Film Review: The Perfection (2018)

review film the perfection 2018
The Perfection/ Netflix

The Perfection (2018) is een bizarre mix van genres en stijlen met een hoop twists en turns met een onderliggend zwaar thema.

The Perfection is het leukst om te kijken wanneer je er zo min mogelijk vanaf weet. Dut artikel bevat dan ook geen grote spoilers.

De film weet op een zeer originele en verfrissende manier, alhoewel met een hoop gore en ranzigheid te verrassen. De film is een twisted, campy, sexy, absurde, crazy ervaring met vileine humor en een sadistisch onderliggende plot dat een diepliggend trauma heeft veroorzaakt. De film weet zich goed te bewegen tussen het kleine gebied waarin een trauma op extreme horrorwijze wordt verteld aan de ene kant, zonder dat dit expliciet in beeld wordt gebracht, maar expliciet wordt gesuggereerd en gezegd en aan de andere kant de campy vileine humor en absurde twist van het verhaal dat dit trauma op verrassende wijze weet te ontvouwen. Het trauma is zwaar en echt en de echte horror in deze film, terwijl de makers zich erg weten te vermaken met het bizarre revenge verhaal dat volgt.

Charlotte Willmore was ooit de beste protégé van Anton, hoofd van de Bachoff Academy voor cello. Maar toen haar moeder ziek werd verliet zij de school om voor haar te zorgen. Nu tien jaar later is haar moeder overleden en neemt Charlotte weer contact op met Anton. Ze spreken af bij een wedstrijd voor jonge talenten in Shanghai waar Elizabeth, Lizzie, Welks haar plaats als beste protégé heeft ingenomen. Maar de twee raken echter bevriend en eindigen na een wilde nacht bij elkaar in bed. Lizzie heeft twee weken vrij en wil door China trekken en vraagt Charlotte mee. Die reis is het begin van een aantal bizarre en verontrustende gebeurtenissen waarin Lizzie helemaal overstuur raakt, en net zoals de kijker niet weet wat er aan de hand is.

Niets is wat het lijkt

In een bizarre roadtrip gaat het steeds slechter met Lizzie, en dit wordt zowel op een zeer ranzige wijze (mensen die bang zijn voor kots en/of maden en insecten zijn gewaarschuwd) alsook op een zeer absurde campy wijze in beeld gebracht en verteld. Het is absurd komisch en verontrustend tegelijk en de film weet daar precies een goede balans in te vinden.

Maar in de film is niets wat het lijkt. We worden door een aantal twists en turns meegenomen, die door het terugspoelen op hoge snelheid de kijker meeneemt naar een bepaald beginpunt dat vervolgens vanuit een ander perspectief word getoond. Dit zorgt voor een hele andere kijk op de gebeurtenissen. Deze coole truc wordt een aantal keer herhaald zodat de kijker telkens op het verkeerde been wordt gezet en wat de film zo verrassend blijft houden.

Maar ook op andere momenten wordt de cinematografie kundig aangewend om een bizar of absurd effect teweeg te brengen. Zoals de bijl, de scratch in het beeld en het beeld dat op rood gaat, om maar een paar te noemen. Dit geeft de film meer speelsheid en wordt er met de kijker gespeeld, terwijl de personages Charlotte en Lizzie (altijd) met respect en kracht in beeld worden gebracht en er met hen nooit de spot wordt gedreven.

Met opzettelijk campy cinematografie en manier van vertellen steekt dat sterk af tegen de echte horror die zich op de achtergrond afspeelt en pas in de derde akte van de film echt duidelijk wordt. Het mysterie dat achter deze twists schuilt is kunstig in elkaar gezet. Allison Williams weet door haar beheerste maar sterke houding de film een solide basis te geven die vervolgens weer onder je vandaan wordt geschopt soms met brute kracht en soms met een hoop absurditeiten. Haar evil grijns is briljant als ook haar charmante liefdevolle gedrag dat ze zo kan omschakelen. Net zoals ze dat eerder deed in Get Out (2017).

Deze bizarre mix is uiteindelijk een film over diepliggende trauma’s die soms alleen op extreme wijze kunnen worden blootgelegd. Maar ook over Girl Power die extreme middelen gebruikt om zichzelf te bevrijden. Dit maakt The Perfection tot een revenge film, maar is zoveel meer dan dat. The Perfection is de vrouwelijke tegenhanger van de arthouse revenge film Mandy (2018). Dat bewijst de manier van vertellen, de ranzigheid, de sexyness, de wreedheid, de prachtige klanken van cello muziek, de campy over de top openbaringen of scènes of situaties, en de uiteindelijke over de top bloederige finale en het over de top campy slotstuk van de film.

The Perfection is een bizarre campy mix van een kunstig in elkaar gezet verhaal dat vertelt over vrouwen met trauma’s, zonder dat het cheesy wordt. The Perfection zelf is het ultieme kwaad en pure echte horror dat door powervrouwen bestreden wordt in een film vol twists en turns. Ondanks dat de film absurd en verontrustende tegelijk is, komisch zelfs en met echte horror is het uiteindelijk een heftige film over een heftig thema, dat op een zeer bevredigende wijze eindigt.

• The Perfection (2018) 90 min
  • Directed by: Richard Shepard
  • Produced by: Bill Block, Stacey Reiss, Richard Shepard