Serie Review: Slasher Seizoen 3

review series slasher season 3
Jen and Saadia/ Netflix

In het derde seizoen van Slasher krijgen we te maken met een nieuwe killer genaamd The Druid in Solstice.

Deze slasher anthologie serie bedacht door Aaron Martin gaat al weer het derde seizoen in. In het eerste seizoen kreeg een heel dorp te maken met The Executioner die hen strafte wegens en volgens hun zonden. In het tweede seizoen werden een aantal oud-jeugdkampleiders vermoord uit wraak in Guilty Party.

Ook in het derde seizoen Solstice gaat het om wraak en is het de Druid die het recht in eigen hand neemt. Alhoewel het derde seizoen iets meer de tijd neemt voor een opbouw, wordt ook dit seizoen weer een spannende whodunnit met heel veel kills, hele brute gore grafische kills en waarbij dit keer een belangrijk thema op de achtergrond speelt.

Na het Solstice feest als Kit Jennings naar huis loopt wordt hij door een onbekende met een masker op, doodgestoken. Het hele appartement waar hij woont kijkt mee vanachter hun ramen maar niemand doet iets. Een jaar later wanneer weer het Solstice feest wordt gehouden, lijkt de killer die nooit was gepakt weer te zijn opgestaan en heeft het voorzien op al degenen die toekeken en niets deden.

review series slasher s3
Amber and trauma/ Netflix

Opbouw en stijl

Het verhaal komt dit keer vrij langzaam op gang. We leren de diverse bewoners van het Clayborn appartementencomplex kennen. Dit zijn vrijwel allemaal erg stereotyperende personages. Terwijl door middel van flashbacks we te zien krijgen wie wat met Kit te maken heeft gehad, leren we ook Kit kennen en wie waar was tijdens zijn dood. Ondertussen vertelt het verhaal in het heden de aanloop naar het Solstice feest, waarbij de 18 jarige scholiere Saadia en haar vriendin Jen zo goed als de hoofdrollen vertolken. Het hele verhaal speelt zich af in een hele dag, van de ochtend tot aan de volgende dag na het Solstice feest. En in die tijd worden er behoorlijk wat mensen op brute wijze vermoord door de onbekende Druid.

Die opbouw begint vrij chaotisch, omdat iedereen die in het Clayborn woont op meer of mindere wijze moet worden voorgesteld, als potentieel slachtoffer, maar ook als eventuele dader. De Druid zelf is daardoor vrij weinig in beeld en de focus ligt op Kit en de andere inwoners van het Clayborn. Hierdoor is er weinig focus op het mysterie zelf.  Ook de wijze waarop de personages politiek correct en moraliserend worden neergezet komt over als een wijzend vingertje in plaats van een murder mystery met een knipoog.

Echter dit heeft allemaal een reden en heeft met het thema en het plot te maken. Gelukkig komt daar na aflevering drie verandering in en neemt zowel de spanning toe als het mysterie en begint het verhaal meer vaart te krijgen.

Dan begint het moorden pas echt en dit keer is het erg grafisch, bruut, gewelddadig en ranzig. Ook dit keer zijn de moorden qua stijl en moordwapens vrij inventief. Maar wel veel bloederiger dan de voorgaande seizoenen.

Het Clayborn zelf is een vervreemdende plek, met het viezige gifgroene en vaal roze behang en verf op de muren in de gang en de blauwe gangverlichting geeft het gebouw een naargeestige uitstraling en wordt nog eens benadrukt door de woorden van Amber die zegt dat dit gebouw het slechtste in de mensen naar boven brengt en ze allemaal verdoemd zijn. Het gebouw met de bewoners is een representatie van de giftige omgeving van hokjes (groepen mensen) versterkt door social media die de bewoners fragmenteert en vergiftigt en tegen elkaar opzet.

review series slasher season 3
Violet and social media/ Netflix

Thema en plot

De wat chaotische opbouw heeft te maken met het thema en het plot. Evenals de wijze waarop de personages worden neergezet. Het begint erg politiek correct, waarbij de personages alle verschillende extremen met hun eigen meningen heel zwart-wit worden neergezet. De mensen worden afgebeeld als behorende bij verschillende groepen, van white power, vluchtelingen, homoseksueel, crimineel, asociaal, laf, behulpzaam, idealistisch, die eendimensionaal worden afgebeeld. Daarnaast wordt ook erg de focus gelegd op het evil dat social media heet. Dit is in het begin erg storend en irritant, maar het heeft wel degelijk een doel, zelf dat storende.

Want dan blijkt dat verschillende groepen onderling waarvan je zou denken dat ze het voor elkaar opnemen, ook vanwege egoïstische redenen tegenover elkaar komen te staan. Het Clayborn is een kleine verbeelding van de grotere maatschappij waarin een smeltkroes van allerlei verschillende individuen die behoren tot weer verschillende groepen vechten voor hun bestaan, zowel actief als passief. Terwijl in het begin je enkel de personages als behorend tot een groep ziet, verandert deze kijk langzaam naar een ander beeld, dat hun individu en met name hun egoïsme laat zien.

Dit alles wordt versterkt door social media. Social media is op zichzelf staand geen kwaadaardig medium, maar is een plat platform dat ongenuanceerd is, waarop iedereen als anoniem individu zich verschuilend achter een groep, uit het oog verliest dat achter dat scherm zich allerlei mensen met gevoel bevinden. Social media leent zich er bij uitstek voor om extreme meningen te plaatsen, waarbij de genuanceerde stem veelal ontbreekt. Een heel belangrijk onderwerp dat nu speelt. Het is een medium dat polariserend kan werken als het slecht wordt gebruikt en juist mensen uit elkaar kan drijven in plaats van dat het mensen bij elkaar brengt.

Tenslotte verandert dit seizoen het perspectief naar de echte individuen, en legt het de focus op de mens als individu die keuzes maakt, goed of slecht, met positieve of negatieve consequenties. Dan valt al het andere weg, de groepen, de extreme meningen en blijven alleen de overlevenden als ‘goede’ mensen over tegenover de killer als slecht mens. Uiteindelijk wil iedereen alleen maar zo goed mogelijk overleven. Pas in extreme omstandigheden vallen alle andere verschillende meningen of achtergronden weg en blijft alleen het echte noodzakelijke wat van levensbelang is over. Het is ironisch dat zo’n leven of dood situatie mensen bij elkaar kan brengen, maar dit levert wel een mooi episch einde op.

Wat dit seizoen ook verder laat zien is dat de mens ook maar een product is van zijn omgeving en ervaringen. Dit kan resulteren in verbitterd raken of het juist op een positieve manier aan te pakken of je wordt een killer. Uiteindelijk is iedereen maar een simpel mens die zich verschuilt achter een groep of bepaald gedrag, waarachter trauma’s kunnen schuilen. Wie je ook voor je hebt, het is belangrijk om dat in je achterhoofd te houden. Iedereen leeft zo in zijn eigen egoïstische bubbel dat men vaak niet beseft dat wat er gezegd wordt of hoe men zich naar een ander gedraagt, dit niet alleen consequenties kan hebben, zwaarder dan men kan bedenken, maar vooral dat het een levend persoon is met gevoel die misschien net zo lijdt als een ander. Die boodschap is erg goed opgebouwd en houdt de kijker als het ware een spiegel voor. Alhoewel de killer als enige een echt masker draagt, dragen alle bewoners van het Clayborn eveneens een figuurlijk masker.

review series slasher season 3
brutal kills/ Netflix

De personages

In het Clayborn maken we kennis met een aantal verschillende gezinnen en personen. Die allemaal in flashbacks en in de tegenwoordige tijd worden voorgesteld.

Allereerst maken we kennis met Kit Jennings. Hij is een drugsgebruikende seksjunkie en biseksueel en neemt het niet zo nauw met de gevoelens van anderen. Er zal vast een trauma achter deze persoon zitten, maar Kit blijft ondanks dat hij in de flashbacks vrij veel aandacht krijgt erg eendimensionaal. Bijna iedere bewoner heeft wel eens een aanvaring met hem gehad.

Saadia Jalalzai is 18 en woont met haar ouders sinds tien jaar in het Clayborn en zijn vanuit Afghanistan gevlucht. Saadia is een erg lief persoon, die de goedheid in anderen ziet, altijd aardig is voor iedereen en iedereen wil helpen ook al doen ze vervelend tegen haar. Haar ouders zijn die dag en nacht weg.

Jen Rijkers is 18 jaar en de beste vriendin van Saadia. Ze woont samen met haar broer Connor en hun andere moeder Amber, die psychisch niet in orde is, nadat Justine, de moeder van Jen en Connor zichzelf niet lang na de moord op Kit op de buitenplaats zichzelf in brand heeft gestoken en dus zelfmoord heeft gepleegd.

Angel Lopez is een goedaardig man, die in zijn jeugd is mishandeld omdat hij homo is en daarvan nog de fysieke en geestelijke littekens van heeft. Hij heeft een relatie gehad met Kit, die telkens vreemd ging. Hij is behulpzaam en kwetsbaar. Nu heeft hij een stiekeme relatie met Joe die ook in het Clayborn woont, maar niet uit de kast is gekomen.

Joe en Violet Dimashke zijn getrouwd, maar konden niet meer van elkaar verschillen. Joe is rustig en aardig een goed persoon en verliefd op Angel waarmee hij 10 maanden een geheime relatie heeft. Violet daarentegen is een blogger die na de moord op Kit een blog heeft opgericht Sex and Violets waarop ze de moord expliciet bespreekt en ook expliciet grafische beelden plaatst, zoals ook de zelfmoord van Justine, wat Joe walgelijk vindt. Violet is uberdom en een parodie en persiflage op de blogger die werklijk alles over heeft voor meer likes en volgers. Violet is gemeen en egoïstisch en heeft totaal geen empathie of een inlevingsvermogen.

De 18 jarige Cassidy Olensky woont samen met haar vader Dan die een White Power aanhanger is. Dan is verbitterd nadat zijn vrouw hem heeft verlaten en hem liet zitten met een klein kind. Cassidy is een op zichzelf beluste en op seksbeluste egoïstische en racistische meid en het mooie meisje en kreng van de school. Ook zij had een relatie met Kit.

Xander Lemmon is een ijdele en arrogante hipster die een overpriced koffiezaakje heeft en tegen iedereen onaardig is. Hij heeft een relatie met Amy Chao die aseksueel is en tester is van VR games en contact had met Kit, waarop Xander jaloers werd.

Biologie lerares Kaila Greenberg van de school van Saadia, Jen en Cassidy is een idealistische vrouw die zelf erg gefrustreerd is, seksueel, in relaties, maar ook in de maatschappij. Zij wil Kit helpen, maar hij wijst haar betweterigere gedrag af. Kaila wil heel graag Saadia helpen.

Frank Dixon is een autodealer en crimineel die zijn vrouw mishandelt, maar niet zijn dochter. Hij is een nare man en het eerste slachtoffer van de Druid.

Tenslotte zijn detective Roberta Hanson en haar sidekick Prujit Singh op de zaak gezet van de moord op Frank Dixon. Prujit is nieuw, maar Roberta had ook al de moordzaak van Kit op haar schouders die ze tot nog toe niet heeft weten op te lossen. Zij worden bijgestaan door lijkschouwer Lucie Cooper.

Het derde seizoen van Slasher is weer een heel sterk seizoen en misschien wel het beste tot nu toe. Alhoewel het niet sterk lijkt te beginnen en weer een serie lijkt te gaan worden die politiek correct wil zijn met een moralistische boodschap, heeft de twist nog een grote verrassing in petto. Waarbij een belangrijke boodschap wordt uitgedragen die voor ieder mens van belang is, tot welke groep je ook behoort. Dit verweven met het absurde en gevaarlijke gebruik van social media is dit een seizoen die zowel brute kills heeft, een goede whodunnit, spannend is, grafisch zeer bloederig met interessante personages en het allemaal heel goed in elkaar is gezet. Wees aardig, wees behulpzaam, denk na voordat je wat doet of zegt en heb oog voor elkaar.

→ Wil je weten wie de Druid is? Klik dan hier!

Meer lezen over Slasher? Klik dan op onderstaande links:

• Slasher (2019)
  • Season: 3
  • No. of episodes: 8
  • Running time episodes: 44-48 minutes
  • Created by: Aaron Martin
  • Starring: Baraka Rahmani, Lisa Berry, Mercedes Morris, Salvatore Antonio, Dean McDermott, Gabriel Darku, Erin Karpluk, Paula brancat, Ilan Muallem, Genevieve DeGraves, Rosie Simon, Jim Watson, Ishan Davé, Paulino Nunes, Robert Cormier
  • Music by: Shawn Pierce
  • Production company: Shaftesbury Films
  • Original network: Netflix