Serie Review: The Librarians Seizoen 3

review series the librarians season 3
The Librarians/ TNT, Syfy

Het derde seizoen van The Librarians zit weer vol humor, actie, mysterie en magie en villains met de Librarians als de slimste helden ooit.

In het tweede seizoen van The Librarians moesten Cassandra, Jacob, Ezekiel, Eve, Flynn en Jenkins het opnemen tegen Prospero, die eigenlijk Shakespeare bleek te zijn maar overgenomen door zijn eigen fictieve personage. Ze slaagden er weliswaar in om Prospero met zijn hulpje James Moriarty te verslaan en Shakespeare terug te brengen naar zijn eigen tijd, maar konden niet voorkomen dat Prospero de Leylijnen superchargde, zodat ze nog sterker worden. Met de consequenties hiervan krijgen ze in het derde seizoen mee te maken, terwijl iedereen groeit als Librarian.

Door toedoen van Prospero zijn de Leylijnen nu supersterk, waardoor er nieuwe magische artefacten ontstaan, die mensen nu per ongeluk of express weten te gebruiken. Het is de taak van de Librarians om deze nieuwe artefacten op te sporen en veilig te stellen in de Library die hiervoor speciaal een nieuwe kamer heeft aangemaakt, om deze moderne artefacten in op te bergen.

Maar of dat niet lastig genoeg is, krijgen ze te maken met Apep, de Egyptische god van de chaos, die door de kracht van de Leylijnen nu mensen kan bezitten. En ze krijgen ook te maken met DOSA, de Department of Statistical Anomalies, die de Librarians in de gaten houden.

Apep en DOSA en de mythologie van de Library

In dit derde seizoen is de grote vijand Apep. Apep is de Egyptische godheid van de chaos. Hij wil een portaal openen dat ooit in de Library is gemaakt om het pure kwaad in te verbergen. Apep wil dat portaal openen en het kwaad loslaten op de wereld dat hij nu via de Leylijnen kan verspreiden. We komen te weten dat Judson samen met Charlene dat portaal heeft gemaakt en dat Judson de eerste Librarian ooit was en Charlene de aller eerste Guardian.

Dat betekent dat Charlene in dit derde seizoen een rol van belang heeft, aangezien zij de enige is die weet hoe het portaal geopend moet worden en Apep achter haar aanzit.  Maar ook is zij de enige die weet hoe Apep te stoppen is. Hiervoor is The Eye of Ra nodig, een artefact dat verborgen is door een voormalige Librarian Teddy  Chislington in een andere dimensie, die de vorm heeft van het verhaal van Alice in Wonderland. Om de Eye of Ra te gebruiken is echter een leven nodig, een opoffering.

Flynn gaat eerst op zoek naar Charlene, maar ze blijkt spoorloos en besluit alleen naar haar op zoek te gaan, terwijl de anderen zich bezig houden met allerlei gloednieuwe magische artefacten die voor heel wat problemen zorgen.

Als Flynn na lang zoeken en ondertussen de Eye of Ra heeft bemachtigd, Charlene vindt in Shangri-La, blijk dat hij niet de enige is die een opoffering moet maken. Om uit handen van Apep te blijven, verbreekt Charlene haar band met de Library, middels een ritueel dat Jenkins uitvoert. Nu is ook Charlene naar de andere dimensie gegaan waar Judson zich ophoudt, maar kunnen ze zich nog wel vertonen in de spiegel.

De andere vijand is DOSA, de Department of Statistical Anomalies, een afdeling van de overheid die onderzoek doet naar buitengewone verschijnselen. Ze staan onder leiding van General Cynthia Rockwell die ooit de mentor was van Eve. Dat heeft ook nog een staartje, want het blijkt dat Eve in de eerste aflevering helemaal niet toevallig Flynn tegen het lijf liep op een missie, maar dat opgezet was door Rockwell en DOSA, zodat Eve, zonder dat ze zelf hiervan op de hoogte was, kon infiltreren. Want DOSA meent dat de Library gevaarlijk is, met allerlei artefacten die als wapens gebruikt kunnen worden.

review series the librarians season 3
on a mission/ TNT, Syfy

Rode draad en de personages

In dit derde seizoen worden beide vijanden erg goed met de rode draad en de losse verhaallijnen verweven en krijgen de personages ook meer de ruimte om zich te ontwikkelen. Niet alleen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling groeien de Librarians, worden ze wijzer en verstandiger, maar neemt ook de kracht van hun gaven toe. De enige die altijd zijn eigen coole zelf blijft is Ezekiel.

We zien Jacob in Shangri-La trainen met de Monkey King die hem alles leert om zo goed mogelijk de vechten. In de een na laatste aflevering waarin Shangri-La dreigt overgenomen te worden door een slecht man en de Monkey King is betoverd, weet Jacob hem en Shangri-La te redden, samen met de anderen en wordt hij beloond met de magische gave om innerlijke ziel te geven, dat als een tatoeage op zijn arm staat. Jacob is de enige die absoluut tegen het gebruik van magie is, maar nu toch een magische gave heeft gekregen. Net zoals de anderen is hij tot de conclusie gekomen dat magie niet slecht hoeft te zijn, maar dat ze het niet te pas en te onpas moeten gebruiken, slechts als een laatste redmiddel.

Degene die maar al te graag magie wil gebruiken is Cassandra, al wordt zij door de anderen hierin tegengehouden. Zij ziet magie niet als slecht, maar als een hulpmiddel. Net zoals alle wetenschappelijke middelen die ook ooit eerst als magie en een wonder beschouwd werden, zo denkt zij ook over magie. Maar magie komt met een prijs en zolang ze niet exact weet hoe ze het moet gebruiken kan het erg gevaarlijk zijn, wat de aflevering waarin ze een kristal moeten vinden maar al te duidelijk maakt. Het is tevens een aflevering waarin de tegenpolen Jacob en Cassandra samen op missie zijn en moeten samenwerken.

Maar er zijn meer ontwikkelingen gaande omtrent Cassie want haar dokter zegt dat de tumor in haar hoofd nu zo gevaarlijk groot is dat ze niet lang meer heeft als ze de tumor niet weg laat halen. Dit houdt zij geheim voor de anderen en doet alsof er niets aan de hand is. Want zij is bang dat als ze dat doet, ze haar gave kwijtraakt. Haar gave is wie zij is, maar ook de tumor hoort bij haar, hoe angstig ook. Als ze toch bezwijkt en ze met spoed wordt geopereerd, blijkt niet alleen dat ze haar gave nog heeft, maar nog veel groter en sterker is geworden en nu gemengd is met magie. Ook kan zij nu kennis telepathisch overdragen aan een ander. De tumor heeft haar gave al die tijd onderdrukt, in plaats van dat het de oorzaak was van haar gave, wat zij altijd dacht.

Ook blijkt dat Cassie gevoelens heeft voor Jenkins en hem mee uitvraagt, maar dat Jenkins zijn hart al heeft weggeven aan een ander. Die ander blijkt niemand anders dan Charlene te zijn, maar die hoort bij Judson. Maar gelukkig beleeft Cassie toch een beetje romantiek met de vampier Estrella waar ze een innige kus mee deelt.

Er is meer romantiek want Flynn neemt Eve mee onder valse voorwendselen op een romantisch uitje in de natuur. De reden echter is dat hij een manier heeft gevonden om Apep te verslaan, met het Oog van Ra, maar dat dit een leven vereist als offer. Hij is bereid om zijn eigen leven op te offeren, maar vertelt dat niemand.

Maar er zijn meer geheimen, want Flynn en Eve bekokstoven samen een plan om Apep in de val te lokken, echter zonder dat Eve op de hoogte is van de opoffering die Flynn moet maken. Jenkins, Cassie, Ezekiel en Jacob zijn op hun beurt dan weer niet op de hoogte van het plan van Flynn en Eve, omdat zij het backup plan moeten zijn, mochten Eve en Flynn falen. Eve blijkt in dit plan een uitstekend tacticus te zijn, waarin haar skills goed tot hun recht komen. Ze weet Rockwell nadat zij zich heeft geopenbaard aan Eve als baas van DOSA en zij Eve vertelt dat zij een sleeper agent is om de Library binnen te komen, draait Eve dat spelletje om en gebruikt DOSA om Apep te lokken en om de artefacten tijdig veilig te stellen. Gelukkig komen de anderen snel achter hun plan en weten Jacob met zijn gave om de innerlijke ziel te gaven, Cassie met haar vergrootte mathemagics gave om kennis te geven en Ezekiel met zijn gestolen lovepotion om een hart te geven, Apep menselijk en fysiek te maken zodat hij het offer kan zijn in plaats van Flynn.

review series the librarians season 3
Charlene’s last mission/ TNT, Syfy

Losse afleveringen

De Librarians krijgen in het derde seizoen te maken met veelal nieuw gemaakte magische artefacten, maar ook weer met oude die ze op moeten sporen.

Cassie en Jacob gaan samen op missie om een magisch kristal te vinden, maar stuiten op een bijeenkomst van de Jotnar Frost Giants, demons die leven van chaos en zich voeden met het kristal (‘And the Reunion of Evil’). Cassie gebruikt magie tegen de wil in van Jacob en tovert het kristal uit het ijs, maar per ongeluk in haar lichaam. Een komisch en hachelijk avontuur volgt met Cassie en Jacob in de hoofdrol.

Vervolgens krijgen de Librarians te maken met een self-fulfilling prophecy en de Oracle of Deplhi (‘And the Self-Fulfilling Prophecy’) wat er goed is gefilmd met flashbacks, mysterie en een spannende ontknoping, waarin Eve haar slimme tactische kunsten kan vertonen.

Maar ook creepy clowns en een heel nieuw artefact duiken op in een Kermis, waarin Ezekiel, Eve, Cassie en Jacob worden omgetoverd tot kermisklanten en het aan Jenkins is om hen te redden (‘And the Tears of an Clown’). Een hele komische aflevering waarin Cassie een zeemeermin is en praat als een dolfijn, Jacob de sterke man is, Eve twee hoofden heeft waarvan er een super bijdehand is en Ezekiel een slangenbezweerder die alleen kan praten door middel van zijn fluit.

In de aflevering waarin Flynn de Eye of Ra gaat opsporen, belanden ze eerst in de Bermuda Driehoek en belandt Flynn in de andere dimensie gemaakt door Teddy Chislington (‘And the Trail of the Triangle’). Een aflevering waarin we Flynn weer terug zien en hij centraal staat.

Dan komen de Librarians op het spoor van een vreemde sekte, die Cindy aanbidt (‘And the Curse of Cindy’). Nu kan Ezekiel zijn kunsten vertonen en niet die van een dief, maar die van begrip en empathie.

En we komen vampiers tegen die door een steensoort van een meteoriet op een bepaalde plek in de zon kunnen lopen en daar een wellness hebben gebouwd om mensen helpen (‘And the External Question’). Het is ook de aflevering waarin Cassandra haar slechte nieuws te horen krijgt, maar net op tijd wordt geopereerd. En we zien in de een na laatste aflevering dat Jacob traint in Shangri-La met de Monkey King (‘And the Fatal Separation’). In deze aflevering vindt Flynn eindelijk Charlene, wat een komische ontmoeting oplevert en zien we ook eens Charlene in actie.

Dit derde seizoen van The Librarians zit nog beter in elkaar. De rode draad is goed verweven met de losse afleveringen en iedereen krijgt ruim de aandacht om zich te ontwikkelen. De losse afleveringen bevatten spanning en humor en zijn door hun afwisseling goed in balans. Met nog meer magie, meer uitdieping van de personages en de mythologie van de Library zelf, werkt dit seizoen toe naar een vierde en laatste seizoen. Waarin de drie Librarians  die steeds meer groeien uiteindelijk volwaardig zullen zijn.

Meer lezen over The Librarians? Klik dan op onderstaande links:

• The Librarians (2016-2017)
  • Season: 3