Film Review: Thale (2012)

review film thale 2012
Thale/ XLrator Media, Euforia Film

Thale is een fantasy horror film uit Noorwegen die het klein houdt en een aloude folktale in een modern jasje weet te steken.

In Scandinavië hebben ze een rijke folklore die veel volksverhalen heeft die allerlei mythische wezens bevatten. Een rijke verhalenhistorie waar veel leuke en bijzondere films over gemaakt kunnen worden. Zoals bijvoorbeeld het leuke en verrassende Trollhunter uit 2010 dat zich eveneens afspeelt in Noorwegen, en de vele aspecten van de mythen rondom trollen blootlegt in een found footage.

Een van die andere mythische wezens is de Huldra. Huldra betekent geheim of bedekt en het betreft wezens die door de hele Scandinavische cultuur van Noorwegen, Zweden, IJsland en zelfs tot Duitsland bekend zijn. De vrouwelijke benaming is Huldra en de mannelijke Huldu en het volk wordt Huldrefolk/Huldufólk genoemd, alhoewel elke taal een iets andere vorm eraan geeft. Ze zijn verwant aan kabouters en zeemeerminnen en leven verborgen. Het zijn mooie, wezens met een staart, soms die van een koe en soms van een vos. Er zijn verschillende volksverhalen over hen geschreven, over hun gedrag, hun herkomst, waar zoals elk sprookje betaamt een waarschuwing aan vast zit.

In Thale krijgt de Huldra een moderne draai, alhoewel de mooie vrouwelijke vorm met lang haar en staart intact is gebleven. Het levert een verrassende folktale/fairytale op, die het klein houdt en zich vooral richt op deze folktale omtrent de Huldra.

Leo heeft een schoonmaakbedrijf die de smerigste klussen aanpakt, zoals het opruimen na een bloederige dood of moord. Omdat zijn vaste werknemer niet kan, gaat zijn vriend Elvis met hem mee die het werk dat zo smerig is maar nauwelijks aankan. Midden in het bos moeten ze de bloederige kamer schoonmaken waar een man door wilde dieren is verscheurd en waarvan de andere helft van hem door het bos ligt verspreid. Omdat Elvis de smerigheid niet aankan, gaat hij op onderzoek uit in het huisje als afleiding. Hij komt terecht in een vreemde kelder, waar hij allerlei papierwerk en een cassetterecorder aantreft. Maar ook treft hij in de badkuip onder water een jonge vrouw aan. Door middel van de tekst en uitleg op het cassettebandje en door datgene wat de vrouw, Thale aan hem telepatisch laat zien, komen ze erachter dat het geen gewone vrouw betreft en dat de man die nu dood is, haar verbogen hield. Voor haar eigen volk, maar ook voor de militairen uit het onderzoekslab. En beiden zijn haar nu op het spoor.

Klein verhaal met kleine maar oprechte focus

Alhoewel het een klein verhaal is, dat zich focust op Elvis en Leo en Thale, is het niet te mager. De beelden van de natuur zijn prachtig en een contrast met de vieze bloederige schoonmaak van Leo en het vele gekots van Elvis in het begin van de film. De film is spaarzaam met muziek, maar niet met tekst en uitleg.

Zowel door de verteller op het cassettebandje als door de voice over wordt alles over Thale uitgelegd. Wie zij is, hoe zij als baby werd gevonden, hoe er op haar en haar zussen werd geëxperimenteerd en hoe de man die ook bij de wetenschappers hoorde, haar ontvoerde en meenam en verschool. Die manier van vertellen doet wat te gekunsteld aan en voelt soms door de beelden die Thale Elvis telepatisch laat zien overbodig. Dat haalt niet alleen het mysterie, maar ook de kwaliteit van de impressionistische beelden naar beneden.

Ook de relatie tussen Elvis en Leo, en wat er aan de hand is in hun leven wordt onder de loep genomen en speelt een rol op de achtergrond. De ontmoeting met Thale doet hen  beiden ondanks dat ze een beproeving moeten doorstaan veel goed. Dat zorgt voor een kleine extra dimensie, zodat alle personages, Thale, Elvis en Leo hun ruimte in de film opeisen.

De Huldra zien er mooi en mysterieus uit, en Thale zelf is prachtig in beeld genomen. Alhoewel Thale vrijwel altijd naakt is, wordt het nooit ordinair en haar staart is prachtig sprookjesachtig in beeld gebracht. Maar ook haar gaven, naast dat zij telepatisch is aangelegd, komen ruim aan bod. Zo blijkt zij dode bloemen tot leven te kunnen brengen, maar ook geeft ze aan Leo een bijzonder cadeau. Die gaven zijn wellicht terug te vinden in een van de oude folktales, maar zijn sowieso een bijzondere toevoeging aan het verhaal.

De film doet denken aan Wilding (2018) die eveneens gaat over een jonge vrouw die werd vastgehouden/verborgen door een man en een ander wezen bleek te zijn dan een mens, alhoewel er wel op gelijkend. Thale heeft ondanks dat het verhaal kleiner is, toch een interessanter perspectief door de twee mannen die helemaal niet weten hoe ze moeten omgaan met hun bizarre vondst. Beide verhalen beroepen zich op mythen en folktales, houden het klein en hebben eenzelfde uitkomst. En beiden weten deze premisse niet tot een groter hoogte te brengen. Toch weet Thale door de verfrissende personages Leo en Elvis te raken en is Thale ondanks dat ze de hele film geen woord zegt mysterieus en spreekt haar gedrag en haar beelden voor zich.

Thale is een kleine fantasy film gebaseerd op de folktale rondom de Huldra die door de personages weet te vermaken. Met een interessante en verfrissende premisse weet de film dat net niet ten volle te benutten, wat mede te wijten is aan de te duidelijke en soms prozaïsche voice over en verteller. Zonder die teksten, had zowel het kleine intieme van de film met de drie personage en de prachtige beelden en impressies beter tot zijn recht gekomen.

• Thale (2012) 76 min
  • language: Norwegian
  • Directed by: Aleksander L. Nordaas