Serie Review: Chilling Adventures of Sabrina Part 2/ Seizoen 2

chilling adventures of sabrina part 2 season 2
Chilling Adventures of Sabrina/ Netflix

Het tweede deel van Chilling Adventures of Sabrina brengt haar op een duister pad dat niet alleen haar, haar familie en vrienden bedreigt, maar heel Greendale.

In het eerste seizoen, of Part 1, hebben we kennis gemaakt met Sabrina Spellman, half mens door moeder Diana, en half witch door haar vader Edward. Haar ouders zijn vlak na haar geboorte omgekomen bij een vliegtuig ongeluk en sindsdien wordt ze opgevoed door haar tantes Zelda en Hilda, eveneens heksen en ook haar neef Ambrose woont bij hen. Allen lid van de Church of Night. Sabrina zit op Baxter High in Greendale en heeft een vriendje Harvey, en haar beste vriendinnen zijn Rosalind Roz, en Susie. Maar op haar 16e verjaardag moet ze een moeilijke keuze maken: echt heks worden of mens zijn. Ze wordt een handje geholpen/gemanipuleerd door Madame Satan die het lichaam heeft overgenomen van Sabrina’s lerares Miss Wardwell. En aan het einde zien we hoe Sabrina om iedereen die ze lief heeft te redden, toch haar naam bijschrijft in de Book of the Beast en een dienaar wordt van de Dark Lord.

Nu Sabrina officieel een heks is gaat ze full time naar de heksenschool de Academy of Unseen Arts. Nu haar relatie met Harvey is verbroken, begint ze zich meer aangetrokken te voelen door Nicholas, Nick Scratch. Niet alleen wil ze meer leren over hekserij en magie, om onder andere de Dark Lord ooit te kunnen verslaan, maar ook is ze bang door wat ze allemaal heeft gedaan om Harvey, Roz en Susie onder ogen te komen.

Op de Academy schopt ze gelijk stennis door zich aan te melden als Topboy, een positie normaal alleen bekleedt door mannen. Father Faustus Blackwood is hier niet mee eens, maar gesteund door Nick, Prudence en andere leerlingen, mag ze deelnemen aan de drie proeven. Deze misogyne houding van Blackwood is nog maar een voorproefje van wat hij werkelijk van plan is.

En dat zijn nog niet de grootste problemen  van Sabrina, want ze komt er steeds meer achter wie en wat ze is. Gelukkig staan haar familie, haar drie vrienden, haar nieuwe vriendje Nick achter haar en krijgt ze uiteindelijk ook hulp uit onverwachte hoek om Lucifer en een op handen zijnde Apocalyps te stoppen.

review chilling adventures of sabrina part 2 season 2
Roz, Harvey, Theo/ Netflix

Feminisme, seksisme en gender-identiteit

We duiken in dit deel dieper in de duistere kant van Sabrina en van de serie. Net zoals in Deel 1, komt ook Deel 2 langzaam op gang. Wederom profileert de serie zich van zijn/haar feministische kant door de verschillende en ongelijke behandeling van Witches en Warlocks. Maar ook Susie krijgt te maken met seksisme op school. Zij wil dolgraag bij het basketbalteam, maar aangezien er geen meisjesteam is, mag ze ook niet bij de jongens auditeren. Vreemd echter wel is dat ze totaal niet goed is in basketbal en de ongelijke behandeling daardoor zijn doel mist en ongemakkelijk en onlogisch overkomt.

Het eerste Deel had hier ook al moeite mee, om maatschappelijke kwesties zoals seksisme aan te stippen zodat het mooi en subtiel in het verhaal verweven werd. Ook nu weer lijkt het een feministisch pamflet te worden, wat daardoor gaat irriteren. Als blijkt echter dat Susie om een heel andere reden bij het jongensbasketbalteam wilde, omdat zij zich meer een jongen voelt en Theo genoemd wil worden, heeft het plots een geheel andere betekenis en gaat het om gender-identiteit.

Langzaam op gang, maar dan breekt de hel los…

Doordat de focus hier wederom te veel op ligt, wordt het eigenlijke verhaal wat ondergesneeuwd. Ook het tempo ligt traag, er zitten weinig ritmewisselingen in, het beeld is vrij donker en alles wat de serie wil zeggen ligt er te dik bovenop. Dat gaat ten koste van het verhaal, maar ook van het vermaak.

Maar net zoals ook in Deel 1, komt daar gelukkig verandering in. Want als het verhaal vanaf de derde aflevering meer op gang komt, dan wordt het steeds leuker, spannender, duisterder en gaat het epische vormen aannemen en komt Sabrina zelf achter haar eigen identiteit.

Het is dan ook een sterke coming of age serie, die soms in het begin nog zoekt naar zijn eigen identiteit, maar als deze eenmaal is gevonden, dan is de serie op stoom en krijgen we een duistere serie vol met een eigen mythologie met bestaande en bekende elementen die het zich toch eigen weet te maken. En wordt er ook meer humor, tempowisselingen en fun toegevoegd. Chilling Adventures of Sabrina is een echte slow burn, maar voor degenen die geduld hebben, krijgen dan ook echt iets moois en episch te zien.

Maatschappelijke kwesties worden goed geïntegreerd met het verhaal en zijn een belangrijk onderdeel. Er is dit keer meer ruimte voor de verschillende personages. Harvey, Roz en Theo hebben een belangrijk en groter aandeel. Zelda en Hilda’s karakters krijgen meer aandacht en verdiepen zich meer, evenals Ambrose die complexer is en het zwaar te verduren krijgt. Hilda blijkt veel cooler en stoerder dan we hadden gedacht. We krijgen meer te zien over de gang van zaken op de Academy, Sabrina krijgt met meer demons te maken, er ontstaan nieuwe liefdes. Sabrina ontdekt iets belangrijks over Father Blackwood en haar ouders. Gevaarlijke spelletjes worden gespeeld. We maken kennis met goddelijke heksenjagers. Kanten moeten worden gekozen en de Dark Lord blijkt duistere plannen te hebben voor Sabrina.

Dit betekent niet alleen dat Sabrina nieuwe dingen over zichzelf gaat ontdekken, maar ook dat ze nieuwe en speciale krachten krijgt, en ze sterker blijkt dan ieder andere Witch. Dit biedt nieuwe perspectieven, maar ook maakt het haar strijd om goed te zijn er niet makkelijker op. Haar moeite om de Church of Night nieuwe mogelijkheden en paden te bieden, worden gedwarsboomd door Blackwood, de (mannelijke) Counsil, maar lijkt na de ontdekking van een profetie omtrent haar ook een onmogelijke opgave. Maar Sabrina geeft nooit op, staat voor rechtvaardigheid, gelijkheid en eerlijkheid en met haar nieuwe krachten en sluwheid en intelligentie is zij een grote partij die tegenwicht kan bieden aan een duister plan.

Hilda and her Cerberus/ Netflix

Nieuwe liefdes

Nu Harvey het uit heeft gemaakt met Sabrina, is voor Nick het pad vrij om haar te veroveren. Nick blijkt een goede vriend en sterke bondgenoot die haar overal in steunt, maar hier zit wel een soort klein staartje aan. Het maakt ook de weg vrij voor Roz en Harvey die elkaar steeds leuker vinden en er zelfs een diepe liefde tussen hen ontstaat.

Ondertussen ontwikkelt Roz haar gave, de Cunning zich steeds verder, maar moet daarvoor een prijs betalen, de vloek van de heksen: blindheid. Ook Susie/Theo worstelt met zichzelf en haar gender-identiteit. Maar haar acceptatie dat zij een jongen is in een meisjeslichaam is vrij snel tot stand gekomen, met hulp van haar voorouder Dorothea die aan haar verschijnt (beetje kort door de bocht, waar net iets te weinig aandacht aan is besteed) maar laat wel zien hoe het ook kan.

Ook Hilda verovert haar liefde Dr Cerberus, eigenaar van de boekenwinkel en koffieshop Cerberus en haar werkgever. Dat hij haar de eerste keer afwijst, ligt niet aan hun werkverhoudingen, maar omdat hij per ongeluk met een verkeerd boek in de weer was en nu bezeten is door een Incubus. Het levert niet alleen erg komische situaties op, maar hij kan ook in demonvorm erg sterk zijn en van pas komen. Hun relatie is niet erg op de voorgrond, maar vormt een erg leuke achtergrond en Hilda floreert hierdoor ook een stuk beter.

Zelda echter staat op het punt om te trouwen met Blackwood. Niet uit liefde, maar hierdoor verkrijgt zij een hogere positie, alleen het huwelijk is absoluut niet wat zij gedacht had. Met de duistere plannen van Blackwood om de Church of Night om te dopen in de Church of Judas en terug te gaan naar een ouderwetse patriarchale levensstijl  en misogyne en xenofobische denkwijzen, weet hij Zelda te betoveren in de jaren 50 gehoorzame huisvrouw.

Maar ook Miss Wardwell, Madame Satan, Lilith, krijgt te maken met een onverwachte liefde. Want plotseling staat (ironisch genoeg) Adam, een arts werkzaam bij Artsen Zonder Grenzen, en de geliefde van de echte Miss Wardwell voor haar neus. Uiteindelijk valt ze voor hem, maar de Dark Lord blijkt jaloers, wat desastreuze gevolgen heeft. Maar het zet haar ook aan het denken. Zo krijgen we haar oorsprong verhaal te weten. Lilith, ooit Eva, verbannen uit het paradijs zwierf rond in de woestijn en werd opgemerkt door de naar de aarde gesmeten Lucifer. Hij beloofde haar macht en de kroon om als koningin van de hel naast hem te regeren, maar die belofte heeft hij nog altijd niet vervuld. Nog steeds houdt hij haar aan het lijntje. Lilith wil nu eindelijk waar ze recht op heeft: de Kroon als Koningin van de Hel.

De mythologie van Sabrina

En dat heeft alles te maken met Sabrina. Want Sabrina blijkt een onderdeel te zijn van een belangrijke profetie omtrent de Apocalyps. Sabrina is namelijk geboren nadat Edward en Diana aan de Dark Lord om een kind hadden gevraagd. Diana heeft altijd vermoed dat Sabrina niet Edwards kind was, maar in feite is Sabrina geboren uit de Onheilige Drie-eenheid van Diana, Edward en Lucifer. Dit maakt haar tot de Herald van Lucifer. Zij zal op de hoorn blazen en de poorten van de hel openen, nadat zij allerlei verderfelijke perverse daden had verricht die het tegenovergestelde zijn van de wonderen die Jezus heeft verricht. Die daden zijn onder andere een exorcisme, het gaan naar Limbo, helvuur oproepen, de doden herrijzen, de blinde genezen en zijn al in Deel 1 op aansporen en manipulaties van Miss Wardwell in gang gezet. Zonder dat Sabrina hier iets vanaf wist, sterker nog, zij dacht dat ze het goede deed.

Echter wanneer alle kaarten openlijk op tafel liggen, Miss Wardwell zich bekend heeft gemaakt als Lilith, Prudence de ware aard van haar vader Blackwood inziet, staat iedereen samen om de op aarde verschenen Lucifer in zijn ware gedaante te verslaan. Dit levert een epische finale op, waarbij iedereen zijn eigen aandeel heeft.

review chilling advnetures of sabrina part 2 season 2
Dark powers of Sabrina/ Netflix

Vol en sterk seizoen

Sowieso hebben alle belangrijke personages hun eigen aandeel in dit seizoen, waarbij eigen belangen, groepsdruk, wensen en verlangens, onderdrukking, maar ook opstand en individualiteit naar voren komen. Dat wordt naarmate dit deel vordert, steeds complexer en interessanter. Vooral de rol die Prudence, maar ook Ambrose hierin spelen worden realistisch en kwetsbaar, neergezet, waarbij beide personages zich in een grijs gebied bevinden totdat hun ogen worden geopend. Niet alleen qua personages, maar ook qua gebeurtenissen en verhaallijnen heeft dit deel veel te bieden. Demons, monsters, Angels en mysteries, geheimen en ontdekkingen zijn nog nog meer aanwezig en vormen een goed met elkaar verbonden geheel. Dit staat tevens in verbinding met feminisme, en seksisme dat uiteindelijk erg goed stevig en organisch in het verhaal is gezet.

Het einde biedt een nieuwe opening en nieuwe kansen voor het derde deel dat er sowieso gaat komen. Hierbij wordt ook nog even aangestipt door Ambrose die zichzelf nu een Witch noemt en geen Warlock, dat die termen waarschijnlijk expres zo gekozen zijn. Een Warlock is namelijk een afvallige heks en Witches zijn zowel mannen als vrouwen. Met een einde waarbij de Church en hekserij zich opnieuw moeten uitvinden is dit een erg goede conclusie van het feminisme dat een nieuwe weg biedt voor mannen en vrouwen in gelijkheid en samenwerking.

Maar ook Sabrina moet zichzelf opnieuw uitvinden en voor haar liggen ook alle kansen open. Samen met Harvey, Roz, Theo en Salem vormen ze nu de Fright Club en hebben ze en nieuwe missie: ‘Let’s go to hell en get my boyfriend back.’

Chilling Adventures of Sabrina wordt steeds meer een duistere occulte coming of age, met mythologische elementen, humor, verwijzingen naar andere horrors, die steeds  meer haar eigen stem vindt. Met interessante en leuke personages die zich meer ontwikkelen, verhaallijnen die dieper in het Sabrina universum duiken, meer humor en afwisselingen en een sterke rode draad, heeft deze serie dezelfde potentie om een echte fun, dark, mythologische horror serie te worden zoals Supernatural. Het einde van Chilling Adventures of Sabrina met nog zeker Part 3 en Part 4 te gaan, is nog lang niet in zicht en het is een serie die steeds blijft groeien.

Meer lezen over Chilling Adventures of Sabrina? Klik dan op onderstaande links:

• Chilling Adventures of Sabrina Part 2 (2019)
  • No. of episodes: 9