Film Review: The Silence (2019)

review film the silence 2019
The Silence/ Netflix

The Silence (2019) is een horror drama thriller monster movie die het genre niet naar een grote hoogte kan tillen.

The Silence lijkt door zijn premisse behoorlijk op A Quiet Place (2018). De wereld wordt aangevallen door blinde monsters die jagen via gehoor. Absolute stilte is dus van levensbelang. In beide film volgen we een familie die probeert te overleven, waarbij de oudste dochter doof is. Millicent Simmonds is een echte dove actrice, terwijl Kiernan Shipka doof speelt.

Tegelijkertijd heeft The Silence iets weg van Bird Box (2018) waarin de mensheid te maken krijgt met een onzichtbare kracht die mensen tot zelfmoord drijft. En net zoals in Bird Box komt ook het gevaar vanuit de mens zelf en zijn beide films gebaseerd op een boek. Zorgt The Silence voor een nieuwe creatieve wending, of is het een onoriginele film die niets heeft toe te voegen aan dit genre?

We volgen het gezin Andrews met vader Hugh, moeder Kelly, dochter Ally, zoontje Jude, oma Lynn en hun hond, terwijl er een hele horde prehistorische vliegende monsters Amerika onveilig maakt. Doordat er een onontdekte grot werd onderzocht, werden deze wezens die zich eeuwen ophielden in het donker en zich hebben aangepast, blind zijn geworden en jagen op hun gehoor, losgelaten. Het gezin slaat samen met een collega en huisvriend Glenn op de vlucht, terwijl in heel Amerika de hel lijkt losgebroken.

Wanneer Glenn met zijn auto een ongeluk krijgt en ook zij worden aangevallen door de vliegende wezens die men Vespen noemt, moeten ze op zoek naar een schuilplaats. Glenn en de hond die hen telkens verraadt door te blaffen, overleven het echter niet. Maar ook in het huisje dat ze vinden in het bos zijn ze niet veilig, wanneer een sekte hen op het spoor komt en het voorzien heeft op Ally.

Opbouw en focus

De film heeft een duidelijke opbouw waarin het plot vrij duidelijk wordt gemaakt en we op de hoogte blijven wat de wezens zijn, waar ze vandaan komen en hoe ze jagen. De focus ligt hierbij op het gezin. Zestien jarige Ally is vanaf haar dertiende door een auto-ongeluk doof geworden en allen kennen ze daardoor gebarentaal wat hen een voordeel geeft, dat echter niet, zoals in A Quiet Place ten volle wordt benut. Ook het feit dat Kiernan Shipka niet echt doof is, kan voor de feel van de film in het nadeel werken.

De verhoudingen binnen het gezien zijn vrij traditioneel. Oma Lynn heeft astma en is oud en daarmee en een last, maar wijs en de ideale kandidaat wanneer er een opoffering gedaan moet worden. Kelly is de vrouw die al snel letsel oploopt en daardoor half buitenspel word gezet. Ally is de stoere dappere dochter. Jude is de leuke jongen die best stoer wil zijn. Vader Hugh is de natuurlijke leider van de groep.

Sekten

De voornaamste focus is het gezin, waardoor het drama gehalte erg toeneemt. Daarnaast ligt de focus op de religieuze sekten die ontstaan al direct na de uitbraak van de Vespen. Er worden mensen religieus verbrand, gekruisigd. Maar ook al gelijk na de uitbraak, terwijl het onduidelijk is hoeveel en wat de mensen ervan weten, aangezien ze nog gewoon met z’n allen in de metro zitten, wordt er pardoes een vrouw met huilende baby uit de metro gezet. Dat geeft al direct een erg pessimistisch mensbeeld en tijdens een zich voltrekkende ramp, is deze actie die door velen in de film wordt ondernomen, misschien niet het meest realistische scenario. Echter dat zorgt wel voor horror.

Dat idee van de sekten wordt dus al vrij snel opgeworpen en op de helft à twee derde van de film komt het gezin ook daadwerkelijk in aanraking met zo’n sekte die al hun tongen eruit hebben gesneden. Alsof je geen geluid maakt met lopen, andere lichaamsgeluiden en zonder tong kan je nog steeds geluid uitbrengen. Maar wanneer hanteren sektes wel logica? Het is een plot device voor de film om het gezin nog meer in de problemen te brengen, opofferingen voor elkaar te doen en te moeten vechten voor overleving. Plot devices zijn onontkoombaar in dit soort films omdat ze het verhaal en de spanning op weg blijven helpen. Maar het ene plot device is logischer en geloofwaardiger dan de ander. In deze film is het nog beperkt gehouden, en houdt het realisme redelijk stand.

review film the silence 2019
Vespen/ Netflix

Vespen

Ook de Vespen spelen hierin een aandeel. Maar ondanks dat zij er goed gemaakt uitzien, een soort kruising tussen een naakte vleermuis en een mini Pterosaurus, met piranha tanden en zonder ogen, spelen zij nauwelijks een aandeel in de horror. We zien dode, half aangevreten mensen liggen. Ook de aanvallen zijn er, maar maken verder weinig indruk. Hierdoor weet de film de focus qua horror nergens goed te leggen en blijft ook de spanning uit. Er zijn zeker spannende momenten, maar in zijn geheel is de film aan de saaie kant.

Ook de humor, de fun in de film ontbreekt, aangezien er nergens echte actie aan bod komt, en is het gezin zelf vrij vlak. Dit genre, een drama dat zich binnen een gezin afspeelt terwijl er zich een ramp voltrekt, doet het meestal veel beter in het actie genre dan in het horror genre. Met actie valt er tenminste nog wat te beleven, terwijl de horror nu erg achterblijft en underwhelming is. Sterker nog, doordat Ally de voice over verzorgt en hun verhaal vertelt, en tijdens hun gehele reis contact weet te houden met haar vriendje Rob en aan het einde met hem herenigd wordt, lijkt de film nog het meest op een Young Adult post-apocalyptisch science fiction drama.

The Silence is een drama thriller met monsters en een sekte die het genre niet tot een ijzingwekkende horror kan tillen. De film heeft zijn momenten, maar het merendeel is een opeenvolging van scènes die zonder een sterke toon en focus niet echt de aandacht weten te vangen.

→ Lees ook de editorial: 3 Post-Apocalyptische monster horror films: The Silence (2019) vs Bird Box (2018) vs A Quiet Place (2018)

• The Silent (2019) 90 min
  • Directed by: John R. Leonetti