Film Review: Slaughterhouse Rulez (2018)

review film slaughterhouse rulez 2018
Slaughterhouse Rulez/ Sony Pictures

Slaughterhouse Rulez (2018) is een horror comedy met coming of age elementen en een hoop monsters.

Wat krijg je als je Harry Potter mixt met de Cornetto Trilogy? Dan krijg je het zwart komische horror avontuur dat zijn naam Slaughterhouse Rulez eer aan doet. Met Simon Pegg en Nick Frost dit keer als producers en in bijrollen in plaats van de in hoofdrollen. En geschreven en geregisseerd door Crispian Mills in plaats van Edgar Wright die de Cornetto Trilogy regisseerde en samen schreef met Simon Pegg. Toch heeft Slaughterhouse Rulez wat weg van de Cornetto Trilogy die bestaat uit Shaun of the Dead (2004), Hot Fuzz (2007) en The World’s End (2013) maar heeft minder absurde humor, wel sociaal commentaar en is in zijn geheel minder spannend.

Alhoewel de hoofdrollen dit keer zijn weggelegd voor een stel tieners op de kostschool genaamd Slaughterhouse is het nog steeds een R-rated film mede door het brute geweld,  de seks en orgies en het straffe taalgebruik. Daardoor is de film, bedoeld voor volwassenen met veelal kinderen in de hoofdrol, waardoor het beoogde publiek wat onduidelijk is. Maar wie van de Cornetto Trilogie heeft genoten, zal deze film ook kunnen waarderen, al is het verstandig om de verwachtingen iets naar beneden te schroeven.

Toch is Slaughterhouse Rulez ondanks dat het een afgezwakte versie is van de Cornetto films, zeker erg vermakelijk en zijn de tieners innemend en stelen vooral kleine Wootton, Hargreaves en Blake de show.

Don Wallace wordt door zijn moeder naar de kostschool Slaughterhouse gestuurd omdat zij overtuigd is van zijn potentie en die hij daar optimaal kan ontwikkelen. Maar Slaughterhouse is allesbehalve een fijne plek zoals Hogwarts. Wel zijn er verschillende huizen, voor de sporters, de meisjes en de slimmeriken en ook Sparta, voor de losers waar ook Don wordt ingedeeld. Zijn kamergenoot is Willoughby Blake die net zijn kamergenoot heeft verloren aan zelfmoord. De hiërarchische verdeling van de school bevalt Don helemaal niets en hij wil eigenlijk zo snel mogelijk naar huis na het autoritaire en wrede gedrag van de scholieren. Maar als hij kennis maakt met Clemsie en als een blok voor haar valt wil hij het nog wel even uithouden.

Ondertussen raakt hij bevriend met Blake en leert hij meer over de school zelf die in het gebouw Slaughterhouse huist dat ooit werd gebouwd door een man van adel genaamd Slaughter die het beest van Slaughter doodde.

Net zoals in Harry Potter is het ook verboden om het bos in te gaan en om in het meer te zwemmen. Omdat er daar een fracking site bevindt. Maar juist deze fracking site zorgt voor een hoop ellende en doet iets in de grond ontwaken wat er eeuwen geleden door Slaughter zelf was opgesloten.

Dan is het aan Don, Blake, Clemsie, haar vriendin Kay en Wootton en Hargreaves om de monsters te stoppen.

Opbouw, stijl en personages

Het verhaal met Don in de hoofdrol volgt zijn eerste kennismaking met de school, de leerlingen, de leraren waaronder de aan liefdesverdriet lijdende Meredith Houseman gespeeld door Simon Pegg, het hoofd van de school The Bat, gespeeld door Michael Sheen en ook Woody de leider van de milieubeweging tegen de fracking site die daar kampeert en die tevens oud Slaughterhouser is, gespeeld door Nick Frost.

Alle personages zijn gebouwd op kleine stereotypen. Clemsie als de slimme sportieve knappe en aardige meid die bij de Olympiërs hoort, de hoogste rang in Slaughterhouse. Kay als het schaakgenie. Wootton een vierde jaars die nooit de regels en historie van de school kan onthouden en Hargreaves als zijn beste vriend waarmee hij samen een soort Dungeons and Dragons speelt. Don is de spil in het verhaal. En tenslotte is Blake het meest gecompliceerde en uitgewerkte personage, door zijn gedrag, zijn achtergrond en aanwezigheid. Hij is de enige die diepte brengt in de film en die als persoon ook realistisch wordt neergezet en met de meeste eigenschappen driedimensionaal is.

Doordat er eerst de tijd wordt genomen oude personages voor te stellen, hoe de hiërarchie in elkaar zit, de historie en het hele reilen en zeilen op Slaughterhouse, komt de film wat traag op gang. De personages krijgen wel veel aandacht, maar worden behalve Blake niet uitgewerkt en blijven vlak. Ondanks dat de tieners de hoofdrollen vertolken komt er vrij veel seks en geweld, drugs en alcohol en harde praat in voor,  wat weinig functie heeft voor het uiteindelijke plot zelf. De humor die hier wordt gebruikt wisselt van flauw naar vrij harde humor en raakt niet altijd zijn doel.

Pas echt leuk begint het te worden als we op tweederde van de film eindelijk aankomen zijn bij het plot zelf. Dat alles te maken heeft met de fracking site waardoor er een enorm sinkhole ontstaat waardoor de monsters die zich onder de grond bevinden plotseling aan de oppervlakte komen en een waar bloedbad aanrichten. Dan breekt de hel pas goed los en komen de tieners pas echt goed tot hun recht. Dan komt hun ware aard naar boven, zorgt het voor een hoop campy fun, van afgerukte ledematen in het rond spuitend bloed, loshangende ingewanden, en een paar dappere tieners die de strijd  aangaan.

Dit laatste deel weet optimaal gebruik te maken van de zwarte humor, de tieners en de personages en weet dit mooi te verbinden met de historie van de school zelf. Ook hier weet Blake, gespeeld door Asa Butterfield de meeste aandacht naar zich toe te trekken en zijn complexe karakter goed uit te laten komen. Ware het niet dat Don de werkelijke hoofdrolspeler is omdat we hem als kijker volgen, en door middel van hem kennis maken met Blake, maar eigenlijk trekt Blake deze rol naar zich toe.

De monsters zien er goed gemaakt uit. De muziek is top, de spanning in het laatste deel is fijn opgebouwd en de personages weten het einde van de film in meerdere betekenissen te redden. Echter de hele lange aanloop naar de horror en de actie, voegt niets toe aan deze leuke finale en laatste akte van de film.

Slaughterhouse Rulez is een vermakelijke film die op het einde, op tweederde van de film beter tot zijn recht komt in alle elementen. Dan barst de campy gory fun pas echt los, laten de personages van zich spreken en klopt het verhaal beter. En dat is zeker niet te laat, wel net op tijd en blijkt de film uiteindelijk toch nog erg leuk, vol horror, spanning, geslaagde humor en is het een bizarre coming of age horror comedy geworden.

• Slaughterhouse Rulez (2018) 104 min
  • Directed by: Crispian Mills
  • Produced by: Charlotte Walls