Serie Review: Chambers Seizoen 1

review series chambers season 1
Chambers/ Netflix

Chambers is een bovennatuurlijke psychologische mystery thriller met horror elementen die vooral een algemeen publiek zal aanspreken.

Alhoewel Chambers zich in de markt zette als een vrij enge horror serie, is het meer een bovennatuurlijke psychologische thriller. Er zitten zeker een paar grafische horror scènes in waarbij sommigen even weg zullen willen kijken, maar een algehele sterke huiveringwekkende of unheimische sfeer ontbreekt. De serie verloopt vrij traag op een gestaag continu tempo, waarbij er weinig sprake is van tempowisselingen, spanningswisselingen of spanningsopbouw. De serie blijf over het algemeen te vlak op vrijwel ieder gebied, qua verhaal, ontwikkeling van personages, de horror en dreiging, de cinematografie en zelfs het mysterie.

Hierdoor is de serie weinig prikkelend, zeker voor de echte horror fan. De serie voelt aan alsof er iets ontbreekt. Wat dat betreft doet de serie een beetje denken aan Requiem. Toch weet deze serie meer te boeien dat met name te danken is aan hoofdrolspeelster Sivan Alyra Rose. Maar ook de soms creatieve stijl die af en toe doorkomt en de mooie beelden die we af en toe te zien krijgen van Arizona en het idee, al zij het niet origineel, is boeiend genoeg om de aandacht te trekken.

De 17 jarige Sasha Yazzie woont met haar oom Frank in Cottonwood, Arizona, net buiten het reservaat waar zij oorspronkelijk vandaan komt. Als zij op een avond tijdens een storm besluit om met haar vriendje TJ voor het eerst naar bed te gaan, slaat het noodlot toe. Ze krijgt een hartaanval, maar op dat moment blijkt toevallig een ander meisje te zijn overleden, wiens hart zij krijgt.

Een paar maanden later, heeft zij moeite om haar leven aan te passen, niet fysiek, maar toch heeft ze een schuldgevoel en is alles ineens anders. Haar relatie met TJ is moeizamer, maar gelukkig is haar beste vriendin Yvonne er om haar te steunen. Dan staat plots Ben Lefevre voor haar neus. Het is de vader van Becky, wiens hart zij heeft gekregen. Hij en zijn vrouw Nancy willen dolgraag kennis met haar maken en nodigen haar en Frank uit voor een etentje. Het gezin woont in Crystal Valley, het rijke stadje in de buurt en Sasha voelt zich nog ongemakkelijker. Helemaal als Nancy en Ben haar een beurs aanbieden om naar de dure school in Crystal Valley te gaan.

Sasha accepteert de beurs met tegenzin en maakt kennis met Elliot de tweelingbroer  van Becky, met Marnie, haar beste vriendin, Penelope de vroegere vriendin van Becky en Ravi de vriend van Marnie en coach Jones.

Maar dan beginnen er vreemde dingen te gebeuren. Ze lijkt zich dingen te herinneren van Becky, neemt eigenschappen van haar over, en dat begint langzaam een sinistere wending te krijgen wanneer ze een gevaar begint te vormen voor zichzelf en haar vrienden. Sasha probeert erachter te komen waardoor Becky precies is gestorven om haar geest rust te geven. Maar er blijkt meer aan de hand en hoe dieper ze graaft in de geest van Becky, hoe gevaarlijker alles wordt.

Identiteit en cultuur

De personages zijn de basis van de serie, alhoewel er geen sterke karakterontwikkeling is. Hoofdpersoon is Sasha Yazzi, een meisje dat opgevoed wordt door haar oom en van Diné afkomst is, een stam van de Navajo Indianen, net zoals TJ. Dit geeft de serie iets meer diepgang, aangezien het de persoonlijke worsteling met haar eigen identiteit aanduidt. Zij staat te ver af van de Diné (Navajo) en hun cultuur om daar bij te horen, maar voelt er wel enige verbinding mee. Toch probeert Sasha vooral zichzelf te zijn. Wat door de bovennatuurlijke gebeurtenissen nogal wordt bemoeilijkt. Daarnaast worstelt zij met haar identiteit die overgenomen wordt door Becky.

Alhoewel dit interessante gegevens zijn, wordt er net iets te weinig mee gedaan, waardoor het niet zichtbaar of dringend genoeg is in de serie. Terwijl Sivan Alyra Rose zelf ook van Apache afkomst is en ook in Arizona is opgegroeid net buiten het reservaat en zich ook persoonlijk inzet voor de bewustwording van die cultuur en hoe ook zij last hebben van discriminatie. Dit komt onder andere naar voren in de serie door het contrast te laten zien tussen de Lefevres en de Yazzie’s, tussen rijk en arm, afkomst en wat dit betekent voor het verloop van hun leven, kansen en vooroordelen.

Wel worden er enige termen uit de Navajo cultuur gebruikt om het bovennatuurlijke aan te duiden, maar ook dit had veel uitgebreider en interessanter behandeld kunnen worden. Want just die cultuur en hun visie op het bovennatuurlijke in contrast met de Westere spiritualiteit en vooral die van de Annex had niet alleen een mooi contrast kunnen vormen, maar ook het bovennatuurlijke meer de ruimte kunnen geven. Juist die cultuur had de serie meer kunnen onderscheiden van andere bovennatuurlijke psychologische thrillers.

review series chmabers season 1
Sasha and Nancy/ Netflix

Personages

Sasha is vanaf haar tweede jaar opgevoed door haar oom Frank, de broer van haar moeder. Zij spreekt haar opa die nog in het reservaat woont niet en haar moeder is overleden en haar vader komt niet ter sprake. Har vriendje TJ wil wel zich laten inschrijven als een echte Diné, wat automatisch voor enige afstand tussen hen zorgt.

Yvonne is haar beste vriendin en haar vader is goed bevriend met Frank. Yvonne is erg goed met computers, dat ze van haar moeder heeft geleerd. Maar haar moeder Tracy begint langzaam vergeetachtig en warrig te worden.

Ben en Nancy Lefevre rouwen ieder op hun eigen manier om Becky, alsook Elliot haar tweelingbroer. Er is niet al te veel focus op hun rouwverwerking, al zijn er een paar scènes waarin Nancy, gespeeld door Uma Thurman die wel indruk weten te maken. Deze karakters blijven lang geheimzinnig en zijn ook verdachten rondom de vreemde dood van Becky. Te meer omdat het gezin is aangesloten bij de Annex Foundation, een spiritueel wellness centrum. Waar Ruth en Evan samen de leiding aan geven en een steun zijn voor de familie Lefevre.

Daarnaast spelen Penelope, het rare buurmeisje van de Lefevres en vroegere vriendin van Becky, en Marnie, de beste vriendin van Becky en belangrijk figuur bij de Annex, een rol.

Alhoewel er genoeg achtergrond is en geheimzinnigheden rondom alle personages, wordt dit niet ten volle benut. Sommige personages hebben verhaallijnen, die plots plaats moeten maken voor anderen, waardoor ze langer dan nodig of wenselijk op een zijspoor worden gezet. Niet ieder personage krijgt voldoende ruimte om uitgediept te worden, wat wel nodig is voor de voortgang van het verhaal en het ontrafelen van het mysterie. De meeste mensen uit de groep van Becky zijn verdacht inzake haar moord, maar die spanningsopbouw van dat mysterie is er nauwelijks. Er gaat geen dreiging uit van welk personages dan ook en word je weliswaar nooit op het verkeerde been gezet, maar daardoor wordt het mysterie wel te vlak en saai.

Mysterie, horror en opbouw

De gehele serie ontbreekt het dan ook aan spanning, en de noodzaak om het mysterie op te lossen. Alles gaat enkel van Sasha uit. Maar het gevoel dat zij langzaam gek begint te worden, noch het gevoel dat mensen uit haar omgeving gevaarlijk zijn, komen uit de verf. Wel komt zij naast dat zij onderzoek doet naar de dood van Becky ook achter geheimen van haar eigen familie, die haar wereld nog meer op zijn kop zetten.

Het verhaal gaat op eenzelfde tempo gestaag voort naar het einde, dat een geoefende mysterie kijker al ver van tevoren heeft ontrafeld. Die traagheid en weinig ontwikkeling duurt sowieso voort tot en met de vijfde aflevering. Daarna begint er iets meer afwisseling in te komen, wordt het iets spannender en krijgt de bovennatuurlijke wending iets meer aandacht. Het is echter geen kwestie dat dit te laat komt, want ook nu blijft het allemaal te lauw, te monotoon.

De ontknoping van het mysterie wordt ook tussen neus en lippen door verteld en getoond zonder dat hier ook maar enige spanningsopbouw aan vooraf is gegaan. Hierbij spelen de hallucinaties en een soort Vision Quest van Sasha een rol, wat wel een aantal mooie plaatjes oplevert, maar het is te mager om bijzonder te zijn, te gewoon en simpel om de focus te verkrijgen. Dat terwijl er stiekem al lang duidelijk is wie er niet te vertrouwen zijn.

Spoilers + uitleg van het einde

Hier had veel meer horror in gelegd kunnen worden. Want dat de Annex niet deugt, dat ligt voor de hand. De leden blijven echter te vlak en oppervlakkig om echt dreigend te zijn of er bang van te worden. Een paar grafische bloederige beelden, maken van een serie geen horror. Dat wordt voornamelijk bepaald door de sfeer, die hier dus ontbreekt.

Ook de scène waarin Sasha in haar hoofd Becky confronteert en het gevecht met haar aangaat, is voorspelbaar en te onorigineel. Het is eerder gedaan en beter en voegt weinig toe, zonder een climax. Tevens weet ook de geoefende kijker dat wat Sasha van plan is, je dus juist niet moet doen. Becky had zelfmoord gepleegd om datgene te doden wat in haar zat. Maar nu Sasha Becky’s hart heeft, heeft ook zij de demon overgenomen. Nu met Becky dood, is het vrij spel voor Lilith die bezit kan nemen van Sasha. Lilith die met een ritueel door coach Jones en vele andere gemaskerde cult mensen onvrijwillig in Becky is geplaatst, iets waarvan ook Ben op de hoogte was en wilde. Alhoewel het vaak geldt dat eenmaal het monster gezien, de engheid er wel vanaf is, had dat in dit opzicht wel getoond mogen worden. Lilith laat zich nooit zien, niet in een vorm in Sasha, maar ook niet qua gedrag of uitingen. Ook zij wordt op het laatst tussen neus en lippen door onthuld, net zoals de culprit Jones. Het laat geen indruk achter. Het einde wanneer Sasha volledig door Lilith is bezeten, laat ruimte open voor een tweede seizoen, maar er is genoeg afsluiting om het bij dit ene seizoen te laten.

Chambers is zeker geen slechte serie en zal een algemeen publiek aanspreken, terwijl de echte horrorfans er bekaaid vanaf komen. De serie heeft een aantal mooie beelden, vooral van de prachtige omgeving van Arizona, met zijn roze-oranje achtige lucht die tegen het felblauwe afsteekt, een paar mooie surrealistische beelden, al zijn die niet erg sterk. De serie is traag, met weinig afwisselingen in spanning en tempo. Met te weinig horror, geen onderhuidse enge sfeer, te weinig nadruk op het bovennatuurlijke en net te weinig op karakterontwikkeling, zodat de serie niet goed in balans is. Alhoewel de serie toch weet te boeien, het zeker goed genoeg is, mist er iets en schiet het op ieder gebied net iets te kort. Het idee, al zij het niet origineel, is interessant, de uitvoering vaak voldoende, maar het totaalplaatje weet de serie net niet dat beetje extra te geven.

• Chambers (2019)
  • Running time episodes: 38-50 minutes
  • Created by: Leah Rachel
  • Starring: Sivan Alyra Rose, Marcus LaVoi, Nicholas Galitzine, Kyanna Simone Simpson, Griffin Powell-Arcand, Lilli Kay, Uma Thurman, Sarah Mezzanotte, Tony Goldwyn, Lilliya Scarlett Reid, Lili Taylor, Matthew Rauch, Michael Stahl-David, Jonny Rios
  • Music by: James S. Levine
  • Cinematography: Dana Gonzales
  • Production company: Super Deluxe, Super Emotional