Serie Review: The Librarians Seizoen 2

review series the librarians season 2
The Librarians/ TNT, Syfy

Het tweede seizoen van The Librarians is weer een erg vermakelijk seizoen met nieuwe personages en mysteries dat heerlijk wegkijkt.

Na het eerste leuke, beetje cheesy maar erg vermakelijke seizoen van The Librarians maakten we kennis met drie nieuwe Librarians. De serie haakt in op de films van The Libarian, Flynn Carsen en gaat verder met nieuwe avonturen en nieuwe personages. Cassandra Cillian, Ezekiel Jones en Jacob Stone zijn de nieuwe Librarians die Flynn bijstaan. Alle vier worden op hun beurt bijgestaan door Colonel Eve Baird, hun Guardian en Jenkins de Caretaker van de Annex van de Library.

In het eerste seizoen kregen deze zes te maken met de Serpent Brotherhood die magie weer terug wilden brengen in de wereld, wat gedeeltelijk is gelukt en waar de Librarians nu in het tweede seizoen de nasleep van ondervinden. En ook door toedoen van de Serpent Brotherhood verschool de Library zich en zijn er een aantal artefacten vermist. Aan het einde van het eerste seizoen weten ze succesvol de Library terug te halen, maar een aantal artefacten blijven vermist. Terwijl Flynn daar naar op zoek gaat, gaan de drie Librarians, met Eve op pad om de magie in toom gehouden, in dit wederom leuke en spannende tweede seizoen.

Terwijl Flynn een aantal belangrijke verdwenen artefacten uit de Library opspoort, gaan Cassandra, Jacob, Ezekiel en Eve hun eerste echte avonturen als officiële Librarians beleven. Alhoewel ze eerst ieder hun eigen solo missies ondernamen, merken ze toch dat ze sterker en slimmer zijn en effectiever als ze samenwerken. Dit probeert Eve hen steeds tevergeefs te vertellen, maar wanneer er een nieuwe grote vijand op hun pad komt, moeten ze toch weer samenwerken en beseffen ze hoe zeer ze dat hebben gemist.

Dit keer is het een fictief karakter, een zogenaamde Fictional die voor problemen zorgt en door het terugkeren van de magie in de wereld is hij sterker dan ooit. Het is niemand minder dan Prospero, de tovenaar uit The Tempest van Shakespeare die zijn eigen plan wil uitvoeren. Hierbij roept hij James Moriarty, de aartsvijand van Sherlock Holmes op uit de boeken om hem te ondersteunen om zijn plannen uit te voeren.

review series the librarians season 2
back in The Library/ TNT, Syfy

Opbouw, stijl en personages

Dit seizoen pakt het net ietsje heftiger aan dan het eerste seizoen dat nog prima familievermaak was, maar nu komen er iets meer volwassen thema’s en situaties aan bod en is er ook meer geweld aanwezig. Wel nog steeds allemaal vrij onschuldig. Dit tweede seizoen is ten opzichte van het eerste seizoen sterk verbeterd. Het ziet er beter uit, de humor is vlotter en minder cheesy, evenals de teksten en dialogen en het spel van de acteurs. Ook weet de serie wel het vermaak en de soms wat cheesy fun, op een goede manier te behouden, zodat het toch luchtig blijft.

Er wordt meer de tijd genomen om de personages beter te leren kennen en iets meer uit te diepen. Terwijl de rode draad met Prospero en Moriarty op de achtergrond blijven spelen, zijn er elke aflevering nieuwe problemen en mysteries rondom de vrijgekomen magie op te lossen. Ondanks dat de Library weer terug is, zijn er nog een aantal artefacten kwijt, waar Flynn eerst samen met Eve achter aan gaat. Maar ook is de Library nog niet helemaal zijn oude zelf. Zo verplaatsen de kamers zich zomaar, is er een kamer die op slot zit en waarvan geen sleutel is. Andere kamers gedragen zich heel vreemd, waarvan er een zelfs binnenstebuiten is gekeerd.

Sommige afleveringen richten zich met een bepaald avontuur specifiek op een personage die door middel van dat probleem meer wordt uitgediept. Zo komen we meer te weten over de moeizame relatie van Jacob met zijn vader die we leren kennen. Dit heeft een realistische aanpak en geen happy ending, maar gaat over het kiezen van de eigen weg in plaats van goedkeuring van een ander te willen hebben.

We leren ook meer over het karakter van Cassandra en dat zij aangetrokken wordt tot magie en dat wil combineren met wiskunde, de zogeheten mathemagics. Ook gaat zij niet onopgemerkt voorbij aan de Ladies of the Lake die magie en wetenschap willen combineren. Tenslotte laat Cassandra zien dat zij wel degelijk dapper en zinvol is, en geen nutteloos zwak meisje.

Maar ook Ezekiel bewijst meer dan een opportunistische dief te zijn, die afgaat op zijn geluk en een einzelgänger is die het allemaal niet zoveel kan schelen. In een aflevering bewijst hij dat hij juist heel veel om het team geeft en zichzelf opoffert om hen te redden.

Alhoewel Eve geen specifieke aflevering heeft, sijpelt haar karakter dat moedig en opofferingsgezind is en iedereen wil redden sterk door. Die drang is zo sterk dat Jenkins haar vertelt dat het niet de taak is van de Guardian om per se het fysieke lichaam te redden, maar vooral de ziel van de Librarian. De verleiding in de Library met zoveel magische en krachtige objecten en artefacten is zo groot, dat het haar taak is om ervoor te zorgen dat de Librarians niet corrupt worden of hun kracht en kennis voor zichzelf of het kwade aan te wenden. Ook wordt haar onduidelijke relatie met Flynn op de proef gesteld als Moriarty ook interesse in haar toont en zelfs gevoelens voor haar heeft, wat Flynn vrij jaloers maakt.

Wie Jenkins is, is nu ook onthuld. Ooit een rider van de ronde tafel, als Sir Galahad, was hij de zoon van Sir Lancelot, Dulaque, de vijand uit het eerste seizoen. Jenkins is nu een Immortal geworden en is meer dan 1000 jaar oud.

review series the librarians season 2
mathemagics/ TNT, Syfy

De afleveringen

In de eerste aflevering (‘And the Drowned Book’) zien we hoe de Librarians toch weer gaan samenwerken en maken we gelijk kennis met Prospero en Moriarty, de rode draad in dit seizoen (‘And the Broken Staff’). Maar de Librarians krijgen nog veel meer problemen en vreemde situaties voor hun kiezen.

Zo krijgen ze te maken met een shapeshifter, de Hoklonote die gedijt op chaos en leugens, waardoor Jacob geconfronteerd wordt met zijn verstop-gedrag en de Librarians meer te weten komen over elkaar en ook allerlei vreemde weetjes over Cassandra (‘And What Lies Beneath the Stones’). Het is de eerste zaak die ze met z’n drieën zonder Eve, maar wel met hulp van Jenkins oplossen.

Op de campus van een universiteit moeten ze de strijd aanbinden met een Lovecraftian monster dat vanuit een andere dimensie verschijnt en mensen met een te groot ego ontvoert (‘And the Cost of Education’). De focus ligt bij Cassandra en de mathemagics.

Dan zien we Flynn weer een keer verschijnen en die krijgt te maken met een heel vreemde, maar toch bekende man die zijn geheugen kwijt is (‘And the Hollow Man’). De man Ray Glasney blijkt de fysieke vorm van de Library te zijn. Een hele leuke aflevering waarbij ook weer Prospero en Moriarty opduiken waarbij deze laatste samenwerkt met Eve.

Dan krijgt een oude vriend van Eve uit haar tijd bij het leger te maken met een Duivelscontract (‘And the Infernal Contract’). Een aflevering waarin Eve een belangrijke les leert.

Vervolgens gaan ze in Londen lekker clubben, om een aantal mysterieuze doden en gewonden te onderzoeken en stuiten daarbij op Dorian Gray (‘And the Image of Image’). Een leuke nieuwe magische moderne wending van dit klassieke verhaal waarbij iedereen zijn steentje bijdraagt. En we een dronken Cassandra te zien krijgen, die met Eve gaat flirten.

Dan komen ze met z’n vieren in een timeloop vast te zitten, maar blijkt het een videogame te zijn (‘And the Point of Salvation’). Deze aflevering bevat geweld, maar is dit keer Ezekiel de held.

Dan in de laatste twee afleveringen wanneer Prospero zijn ultieme plan ten uitvoer gaat brengen, komen ze eerst terecht in een alternatieve werkelijkheid, een fictionele werkelijkheid die Prospero voor hen heeft gecreëerd (‘And the Happily Ever Afters’). En komen Flynn en Eve tenslotte terecht in 1611 op het moment dat Shakespeare The Tempest op gaat voeren, maar dat er iets heel vreemd gebeurt dat niet in de geschiedenisboeken staat (‘And the Final Curtain’). De laatste twee afleveringen zijn spannend, grappig en zitten erg leuk in elkaar. Niet alleen een andere dimensie, waarin Cassandra, Ezekiel en Jacob hun beste zelf zijn, maar ook tijdreizen, humor, mysterie, en een hele leuke ontknoping maken dit een topfinale. Maar ook het weerzien met Excalibur die nu weer herenigd is met Flynn is erg leuk.

Het tweede seizoen van The Librarians is weer erg leuk en vermakelijk en beter dan het eerste seizoen. Met weer een leuke en interessante rode draad, waarin het dit keer gaat om fictieve personages, en met meer magie en mathemagics, meer uitdieping van de personages en een goede balans met humor, is dit een zeer geslaagd seizoen.

Meer lezen over de Librarians? Klik dan op onderstaande links:

• The Librarians (2015)
  • Running time episodes: 42 minutes