Serie Review: Happy! Seizoen 2

review series happy season 2
Happy, Hailey and Nick/ Syfy

Happy! seizoen 2 is weer een komisch absurd seizoen vol actie en humor, seks en geweld, maar zal helaas, als het aan Syfy ligt, ook het laatste seizoen zijn.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, dit tweede seizoen is het laatste seizoen, nadat Syfy besloten heeft om Happy! te cancellen. Dat is erg jammer aangezien het tweede seizoen niet alleen het plot en de personages uit het eerste seizoen verder uitwerkt, maar tevens toewerkt naar een spetterende finale, dat het derde seizoen had kunnen zijn, als slotstuk van een trilogie. Het tweede seizoen voelt dan ook echt aan als een tussenseizoen, waarin meer duidelijk wordt over de personages en gebeurtenissen en hoe het Happy! universum in elkaar zit en een aanloop is naar de laatste antwoorden en oplossingen.

In het eerste seizoen maakten we kennis met Nick Sax, oud politie agent die nu huurmoordenaar is geworden. Als Hailey Hansen wordt ontvoerd door de Very Bad Santa, gaat haar fantasievriendje Happy op zoek naar haar vader zodat hij haar kan redden. Die vader is de alcohol- en drugsgebruikende Nick, die wonderlijk genoeg ook Happy kan zien. Samen met zijn ex-partner agente Meredith McCarthy, zijn ex en moeder van Hailey Amanda, gaan ze op zoek naar deze Very Bad Santa, krijgen te maken met een gangster genaamd Blue en blijkt “kindervriend” Sonny Shine de culprit te zijn van het hele gebeuren. Ondertussen komt via een omweg de demon Orcus terecht in zijn beoogde gastheer Blue, heeft Sonny hele vreemde wezens, genaamd Wishees als muzen en loopt er een psychopathische huurmoordenaar Smoothie in de rondte.

Aan het einde weet Nick Hailey te redden, en komt de evil Santa aan zijn einde. Wordt Blue in de gevangenis gezet maar wordt bezeten door Orcus. Lijkt Smoothie doodgeschoten door Mer en is Sonny ontsnapt. En Amanda heeft iets verschrikkelijks meegemaakt in de Shine Tower bij een orgie van Sonny en zijn Wishees, wat nog een staartje gaat krijgen. Maar in het tweede seizoen staat Nick voor de moeilijkste taak ooit, leren omgaan met Hailey, een vader proberen te zijn en zich goed gedragen. Gelukkig krijgt hij weer hulp van Happy.

Nick is taxichauffeur geworden en probeert zijn leven te beteren. Meredith is als agente ontslagen en is nu makelaar geworden, maar geobsedeerd door Sonny om hem alsnog te grazen te nemen. Hailey heeft een trauma overgehouden aan haar ontvoering en gedraagt zich slecht op school waardoor ze naar een Katholieke meisjesschool wordt gestuurd. Maar ook Amanda heeft een trauma overgehouden aan de gebeurtenissen en gedraagt zich heel vreemd.

In de gevangenis neemt Orcus Blue steeds meer over. Smoothie blijkt helemaal niet dood en zoekt contact met Hailey. En Sonny heeft het nu voorzien op Pasen om deze feestdag weer groots te maken. Hiervoor heeft hij inspiratie opgedaan door de gewelddadigheden tijdens afgelopen Kerst en nu zet hij aanslagen en geweld in om Pasen meer aandacht te geven, want de dood verkoopt beter dan seks.

In het eerste seizoen zijn sommige grotere plannen in werking gezet die zich nu in het tweede seizoen voltrekken. Wat tot een dramatische climax moet leiden, zonder dat iemand het door heeft.

review series happy season 2
Nick hallucinating Happy/ Syfy

De personages

Het eerste seizoen was vooral een introductie van de personages, het plot en het hele universum van Happy! Er zijn dingen in werking gezet die zich nu in het tweede seizoen gaan voltrekken. Dat zorgt ervoor dat het tweede seizoen meer verhaallijn heeft, dieper in gaat op de personages en het universum nog meer uitbreidt. Hierdoor komt het tweede seizoen iets trager op gang en is het eerst nog wat onduidelijk waar het allemaal heen gaat. Dit in tegenstelling tot het eerste seizoen dat vanaf het begin een duidelijke missie had; Nick en Happy die samen Hailey moeten redden. Maar naarmate het tweede seizoen vordert komt er meer lijn in en wordt het als vanouds een bizarre rollercoaster.

Het thema in het eerste seizoen had al te maken met verschillende soorten trauma’s en hoe de personages daar verschillend mee om gaan. Nu in het tweede seizoen laat het de directe nasleep zien van een trauma. Hailey reageert zich af en wordt hierin gestimuleerd en gemanipuleerd door Smoothie die haar vriend wil zijn, met een gevaarlijk doel. Nick probeert zich te gedragen, niet drinken, vechten, doden, brandstichten, gokken enzovoorts en probeert alles achter zich te laten voor Hailey.

Met Amanda gaat het niet zo goed en die gedraagt zich heel vreemd, alsof ze continu high is. Haar gedrag en het gedrag van Nick geven Hailey geen vertrouwen en al helemaal geen veilige omgeving, waardoor Smoothie nog meer vat op haar heeft en haar laat inzien dat haar ouders altijd tegen haar liegen.

Meredith is nu weliswaar makelaar, maar gaat zelf verder in haar onderzoek om Sonny te ontmaskeren en is al een heel eind gekomen.

Nu Happy officieel het fantasievriendje van Nick is, trekken zij meer naar elkaar toe. Nick wordt op het rechte pad gehouden door Happy. En Happy wordt een stuk grover en bijdehanter door Nick, wat voor een paar erg komische opmerkingen en gedrag zorgt. Als Happy dan ook nog begint te puberen is hij eigenlijk een oefenmaatje voor Nick, zodat hij beter leert om te gaan met Hailey, zelfs het ouder-kind sekspraatje komt voorbij en is erg aandoenlijk en awkward tegelijk. De wisselwerking tussen Nick en Happy is erg goed en is de sterke basis van de serie. De chemie zorgt voor een hele rits aan emoties en situaties die voorbij komen.

Pasen in plaats van Kerst

Dit alles speelt tegen de achtergrond van Pasen in plaats van Kerst en heeft dit seizoen alles te maken met wederopstanding, vruchtbaarheid en nieuwe leven. Dat thema komt terug bij meerdere personages en wordt zo mooi in het plot zelf verweven. En dit keer is er geen Very Bad Santa, maar een Evil Bunny. En in plaats van een Kerstsjaal, draagt Nick nu een Hawaiibloes en een Paassjaal.

Het seizoen begint ook met een aantal nonnen met bomgordels die uiteindelijk allemaal de lucht in vliegen, door toedoen van een Evil Bunny gehuld in een zwart SM pak. Vervolgens vilt Smoothie een organisator van een paaseizoektocht levend, en stopt hem in een groot chocolade paasei. En krijgt Nick al weer direct te maken met foute rabbijnen en conservatieve Joden die in de orgaanhandel doen.

Ook nu is er weer sprake van een mysterie. Wat is Orcus van plan? Wat is Sonny van plan? Wat is Smoothie van plan met Hailey? En wat is er met Amanda aan de hand?

review series happy seaosn 2
Amanda and Sonny and his Wishees/ Syfy

Actie, geweld, humor en seks op een campy manier

Met een wat trage opbouw, maar zeer goed gekozen komen we hier uiteindelijk allemaal achter. Terwijl ondertussen de ledematen in de rondte vliegen en Nick weer op dreef is. De vechtscènes zijn dit keer nog beter met hun choreografie en erg amusant om naar te kijken met absurde campy over de top humor en geweld. Juist omdat Nick op het rechte pad wil blijven en hij probeert te vechten zonder iemand te doden, gebeuren nu de raarste en bizarste kills zonder dat hij dit express doet. Deze manier van vechten is op een steengoede wijze gefilmd, waarbij de cinematografie de comic vibe sterk inzet, waardoor het nog meer over de top wordt dan het eerste seizoen. De gevechten in het Nazi bejaardentehuis zijn briljant komisch, maar ook met de gevangenen, de bewakers van het huis van Sonny in een vecht-dans routine, en met de Joden zijn erg grappig.

Maar vooral het korte maar krachtige gevecht met een Wishee waarin Nick door het  wezen wordt geabsorbeerd en zich een weg naar buiten schiet is helemaal fantastisch en ranzig tegelijk. De manier waarop hij uiteindelijk de Wishee verlaat is over de top ranzig en heeft een pure comic vibe.

Die comic vibe en de vechtscènes geven een goede balans aan de mysteries en de trauma verwerkingen waar de personages mee worstelen. Ook nu wordt hier weer realistisch en geloofwaardig mee om gegaan. Deze trauma’s en hoe de personages hier mee omgaan is het enige in de serie waar niet de spot mee wordt gedreven en nooit te komisch in beeld wordt gebracht en geeft een serieus en tragisch tintje aan de serie, wat het verhaal alleen maar ten goede komt.

De poep- en seksgrappen zijn dit keer overdadig aanwezig, wat voor wat ranzigheid en veel wc-scènes zorgt. Maar ook Happy draagt hierin zijn steentje bij als hij voor het eerst seks ontdekt met Bo Peep. Wat een weirde, hilarisch en ongemakkelijke scène oplevert, maar dat Happy zelf wel menselijk weet te maken.

Cinematografie en stijl

Dit alles wordt precies in balans gehouden waardoor het allemaal net niet over de schreef gaat. Door menselijke personages, over de top personages, vreemde wezens, bizarre gebeurtenissen, absurde humor en campy geweld, blijft die balans goed. Door gebruik te maken van originele en creatieve cinematografie gecombineerd met goed gekozen muziek wordt de comic vibe goed behouden, zodat het over de top blijft en de serie precies weet over te brengen wat niet serieus bedoeld is en wat wel. Zo zijn er hele scènes in zwart wit als flashbacks, of in slow motion gefilmd, en is de scène met een hallucinerende Nick erg leuk, of is er gekozen voor bepaalde camerastandpunten wat ook weer dat comic effect geeft.

De settings en decors, van het huis van Sonny, het decor van zijn tv-set, maar ook de vormgeving van de Wishees zien er heel mooi en origineel vormgegeven uit. Verschillende locaties, keuzes van settings, stijl en kleding, niet alleen de over top outfits van Sonny, maar ook van Nick dit keer met zijn netpanty, vormen een bont geheel. Ook hierin zie je duidelijk de comic stijl terug.

Dit seizoen is ook nu weer cynisch en vol harde grappen en sociaal kritisch, wat goed wordt gebracht. Ook bijvoorbeeld door twee corrupte walgelijke detectives te hebben die beiden vrouw zijn, rollen die normaal gesproken zijn weggelegd voor de walgelijke mannen. Dit is ook een feministisch standpunt. Zelfs het pro-life wordt nog even op de hak genomen en afgekraakt, een issue dat nu erg speelt in Amerika. De serie heeft geen archetypen mannen of vrouwen, maar gaat om mensen die goede of slechte keuzes maken.

review series happy season 2
no killing/ Syfy

Het plot: Sonny Shine, de Wishees en Orcus

In het tweede seizoen wordt er veel duidelijk, worden er vragen beantwoord, maar komen er ook nieuwe bij. Er worden dingen afgerond en nieuwe dingen worden in werking gezet.

Ten eerste komen we meer te weten over de achtergrond van Sonny Shine. Hij woont in een enorm landhuis en is getrouwd met de voormalige actrice en heldin van Nick, Bebe DeBarge. Bebe is een beetje cuckoo en kan daardoor ook Happy zien. Maar het belangrijkste wat we te weten komen is dat Sonny na die auditie die we op tape hebben gezien, hij de Wishees tegenkwam en die hem hielpen en die telepatisch tegen hem spraken. Met hun hulp heeft hij allemaal videobanden van belangrijke mensen op videoband vastgelegd waarmee hij hen chanteert en in zijn macht heeft. Hierdoor is hij groots geworden, wat begon met het afpakken van de kindershow van Dayglow Doug.

Maar dit alles is onderdeel van een groter plan waarbij Sonny zelf als een pop fungeert. Want de Wishees zijn in werkelijkheid Lemuren, dienaars van Orcus, de god van de dood, uit de onderwereld. En het plan van Orcus is om een idool ten val te brengen waardoor mensen hoop verliezen en hij zo gevoed wordt. Dus eerst heeft hij Sonny tot een idool gemaakt om hem vervolgens te laten doden.

En wel op een vrij heftige manier, door Hailey tijdens de live show van Pasen Eggtacular. Daarom bevriende Smoothie haar en manipuleerde haar om wraak te nemen op Sonny.

Tenslotte gedraagt Amanda zich raar omdat zij zwanger is van de Wishees en haar lichaam en geest daar extreem vreemd op reageren. In haar buik zitten allemaal balletjes met kleine Wishees erin.

Het einde

Omdat er geen tweede seizoen komt bij Syfy (laten we hopen dat Netflix het stokje overneemt) is dit een open einde dat veel vragen achterlaat. Er zijn wel veel dingen beantwoord en afgerond. Zo is Sonny wel tijdens de live show Eggtacular doodgeschoten, maar niet door Hailey, maar door Amanda. Hierdoor zit Amanda nu in de gevangenis. Hailey loste echter wel een schot, maar Nick sprong voor Sonny en werd geraakt. Hij ging dood, maar werd door Orcus een tweede kans aangeboden en tot leven gewekt. Hij neemt zes maanden later, tijdens Halloween wraak op Smoothie en doodt hem. Ondertussen heeft Mer onvrijwillig kennis gemaakt met een geheim genootschap waar ook de oude oma Assunta bij zat, de Blue Feather, en is onvrijwillig lid geworden. Ook heeft Mer nu de voogdij over Hailey.

Nu het plan van Orcus is geslaagd is het de vraag hoe het nu verder moet. Daar heeft Happy met god in de hemel, het grote fantasievriendje, een gesprek over. Want nu Nick een halve zombie is in dienst van Orcus, Amanda achter de tralies zit, Mer die lid is van een evil genootschap en Hailey die op het punt staat om ook een killer te worden is het aan Happy om iedereen te redden. Maar hoe? Misschien dat we er ooit achter komen.

Het tweede seizoen van Happy! is weer over de top in bijna alles, humor, geweld, seks en bizarre gebeurtenissen maar wordt weer prima in balans gehouden door menselijke personages en realistische thema’s. De cinematografie is weer helemaal top en geeft echt die comic vibe weer. Met Nick en Happy weer in hachelijke avonturen is dit weer bizar, absurd en campy fun. Het is eeuwig zonde dat er nu een einde aan is gekomen, met nog veel losse eindjes, een hoop onbeantwoorde vragen, nieuwe ontwikkelingen en met de hoofdpersonages allemaal in benaderde situaties achterlatend.

Helemaal omdat het derde seizoen een mooi afgerond einde had kunnen zijn en we al een glimp opvingen van Nick zes maanden later tijdens Halloween met zijn Halloweensjaal. Hoe leuk was het geweest als het slotstuk zich had afgespeeld tijdens Halloween en we echt met Orcus en de Blue Feather de occulte horror kant op konden gaan met een spectaculair einde. Het heeft niet zo mogen zijn, tenzij Netflix zich als redder in nood opwerpt. We zullen zien. In ieder geval hebben we van twee seizoen van een unieke serie die gedurfd is kunnen genieten.

Meer lezen van Happy!? Klik dan op onderstaande links:

• Happy! (2019)
    Running time episodes: 40-48 minutes