Film Review: De Lift (1983)

review film de lift 1983
De Lift/ First Floor Features

De Lift (1983) is een typische jaren 80 horror die horror en technologie combineert met als resultaat een dodelijke lift.

De Lift is zowel geschreven als geregisseerd door Dick Maas en ook maakte hij zelf de iconische muziek voor de film. Het is trouwens de eerste Nederlandse speelfilm die een wereldwijde release kreeg. Best bijzonder omdat Nederland ten eerste al geen groot filmland is, maar al helemaal geen grote is op het gebied van horrors. Nederhorrors zijn schaars en niet allemaal van hoge kwaliteit. Gelukkig springen er een paar tussenuit, waaronder bijvoorbeeld Amsterdamned (1988), The Johnsons (1992), De Poel (2014) en ook De Lift

De Lift weet optimaal gebruik te maken van een dodelijke Lift die een eigen bewustzijn heeft gekregen, die nog het meest lijkt op een naargeestige psychopaat. Met een unheimisch themamuziekje, een paar goede shots en ‘het hart’ van de Lift die helemaal in stijl van de jaren 80 is, speelt het in op de angst dat als computers een eigen leven gaan leiden, dit niet goed afloopt voor de mensheid. Alhoewel technologie die zich tegen de mens keert niet origineel is, en de film zeker zelf ook wat mankementjes heeft, is het vooral ook erg leuk om allerlei bekenden te zien opdraven die ook nog erg jong waren toen.

Felix Adelaar is de liftmonteur van onder andere de liften in het gebouw de Kronenstede. Als er een incident plaatsvindt tijdens een onweersstorm, met een van de drie liften in het gebouw, waardoor vier mensen onwel zijn geworden controleert hij de liften, maar vindt niets vreemds. Maar dan valt er een dode en vertrouwt Felix het zaakje niet. Hij gaat op onderzoek uit en krijgt hulp van journaliste Mieke de Beer en komt terecht bij het bedrijf Rising Sun dat het elektronische deel van de lift regelt. Ondertussen maakt de lift nog meer slachtoffers en dreigt Felix zijn vrouw en baan te verliezen, maar vastberaden zet hij door, wat hem uiteindelijk in een hachelijke en levensgevaarlijke situatie brengt.

De Lift en zijn slachtoffers

Naast dat er een hele keur aan bekende acteurs en actrices de revue passeert, draait het voornamelijk om Felix, die geholpen wordt door Mieke. Alhoewel Felix als mens de hoofdrol heeft en hij in zijn onderzoek en acties gevolgd wordt, is de Lift zelf de andere hoofdpersoon. Met een eigen wil, wordt de Lift als een naargeestige psychopaat neergezet die eerst graag een spelletje speelt met zijn slachtoffers. In totaal vallen er vier slachtoffers en die scènes krijgen ruim de tijd voor een goede en spannende, maar ook zeer grappige opbouw.

Als eerste is de blinde man aan de beurt. Hij wordt door de Lift erin geluisd doordat de Lift doet alsof hij er staat, maar de arme man gewoon in de lege schacht laat stappen, waardoor hij te pletter valt. Die opbouw is erg leuk gedaan, want net als de man de Lift in wil stappen, oftewel de lege schacht, komt er iemand aan en doet de Lift snel zijn deuren dicht. Hierdoor laat de film zien dat de Lift zelf een volwaardig personage is. Deze valse spelletjes herhaalt de Lift met een klein meisje waarmee hij eerst een soort verstoppertje speelt en vervolgens haar pop te grazen neemt. Maar ook de nachtbewaker die beneden in de schacht het lijk van de blinde man vindt, wordt door de Lift voor de gek gehouden en dat levert een brute kill op, met een onthoofding als gevolg.

Opbouw en stijl

Ook de manier waarop de Liften in beeld zijn genomen, een recht frontale shot dat de drie Liften in een middle of the frame shot in beeld neemt, ietsjes van onderen genomen, geeft een unheimische sfeer aan de Liften. Vooral omdat de rest van de omgeving strak en leeg is en de aandacht volledig op de oranje-rode Liften wordt gericht. Ook de opbouw naar elke kill en de slotscène waarin Felix op leven en dood met de Lift vecht is erg sterk gedaan, met spanning, maar ook met een speelse humor.

De rest van verhaal heeft een simpele opbouw, die vrij traag verloopt en waarbij het privéleven van Felix een rol speelt wat vrij aanwezig is, maar niet noemenswaardig en geen bijdrage levert aan het verhaal zelf. De aanwezigheid van Mieke geeft meer jeu aan de film, aangezien Felix een wat saaie rol heeft en zijn onderzoek niet echt spannend is. Ook blijkt Mieke tenslotte zijn redder in nood.

Zoals het een ‘goede Nederlandse’ film betaamt wordt er weer behoorlijk met naakt gesmeten en zien we de tepels en borsten van Liz Snoijink in volle glorie in beeld al in de eerste scène. Maar ook verderop in de film ontkomen we niet aan een halve vrijpartij.

De film heeft een campy/cheesy horror stijl, die de jaren 80 eer aan doet, waarbij genoeg gore en een afgehakt hoofd voorbij komen. De practical effects zijn niet altijd heel erg goed, maar daardoor niet minder vermakelijk. De vondst van het derde slachtoffer geeft de grootste shock en is vooral erg komisch door de psychiater, heel leuk gespeeld door Serge Henry Valcke, die het zwaar te verduren krijgt, terwijl hij al zo’n angstig mannetje is.

Ondanks dat De Lift qua verhaal wat mager is en er wat meer kills in hadden gemogen, is dit een zeer vermakelijke horror film. De kills die er zijn, zijn goed opgebouwd en de Lift krijgt goed aandacht om als personage tot zijn recht te komen. Daarbij is de keur aan acteurs en actrices erg leuk om te zien en is het sowieso een Nederlandse horrorklassieker die iedere horrorliefhebber gezien zou moeten hebben.

• De Lift (1983) 95 min
  • Directed by: Dick Maas
  • Produced by: Matthijs van Heijiningen