Boek Review: The Suburban Book of the Dead (Robert Rankin, 1992)

book review the suburban book of the dead robert rankin 1992

Armageddon III: The Remake

The Suburban Book of The Dead is het derde en laatste deel van de Armageddon trilogie, waarin Rex Mundi de hoofdrol speelt. Althans dat is zijn mening, want Lazlo Woodbine, Laz voor vrienden, de beste privé detective die ooit heeft geleefd, houdt daar zijn eigen mening op na.

Het eerste deel, Armageddon the Musical, speelde zich af in het jaar 2050 een aantal jaar na de derde wereldoorlog die zowat iedereen heeft vernietigd en waarin degenen die het hebben overleefd, hun dag tv kijkend doorbrengen. Dat de aarde eigenlijk een reality show was van de Phnaargos, wist niemand. Dat in 999 eigenlijk Armageddon plaats had moeten vinden ook niet. Dat gebeurt alsnog wanneer Rex Mundi in allerlei problemen verzeild raakt, Barry de time travelling sprout tegenkomt en uiteindelijk de wereld redt van de duivel die zich voordoet als de Dalai Lama en trouwt met Christeen de tweelingzus van Jezus. En waarin Elvis ook nog een rol speelt in het hele gebeuren. Eind goed al goed.

In het tweede deel They Came and Ate Us, woont Rex al tien jaar lang met Christeen en pratende hond Fido in Eden. Maar door een spreuk wordt Rex naar het verleden getransporteerd naar de jaren 90 vlak voordat de derde wereldoorlog uitbarst in 2000. Hier komt hij niet alleen weer Dan de Dalai Lama tegen, maar ook boy genius Jonathan Crawford die allebei over de wereld willen heersen en vernietigen. Wederom is het aan Rex om dat te stoppen en weer krijgt hij hulp van Bary, maar ook van Elvis.

Nadat het verhaal van Rex begon in de toekomst, verder ging in het verleden, is het nu de beurt aan een andere dimensie. Aldus The Suburban Book of the Dead.

Terwijl Rex in opdracht van Christeen een groot gat aan het graven is in hun tuin, stuit hij op een enorm standbeeld van Elvis. Kort daarop zoeft er een vliegende auto voorbij met daarin twee boeven Ed en Johnny die het standbeeld stelen, maar Rex weet zich nog net in de kofferbak te verstoppen alwaar hij een hele verzameling met allerlei bekende kunstwerken met Elvis erin bijgeschilderd aantreft. De auto brengt hem naar hetzelfde jaar, maar een andere dimensie. Daar ontdekt hij dat zijn dubbelganger het beroemde Nemisis tv programma heeft en uiteindelijk de reïncarnatie van de duivel blijkt te zijn. Ook treft hij Jonathan Crawford weer aan. En het vreemdste is dat hij zich bevindt in Elvis City waar Elvis de ware god is, althans niet volgens een paar revolutionairen die van mening zijn dat Bah-Reah de ware god is. Een van die aanhangers is Laura Lynch.

Maar dit keer is Rex niet de enige hoofdpersoon in dit verhaal. Want Lazlo Woodbine, privé detective in de eerste persoon enkelvoud, is vanuit de toekomst gekomen met behulp van Barry om de Elvis verzameling op te sporen. Maar al snel ontdekt hij dat er veel meer aan de hand is.

Rex Mundi en Lazlo Woodbine

Dit deel vond ik persoonlijk het minst leuk, het meest chaotisch en onlogisch en het meest vergezocht. Rex heeft een veel minder heroïsche rol en al zijn acties zijn een beetje out of character in vergelijking met de voorgaande boeken. De rol van Lazlo is daarentegen wel erg leuk verzonnen. Door dit personage speelt Rankin heel erg leuk met taal. Lazlo laat hij alles in de eerste persoon enkelvoud vertellen, en direct tegen de lezer. Daarbij laat hij hem speciale en de meest bizarre metaforische uitspraken doen en is hij geobsedeerd door zijn trenchcoat en fedora. Lazlo komt direct uit een film noir detective en Rankin laat geen kans onbenut om daar op welke manier dan ook aan te refereren. Dat geeft een geheel nieuw element aan een verhaal. Vooral de passages waarin Rex en Lazlo samen zijn, blijft Rankin bij Lazlo de eerste persoonsvorm aanhouden en bij Rex de derde persoonsvorm, waardoor het in het begin heel verwarrend leest, maar wel zeer duidend is voor de personages. Hierdoor valt dus, al spelenderwijs, op hoe belangrijk taalgebruik is en wat voor verschil het maakt in toon en sfeer. Dat vond ik persoonlijk het leukste aan dit deel.

Chaos in een andere dimensie

Het verhaal zelf is iets minder interessant. Het heeft niet echt een richting en ook Rex lijkt maar wat te doen. Het einde wanneer alles samenkomt is wel weer leuk geschreven en dan zit er zowel vaart als richting in het verhaal. Het wordt spannend, er is meer actie, terwijl de droog komische beschrijvingen stand houden. Dat het zich allemaal in een andere dimensie speelt die Elvis zelf gecreëerd heeft en dat uiteindelijk Jonathan in een soort loop terecht is gekomen, wat hij dan weer gebruikt als een soort game om te kunnen verkopen aan buitenaardsen om de aarde te kunnen betalen, is allemaal wel een beetje teveel van het goede. Maar eerlijk gezegd is dat wel typisch Rankin. In vergelijking met de eerste twee boeken neemt dat hele chaotische en vergezochte wel steeds grotere vormen aan. Wel legt hij door middel van Barry uit hoe het in hemelsnaam nu in elkaar zit allemaal, zodat je niet in grote verwarring wordt achtergelaten.

Ondanks de chaos en komische bizarre vondsten is dit boek wel wat minder boeiend qua verhaal dan de eerste twee delen van de trilogie. Misschien omdat Rex een minder voorname rol speelt en Elvis eigenlijk alleen wordt genoemd en niet meedoet. En misschien omdat iedereen wel weer komt opdraven in net weer iets andere gedaanten of met een ander doel, wat een gevoel geeft van been there done that.

Wat wel weer grappig zijn de vele verwijzingen naar Total Recall. Laura was eigenlijk een soort Melina, een hoertje dat bij de rebellen hoort en Bill de taxichauffeur was een Benny, zelfs met de nadruk op de klauwachtige arm. Rankin kon het niet laten om meerdere vergelijkingen te maken met Arnie (Arnold Schwarzenegger) en zijn films, maar ook kwam dit keer Robocop voorbij. En natuurlijk lijkt Rex nog steeds sprekend op een jonge Harrison Ford.

The Suburban Book of the Dead bevat de herkenbare komische chaotische stijl met absurde gebeurtenissen in de typische schrijfstijl van Robert Rankin. En dit keer zet hij er met alles nog een tandje bij, voor wie het niet gekker en absurder en chaotischer kan. Wie van de voorgaande boeken houdt, zal The Suburban Book of the Dead als laatste boek ook willen lezen. Al is het alleen maar om de trilogie helemaal af te sluiten. Sowieso is dit geen boek om los te lezen wanneer je deel 1 en 2 niet hebt gelezen, want dan is het helemaal niet meer te volgen. Het is een afsluiter van een compleet verhaal waarbij je je op je hoofd krabt en glimlacht en fronst tegelijk.

Meer lezen over de Armageddon Trilogy? Klik dan op onderstaande links:

The Suburban Book of the Dead (1992) 312 bladzijden. Auteur: Robert Rankin. Oorspronkelijke taal: Engels. Nederlandse vertaling: niet beschikbaar