Serie Review: Happy! Seizoen 1

review series happy season 1
Nick and Happy/ Syfy

Happy! is een bizarre mix van humor, fantasy, het bovennatuurlijke, bruut en grof geweld, met een kleine vliegende blauwe eenhoorn in de hoofdrol. Het wordt een wonderlijke magische Kerst, maar dan anders.

De serie Happy! is moeilijk in een hokje te plaatsen. Door het mixen van genres, stijlen, sfeer en bonte personages is het geen serie die makkelijk bij iedereen in de smaak zal vallen, maar wie eenmaal gevallen is voor de pessimistische huurmoordenaar met een klein hartje Nick Sax en het denkbeeldige vriendje Happy, de vliegende eenhoorn, zal snel verslaafd raken aan deze serie. De serie zit vol harde humor, harde actie, mysterie, vreemde gebeurtenissen, met nog vreemdere personages, in een strakke editing op een goed tempo dat prettig wordt afgewisseld, en met ook nog een beetje ontroering en epische heroïek. Het is een volle serie die in 8 afleveringen goed te behappen is en die je in en ruk uit wilt kijken.

De serie is gebaseerd op de vierdelige comic serie van Grant Morrison met tekeningen van Darick Robertson en tot leven gebracht door Syfy.

Nick Sax is een ex-agent en nu huurmoordenaar die zijn dagen, met alcohol, drugs en opdrachten slijt en een onbewuste doodswens heeft. Wanneer hij de opdracht krijgt om de drie Scaramucci broers om te leggen, treft hij ook een vierde broer aan, Mickey, de jongste die een geheim bij zich draagt dat hij aan zijn maffia oom Blue door moet geven. Terwijl hij sterft denkt iedereen dat hij dit zogenaamde ‘wachtwoord’ doorgeeft aan Nick, zodat nu de hele onderwereld achter hem aanzit, inclusief Blue.

Ondertussen tijdens een optreden van Sonny Shine met zijn Wishtacular en zijn Wishees, wordt het tienjarige dochtertje van Amanda Hansen, Hailey ontvoerd door de Very Bad Santa. Haar onzichtbare vriendje Happy gaat op zoek naar haar stoere vader, om haar te redden. Die vader blijkt Nick te zijn en vreemd genoeg kan hij Happy ook zien.

Terwijl ze op de vlucht slaan voor gangsters en bendes, een rij aan dode lichamen achter zich laten, neemt Nick Happy mee naar een pokergame, snuift Happy per ongeluk cocaïne, wordt Happy meegenomen naar een stripclub en leert een hele andere kant van de samenleving kennen. Ondertussen probeert hij Nick ervan te overtuigen dat Hailey echt zijn dochter is en dat ze haar moeten redden.

Dit levert een bizarre trip door New York op, waarbij ze te maken krijgen met Blue en zijn mannetjes, de gestoorde Very Bad Santa, een batterij aan sicko’s en ander gespuis.

review series happy season 1
Hailey and Very Bad Santa/ Syfy

Personages

Nick Sax

We maken kennis met Nick Sax wanneer hij niet dieper kan zinken. Zwaar gebruiker van alcohol en drugs, dat hij betaalt door de huurmoordenaar te spelen, is hij een verlopen man. De manier waarop hij zich gedraagt en beweegt en loopt en de bad guys een kopje kleiner maakt en vecht is absurd komisch en heeft een echte comic vibe. De waanzin waarmee hij uit zijn ogen kijkt, altijd strak ook al is hij half buiten bewustzijn is erg komisch. Met een gehavende kop en gehuld in kleding waardoor hij op een zwaar toegetakelde zwerver lijkt, blijkt dat zijn uiterlijk net als zijn gedrag een masker is om zichzelf te beschermen. Dat wordt getoond door middel van flashbacks die laten zien dat toen hij nog agent was moeilijk kon omgaan met verdorven mensen en absoluut niet tegen onrechtvaardigheid kan en vooral degenen haat die door macht overal mee weg konden komen. Dit reageert hij af door een affaire te hebben met zijn partner Meredith McCarthy, terwijl hij getrouwd is met Amanda die hij nooit iets verteld omdat hij denkt dat ze te kwetsbaar is.

Amanda Hansen

Dat dit niet het geval is blijkt als Amanda zelf op onderzoek uitgaat naar haar dochter Hailey, met behulp van Meredith. Een moeizame samenwerking aangezien Amanda op de hoogte is van de affaire die Meredith en Nick hadden en waarschijnlijk een van de oorzaken was dat ze uit elkaar gingen. De andere oorzaak was dat Amanda zwanger bleek en dit niet tegen Nick durfde te zeggen omdat hij geen kinderen op deze rot wereld wilde zetten. Nu brengt de zoektocht naar Hailey hen weer bij elkaar. Amanda blijkt goed van zich af te kunnen slaan en weet zich goed staande te houden in een wereld van geweld en sicko’s waarin ze terecht komt.

Hailey Hansen

Hailey is zowel een kind van haar vader als moeder. Bijdehand, slim, dapper een leider en sterk van geest. Haar scènes doen dan ook niet onder qua kracht dan die van de volwassenen. Ze neemt het op voor de andere 7 ontvoerde kinderen en toont zich veruit de sterkste.

Meredith Mccarthy

Mer is een cynische agente, wiens vader als agent om het leven is gebracht. Haar moeder is hierdoor psychisch ingestort en Meredith moet haar verzorgen. Hierdoor is Meredith kwetsbaar en in de macht van Blue.

Happy

En natuurlijk de ster van de serie: Happy zelf. Een blauwe eenhoorn met kleine vleugeltjes, en een roze hoorn is altijd vrolijk en optimistisch. Mannelijk en schijnbar volwassen, heeft hij wel het positieve en naïeve van een kind. Dat is niet zo gek aangezien hij voorkomt uit de fantasie van Hailey. Wat zij weet, weet hij ook, zoals bijvoorbeeld Mandarijns kunnen praten. Nu hij belandt in de wereld van Nick, vol geweld, seks en drugs levert dat erg komische taferelen op, waarbij Happy zijn onschuld behoudt en daardoor een grappige kijk heeft op de onderkant van de samenleving. Maar net zoals hij Nick weet te beïnvloeden neemt Happy ook wat trekjes over van Nick, wat toch wel goed van pas kan komen.

Happy is erg leuk vormgegeven, heeft de grappigste teksten, is erg innemend zonder dat hij irritant wordt en krijgt ook zijn eigen verhaallijn. Wanneer hij op gegeven moment gescheiden raakt van Nick doordat Nick hem wel heel erg op de kast weet te krijgen, gaat Happy naar een praatgroep voor verlaten denkbeeldige vriendjes, waar we niet alleen een keur aan nieuwe en mooi vormgegeven fantasie personages te zien krijgen, maar Happy ook belandt in een gevaarlijke situatie. Door die denkbeeldige vriendjes een eigen wereld te geven, hun eigen emoties en situaties, wordt de serie alsook het personage Happy zelf verrijkt. Zo blijft hij geen grappige gimmick, maar wordt een volwaardig personage die echt tot leven komt.

Het pessimisme van Nick en het optimisme van Happy vullen elkaar mooi aan als yin en yang en worden daardoor echte partners. Dat maakt de serie ook zo leuk. Die balans wordt niet alleen door hun karakters goed gehouden, maar vind je overal door het hele seizoen heen.

review series happy season 1
When Happy gets angry/ Syfy

De bonte bad guys

De serie zit vol bad guys, van gansters, maffiabazen, maar ook psychopaten en sicko’s, slechte denkbeeldig vriendjes, een heks, een zombie en zelfs demons. Want het wachtwoord dat  Mickey bij zich droeg was in werkelijkheid een demon genaamd Orcus die hij over moest dragen aan Blue, voor ultieme macht. Alhoewel dat een kleine rode draad is, is het wel een belangrijk gegeven. Dat Mickey nadat hij door Nick is gedood en weer tot leven komt door Orcus om Blue te vinden, levert een bizarre absurde situatie op. Zoals Nick zelf al zegt: it get’s weider and weirder.

Blue is een gestoorde kleinzielige maffiabaas met een al even gestoord tienjarig kind met een evil denkbeeldig vriendje. Wat de serie alleen nog maar fantasievoller en fantastischer maakt. De zus van Blue, Isabella gaat op zoek naar de moordenaar van haar vier kinderen met behulp van een oude heks wat niet alleen erg grappige en gore scènes oplevert maar ze blijkt een echte heks te zijn. En waarbij Isabella ook nog fungeert als reality ster in Secrets of Sussex, waar constant een tv-ploeg achter haar aanhobbelt tot in het mortuarium aan toe, wat een leuke sneer is naar alle reality shows. Tenslotte maken we ook kennis met Smoothie, de martelexpert van Blue die echt knettergestoord is op een hele enge en gevaarlijke manier. Zijn personage zoekt de grens op van wat komisch is en wat echt ziek en naar, alhoewel het altijd overhelt naar het komische. Vooral door de manier waarop Nick op hem reageert.

Al even gestoord en gevaarlijk al zij het op een heel andere manier is de Very Bad Santa. Zijn personage is het minst als een ‘typetje’ neergezet. Hij is tragisch en eng tegelijk, zeker door het vreemde stemmetje dat hij op kan zetten en dan gecombineerd met zijn bont versierde Kerstjas en zijn traumatische verleden is hij onvoorspelbaar. Deze bad guy is het meest uitgewerkt.

En dan zijn er nog de gestoorde Sonny Shine, de raadselachtige Mr Bug, die zich als een insect verkleedt en de vreemde vleesachtige wezens?! die in de pakken van de Wishees zitten.

Bijna alle bad guys, op Very Bad Santa na, zijn typetjes die de grens opzoeken tussen realistische mensen die over de top worden neergezet en tussen typetjes die regelrecht uit een comic komen. Doordat die grens steeds wordt opgezocht blijft het eng en creepy en komisch tegelijk en die grens wordt heel goed bewaakt. Dat maakt de serie ook leuk en interessant en ziek tegelijk.

Opbouw en stijl

Terwijl de serie een duidelijke opbouw heeft waarin ieder personage en alle gebeurtenissen duidelijk worden getoond, kan de serie zich op ieder ander vlak uitleven.  De cinematografie is vaak surrealistisch fantasievol, vooral wanneer Nick fantaseert, waarmee de serie opent in de eerste scène en al gelijk een toon zet waardoor je alles kan verwachten. Maar ook wanneer Nick onder ogen moet komen dat Hailey zijn dochter is, belandt hij in zijn hoofd, maar voor ons op beeld in de Jerry Springer show, wat een absurd effect geeft. De serie maakt volop gebruik van deze surrealistische uitstapjes, waarbij ook de muziek clip van Rockin’ around the Christmas Tree wordt gespeeld en Toyland van Very Bad Santa. Het is vol fantasie, bizarre gebeurtenissen en personages, wat alleen maar vreemder wordt naarmate het seizoen vordert. De serie is dan ook niet bang om van alles met elkaar te mixen, en weet elk element de juiste aandacht te geven, waardoor het toch een goed geheel wordt.

Wat de serie nog bijzonderder maakt is dat het thema Kerst een grote belangrijke rol speelt. Niet alleen speelt het zich af tijdens Kerst, zijn zelfs de flashbacks tijdens de Kerst, maar wordt er naast gewone en erg sterke begeleidende muziek, ook volop gebruik gemaakt van Kerstliedjes en komt de Notenkrakers Suite geregeld voorbij als achtergrond tijdens de meest bizarre scènes. Daarnaast draagt Blue altijd cheesy Kersttruien en heeft Nick een Kerstsjaal om.

Hierdoor is het een mix van drama, thriller, horror, supernatural, fantasy, en comedy en keiharde actie en Kerst. Alles wordt echter heel goed met elkaar in balans gehouden. De actie kan keihard zijn, maar met droge alhoewel erg grove humor. De seks in de serie met de seksgrappen zijn vaak ook hard en grof, maar ook hier wordt een luchtige absurde draai aan gegeven. Zowel de situaties en dialogen kunnen komisch zijn, maar ook de vertelwijze is vaak op een humoristische ironische of letterlijke manier in beeld gebracht. De fantasy en het bovennatuurlijke vermengen zich erg goed in het realistische drama dat goed door de goede personages wordt neergezet, waarbij vooral Amanda een groot anker is, maar ook Hailey zelf, die beslist dapper is en niet dom.

De enige scène die erg hard en rauw is en moeilijk te verteren is, is de flashback van Nick waarin hij een minnares en haar baby probeert te beschermen van een rijke advocaat die haar ziet als eigendom en belangrijke vriendjes heeft. Hoe dat afloopt is kenmerkend voor het karakter van Nick, maar een scène die zonder humor erg hard in beeld wordt gebracht en heel naar is.

Gelukkig staat de animatiestijl van de denkbeeldige vriendjes die op een leuke en mooie manier worden vormgeven, goed centraal. Het integreert op een hele natuurlijke en organische wijze in de rest van het al bizarre verhaal en absurde avonturen.

Onderliggend thema

Maar de serie is niet alleen maar hard en grof met veel actie en zwarte humor, maar heeft een hart door het onderliggende thema dat zowel tragisch is als ontroerende momenten kan opleveren. Dat thema behandelt verschillende soorten trauma’s. Vooral Nick en Very Bad Santa reageren erg slecht op hun trauma’s. Very Bad Santa heeft die trauma’s in zijn jeugd opgelopen en Nick door zijn werk als agent.

Ook Meredith kampt met haar eigen trauma omtrent de dood van haar vader en de psychische inzinking van haar moeder. Amanda is degene die zich nog het meest heeft weten te weren tegen haar alleenstaande moederschap en het vreemdgaan van Nick en de uiteindelijke scheiding, juist doordat zij Hailey had om voor te zorgen. En zelfs nu Hailey ontvoerd is toont zij zich van een zeer sterke, daadkrachtige en weerbare kant.

Tenslotte heeft Hailey zelf door de ontvoering, ook al was zij erg dapper en slim, een trauma opgelopen waardoor zij sneller volwassen is geworden en aan het einde van het seizoen niet meer in staat is om Happy te zien, met natuurlijk een tragische reden. Zelfs de denkbeeldige vriendjes kampen met een trauma wanneer ze niet meer nodig zijn en hebben daar een hulpgroep voor ingeroepen. Door dit thema, wat een grote rode draad is, toe te voegen zonder dit op een sentimentele of moralistische wijze te doen, maakt de serie sterker en interessanter.

Happy! is een bizarre, absurde, hilarische, grove, harde serie vol geweld, humor, fantasie, drama en actie. Een bonte mix van stijlen, genres, personages en waarbij de grens tussen grof en hard en humor wordt opgezocht, zorgt ervoor dat deze serie niet voor iedereen is. Alles is op een geweldige originele wijze met elkaar verweven en voelt natuurlijk aan, waarin de interactie tussen Nick en Happy de spil en het hart vormt van de serie. Maar wie van iets vreemds houdt en iets dat zeker anders is dan anders, die een sterke maag heeft en zwarte humor en ook nog tegen ontroering en kwetsbaarheid kan, die moet Happy zeker gaan kijken.

Meer lezen over Happy!? Klik dan op onderstaande links:

• Happy! (2017-2018)
  • No. of episodes: 8