Serie Review: The Librarians Seizoen 1

review series the librarians season 1
The Library/ TNT, Syfy

The Librarians is een komische avonturen serie vol met fantasy, magie, en science fiction, waarin de Librarians de helden zijn.

De serie The Librarians is een direct vervolg op de drie films van The Librarian gespeeld door Noah Wyle. In de eerste film The Librarian: The Quest for the Spear (2004) werd Flynn Carsen gerekruteerd door de magische Library die zich onder de Metropolitan Public Library bevindt, om de nieuwe Librarian te zijn, wat inhoud dat hij als een soort Indiana Jones allerlei artefacten moet opsporen en beschermen tegen het kwaad. Te beginnen bij de Spear of Destiny. Het is even wennen voor Flynn die maar liefst 22 academische titels heeft en mega intelligent is en mega veel weet, maar zijn leven lang met zijn neus in de boeken heeft gezeten. Gelukkig wordt hij geholpen door Charlene die in de Library werkt en Judson als zijn gids en beschermd door Nicole Noone als zijn Guardian en wordt het zwaard Excalibur zijn beste vriend. Flynn krijgt te maken met de Serpent Brotherhood die de wereld wil overheersen.

In de tweede film The Librarian: Return to King Solomon’s Mines (2006) krijgt Flynn de opdracht om de mijnen van Koning Salomo te vinden waar een boek verborgen is dat tijd en ruimte beheerst. En in de derde film The Librarian: Curse of the Judas Chalice (2008) krijgt Flynn te maken met vampiers in New Orleans.

De serie gaat in dezelfde lijn voort, met allerlei magische, mythische en historische artefacten, avonturen, vol humor en mysteries. Het is dan ook een direct vervolg op de laatste film en behoudt de continuïteit van deze films.

We maken kennis met Colonel Eve Baird van de terrorisme bestrijding die op een missie toevallig kennis maakt met Flynn Carsen die uit het niets opduikt en ook op missie is. Na deze bijzondere kennismaking waarbij ze samenwerken krijgt Eve een brief van de Library en blijkt te zijn uitgekozen om Flynn’s nieuwe Guardian te zijn. Samen komen ze een complot op het spoor dat er allemaal oud-kandidaat Librarians worden vermoord, degenen die net als Flynn tien jaar geleden een brief kregen om te solliciteren voor Librarian.

Dan blijkt dat er nog drie kandidaten in leven zijn, Cassandra Cillian, Jacob Stone en Ezekiel Jones. Met zijn vijven komen ze erachter dat de Serpent Brotherhood onder leiding van Dulaque magie terug wil brengen in de wereld en zelf wil gebruiken. Ze weten te voorkomen dat alle magie hersteld wordt in de wereld, maar niet dat de wereld nu weer magie bevat. En als tenslotte Dulaque met zijn bende de Library overvalt, besluiten Charlene en Judson samen om de Library af te sluiten van de wereld om deze veilig te stellen.

Nu er weer magie is, er vreemde dingen gaan gebeuren, een hoop artefacten gestolen zijn, Dulaque nog vrij rondloopt en de Library verdwenen is, besluit Flynn om de Library te gaan zoeken en stelt Eve aan om de Guardian te zijn van Cassandra, Jacob en Ezekiel, om de andere problemen aan te pakken. Ze worden daarbij geholpen door Jenkins die zich bevindt in een Annex van de Library, een plek die lijkt op een kleine ruimte van de Library, geen toegang heeft tot de fysieke Library, maar wel tot de informatie die zich in de Library bevindt. De Library zelf helpt hen ook door een magisch Clippingbook waarin elke dag knipsels van vreemde gebeurtenissen in staan die de Librarians samen met Eve moeten oplossen. En zo beginnen hun avonturen.

review series the librarians season 1
in the Annex/ TNT, Syfy

Opbouw en stijl

De serie is een erg vermakelijke luchtige serie, die geschikt is voor de hele familie, al zitten er soms wat heftigere of engere scènes tussen. De personages zijn een beetje over de top hysterisch, erg likeable en innemend, net zoals de serie zelf. De serie bevat een rode draad waarin Flynn op zoek gaat naar de Library en af en toe opduikt in een aflevering en meehelpt met een avontuur. De andere rode draad is Dulaque die de grote villain van het seizoen is, als leider van de Serpent Brotherhood.

Elke aflevering bevat een los avontuur, een raadsel of mysterie waarin vreemde gebeurtenissen de hoofdrol spelen en die de leerling Librarians moeten oplossen. De serie legt de nadruk op samenwerken, dat ze ieder hun specifieke kwaliteiten moeten gebruiken en samenvoegen om de missies te doen slagen. Helaas slaagt niet elke missie, soms worden er ook verliezen geleden, maar dit wordt altijd goed in beeld gebracht, niet over de top heftig of sentimenteel. Zeker voor kinderen is dit een goede levensles.

Ondanks dat de serie alleen maar volwassenen bevat, hebben ze ieder wel kinderlijke kenmerken die juist kinderen zullen aanspreken en herkenbaar zullen zijn. Soms doet de serie een beetje denken aan de eerste seizoenen van Doctor Who toen de serie in 2005 weer nieuw leven in werd geblazen. Best eng en spannend voor kinderen, maar een serie die weet dat kinderen best wel wat aankunnen. Voor volwassenen is deze serie, voor wie van lekker silly, simpel, maar onschuldig vermaak houdt, nog steeds leuk om te kijken, maar waarschijnlijk zal het kinderen meer aanspreken. En samen kijken is natuurlijk het allerleukst.

De special effects zijn niet altijd even goed en evenmin de practical effects. De dialogen en teksten zijn soms wat flauw en cheesy, net zoals de humor en iedereen moet nog duidelijk aan hun rol wennen, dat soms te overgecompenseerd wordt door Flynn en het grote gedrag van Eve. Maar naarmate het seizoen vordert, worden de verhalen en avonturen beter en leuker, de humor grappiger en iedereen gaat zich meer comfortabel voelen in hun rol. De serie wordt dan een echte lekkere feel good avonturen serie die zeer geschikt is voor degenen die van fantasy en magie en science fiction houden, maar dan op een zeer luchtige en speelse manier. De serie neemt zichzelf niet te serieus maar maakt lol en zo moet je er als kijker ook naar kijken.

review series the librarians season 1
on a mission/ TNT, Syfy

De personages

Allereerst is natuurlijk Flynn Carsen nog steeds de echte Librarian. Hij is nog hetzelfde, beetje hysterisch, avontuurlijk, vol zelfvertrouwen en doet soms wat denken aan de Eleventh Doctor van Matt Smith, alleen net iets flauwer. Natuurlijk bloeit er iets tussen hem en Eve, al wordt daar niet al te veel de nadruk op gelegd.

Eve Baird is een Colonel van de terrorisme bestrijding en staat haar mannetje. Ze is sterk, slim, kan goed vechten, is moedig, strategisch, verantwoordelijk en een uiterst geschikte Guardian. Alhoewel ze Flynn eerst maar raar en irritant vindt, valt ze al snel voor hem. Als blijkt dat zij de Guardian is van de drie leerling Librarians neemt ze haar taak zeer serieus en leidt hen op om in het veld te gaan werken.

Cassandra Cillian is een jonge vrouw en een wiskundige die alle berekeningen in haar hoofd ziet. Ze heeft daarbij wel visuele, en reuk hallucinaties, die weer gelinkt zijn aan haar herinneringen, wat synesthesie wordt genoemd. Ze heeft echter ook een tumor in haar hoofd waardoor al het nadenken en berekenen soms te veel pijn doet, maar wanneer ze het linkt aan een specifieke herinnering en het kan aarden, dan heeft ze dat onder controle. Vooral Jacob helpt haar hierbij. Maar deze tumor zorgde er in de eerste aflevering voor dat ze de kant koos van Dulaque omdat hij haar beloofde dat hij de tumor met magie weg kon halen. Gelukkig zag ze snel haar fout in en met het laatste restje magie dat nog uit het stervende zwaard Excalibur sijpelde, genas ze de dodelijke magische wond van Flynn in plaats van haar eigen tumor. Dit zette de groep wel even op scherp en vooral Jacob heeft moeite met haar verraad.

Jacob Stone heeft een IQ van 190 en heeft ontzettend veel kennis over kunst, geschiedenis en architectuur. Uit angst voor de afkeuring van zijn ouders heeft hij zijn gave altijd voor hen verzwegen. Hij heeft veel moeite met het vertrouwen van mensen. Hij staat Eve vaak bij in gevechten, is naast dat hij slim is ook vindingrijk en dapper en een gentleman.

Ezekiel Jones is een meesterdief en hacker. Hij vertrouwt op zijn eigen geluk, is erg opportunistisch en het minst dapper en het meest egoïstisch van het stel. Hij zorgt voor een komische luchtige noot en ziet alles niet zo zwaar in. Toch begint ook hij zich steeds meer om de groep en de belangrijkheid van de missies te bekommeren.

Jenkins is de caretaker van de Annex van de Library. Hij is op leeftijd, is wijs en verstandig en doet allerlei experimenten op artefacten. Zo weet hij via de deuren van de Annex een portaal te creëren dat leidt naar waar je maar wil. Wat erg handig is, wanneer de Librarians op missie gaan en er zo in een oogwenk zijn. Er is iets mysterieus aan Jenkins wat vooral Eve opvalt, maar wat dat is, wordt nog niet bekend gemaakt. Jenkins blijft voornamelijk in de Annex, om hen van daaruit te helpen, maar soms helpt hij ook op een missie zelf.

De afleveringen

De rode draad is ten eerste het terugvinden van de Library waar Flynn zich mee bezig houdt. De tweede rode draad is de villain Dulaque die magie terug heeft gebracht in de wereld en met hem is de mythe van King Arthur en Camelot verbonden.

Doordat de magie terug is gebeuren er nu nog meer vreemde dingen in de wereld. We leren over de Leylijnen die energie en de magie doen stromen.

Allereerst krijgen de Librarians dus te maken met Dulaque die de kroon van King Arthur wil vinden. Niet alleen slaagt Dulaque in zijn missie, maar moet ook Excalibur het bekopen met zijn leven, die de sleutel was tot het openen van de Leylijnen en de magie er doorheen laat stromen. Met de kroon kon de magie beheerst worden.

Vervolgens komen de Librarians terecht in het labyrint van de Minotaurus, komen ze de echte Kerstman tegen, gespeeld door Bruce Campbell, en komen er allemaal sprookjes tot leven in en stadje door een magisch sprookjesboek. Ze komen terecht op een science fair en krijgen te maken met Mathemagic en ontmoeten Morgan Le Fay. Ook komen ze een hauted house tegen wanneer ze op zoek gaan naar een gebroken Leylijn. Ze komen in een stadje terecht waar de energie van Tesla allemaal mensen gevangen houdt in een dimension die out of sync is, maar waarvan ze eerst dachten dat het aliens waren.

De laatste aflevering is de confrontatie met Dulaque, waarin de Librarians allerlei objecten gebruiken die ze in de voorgaande afleveringen hebben gevonden om de Library te vinden. Ze gebruiken de bol garen, het sprookjesboek, de energie van Tesla en de mathemagic app. Na een bijzondere aflevering waarin Eve door verschillende parallelle universums springt waarbij Flynn geen Librarian is geworden, maar in alle dimensies een van de andere drie wel en ze ook dit keer als echte Librarians samen werken, weten ze Dulaque te verslaan en hebben ze de Library weer terug. De leerling Librarians zijn nu officieel Librarians en krijgen ieder hun eigen kleine handzame clippingbook voor solo missies, alhoewel ze ook op gezamenlijke missie kunnen gaan. Na deze introductie zijn alle Librarians gewend aan hun nieuwe bestaan en de nieuwe ontdekkingen over de wereld, alsook de kijker en wordt het tijd voor nog meer avonturen.

Het eerste seizoen van The Librarians is geheel in de stijl en sfeer van de films. Door de innemende personages, de leuke avonturen vol fun, humor en mysterie en ook spanning is dit een zeer vermakelijke avonturen serie die fantasy, science fiction en magie met elkaar combineert in zeer speelse afleveringen. Heel geschikt om samen met de familie te kijken.

Meer lezen over The Librarians? Klik dan op onderstaande links:

• The Librarians (2014)
  • Running time episodes: 42-58 minutes