Film Review: Paranormal Activity 4 (2012)

review film paranormal activity 4 2012
Paranormal Activity 4/ Paramount Pictures

Paranormal Activity 4 (2012) is het vierde deel uit de Paranormal Activity reeks en dit keer is het wel een sequel op de eerste film.

De eerste drie films van de Paranormal Activity reeks vormden samen één geheel. In de eerste film Paranormal Activity (2007) zagen we dat Katie en haar vriend Micah geteisterd werden door een entiteit. Dat leverde een uiterst spannende, enge en originele film op. De film was onder andere zo goed omdat je enkel de gebeurtenissen zag die vrij eng waren in een normale veilige setting zoals je eigen slaapkamer en je verder geen uitleg kreeg. Aan het slot wordt Katie bezeten, doodt ze Micah en loopt weg.

In Paranormal Activity 2 (2010) wordt er een stap terug gedaan naar het verleden, vlak voor de gebeurtenissen bij Katie en Micah thuis. We volgen de zus van Katie, Kristi en haar gezin, bestaande uit echtgenoot Daniel die een camera heeft gekocht voor de geboorte van hun zoon Hunter, en dochter Ali. En we zien dat de hauntings van de entiteit daar begonnen. Aan het einde van de film zien we een bezeten Katie binnenkomen, die iedereen in het huis vermoordt en baby Hunter ontvoert. Alleen Ali die niet thuis is blijft gespaard.

De derde film Paranormal Activity 3 (2011) gaat nog verder terug in de tijd naar 1988, en gaat over Katie en Kristi, toen ze nog klein waren en het blijkt dat toen de hauntings al bezig waren en met name bij Kristi die een zogenaamd denkbeeldig vriendje Toby had. Het einde van de film zorgt voor een schokkende ontdekking over Lois de oma van Katie en Kristi, die onderdeel is van een coven die demons oproepen en hun eerstgeboren zoon aan de demon beloven voor rijkdom en macht. En Hunter is de eerstgeboren zoon uit haar lijn, die de demon Toby claimt.

Dat zou het einde van de reeks kunnen zijn, bijna alles is dan weliswaar met weinig woorden uitgelegd, maar het enige dat dan nog niet is opgelost is de verdwijning van Katie en Hunter.

In het vierde deel maken we kennis met een ander gezin genaamd Nelson, bestaande uit moeder Holly, vader Doug, hun zesjarige zoontje Wyatt en 16 jarige dochter Alex, die wonen in Henderson Nevada. Het is 2011, vijf jaar na de verdwijning van Katie en Hunter.

We volgen voornamelijk Alex die skypet met haar vriend Ben. Ze woont in een rustige buitenwijk, maar als ze nieuwe overburen krijgen verandert dat. De nieuwe overbuurvrouw heeft een eigenaardig zoontje Robbie dat zich vreemd gedraagt en heel vaak op zichzelf is en een denkbeeldig vriendje heeft. Wanneer op een nacht door onbekende reden zijn moeder een paar dagen in het ziekenhuis moet blijven, neemt de familie Nelson Robbie in huis.

Al snel gebeuren er vreemde dingen in huis, waarop Ben alle camera’s activeert van alle computers zodat ze alles in huis constant kunnen volgen. Er lijkt iets heel vreemd aan de hand te zijn met Robbie en hij sleept Wyatt daar in mee. Alex en Ben stuiten al snel op mysterieuze symbolen die hen doen vermoeden dat ze met een coven te maken hebben.

Personages

Alhoewel de sfeer anders is doordat we niet meer binnen het gezin van Katie en Kristi blijven, raak je door Alex al wel snel betrokken bij de gebeurtenissen. Aangezien we vooral haar en Ben volgen, vanuit hun perspectief, in hun zoektocht naar wat er aan de hand is, lijkt deze film iets meer gericht op een jonger publiek. Want zowel moeder Holly als vader Doug zijn zo bezig met elkaar negeren en vooral bezig met zichzelf, dat ze de kinderen eigenlijk totaal geen aandacht geven. Wat sowieso best een ongezonde situatie is. Wel is het functioneel voor de film, zodat het lang duurt voordat Alex serieus wordt genomen en het dan al te laat is.

Ondanks dat de camera’s op de laptops en computers altijd aan staan en opnemen, worden er geen beelden getoond van het gezin met elkaar. Je ziet hen voornamelijk apart bezig in het huis en onderlinge interactie is minimaal. Alex lijkt de enige te zijn die zich bekommert om Wyatt en Robbie wel erg vreemd vindt. Dat ligt natuurlijk aan de keuze wat ze willen laten zien, maar dit geeft een vrij afstandelijk beeld van het gezin en maakt geen van hen, behalve Alex aimabel.

Wat ook een erg vreemde scène is, is dat wanneer het gezin dan eindelijk in beeld wordt gebracht etend aan tafel, is Robbie vreemd genoeg alleen boven. Sowieso wordt er al helemaal geen aandacht geschonken aan Robbie zelf en wordt er alleen maar over hem gepraat dat hij het wel moeilijk zal hebben nu zijn moeder in het ziekenhuis ligt en hij geen familie heeft, terwijl ze hem verder links laten liggen. Dit gedeelte over de personages is misschien wel zwakker en de reden waarom deze film minder goed is dan zijn voorgangers.

review film paranormal activity 4 2012
new gimmick/ Paramount Pictures

Minder eng

Maar ook is de film een stuk minder eng. De hauntings zijn wat afgezwakt en veel minder origineel en doen soms zelfs wat cliché aan. Er is ook weinig spanningsopbouw in de film. Robbie is weliswaar een heel vreemd kind en betrekt Wyatt steeds meer in zijn rare gedrag, en doet ook verontrustende dingen bij Alex, maar toch komt dit minder eng over dan toen de jonge Katie en Kristi werden geteisterd door Toby. Dat komt mede doordat in deze film de personages in het script wat worden vergeten om hen te laten zien in normale situaties, maar ze enkel in beeld komen wanneer er iets engs gaat komen. In deze film gebeurt dan ook verder vrij weinig.

Maar ook nu is er wel weer aan vernieuwing ten opzichte van de eerste drie films gedacht. Er wordt nu gebruik gemaakt van live chatten via de laptops, Alex filmt met een gewone camera en we zien alle beelden door de verschillende computers en laptops. De laptop in de slaapkamer van Alex, een in de slaapkamer van Wyatt waar ook Robbie slaapt. Een vanuit de keuken richting de woonkamer en een verborgen in de woonkamer die uitkijkt op de woonkamer, trap en keuken.

En met die laatste hebben ze wel weer een nieuwe gimmick toegevoegd. Want door middel van de XBox Kinect zien we in het donker niet alleen infrarood beeld, waardoor het beeld groen is, maar zien we ook alle trackingdots als kleine groene stipjes alles benadrukken. Daar word er goed gebruik van gemaakt doordat we nu niet alleen een vorm kunnen zien als er stof op dwarrelt zoals in deel drie, maar zien we door de puntjes de hele vorm van de onzichtbare entiteit, maar enkel pas echt goed wanneer deze beweegt. Dat zorgt voor een paar goed en verrassend ingezette scares.

Het einde

Ook zit er in deze film een behoorlijke twist die erg verrassend is en leidt naar de climax en spannende enge finale van de film. Want aangezien Katie de overbuurvrouw blijkt te zijn, lijkt het vanzelfsprekend dat Robbie dus Hunter moet zijn. Omdat ook Robbie een onzichtbaar vriendje heeft genaamd Toby. Maar de twist zorgt voor een verrassing, als niet Robbie Hunter blijkt te zijn, maar Wyatt. Net als Robbie is ook Wyatt geadopteerd. En nu is het tijd dat Wyatt/Hunter weer terugkeert naar zijn eigenlijke familie (lees: coven).

Alex en Ben hebben namelijk ontdekt dat de symbolen die Robbie op het lichaam van Wyatt tekende, een cirkel met daaromheen een driehoek, een vruchtbaarheid symbool is van de Hattusac. Volgens de Hethieten moet een gastheer drie fasen doorlopen voordat de demon volledig bezit van hem neemt. De eerste is activatie, de gastheer vertoont tekenen van bovennatuurlijke krachten. De tweede is bevestiging, de gastheer moet zijn krachten aan de demon bewijzen. En tenslotte het brengen van een offer, de gastheer wil bloedvergieten en moet een puur wezen (maagd) offeren.

Wanneer Katie Wyatt/Hunter dan ook komt halen dringt zij het huis van de Nelsons binnen, doodt Holly en Ben die daar toevallig is en neemt Wyatt/Hunter mee. Als Doug en later Alex naar het huis van Katie gaan, treffen zij daar de bezeten Katie aan met haar demon face en een hoop andere vrouwen, die hen aanvallen en het beeld wordt zwart. Het lot van Doug, Alex maar ook van Wyatt/Hunter is onbekend.

Paranormal Activity 4 maakt gebruik van het bekende concept uit de reeks met found footage beelden, voegt iets meer informatie toe aan het bestaande verhaal, maar is het minst engste deel van de reeks tot nu toe. Met minder scares, scares die cliché aanvoelen, maar wel weer met een originele gimmick en een twist, hoort de film wel duidelijk in deze franchise. Was een vierde deel in de reeks nog nodig? Niet echt, en een hoop fans zullen teleurgesteld zijn omdat het niet echt de bekende vibe heeft, niet eng is en niet veel horror toevoegt. Toch voegt het einde nog iets kleins toe, al is het nog een beetje de vraag wat dan precies. Misschien dat dat duidelijk wordt in het vijfde deel.

Meer lezen over de Paranormal Activity reeks? Klik dan op onderstaande links:

• Paranormal Activity (2012) 87 min
  • Directed by: Henry Joost, Ariel Schulman