Film Review: Paranormal Activity 2 (2010)

review film paranormal activity 2 2010
Paranormal Activity 2/ Paramount Pictures

Paranormal Activity 2 (2010) is het vervolg op Paranormal Activity (2007), maar dan als prequel in plaats van een sequel.

In Paranormal Activity hebben we gezien hoe Katie en Micah geteisterd werden door een kwaadaardige entiteit. Ook leerden we dat Katie hier al in haar kindertijd last van heeft gehad, maar dat het sinds de brand in haar ouderlijk huis, dit ophield. Tot nu. We zien hoe de hauntings steeds meer toenemen, totdat het uiteindelijk fatale gevolgen heeft. Katie raakt bezeten door de demon/entiteit en doodt Micah. Dit alles vond plaats tussen 18 september 2006 en 8 oktober 2006.

Nu gaan we een stapje terug in de tijd en volgen we de vreemde gebeurtenissen in het huis van Kristi, de zus van Katie, en haar gezin. Ook zij worden geteisterd door een entiteit en dat deze gebeurtenissen verband houden met die waarmee Katie en Micah te maken krijgen, wordt helaas maar al te duidelijk.

Kristi is getrouwd met de iets oudere Daniel, die al een dochter heeft Ali, uit een eerder huwelijk. Zijn eerste vrouw is overleden en we maken kennis met het gezin als Kristi net is bevallen van haar eerste zoon Hunter en ze thuis komen. Als extra hulp hebben ze nanny Martine aangenomen en ook hond Abby slaapt trouw in de kinderkamer. Ali filmt alles met de videocamera.

Dan springen we een jaar vooruit. Er is een inbraak geweest in het huis, echter blijkt niets weg te zijn, behalve een ketting die Katie ooit voor Kristi heeft gemaakt. Alles is overhoop gehaald. Daarom laat Daniel 6 camera’s in het huis installeren. Een gericht op de hal, trap en voordeur. Een die buiten de voordeur en oprit filmt. Een vanuit de woonkamer naar de keuken, en een gericht vanuit de keuken naar de woonkamer. Een gericht op het zwembad en de laatste in de slaapkamer van Hunter.

Na de inbraak vanaf 7 augustus 2006, en als de camera’s zijn geïnstalleerd, beginnen zich er echter andere vreemde dingen voor te doen. Martine reinigt het huis met salierook tegen kwade geesten, maar wanneer Daniel hierachter komt, ontslaat hij haar. Ali denkt eerst nog dat het haar overleden moeder is, maar wanneer de gebeurtenissen een sinistere vorm aannemen is het gezin gedwongen tot drastische maatregelen.

Opbouw en stijl

De opbouw en manier van filmen is iets strakker dan Paranormal Activity zelf. Dat komt mede door de vaste camera’s waardoor we alles kunnen volgen. Maar ook omdat deze verhaallijn voor een klein gedeelte parallel loopt aan de eerste film. Hierdoor kan je als kijker beter plaatsen wat er gebeurt. We zien dan ook Katie en Micah geregeld langs komen. Maar ook hoe Micah via Daniel te weten komt wat er zich ongeveer in de jeugd van Katie en Kristi heeft afgespeeld.

De filmbeelden laten dan ook veelal het gezin zien, en tante Katie en zien we hoe Kristi en Katie praten over vroeger. De hauntings van nu lijken alles te maken te hebben met wat er vroeger in hun jeugd is gebeurd. Daar kom je echter nu nog niet achter, pas in deel 3, maar nu wordt er langzaam naartoe gewerkt hoe het eigenlijk komt dat uiteindelijk Katie bezeten werd, terwijl het met Kristi begon.

Door te kiezen voor een inbraak, wat hoogstwaarschijnlijk door de demon is gedaan, is dat een legitieme aanleiding om alle camera’s op te hangen. Ook de dood van Ali’s moeder, de jeugd van Kristi en Katie, zorgen er samen voor dat ze zowel openstaan voor een geest, als bang zijn voor een demon. Hun reacties zijn altijd geloofwaardig. We zien veel beelden via de vaste camera’s, wat prettig kijkt, maar zelfs wanneer Ali de camera vast heeft, is er geen sprake van schokkende en heel erg bewegende beelden. Die beelden zijn met vaste hand geschoten, waardoor het wel die intieme found footage vibe heeft, maar nooit storend of wagenziek makend is.

Minder eng, wel consistent

Die beelden van de enge gebeurtenissen zijn meer vreemd en mysterieuzer dan echt eng te noemen. De poolcleaner die steeds uit het zwembad klimt uit zichzelf. De kelderdeur die uit zichzelf open en dicht gaat, Hunter die met iets kijkt te communiceren, iets dat Abby ook ziet. Pannen die op de grond vallen, keukenkastjes die tegelijk openvliegen. Hunter die door iets uit zijn bedje getrokken wordt via de spijlen omhoog. En uiteindelijk Kristi die door iets aan haar benen door het huis wordt getrokken, de trap af en de kelder in.

Zoals ook deze film een aanzet is naar de eerste film, lijken ook de enge beelden als opbouw vooraf te gaan aan de pas echt enge beelden in die eerste film. Omdat dit het vervolg is, maar een prequel, verwacht je dat de tweede film nog enger moet zijn. Alhoewel dit misschien een teleurstelling is omdat dit niet zo is, is het qua continuïteit wel terecht dat deze hauntings minder eng horen te zijn, aangezien het de opbouw is die vooraf gaat aan de echt serieuze hauntings bij Katie. Tevens onderscheiden de enge gebeurtenissen zich wel van het eerste deel, waardoor het niet in herhaling valt.

De horror focust zich dan ook vooral op hoe de gezinsleden ermee omgaan. Waarbij Ali het voortouw neemt in het onderzoek naar deze hauntings. Ze komt er samen met haar vriendje Brad achter dat als iemand ooit een pact sluit met een demon voor rijkdom en/of macht, de demon dan de eerstgeboren zoon claimt. Na wat speurwerk blijkt dat sinds een hele lange tijd Hunter, in de lijn die ze terugrekende van Kristi en Katie, de eerstgeboren zoon is. Ali is degene die de kijker op de hoogte brengt dat er iets achter de hauntings steekt, in plaats van dat het toeval of willekeurig is, wat al gehint werd in de eerste film door de jeugd van Katie en Kristi, maar er nu een reden achter zit. Maar ook is Ali, naast Martine, degene die enthousiast is over de aanwezigheid van een eventuele geest, maar al snel op haar hoede wanneer het blijkt te gaan om een demon. Daniel is de scepticus, en wordt er zelfs boos over. En Kristi is het doelwit van de demon en praat er liever ook niet over.

De sfeer van de horror is hierdoor ook heel anders en wordt er proactiever mee omgegaan, in plaats van angstig en afwachtend. Ook deze benadering heeft een effect dat de horror minder eng is. Er wordt minder gesuggereerd met geluiden  en een spanning die in de lucht hangt dat er iets staat te gebeuren, en meer getoond met beelden. Er zijn dan ook meer camera’s, dan de videocamera van Micah die hij overdag ter hand neemt en ’s nachts in de slaapkamer aanzet gericht op het bed. Het eerste deel was dan ook briljant in zijn eenvoud en suggestie. Dat dit niet overtroffen wordt in dit tweede deel is niet verrassend. Daarom is het slim om het universum uit te breiden en het raadsel omtrent de hauntings langzaam te ontrafelen.

Het einde

In het einde van de film, wanneer we de hauntings hebben gevolgd van 7 augustus 2006 tot 25 augustus 2006, weet Ali eindelijk met duidelijke beelden Daniel te overtuigen dat er iets flink mis is met Kristi. Hierop schakelt hij de hulp in van Martine en om van de demon af te komen is het enige dat zij kan doen deze demon over te zetten in iemand anders, bij voorkeur een bloedverwant…

Vervolgens springen we drie weken vooruit in de tijd, naar 18 september wanneer Micah een videocamera heeft meegnomen en beginnen de gebeurtenissen in het eerste deel. Maar we zien ook wat er gebeurde nadat op 8 oktober Katie bezeten werd Micah doodde en verdween. Op 9 oktober komt zij het huis binnen van Kristi. Ze draait Daniel de nek om, gaat naar de kinderkamer, doodt Kristi en neemt Hunter mee. Wanneer Ali na een schoolreisje thuiskomt op 12 oktober vindt zij hun lichamen.

Paranormal Activity 2 is duidelijk meer een achtergrond verhaal dat in dienst staat van de eerste film. Maar dat is helemaal niet erg, want er valt nog genoeg te schrikken en de dochter Ali is een fijn personage die niet alleen veel de camera hanteert, maar ook een echt hoofdpersonage in de film is en we dus veel vanuit haar perspectief te zien krijgen. Deze film is door de aanwezigheid van Katie en Micah, de duidelijke tijd- en datumaanduiding en het plot zelf, heel goed verbonden met de eerste film. Doordat we het demonverhaal achterstevoren te zien krijgen, wordt er telkens meer een tipje opgelicht en zien we in deel drie hoe het pas echt begon.

Meer lezen over Paranormal Activity? Klik dan op onderstaande link:

• Paranormal Activity 2, 2010, 91 min
  • Directed by: Tod Williams