Serie Review: The Librarians Seizoen 4

review series the librarians season 4
The Librarians/ TNT, Syfy

Het vierde seizoen van The Librarians is tevens het laatste seizoen en dat belooft het spannendste seizoen te worden voordat het doek valt.

In de voorgaande drie seizoenen hebben de Librarians heel wat te stellen gehad met de magie die terugkeerde in de wereld, de versterkte Leylijnen, allerlei vijanden van de Serpent Brotherhood, Prospero tot Apep, maar ook met elkaar en zichzelf. En juist die twee laatste factoren spelen in dit laatste seizoen een grote rol. Maar ook wordt er nog meer onthuld rondom de Library en grijpt dit seizoen terug naar de eerste film The Librarian: Quest for the Spear (2004), waardoor de hele mythologie van de Library en de Librarians mooi samenkomt in een spannend seizoen en een mooi afgerond einde.

Nu Charlene ook niet meer verbonden is met de Library, besluiten Eve en Flynn om zich samen te binden aan de Library met de Tethering Ceremony, zoals Judson en Charlene dat ooit deden, waardoor zij ook Immortals zullen worden. De Library moet namelijk verbonden blijven met menselijkheid zodat het ‘slecht’ noch ‘neutraal’ wordt, maar in dienst blijft staan van de mens en ‘goed’ blijft. Hoe langer de Library niet verbonden is, hoe  meer de Library af gaat staan van het eigelijke doel, kennis opslaan en bewaren tot verlichting en verrijking voor de mens en zelfs kan verdwijnen.

Als Eve en Flynn oefenen voor deze ceremonie, gaat er plotseling een alarm af. En blijkt dat een van de vier hoekstenen van de oorspronkelijke fysieke Library van Alexandrië, is gevonden. Dat is een slecht teken, want wanneer alle vier de hoekstenen zijn gevonden, hebben ze de macht om de Library fysiek terug te brengen in de wereld, maar aangezien deze zo groot is qua magisch gewicht zou deze imploderen en ophouden te bestaan en zal de wereld terugkeren naar de staat van de Middeleeuwen.

Maar dat is niet hun enige probleem, want het blijkt dat in een geheime kelder van de Library, een oude bekende al 100 jaar zit opgesloten. Het is niemand minder dan Nicole Noone, de eerste Guardian van Flynn. Door toedoen van Jenkins zit zij daar omdat zij artefacten heeft gestolen en slechte daden heeft verricht met slechte bedoelingen tegen de Library. De anderen vinden dat echter moeilijk te geloven en als zij hen helpt met het vinden van de hoeksteen om de Library te beschermen, is dat de eerste wig die wordt geslagen tussen Jenkins, Flynn, Eve, Cassandra, Jacob en Ezekiel.

Als ze vervolgens in een ander avontuur ook Darrington Dare ontmoeten, een vroegere Librarian uit 1888 en de held van Flynn, die stelt dat er altijd maar één Librarian kan zijn, zaait dat nog meer twijfel en zorgt het zelfs voor strijd. Dare’s woorden en de twijfel over Nicole doen Flynn besluiten om ontslag te nemen, waardoor de andere drie Librarians moeten uitvinden wie zich met Eve aan de Library gaat verbinden.

Nog meer strijd en twijfel volgt wat uiteindelijk leidt tot een desastreus gevolg en blijkt dat alles anders in elkaar steekt dan ze hadden gedacht.

review series the librarians season 4
in the movies/ TNT, Syfy

Opbouw en stijl

Dit vierde en laatste seizoen is met recht een finale waardig seizoen. In 12 afleveringen wordt niet alleen de meest complexe villain Nicole Noone, goed uitgewerkt, maar ook wordt de mythologie van de Library zelf meer compleet gemaakt, en krijgen de afzonderlijke personages ieder een eigen grote rol met leuke losse afleveringen die allemaal met het thema verbonden zijn. Zo zijn er weer echte komische silly avonturen, spannende en serieuze avonturen. De rode draad loopt door het hele seizoen heen, terwijl ze ondertussen ook artefacten moeten opsporen en mysteries ontrafelen.

Eerst krijgen ze te maken met Fortuna (‘And the Steal of Fortune’). Zo komen Eve en Flynn in een detective noir film terecht en Cassandra, Ezekiel en Jacob in een Western en vervolgens in een science fiction film (‘And the Silver Screen’). Leren we de gekke dieven familie van Ezekiel kennen in een Kerstavontuur, terwijl Eve, Flynn en Jenkins met Santa op vakantie gaan (‘And the Christmas Thief’). Komen ze oog in oog te staan met Rasputin (‘And the Graves of Time’) en Darrington Dare (‘And the Bleeding Crown’). Ze krijgen te maken met een machtig bos tijdens een teambuilding uitje, waarbij Cassandra alleen maar grappen uithaalt met Ezekiel (‘And the Disenchanted Forest’). Cassandra krijgt in haar eentje te maken met een Fairy (‘And the Hidden Sanctuary’) en krijgen Eve, Ezekiel en Jacob te maken met geesten (‘And a Town Called Feud’). Tenslotte  beleeft Jenkins zijn eigen avontuur als hij van lichaam wisselt met een 28 jarige nerd genaamd Jeff (‘And Some Dude Named Jeff’).

Ook dit seizoen is vol met avontuur, actie, magie en humor, dat allemaal op een leuke wijze met elkaar verbonden is. De losse afleveringen staan in het teken van de rode draad en zijn er goed mee verweven. Het is een mooi slotstuk geworden dat een echte afsluiter is en het hele verhaal mooi afrondt.

Dit laatste seizoen gaat namelijk geheel om de Library zelf en hoe belangrijk deze is voor de mensheid. Wat het inhoudt om een Librarian te zijn, de opoffering, maar ook de avonturen en de roeping. Zelfs Jenkins heeft dit seizoen een grotere rol en wordt zijn persoon meer uitgediept, wat het betekent om een Immortal te zijn. Dit alles heeft te maken met de op handen zijnde Tethering Ceremony, waardoor Flynn en Eve Immortals worden en Cass, Jacob en Ezekiel dé Librarians.

Nicole Noone

Alles begint bij de ontdekking van een gevangen Nicole Noone in de kelder (‘And the Dark Secret’). Aangezien zij ooit de Guardian was van Flynn en ook zijn geliefde, wat nu Eve is, vertrouwt Eve haar niet. Zij vertrouwt Jenkins die zegt dat Nicole artefacten heeft gestolen om tegen de Library te gebruiken, iets wat de Library door had en waardoor zij nu gevangen zit. Flynn wil hier echter niets van weten en wil geloven in de onschuld van Nicole. Mede omdat het zijn schuld was dat zij terug in de tijd terecht kwam. Want op hun laatste missie samen, het einde van de film The Librarian: Quest for the Spear, kwam zij hem halen op de motor. Ze moesten de tijdmachine van H.G. Wells opsporen, maar doordat Flynn dacht een slim trucje uit te halen, ontplofte de tijdmachine en slingerende Nicole 500 jaar terug de tijd in. Terwijl zij vergeefs op hem wachtte, kwam hij niet opdagen. Dit heeft haar bitter gemaakt en werd zij een Immortal door een magisch drankje te drinken. Zij zegt dat dit haar op de been heeft gehouden om hem ooit weer te kunnen zien. Als zij hen helpt om de hoeksteen van de Library terug te vinden, is dat het bewijs voor Flynn dat zij goed is. Jenkins beweert dat dit een truc is en Eve heeft haar twijfels.

Dus gaat Eve zelf op pad om die twijfels weg te nemen. Door samen te werken met Nicole om een artefact terug te vinden, komt Eve meer te weten over Nicole, maar ook over Immortal zijn en wat je daarvoor op moet geven. Het brengt hen naar de strijd met Rasputin en alhoewel hij zegt dat Nicole en hij samenwerkten, zegt zij dat zij hem heeft gedood en dat zij juist infiltreerde. Om zichzelf te bewijzen doodt ze hem, maar hij steekt haar ook neer met een dolk, Koschei’s Needle, die een Immortal kan doden. Hierop besluit Jenkins om zijn Immortality over de te dragen aan Nicole om haar leven te redden. Nicole is weer een Immortal en Jenkins plotseling sterfelijk (‘And the Graves of Time’).

review series the librarians season 4
on vacation/ TNT, Syfy

Flynn en Eve

Alhoewel Flynn en Eve vol vertrouwen begonnen aan de repetities van de Tethering Ceremony zijn door de komst van Nicole er toch wat barstjes ontstaan. Eve heeft gezien wat Immortal zijn met je kan doen en wat je ervoor moet opofferen. Maar ook heeft Nicole twijfel gezaaid bij Flynn. Niet alleen haar woord tegen dat van Jenkins en de Library en naar het schijnt zij de waarheid sprak, maar ook meent zij dat de Library een instituut is en dat elk instituut corrupt is en zij verraden is. Als ook nog Flynn’s held die naar de toekomst is gereisd om het op te nemen tegen zijn aartsvijand Ambrose Gethik tegen hem zegt dat er maar één Librarian tegelijk mag zijn, omdat er anders oorlog van komt, zet Flynn aan het denken en neemt ontslag.

Cassandra, Jacob, Ezekiel

Met het vertrek van Flynn, zal er toch een Tethering Ceremony moeten plaatsvinden en moet Eve tussen hen kiezen. Maar ook speelt bij hen de vraag of er inderdaad maar één Librarian mag zijn, een kwestie waar ze het niet over eens worden en ook geregeld van mening veranderen.

Cassandra gaat uitzoeken wie zij is als zij geen Librarian is. Want nu zonder tumor heeft ze plotseling een heel leven voor zich. Ze dacht altijd dat zij op jonge leeftijd dood zou gaan en had niets te verliezen. Nu heeft ze plotseling alles te verliezen en weet niet eens hoe het is om een normaal leven te leiden. Dus neemt zij een sabbatical naar het veiligste stadje van Amerika, Havenport, maar dat blijkt niet zonder (magische) reden en blijkt dat ze niet werkt voor de Library maar een Librarian ís. Dit is haar eigen avontuur waarin verder niemand aan te pas komt en zij aan zichzelf bewijst dat ze klaar is om dé Libarian te zijn.

Ezekiel leren we beter kennen doordat we ook kennis maken met zijn adoptie moeder en zijn zussen. Het is een gezin dat steelt en doet denken aan Oliver Twist. Ezekiel wordt altijd onderschat, niet alleen denkt zijn moeder dat hij een dief is van niks, maar ook de andere Librarians vinden dat hij het minst recht heeft om dé Librarian te zijn. Maar Ezekiel bewijst dat hij meer is dan een meesterdief, maar ook altijd heeft gestolen om het weg te geven aan anderen die het nodig hadden, een moderne Robin Hood.

Jacob vindt dat hij met zijn hoge IQ, zijn kennis en vechtkunsten het meeste recht heeft op de titel dé Librarain, maar net zoals de anderen weet hij niet of hij zich wil binden aan de Library en Immortal wil zijn.

Om de groep goed te houden besluit Eve om gebruik te maken van een opdracht uit het Clipping boek waarin ze naar een teambuildings camp worden gestuurd. Ze wil ook aan hun eigen team werken. Maar al gauw blijkt dat daar vreemde dingen gebeuren en is ook DOSA aanwezig. Na het avontuur met DOSA in het derde seizoen voelt DOSA wel de neiging om te concurreren, maar werkt samen met de Librarians omdat ze het belang ervan inzien.

Jenkins

Arme Jenkins, nu hij zijn Immortality aan Nicole heeft overgedragen is hij nu gewoon sterfelijk en dat gaat hem niet zo goed af. Hij moet nu eten en drinken om in leven te blijven, hij ervaart allerlei andere lichamelijke ongemakken en heeft plotseling een leesbril nodig. Cassandra helpt hem ook voordelen in te zien, zoals een verrukkelijke high tea. Zijn onsterfelijkheid kwam al eerder ter sprake met Flynn, die hem vroeg hoe het voelt om nooit te sterven, waarop Jenkins antwoordde dat het soms misschien wel welkom zou zijn. Daar komt hij nu wel van terug. En of dat nog niet erg genoeg is, wordt hij van lichaam gewisseld met Jeff Peppers die de grootste fan is van de Librarians en Jenkins wil zijn. Nu zit Jenkins in het lichaam van de 28 jarige nerd Jeff en moet samen met zijn vrienden, D&D nerds, en via de backdoor van de Library binnen zien te komen. Zo leren we een andere kant kennen van Jenkins, wat een erg leuke aflevering oplevert, maar ook zien we hoe deze backdoor eruit ziet, met drie Indiana Jones achtige kamers met beproevingen. Jenkins is zelfs als gewoon mens de held.

review series the librarians season 4
in the Library/ TNT, Syfy

De Library

Maar waar het vooral om draait in dit seizoen is de Library zelf. We leren dat de Library is opgericht rond 300 voor Christus, in Alexandrië om alle boeken en artefacten te bewaren. In 48 voor Christus viel Ceasar de Library aan en stak deze in brand. De Librarian van toen Agathocles the Nimble redde wat hij kon en maakte van de Library een magische Library in een pocket dimension, geankerd aan een bepaalde plek. Hij verstopte de vier hoekstenen, die de Library weer fysiek zouden kunnen maken, wat voor een implosie zou zorgen door het enorme magische gewicht. In 1700 ontstond er een Order, De Heretic Order of Shadows die de Libraray wilden  vernietigen om zo terug te gaan naar de Middeleeuwen en een einde te maken aan de Verlichting.

Om de Library menselijk en in dienst van de mens te houden, moesten er twee mensen aan worden verbonden, dat deden Judson en Charlene als eerste Librarian en eerste Guardian. Zonder hen zou de Library enkel de artefacten beschermen en alles als een vijand beschouwen.

En dat is precies wat er staat te gebeuren in de laatste afleveringen nu de Library niet verbonden is aan menselijkheid. Want volgens de Library mag er maar een Librarian zijn.  Als Cassandra, Jacob en Ezekiel samen moeten uitvinden wie de Librarain mag zijn gebruiken ze een spreuk van de Ritual of the One, waardoor de Library Jenkins overneemt en hem gijzelt in zijn eigen lichaam en de Librarians dwingt om het tegen elkaar op te nemen. Ze moeten elkaar doden, zodat er een overblijft en Eve moet toekijken. Weigeren ze, dan doodt de Library Jenkins. Ze raken verstrikt in hun eigen nachtmerries terwijl ze elkaar niet herinneren, maar Eve weet hen te redden en te overtuigen wie ze zijn. Eve weet zelfs Jenkins te redden, maar de Library neemt wraak en doodt hem. Hierop zijn de drie Librarians woedend en nemen officieel ontslag, de Library en Eve alleen achterlatend (‘And the Trial of the One’).

Dan blijkt dat dit allemaal het vooropgezette plan was van Nicole. Want Flynn heeft helemaal geen ontslag genomen, maar zij heeft hem gevangen genomen. Alles wat er aan vooraf ging, het verlies van de hoeksteen in een andere dimensie, hun twijfel en strijd, de artefacten die Nicole heeft verzameld, is allemaal in werking gezet en gebruikt om wraak te nemen op Jenkins en de Library. Jenkins en de Library hadden dus toch gelijk. Maar het is te laat. Nu de Library niet meer verbonden is, verdwijnt deze en laat het Eve en de anderen achter in een alternate reality die grijs en kleurloos en smaakloos is, zonder kunst, kennis en verlichting. Terwijl Eve probeert de Library in haar hoofd te herinneren en levend te houden, spoort ze de anderen op, komt terecht in een gekkenhuis waar ook Flynn gevangen zit en binden ze samen de strijd aan tegen Nicole en brengen de Library met hun herinneringen weer terug.

Tenslotte gaat Flynn terug in de tijd vlak voordat Nicole Immortal wordt en zorgt ervoor dat zij trouw blijft aan de Library. Zij beseft dat zij niet zijn Guardian is, maar die van de Library. Weer terug in de tijd, blijkt dat alles na het moment van het oefenen van de Tethering Ceremony in de eerste aflevering niet is gebeurd en dat hij wakker wordt op dat moment. En in plaats van te oefenen voeren ze de ceremonie dan al uit. Terwijl Flynn en Eve de enigen zijn die zich alles herinneren, zijn nu Cassandra, Jacob en Ezekiel de Librarians en is ook Jenkins weer zijn eigen oude Immortal zelf. Ze beseffen dat ze nu hun eigen weg kunnen gaan en zich niet hoeven te houden aan de oude regels, maar deze zelf kunnen maken. Het is het begin van een heel nieuw hoofdstuk, met Flynn en Eve als de Immortal Librarian en Guardian, Jenkins als de Immortal Caretaker en Cassandra, Jacob en Ezekiel als de officiële Librarians. (‘And the Echoes of Memory’).

Dit vierde en laatste seizoen van The Librarians is een mooie afsluiter van alle avonturen van de Librarians. Het seizoen zit goed in elkaar, heeft leuke afwisselingen die in balans zijn met de rode draad en de Librarians zijn nu volgroeid en volleerd. De hele mythologie is op een fijne manier uitgewerkt en kloppend gemaakt en zo heeft deze serie een begin een midden en een einde dat niet teleur stelt en dit samen een enorm leuk en spannend avontuur vertelt.

Meer lezen over The Librarians? Klik dan op onderstaande links:

• The Librarians (2017-2018)
  • Season: 4