Film Review: Rim of the World (2019)

review film rim of the world 2019
Rim of the World/ Netflix

Rim of the World (2019) is een erg vermakelijke coming of age film, waarbij niet een zomerkamp een viertal kinderen meer hoort te leren, maar een alien invasion dat doet.

Rim of the World is van de maker van The Babysitter (2017), McG, maar is dit keer, ook al spelen kinderen weer de hoofdrol, meer geschikt voor kinderen zelf om te kijken. Waar The Babysitter een over de top campy fun coming of age met een cult was en hilarisch absurde zwarte humor bevatte met campy horror fun, is dat vervangen door een alien invasie. Alhoewel er wel wat kills in voor komen, die ook vol in beeld worden getoond, blijft de sfeer luchtig, zonder een campy feel, dat in The Babysitter speciaal bedoeld was voor volwassenen, maar in Rim of the World zijn de kinderen innemend en zorgen voor een erg vermakelijke feel good film.

Alex wordt door zijn moeder op een liefdevolle manier naar kamp Rim of the World gestuurd zodat hij eens achter zijn computer vandaan komt en echte vrienden leert maken. Daar ontdekt hij dat het kamp helemaal niet zo leuk is, behalve het Chinese meisje ZhenZhen. Wanneer zij bij een meer dan ook van de groep afdwaalt volgt hij haar en komt ook Dariush tegen en een andere jongen Gabriel. Samen zien zij vanaf een berg een aantal explosies in de atmosfeer en wanneer ze terugrennen naar het meer is iedereen verdwenen. Tot hun grote schrik vliegen er straaljageres voorbij en andere ruimteschepen, waarvan er een neerstort en ze een monsterlijke alien zien. Op dat moment stort ook een ruimtecapsule van ISS daar neer met een astronaute die hen een sleutel geeft die ze naar het JPL centrum moeten brengen in LA om zo een einde te maken aan de invasie. Terwijl ze proberen die 100 kilometers te overbruggen, worden ze achterna gezeten door de volhardende alien, krijgen ze te maken met bad guys, lopen ze door het verwoeste LA, maar leren ze ook elkaar en zichzelf beter kennen.

Kinderavontuur

De film heeft behoorlijk veel special effects, maar die zijn niet bijzonder goed gemaakt. Het avontuur van de vier kinderen voltrekt zich volgens allerlei deus ex machina’s en plot devices, maar de vier kinderen weten dat te compenseren. Alle vier buitenbeentjes, Alex, de nerd, met hoogtevrees en die niet kan fietsen en die zijn vader mist. ZhenZhen die stiekem in haar eentje naar het kamp is gekomen vanuit Shanghai en erg lang niet praat en een wees is. Dariush die heel rijk is, maar eigenlijk een fake is met een te grote verwende mond. En Gabriel die een crimineel is en uit de jeugdgevangenis is ontsnapt en slecht met cijfers om kan gaan. Samen helpen ze elkaar te groeien en dapper te zijn en hun angsten te overwinnen. Dat is ook de kracht van de film. De humor komt ook dit keer van de kinderen zelf, vanuit hun perspectief en is daarom ook meer gericht op kinderen dan op volwassenen. Daarvoor is het net is te braaf of te cheesy. Maar door de innemendheid van de kinderen en hun samenspel werkt dat wel erg goed.

Ondanks dat het een kinderavontuur is, komt er best veel geweld en wat expliciete kills in voor. Dat maakt de film net op het randje voor welke leeftijd de film nu het meest geschikt is. De alien is dodelijk en zorgt voor een paar schuine grappen.

Het hart van de film zijn de kinderen zelf en het kleine achtergrond verhaal van Alex en zijn vader, dat een rol speelt en waardoor hij boven zichzelf uit kan stijgen. Maar ook de prille liefde tussen ZhenZhen en Alex is erg aandoenlijk en komisch.

Rim of the World is een leuke feel good avonturen film met een coming of age verhaal, met vier zeer innemende kinderen. De film heeft een lekker tempo, lekkere muziek, er zit veel speelsheid in en luchtigheid met wat grove humor en toch wat horror wat het tot een zeer vermakelijke mix maakt. De film is geen nieuwe Goonies (1985) en ook geen Stranger Things, maar ook deze vier vormen een hele leuke groep vol misfits die niet alleen eventjes de hele wereld weten te redden, maar ook nog eens meer hebben geleerd dan op een suf kamp. De foto’s tijdens de eindcredits zijn extra geinig en over de top.

• Rim of the World (2019) 98 min
  • Directed by: McG
  • Produced by: McG, Matt Smith, Susan Solomon-Shapiro, Mary Viola