Graphic Novel Review: Gyo (Junji Ito, 2002)

gyo junji ito 2002

Gyo is een bizarre horror graphic novel met een absurd avontuur uit het brein van Juni Ito.

Gyo is een bizarre graphic novel van Junji Ito. Deze seinen manga, bedoeld voor mannen boven de 18 jaar heeft weer een bijzonder horror verhaal in petto. Dit keer volgen we Tadashi met zijn vriendinnetje Kaori die op vakantie zijn aan de kust in Okinawa. Maar al gauw verandert hun vakantie in een nachtmerrie.

Tadashi en Kaori zijn op vakantie in Okinawa. Ze duiken en zwemmen en hebben het naar hun zin, totdat Kaori een vreselijke stank ruikt wanneer ze op zee zijn. Aangezien Tadashi niets ruikt en vindt dat ze zich een beetje aanstelt, want in de haven en aan zee ruikt het nu eenmaal naar vis, krijgen ze ruzie. Tadashi vindt haar een beetje ondankbaar en Kaori raakt steeds meer obsessief bezig met die stank en duikt telkens onder de douche, maar lijkt de geur maar niet kwijt te raken.

Maar Kaori blijkt gelijk te hebben, wanneer een vreemd wezen, een vis op poten hun huisje binnendringt en de oorzaak van de stank blijkt te zijn. Tadashi ontdoet zich van de vis, maar Kaori kan niet aan de stank ontsnappen, zelfs niet als ze weer terug zijn in Tokyo. En dat is ook niet zo vreemd, want de vis op poten die zij hadden gevonden, was niet de enige. Al gauw wordt het hele strand en Okinawa overspoelt met allerlei soorten vissen, roggen, inktvissen en zelfs haaien die op poten en stinkend naar de stank van de doden, de stad overspoelen en mensen aanvallen.

Dat is nog maar het begin. Want als Tadashi naar zijn oom gaat die wetenschapper is, komt hij achter een vreselijke waarheid. Tadashi moet alles op alles zetten om zijn geliefde Kaori te redden. Of is het is te laat?

Opbouw en stijl

Het verhaal leest op z’n Japans weer van rechts naar links en van achteren naar voren. Eerst is dat vreemd, maar dat went snel. Het verhaal heeft een goede opbouw en verloopt snel, zeker wanneer ze weer terug zijn in Tokyo. De idee van dit verhaal is meer richting mad scientist science fiction gemixt met body horror, in plaats van een mystieke achtergrond zoals in Uzumaki. Dat maakt dit verhaal enigszins bizar en vreemd en ook vrij ranzig. Maar echte horror is het wel. Het spreekt ook iets minder tot de verbeelding dan Uzumaki en het mysterie wordt ontrafeld al blijft ook dit einde open. Het verhaal neemt toe in spanning en is daarom een echte page turner.

In 19 hoofdstukken neemt Junji Ito de lezer mee in een avontuur van Tadashi waarin de wereld langzaam verandert in een Apocalyptische veldslag. Hierin volgen we de gebeurtenissen die zich opstapelen en wat Tadashi meemaakt. Alles is vanuit zijn gezichtspunt geschreven, maar ondanks dat, volgen we nauwelijks zijn gedachten, zoals dat in Uzumaki wel het geval was. Dat maakt het misschien iets minder interessant, maar het hoofdstuk met het circus wat een absurdistisch horror effect heeft, maakt heel veel goed.

gyo junji ito 2002

De tekeningen

De tekeningen dragen erg bij aan de spanning van het verhaal. De realistische pentekeningen in zwart wit zijn vol beweging, mooie shots en close ups. Hierdoor leest het als een film, waarin de belangrijkste scènes met goed gekozen shots duidelijk in beeld worden gebracht. De tekeningen en personages komen daardoor weer goed tot leven. De details van de tekeningen en vooral ook de monsterlijke vissen en vreemde apparaten zijn erg mooi getekend en laten soms weinig tot de verbeelding over, al wordt het nooit vulgair, vies en ranzig wel.

De afwisseling van formaat van de tekeningen zijn goed gekozen voor de spanning en het tempo in het verhaal. Het is fijn om soms een hele grote tekeningen die twee bladzijden in beslag neemt te zien, waarbij de details goed te zien zijn en het beeld even goed tot je doordringt. Want door de spanning en het snelle tempo, ben je wel eens geneigd om snel over de tekeningen heen te scannen, in plaats van ze goed en oplettend te bekijken.

Bonus verhalen

Achterin, of eigenlijk voorin, staan twee bonus verhalen. Waarbij het eerste verhaal The Sad Tale of the Principal Post leuke zwarte humor heeft.  En het tweede verhaal The Enigma of Amigara Fault een geheimzinnige premisse heeft. Het zijn twee leuke toevoegingen van wederom spannend, maar weird en bizar horror graphic novel.

Gyo is een bizarre horror, waarin science fiction en body horror de boventoon voeren. Dat zorgt voor een aantal ranzige beelden, maar ook het kleine liefdesverhaal tussen Tadashi en Kaori blijft een grote rol spelen en is de grote motivator voor Tadashi. Met mooie pentekeningen waarin veel actie en details worden gebruikt komt dit vreemde verhaal tot leven.

Meer lezen over de graphic novels van Junji Ito? Klik dan op onderstaande links:

• Gyo (2002), 396 bladzijden.
  • Story & Art by: Junji Ito