hele seizoen erg goed. Er is geen scène te veel of te weinig en de timing van de humor in gedrag, tekst en situaties zijn heel erg sterk neergezet. Het is wel een bepaald soort humor dat je moet liggen, maar dat is wel tot in de perfectie uitgevoerd.

De aankleding van het huis ziet er prachtig uit en is geheel wat je er van zou voorstellen als vier vampieren in een huis wonen. Heerlijk over de top. Behalve logischerwijs de kamer van Colin. En die arme Guillermo woont onder de trap.

De kleding en stijl van de vampieren zijn al net zo over de top en prachtig, echte klassieke vampieren met een bombastische theatrale stijl, als gotische of middeleeuwse prinsen en een prinses.

Het acteerwerk is ronduit briljant en alle vier zijn ze helemaal in de huid van deze absurde personages/wezens gekropen dat het ook heel ‘realistisch’ aandoet, wat voor een extra leuk effect zorgt. Alhoewel de mockumentary crew nooit in beeld komt, spelen zij soms buiten beeld wel een rol, die gelijk ook weer ronduit komisch is.

Naast het wederom briljante optreden van Doug Jones als de Baron, die als geen ander kan transformeren in een vreemd wezen, en die we nu vrij veel echt als een actief personage zien, en hij tevens een reuze komisch acteur is, zijn er nog veel meer cameo’s.

Als extra bonus zijn de ontzettend leuke cameo’s in de aflevering waarin ze voor de Vampiric Counsel moeten verschijnen. Die Counsel bestaat enkel uit bekende vampieren, die al dansend met choreografie van een moderne dans opkomen wat al fantastisch is. Natuurlijk zien we Viago (Taika Waititi), Vlad (Jermaine Clement) en Deacon (Johnny Brugh) terug uit de oorspronkelijke film. Maar ook allerlei acteurs en actrices met hun eigen naam, maar wel als het vampieren personage uit de film waarin ze een vampier speelden. Zo is Tilda Swinton geheel in stijl als Eve uit Only Lovers Left Alive (2013). We zien Wesley Snipes, via skype als Blade uit Blade (1998). Danny Trejo als Razor Charlie uit From Dusk Till Dawn (1996). Evan Rachel Wood als Sophie-Anne Leclerq uit de serie True Blood. En Paul Reubens als Amilyn uit de film Buffy the Vampier Slayer (1992). En dan zijn er ook nog de gastoptredens van een onherkenbare Dave Bautista, en Alexandra Henriksen en Kristin Schaal.

just a little shopping/ FX

De personages

Nandor the Relentless is 757 jaar oud en was ooit een soldaat in het Ottomaanse rijk en koning van een land Quolanudar en had 37 vrouwen. Net zoals de andere vampiers kan hij zichzelf in een vleermuis veranderen of een ander dier. Hij is niet zo heel erg snugger en het meest emotioneel. Hij houdt van basketbal en wil graag ergens bijhoren, of dat nu als Amerikaan is of met echte familie. Hij heeft lang haar en draagt altijd een cape die bijna over de grond sleept, vaak genoeg in een soort feestwinkel waar hij met Guillermo vaak shopt voor feestjes. Nando kan goed vechten en is hierin wel strategisch slim. Hij kan goed zweven, maar is niet zo heel goed in hypnotiseren.

Nadja komt uit Roemenië en is getrouwd met Laszlo die zij ooit vampier heeft gemaakt. Ze is de slimste van het stel, maar ook heeft zij meer prikkels nodig. Zo heeft zij door de eeuwen heen een menselijke geliefde genaamd Gregor die altijd door onthoofding om het leven komt en vervolgens even later weer reïncarneert. Nu komt ze ene Jeff tegen die Gregor blijkt te zijn, maar dat niet weet, wat erg grappige situaties oplevert. Ook blijkt dat het altijd Laszlo was die Gregor onthoofdde, wat Nadja dan weer erg romantisch vindt. Ook is Nadja vrij feministisch en als ze een zielig meisje ziet maakt ze van haar een vampier zodat zij op kan bloeien. Ze neemt Jenna onder haar hoede zodat zij leert hoe ze een vampier moet zijn. Te grappig is dat iedere vampier een speciale eigen kracht heeft, maar dat Jenna niks blijkt te kunnen, maar dan ontdekt dat ze echt onzichtbaar kan worden, wat ze als mens voor iedereen figuurlijk ook al was. Nadja kan overigens goed tegen muren opklimmen en zweven.

Laszlo Cravensworth is getrouwd met Nadja en door haar een vampier gemaakt. Hij is trouw aan haar en heeft als hobby het knippen van heggen die hij allemaal vormt als vulva’s. Hij is best wel gericht op seks en heeft in een enorme hoeveelheid aan pornofilms gespeeld, die Nadja saai vindt. Hij roept ‘Bat’ als hij in een vleermuis verandert. Alhoewel hij niet dom is, is hij wel de meest impulsieve van het stel waardoor hij in de meest bizarre situaties terecht komt. Hij kan vrij emotioneel zijn vooral als het gaat om Nadja en zijn kunst hobby’s, maar kan net zo onverschillig zijn en is vrij egoïstisch. Hij kan goed hypnotiseren en is vrij vol van zichzelf. Mensen doen hem helemaal niets.

Colin Robinson is een energie vampier. Dat houdt in dat hij door mensen en vampieren vreselijk te irriteren of te vervelen hij de energie uit hen zuigt. Iedereen heeft wel een energie vampier op kantoor. Daardoor woont hij in de kelder en kan de rest niet goed met hem opschieten. Hij verdraagt daglicht, heeft een saaie kantoorbaan en kan niet veranderen in een vleermuis. Door zijn baan onderhoudt hij de rest. Hij is zelf ook vreselijk saai en wanneer hij tot steun wil zijn dan zuigt hij zichzelf eigenlijk leeg. Wel ontmoet hij een andere energie vampier, een zogenaamde emotie vampier die leeft op medelijden van anderen. Natuurlijk wordt hij verliefd op deze Evie, maar hun relatie is gedoemd.

Guillermo is de familiar/slaaf van Nandor, het menselijke hulpje, die ook nog eens huur moet betalen voor zijn kamer onder de trap. Hij moet zorgen dat ze genoeg maagden krijgen, ruimt hun rommel op, verbergt lijken en dat allemaal omdat hij zelf zo graag een vampier wil worden. Naar het evenbeeld van Armand, uit Interview with the Vampire (1976) gespeeld door Antonio Banderas omdat hij ook van Spaanstalige afkomst is. Nandor belooft hem steeds om een vampier van hem te maken, maar heeft dat in die tien jaar van dienst nog nooit gedaan en is het waarschijnlijk ook nooit van plan. Maar aan het einde van het seizoen ontdekt Guillermo dat hij afstamt van Van Helsing en hij al per ongeluk twee vampieren heeft gedood en dat gaat waarschijnlijk wel een staartje krijgen.

What We Do in the Shadows is een briljant grappige horror show die heerlijk over de top is, en alles perfect uitvoert. Gelukkig is er al gelijk een tweede seizoen besteld, want dit smaakt zeker naar meer. De personages zijn erg innemend en superkomisch en origineel en er kunnen nog wel honderden verhalen over hen worden verteld, waarin ze weer de meest absurde dingen beleven en doen. Want hoe saai het leven als vampier ook kan zijn, met hen wordt het nooit saai.

Meer lezen over What We do in the Shadows? Klik dan op onderstaande link:

• What We Do in the Shadows (2019)
  • Running time episodes: 22 minutes