Film Review: Paranormal Activity: The Marked Ones (2014)

review film paranormal activity the marked ones 2014
Paranormal Activity The Marked Ones/ Paramount Pictures

Paranormal Activity: The Marked Ones (2014) is een tussenfilm die toch weer verband houdt met alle gebeurtenissen uit de voorgaande films.

In de vier voorgaande films hebben we kunnen zien dat via found footage beelden hele enge films werden gemaakt. Waarvan de eerste nog steeds de beste blijft door zijn originaliteit, suggestie en creepyness. Katie en Micah werden geteisterd door een demon in Paranormal Activity (2007). Aan het einde van de film doodde Katie Micah en verdween.

In Paranormal Activity 2 (2010) gaan we een paar maanden terug in de tijd en zien we dat Katie’s zus Kristi en haar gezin eerder werden geteisterd door de demon. Dat Kristie eerst werd bezeten, maar de demon over werd gezet in Katie, die vervolgens de nacht na de moord op Micah, Kristi en haar man doodde en hun zoontje Hunter ontvoerde. Dochter Ali was de enige overlevende.

In Paranormal Activity 3 (2011) gingen we terug naar 1988, de kindertijd van Katie en Kristi en werd Kristi al benaderd door de demon genaamd Toby. Dit alles door toedoen van oma Lois die onderdeel was van een coven en een pact sloot met de demon en de eerstgeboren zoon moest geven, dat Hunter blijkt te zijn.

In Paranormal Activity 4 (2012) volgen we een ander gezin en zien we wat er van Katie en Hunter terecht is gekomen en dat de coven nog springlevend is. En dat er via een ritueel deze eerstgeboren zoon klaargemaakt wordt om met demon te integreren in drie verschillende fasen.

Nu in dit volgende deel, zien we dat de coven een nog groter bereik en plan heeft dan we konden vermoeden en zien we een paar oude bekenden terug. Ook wordt het nog ietsje ingewikkelder.

In 2012 volgen we Jesse Arista en zijn beste vriend Hector die geslaagd zijn van hun middelbare school. Samen gaan ze de zomer vieren en halen puberale dingen uit totdat ze plots een jongen van school, Oscar, weg zien vluchten uit het huis van de onderbuurvrouw, Ana die volgens hen een bruja is. Zij wordt vervolgens dood aangetroffen en de twee jongens gaan haar appartement binnen waar ze een doos met videobanden van Katie en Kristi aantreffen en een boek over hekserij waarin staat dat er deuren kunnen worden geopend naar andere onheilige plekken.

Die nacht wordt Jesse door iets gebeten en blijkt hij nieuwe bovennatuurlijke krachten te hebben. Eerst is dat nog leuk, maar als zijn gedrag verontrustende vormen aan gaat nemen, gaat Hector samen met hun vriendin Marisol op onderzoek uit en vinden ze een geheim luik in het appartement van Ana met allerlei hekserij, doen ze navraag bij de broer van Oscar, Arturo en nemen ze contact op met Ali Rey. Dan bijkt dat Jesse in levensgevaar is, maar door hem te helpen brengen ze zichzelf ook in gevaar.

Zijrichting

Dit deel is meer gericht op het Latijns Amerikaanse publiek en tevens een jong publiek. De grappen en gedrag van Jesse en Hector zijn die van typisch 18 jarigen en vaak flauw. Het duurt dan ook vrij lang tot de horror op gang komt. Maar waarbij oma Irma wel voor een hoop vermaak zorgt.

In tegenstelling to de voorgaande delen, waarbij er altijd een logische aanleiding was om alles te filmen, is dat nu niet het geval. Hector pakt gewoon overal zijn camera bij. We zien dus vrijwel nooit beelden van vaste camera’s, maar zijn er altijd bewegende beelden. Dit zorgt een beetje voor een zeeziek gevoel en ook is het niet altijd logisch waarom Hector blijft filmen. Vooral in het laatste deel van de film wanneer ze de confrontatie aangaan met de coven is dat een beetje vreemd, alhoewel misschien door via een lens kijken, het voor Hector iets minder eng maakt. Maar toch geeft dit een heel ander vibe aan de film.

De horror en special effects

De horror in de film bestaat nu helemaal niet meer uit umheimische beelden die vooral bestaan uit suspense en verwachting en suggestie. De horror is meer in your face, gemaakt en ook zijn er dit keer veel special effects aanwezig. Dat komt voornamelijk door de toevoeging van de portals. Hierdoor vangen we even een glimp op van de jonge Kristi en Katie, wat creepy is, maar waarvan de reden vaag blijft.

Een andere toevoeging is dat de exorcisme nu via een Latijns Amerikaanse weg gaat, via een Botánica, een winkel waar amuletten, natuurlijke geneesmiddelen, benodigdheden voor rituelen etc worden verkocht. Oma Irma behandelt de bezeten Jesse dan ook met eieren, zoals we ook in The Curse of La Llorona (2019) zagen.

Dat zorgt ervoor dat de film een iets andere insteek krijgt. Door de Latijns Amerikaanse benadering, maar ook door de manier van filmen, die meer aandoet als een gewone film maar dan door een amateur zonder vaste hand geschoten en niet als een echte found footage. Er zijn dan ook weinig beelden zoals in de voorgaande films waarin niets gebeurt en je enkel met spanning zit te kijken tot er iets engs gebeurt. Dat volgt nu meer een speelfilm vorm waarin enkel de belangrijke scènes worden getoond en het minder realistisch aandoet.

De verbinding met het Paranormal Activity Universum

Ten eerste blijkt dat Jesse ook gemerkt is door een van de heksen uit de coven, de onderbuurvrouw Ana die zijn moeder behekste toen zij zwanger was van Jesse door het Hattsuc vruchtbaarheidssymbool, van een cirkel in een driehoek, op haar buik te tekenen. Als Marisol en Hector contact opnemen met Ali Rey, uit Paranormal Activity 2 vertelt zij hen dat het gaat om een coven die de Midwives heet en zij dit over de hele wereld doen met zwangere vrouwen om zo een leger van bezeten jongens te vormen. Maat tot welke doel is een raadsel.

Ook ziet Jesse in de kelder van Ana de jonge Katie en Kristi als een soort droombeeld, maar waarom en hoe precies dat blijft erg vaag. Het heeft iets te maken met de portals waarmee je door tijd en ruimte kan reizen. Het gedrag van Jesse zelf voldoet aan de drie fasen, activatie, bevestiging en een offer brengen, die Alex en Ben hebben ontdekt in Paranormal Activity 4. En de doos met tapes die in Paranormal Activity 2 was gestolen uit het huis van Kristi blijkt nu bij Ana te staan. Wat dus erop hint dat de coven die doos heeft gestolen.

Wanneer Jesse wordt ontvoerd door de coven, komen Marisol en Hector die de hulp hebben ingeschakeld van Arturo aan bij het oude en verlaten huis van Lois, dat we kennen uit Paranormal Activity 3. Waar ze een half leger van de coven aantreffen en de nu volledig bezeten Jesse. Als Hector voor hem vlucht en door en deur rent, komt hij terecht in het huis van Katie en Micah. En wel op de avond dat zij hem vermoordt. We zien dus dat Katie om Micah schreeuwt omdat ze Hector in de keuken aantreft, vervolgens Micha doodsteekt met een mes en Hector waarschijnlijk gedood wordt door Jesse die ook door het portaal is gekomen. Het beeld van de camera gaat zwart als een gezicht erboven hangt, het gezicht van Lois.

Alhoewel het lijkt alsof er nu meer is verklaard, blijft alles vrij vaag. Waar dit juist het sterkste punt was in de eerste film, lijkt het nu wat te gemakzuchtig. Als je het universum en de hele mythologie wil uitbreiden is het wel fijn om dan ook als kijker meer begrip te hebben van de gebeurtenissen.

Paranormal Activity: The Marked Ones is de vijfde film in de reeks en weet weliswaar nieuwe dingen toe te voegen, maar niet meer te verrassen of angst aan te jagen. Zonder nieuwe camera gimmick, maar met een nieuw paranormaal effect, wijkt de film af van de kracht van de franchise. De film richt zich meer op de personages, die desondanks die focus niet erg goed uit de verf komen. Uiteindelijk is deze nieuwe film een zijweggetje in geslagen die andere dingen toevoegt, het universum wil uitbreiden, maar daardoor het eigenlijk originele idee uit het oog verliest.

Meer lezen over de Paranormal Activity reeks? Klik dan op onderstaande links:

• Paranormal Activity: The Marked Ones (2014) 84 min
  • Directed by: Christopher B. Landon