Graphic Novel Review: Hellboy Omnibus Volume 2: Strange Places (Mike Mignola, 1998-2017)

hellboy omnibus 2 strange places

Deze tweede Omnibus van Mike Mignola, Hellboy: Strange Places, bevat zeven fantastische verhalen, die de mythologie omtrent Hellboy verder onderzoeken.

De titel Strange Places doet de inhoud inderdaad eer aan. We graven niet alleen dieper in de oorsprong en mythologie van Hellboy, maar het brengt hem naar vreemde plekken, waardoor sommige verhalen surrealistisch, droom/nachtmerrie-achtig zijn en waardoor het een nieuw perspectief biedt. Dit weerspiegelt zich niet alleen in de verhalen zelf, de vervreemdende gebeurtenissen, maar ook in twee verhalen waarvan de tekenstijl essentieel afwijkt van de gebruikelijke stijl van Mike Mignola. Die twee verhalen zijn ook door twee andere tekenaars getekend, wat laat zien dat Hellboy op veel gebieden veelzijdig is. Dit komt het universum van Hellboy zeker ten goede.

The Right Hand of Doom (1998)

(Art by Mike Mignola. Colors by Dave Stewart. Letters by Pat Brosseau)

In het eerste verhaal The Right Hand of Doom, dat zeer kort is, brengt Hellboy een bezoek aan priester Adrian Frost. Het verhaal geeft niet alleen een korte samenvatting van wat er in de eerste Omnibus is gebeurd, maar ook werpt het nieuw licht op de geheimzinnige rechterarm van Hellboy. Het zou de sleutel zijn tot de bodemloze put…

Het verhaal is in de oude vertrouwde stijl getekend. Details en schaduwen waarbij negative space een belangrijke rol speelt, zijn zichtbaar en vormen een belangrijk onderdeel in de opmaak. Het verhaal wordt benadrukt door scherpe lijnen en kleuren in duidelijke vlakken. Kleuren die soms diep, soms vaal zijn. Hierdoor komt dat waarop gefocust wordt goed tot uiting in het verhaal en vormen de tekeningen en kaders impressies van de gebeurtenissen.

Box Full of Evil (1999)

In Box Full of Evil wordt Hellboy samen met Abe Sapien op een missie gestuurd in Engeland. Een geheimzinnig kistje dat ooit toebehoorde aan Saint Dunstan is gestolen. Ze komen een oude bekende van Hellboy op het spoor Igor Bromhead. Via de duivel die hij vrijlaat komen we te weten dat Hellboy een, voor hem en anderen, onzichtbare kroon draagt waarmee hij controle heeft over de legers van de hel. Maar er zijn andere geheimzinnige partijen op de hoogte, die zich nog niet vertonen.

Box Full of Evil is een spannend verhaal met spectaculaire vechtscènes, nieuwe openbaringen en Hellboy die zich er allemaal temidden van bevindt. Ook dit verhaal is in de bekende stijl getekend, wat altijd erg mooi tot zijn recht komt, zowel in de actiescènes, als in de stille tussenshots, die extra sfeer geven aan het verhaal.

hellboy omnibus 2 strange places

Being Human (2011)

(Art by Richard Corben. Colors by Dave Stewart. Letters by Clem Robins)

In Being Human zien we de Homunculus Roger weer terug. Hellboy neemt hem mee op zijn eerste missie voor de B.P.R.D. Er zijn vreemde dingen gesignaleerd op een kerkhof in Louisiana. Namelijk dat een familie ’s nachts uit hun graf opstaat. De reden daarvan blijkt nog schokkender. Maar het verhaal gaat vooral om Roger die zich afvraagt of hij bestaansrecht heeft. Dat hij kwaad heeft gedaan en geen echt mens is. Maar met Hellboy een tijdje uitgeschakeld komt het op Roger aan om zich te bewijzen, niet alleen als een Agent, maar vooral als goed persoon. Roger is een erg leuke en rechtvaardig aanvulling op de serie.

Dit verhaal is op een hele andere manier getekend door Richard Corben. De tekenstijl is realistischer, ronder, beetje krullerig. En dat is best wennen, maar doet het verhaal goed recht. Het laat de menselijkheid van Roger, maar ook van Hellboy, op een goede manier tot uiting komen. De actiescènes en de mooie shots zijn er in ieder geval niet minder om.

Conqueror Worm (2001)

Dit verhaal van de Conqueror Worm is het langste uit de Omnibus en bestaat in totaal uit vier hoofdstukken. Weer gaat Hellboy met Roger op een missie, maar dit keer is alles anders en heeft de B.R.P.D. een geheime bom in Roger geplaatst, als failsafe. Iets waar Hellboy het totaal niet mee eens is. Hellboy en Roger worden naar Hunte Castle in Oostenrijk gestuurd, om wederom de strijd aan te gaan met de Nazi’s. Want Herman von Klempt, het hoofd in de glazen stolp, blijkt na de confrontatie met Hellboy in het epiloog verhaal van Omnibus 1 toch nog in leven te zijn en hij zint op ultieme wraak. In 1937 schoten de Nazi’s onder leiding van Professor Oeming een capsule de ruimte in op de locatie van Castle Hunte. In 1939 werd het kasteel aangevallen door de mysterieuze superheld de Lobster, waarbij alle Nazi’s omkwamen. Behalve von Klempt dus. En nu keert datgene wat ze de ruimte in hebben geschoten weer terug, met een allesvernietigende lading aan boord.

Conqueror Worm is een superspannend, veelomvattend verhaal, boordevol actie, twists, occultisme, Nazi’s, geesten en een reuzenworm The Destroyer. Ook nu wordt er weer dieper ingegaan op de Ogdru Jahad. Het is een ijzingwekkend avontuur waarbij Roger zich uiteindelijk moet opofferen, maar de geheimzinnige Lobster is daar om hem te redden. Dit doet Hellboy wel besluiten om de stoppen met de B.R.P.D. De dubieuze werkwijze, de manier waarop hij naast Roger ook niet als mens, maar als wapen gezien wordt en het feit dat hij meer over zichzelf te weten wil komen, doet hem vertrekken naar Afrika. De enige naast Roger, en Abe die even uit de picture is na de hevige aanvallen uit Box Full of Evil, waarvan hij afscheid neemt is Dr Kate Corrigan waar hij een goede band mee heeft.

The Third Wish (2002)

(Art by Mike Mignola. Colors by Dave Stewart. Letters by Clem Robins)

Hellboy trekt in The Third Wish naar Afrika en komt daar in contact met de Witchdoctor Mohlomi die Hellboy op een soort Vision Quest stuurt, die hem naar de diepte van de oceaan brengt. Daar zorgden de drie wensen van drie zeemeerminnen bij de Bog Roosh ervoor dat  hij door haar gevangen wordt genomen. Het is een dark fairytale waarin we weer de onbekende partij met vreemde wezens zien die een rol spelen in het lot van Hellboy. En daar heeft zijn rechterhand alles mee te maken. Deze hele Omnibus hint naar de belangrijkheid en het gevaar van zijn rechterhand. Een mysterie dat aan het einde zal worden ontrafeld.

Een apart verhaal dat een inleiding is van de Strange Places uit de titel. Het is een begin waarin Hellboy nog meer over zichzelf te weten gaat komen in een bizarre reis. Dit verhaal is in de bekende stijl getekend en de soms droomachtige sfeer wordt nu al in werking gezet.

hellboy omnibus 2 strange places

The Island (2002)

In The Island weet Hellboy met behulp van de laatst overgebleven zeemeermin de Bog Roosh te doden en te ontsnappen en spoelt aan op een eiland. Het lijkt een gewoon eiland, maar niets is minder waar. Op een surrealistische manier vloeien werkelijkheid en droom en hallucinaties in elkaar over, om Hellboy meer inzicht over zijn doel en lot te geven. Zowel Hellboy als de lezer komt te weten hoe de Ogdru Jahad tot leven kwam, wat het is en wat Hellboy hier precies mee te maken heeft. Maar dat betekent allemaal niet dat Hellboy geen vrije wil heeft en zijn rechterarm altijd nog zelf kan gebruiken om er harde rake klappen mee uit te delen.

Dit verhaal zit prachtig en onwerkelijk in elkaar. Dit vergt iets meer aandacht om te lezen, niet alleen door de constructie en opbouw, maar ook is het vrij belangrijk in de gehele mythologie van Hellboy. Erg mooi dat Mike Mignola ervoor gekozen heeft om dit op een surrealistische en soms verwarrende manier te verbeelden en uit te leggen, waardoor de mystiek alleen nog maar wordt vergroot. Deze stijl qua tekeningen en vertelwijze zorgt ervoor dat Hellboy zich onderscheidt van andere superhelden en een volwassen publiek aanspreekt.

Into the Silent Sea (2017)

(Story by Mike Mignola & Gary Gianni. Art by Gary Gianni. Colors by Dave Stewart. Letters by Clem Robins)

Na zijn bizarre avonturen op het eiland, vindt Hellboy een bootje en vaart daarmee de zee op. Onderweg komt hij een schip tegen dat zo uit de negentiende eeuw lijkt te zijn weggevaren evenals de bemanning. Het is een vreemd verhaal en een vreemde situatie waarin Hellboy is beland en met oude zeemansliederen en rijmen wordt het verhaal ondersteund. Het is een avontuur op zee, met zeemonsters en een vrouw op zoek naar de geheimen van het mystieke. Een gevaarlijke tocht, waarbij Hellboy zijn best doet om de scheepsjongen met zijn hond te beschermen van zeemonsters.

Dit levert een duister zeemansverhaal op, dat net als Being Human in vrijwel diezelfde realistische wat krullerige stijl is getekend, alhoewel het door iemand anders is getekend dit keer door Gary Gianni. Het is een verhaal waarin Hellboy weer eens ouderwets de held kan zijn. Of was alles tevergeefs?

Deze tweede Omnibus Strange Places biedt een hele keur aan verhalen, die verschillend zijn qua manier van vertellen en dit keer ook qua tekenstijl, maar die altijd gericht zijn op Hellboy en zijn mythologie. Het personage Hellboy en zijn karakter worden nooit uit het oog verloren en alles laat steeds beter zien wie en wat hij is. Niet alleen zijn lot, maar wie hij kiest te zijn. Dat maakt van Hellboy de ultieme held. Met occulte avonturen, duivels, demons, geesten, reuzenwormen, Nazi’s, oude bekende vijanden, nieuwe vijanden en oude en nieuwe vrienden waarvan Roger de opmerkelijkste is, is dit boek helemaal compleet en ben je er wel een tijdje zoet mee. Ieder verhaal wordt het universum groter, worden er mysteries ontrafeld en weet Mike Mignola Hellboy telkens te overtreffen, door ook gebruik te maken van surrealisme, en andere genrestijlen naast dark fairytales, Victorian ghost stories, en Nazi’s en hun occulte wetenschap. En door nieuwe raadselen in andere realms sporadisch toe te voegen, weet dat steeds te triggeren.

Alhoewel alle verhalen elkaar chronologisch opvolgen, zijn sommige verhalen uit andere bundels een link tussen het ene verhaal en het andere. Die links worden onderaan de pagina aangegeven en kort verteld in de tekst zodat je niets mist. Wel leuk is natuurlijk om alle verhalen te lezen uit de bundels van ook Omnibussen van de B.R.P.D. Plague of Frogs (4 Volumes), B.R.P.D. 1946-1948  (1 Volume), B.R.P.D Hell on Earth (5 Volumes),  en Abe Sapien (3 Volumes).

Ook nu weer staan achterin schetsen van hoe bepaalde monsters tot stand zijn gekomen en het altijd leuk om een kleine impressie hiervan te hebben.

Hellboy is een graphic novel apart, in zijn eigen unieke universum en stijl en weet Mike Mignola de fans te laten smachten naar meer.

Meer lezen over Hellboy? Klik dan op onderstaande links: