Film Review: Paranormal Activity: The Ghost Dimension (2015)

reviw film paranormal activity the ghost dimension 2015
Paranormal Activity: The Ghost Dimension/ Paramount Pictures

Paranormal Activity: The Ghost Dimension (2015) is het zesde en laatste deel uit de Paranormal Activity reeks.

In Paranormal Activity (2007) werden Katie en Micah geteisterd door een demon die uiteindelijk bezit nam van Katie en Micah doodde. Niet alleen het origineel, maar de sterkste en engste film uit de reeks door de ijzersterke unheimische sfeer, suggestie en spanning.

In Paranormal Activity 2 (2010) zien we het gezin van Kristi, de zus van Katie die na de geboorte van haar zoontje Hunter last krijgt van een demon. Deze gebeurtenissen gaan vooraf aan de eerste film en laten zien dat Katie nadat ze Micha doodde, zowel Kristi als haar man doodde en Hunter ontvoerde.

In Paranormal Activity 3 (2011) gaan we terug naar 1988 de kindertijd van Kristi en Katie en toen al werden zij lastig gevallen door de demon Toby en blijkt dat hun oma Lois en haar coven hier alles mee te maken heeft.

In Paranormal Activity 4 (2012) zien we wat er vijf jaar later met Katie en Hunter is gebeurd en komen we erachter dat oma Lois niet alleen uit een hele sekte bestaat, maar dat Hunter het doelwit is van Toby om bezit van hem te nemen.

In Paranormal Activity: The Markes Ones (2014) volgen we een ander gezin waarvan de zoon Jesse die nu 18 is geworden ook geteisterd wordt door een demon die bezit van hem wil nemen. We leren dat oma Lois lid van was een coven genaamd de Midwives die over de hele wereld, zwangere vrouwen door middel van een ritueel merken waardoor de geboren zoon een gastheer kan zijn voor een demon. Tevens kunnen zij portalen creëren die naar een andere tijd en ruimte leiden.

In dit laatste deel Paranormal Activity: The Ghost Dimension blijkt dat er nog een laatste iets is dat nodig is om de demon Toby als mensachtig wezen op aarde te laten lopen.

In 2013 verhuizen Ryan en Emily Fleege met hun zes jarige dochter Leila naar een nieuw huis in Santa Rosa. Het is bijna kerst en hun vriendin Skylar is vaak bij hen, maar ook de broer van Ryan, Mike komt logeren nadat het uit is met zijn vriendin. Ryan en Mike vinden tijdens het voor Kerst optuigen van de tuin een doos met videobanden over ene Katie en Kristi en een ouderwetse videocamera. Het blijkt dat die camera zelf veranderd is tot iets nieuws waardoor de camera beelden van geesten kan oppikken. Wanneer ze de tapes bekijken van Kristi en Katie merken ze vreemde dingen op en ook Leila begint zich vreemd te gedragen. Wanneer er in het huis zelf ook rare dingen gebeuren, besluit Ryan niet alleen om meer onderzoek te doen naar Katie en Kristi, maar houdt met de speciale camera het huis in de gaten.

review film paranormal activity the ghost dimension 2015
Bless you/ Paramount Pictures

Speciale camera als gimmick

Net zoals in alle voorgaande films uit de reeks, volgen we het gezin door een camera, de speciale camera dit keer die gehanteerd wordt door zowel Ryan als Mike. Ook volgen we via drie gewone camera’s de gebeurtenissen in de woonkamer, de gang en de slaapkamer.

Die gewone camera’s voegen dit keer echter helemaal niets toe. Je ziet er natuurlijk geen geest of entiteit op, maar ook wordt er dit keer niet gespeeld met suggestie. Gefocust wordt op de speciale camera die eerst in de slaapkamer van Leila staat en later in de gang op de overloop. Hiermee wordt tegelijkertijd ook alle aandacht geven aan de entiteit/demon genaamd Toby. Voor het eerst zien we dan ook hoe Toby in zijn demon vorm eruit ziet. Die gimmick is de toegevoegde waarde van dit laatste deel. Tevens is de film 3D waardoor het in de bioscoop waarschijnlijk een extra dimensie (pun intended) heeft gehad.

Hierdoor is de film niet alleen overladen met special effects, maar verlaat zich ook enkel op jumpscares waarbij Toby geregeld de camera in vliegt om de horror in de film te brengen. Ook is er geen spanningsopbouw en gaat het enkel om de enge verschijningen van Toby, waar hij nu is en wat hij zal doen. Alhoewel dit soms een best spannende scène op kan leveren, wijkt het qua spanning en horror wel af van de eerste drie delen.

De Ghost Dimension

Waar het naast de speciale camera en het zien van Toby ook om draait is de andere dimensie, het tijd- en ruimte/dimensie-reizen, dat al is geïntroduceerd in het voorgaande deel The Marked Ones. Maar in plaats van dat dit het hele verhaal, de mythologie omtrent de reeks, wat meer verheldert, werpt het juist meer vragen op. Het geeft echter wel een leuk effect wanneer Ryan en Mike de tapes bekijken wanneer Kristi in een trance gaat en zij hen kan zien blijkbaar. Zij kijkt als het ware van 1992 naar 2013. Het geeft een nieuw soort creepyness aan de reeks, maar qua verhaallijn wordt het alleen maar ingewikkelder.

Wel geinig is dat we weer oude beelden zien uit de derde film waar Ryan en Mike op de tapes naar kijken.

Hoe het uiteindelijk in elkaar zit

Want wat we te weten komen van die tapes uit 1992 is dat Katie en Kristi in het huis wonen van hun moeder (die dus dood is), maar nu met een vreemde man en hun oma. Ze worden voorbereid of getraind voor iets wat met Toby te maken heeft, wat precies blijft vrij vaag. Maar wel komen we te weten dat het met Leila te maken heeft. Leila is namelijk op dezelfde dag geboren als Hunter. Vreemd genoeg blijkt de zesjarige  Hunter ook op de tapes uit 1992 te staan en is hij dus via een portaal daar naartoe gebracht, waarschijnlijk na het vierde deel. En nu zijn ze dat ook van plan met Leila die onderdeel is van het ritueel, maar hoe dat blijft onbekend. Wanneer zij dan ook door het portaal  gaat, dat zij zelf heeft gemaakt met behulp van Toby, komt ze terecht in het huis van Katie en Kristi’s moeder. Dat huis is in dat jaar ook afgebrand en weer herbouwd en ene Katie heeft het aan Ryan en Emily verkocht. Alles was dus voorbereid. De vraag is echter waarom het met tijdreizen allemaal zo ingewikkeld moet worden gemaakt terwijl het nooit duidelijk wordt waarom en voor welke reden.

Dus om het chronologisch samen te vatten. In 1988 werden Katie en Kristi lastig gevallen door de demon Toby die een pact met oma Lois had gemaakt. Het pact blijkt echter onderdeel van een groter geheel van de coven The Midwives om allemaal jongens te laten baren die gastheer zouden worden voor de demons. En Hunter dus voor Toby. Kristi “trouwde” in 1988 met Toby en in ieder geval tot 1992 heeft zij haar krachten getraind. Om Leila naar 1992 te halen voor het ritueel. Na dat alles brandde het huis af en werden de geheugens van Katie en Kristi gewist. Dan blijkt ook aan het einde van deze film dat het gelukt is om Toby in zijn volwassen mensenvorm rond te laten lopen. Wat weer vreemd is aangezien hij in Hunter zou moeten die nog steeds zes jaar oud is.

Op zich niet een erg ingewikkeld verhaal, maar het tijdreizen maakt het onnodig gecompliceerd, want als Toby in 1992 mens werd, waarom is hij dan in 2013 nog een demonghost, of is hij vanaf dat moment dan ook “weggerukt” uit 2013. Tijdreizen, met of een veranderde tijdlijn, of parallelle dimensies of uit de tijdlijn geplukt, kan erg leuk zijn, maar in dit geval voegt het enkel een extra gimmick toe in plaats van een extra leuk origineel verhaal.

P.S. Dit is trouwens het enige deel uit de reeks waarin de volwassen Katie (gespeeld door Katie Featherston) niet te zien is.

Wie de reeks optimaal wil bekijken, doet er goed aan om slechts de eerste drie delen te bekijken en misschien het vierde deel, dat wel een leuke gimmick heeft en een coole  twist en heftige finale. Maar dit laatste deel The Ghost Dimension, samen met de Marked Ones maakt het nodeloos ingewikkeld en weet verder niets toe te voegen. Behalve meer special effects die het originele idee eerder teniet doen dan aanvullen en gimmicks die het verhaal er niet beter op maken. Maar voor de diehards van de reeks zullen ook de twee laatste delen zeker voor wat vermaak kunnen zorgen.

Meer lezen over de Paranormal Activity reeks? Klik dan op onderstaande links:

• Paranormal Activity: The Ghost Dimension (2015) 88 min
  • Directed by: Gregory Plotkin