Serie Review: Santa Clarita Diet Seizoen 3

review series santa clarita diet season 3
Sheila and Joel/ Netlfix

Het derde seizoen van Santa Clarita Diet is al net zo hilarisch, spannend en hartverwarmend als de twee voorgaande seizoenen.

Nadat Sheila Hammond door het eten van kokkels bij restaurant Japopo’s plotseling een Undead is geworden, werd het leven van Sheila en Joel Hammond een stuk gecompliceerder. Naast dat ze een rebelse puber Abby moeten opvoeden, moesten ze een serum van Servisch gal maken om de aftakeling van Sheila te voorkomen, zaten ze opgescheept met het ondode hoofd van makelaar Gary Sheila’s eerste kill, kregen ze te maken met de Knights of Serbia die jagen op ondoden, en hadden ze te stellen met  het irritante makelaarskoppel Chris en Christa. Terwijl ook Anne agente en de nieuwe liefde van buurvrouw Lisa, de moorden gepleegd door Sheila en Joel op het spoor dreigde te komen.

Aan het einde van het tweede seizoen werden Sheila en Joel betrapt door Anne, terwijl ze het ondode hoofd van Gary op zijn eigen verzoek op het punt stonden te doden. Maar als de zwaar religieuze Anne Sheila dood schiet en ze ondood blijkt te zijn en ze om een teken vraagt aan god, dat netjes verzorgd wordt door een ontploffing veroorzaakt door Abby en Eric op de fracking site, wordt Anne een aanhanger van “de door god gestuurde Sheila”. Maar zoals alles in Santa Clarita Diet kan een probleem niet opgelost worden zonder dat er meerdere andere problemen uit voort vloeien.

Terwijl Sheila en Joel gebruik maken van Anne, maken Abby en Eric zich zorgen als de FBI op de ecoterrorisme zaak wordt gezet. Anne blijkt erg handig in het verdoezelen van moord op slechte mensen aangestuurd door god zelf, maar zij is zo enthousiast dat zij dit wonder niet voor zich kan houden en deelt met haar christelijke groepje, wat Sheila in een moeilijke positie brengt.

Sheila vraagt zich door Anne ook af waarom haar dit is overkomen, heeft ze een hoger doel en moet ze dit ook ten goede aanwenden? Dat doet zij door een oude stervende vrouw Jean die zij ontmoet via haar vrijwilligerswerk Tafeltje Dek Je ondood te maken zodat zij haar kleinkind nog kan zien. Maar ook wordt Sheila plotseling geconfronteerd met het feit dat zij nu voor eeuwig zal kunnen leven, iets dat nog niet eerder bij haar is opgekomen en wordt geopperd door de vriend van Joel, Ron die hij in het psychiatrisch ziekenhuis heeft ontmoet in het tweede seizoen en hem daar alles heeft verteld. Dus vraagt zij aan Joel of hij ook ondood wil zijn om voor altijd met haar te blijven.

Terwijl dit idee Joel angst aanjaagt, doet Ron er alles aan om ook ondood te worden en laat zich bijten door het hoofd van Gary die nu in de kelder staat. Nu is Ron niet alleen ondood maar wil dit delen met de rest van de wereld en is van plan om al zijn vrienden ondood te maken.

Met nieuwe ondoden, die niet allemaal onder controle zijn, Chris en Christa die het nieuwe bedrijf van Sheila en Joel willen kapot maken, de spanningen tussen Sheila en Joel over het ondood zijn oplopen, krijgen ze ook weer te maken met Paul de Knight of Serbia en zijn scherpschutter broer Tommy die een vrouwelijke ondode op het spoor zijn.

Maar er zijn ook nieuwe gevaren en vijanden in de vorm van Dobrivoje Poplovic, een Serviër gestuurd van een militair onderzoekcentrum in Pozica naar het consulaat in Santa Clarita om daar jacht te maken op een ondode. Met zijn twee handlangers Janko en Radul vormt hij een serieus en onberekenbaar gevaar.

De oplossing van Joel is om ook een Knight of Serbia te worden om Sheila te beschermen, maar dat zou inhouden om Abby erbij te moeten betrekken. Is het gezin Hammond klaar om echt volledig samen de strijd aan te gaan tegen iedereen die het op Sheila heeft voorzien?

Eric and Abby/ Netflix

Hilarische chaos

Santa Clarita Diet weet al deze chaotische componenten, van losgeslagen ondoden, losgeslagen Knights, Serviërs, makelaars, Abby en Eric, weer een bont en hilarisch geheel te maken. De balans tussen de spannende momenten en benarde situaties waarin de Hammonds zich nu weer in bevinden, worden niet alleen met een hoop humor en komische dialogen opgelost maar creëren tegelijkertijd weer een nieuw probleem dat misschien nog wel erger is. Het klucht gevoel, zonder dat het ooit flauw wordt en de Hammonds altijd op hun hoede doet zijn, is op een optimale wijze aangewend om deze serie een slimme grappige vibe mee te geven die nooit inzakt. De timing is perfect, de humoristische campy horror momenten komen van Sheila, maar ook Joel die nog steeds worstelt met het ondood zijn van Sheila en de keuze die zij hem biedt, heeft inmiddels een pijnlijk angstige grijns op zijn gezicht gegrift die hij weg eet met alles dat hij vindt.

De personages en de nieuwelingen

De nieuwe personages zorgen ook voor veel hilariteit, spannende situaties waarbij Sheila en Joel het soms wel erg benauwd krijgen, maar brengen net zoals het gezin Hammond ook weer een groot hart in de serie. De gekke absurde Ron, de stoere Tommy met een kleine hartje en de onsympathieke Jean die toch wel sympathiek blijkt. Daar ligt ook de kracht van de serie, hoe benard of komisch of allebei de situaties ook zijn, het blijft hartverwarmend en is de serie in wezen een feel good serie. Dat laat vooral het sterke en o zo leuke en fijne einde van de serie zien in de Cult of Sheila.

Alhoewel er minder horror is in dit seizoen, en de kills voornamelijk erg grappig zijn, wordt dat op een perfecte wijze vervangen door de toegevoegde personages, waardoor het universum van de serie groter wordt, maar er ook meer uit de onderlinge relaties tussen Sheila en Joel en tussen Abby en Eric gehaald kan worden. Juist door er anderen bij te betrekken, bekijken zij zichzelf vanuit een ander perspectief en groeien zij als personages. Terwijl de focus op de Hammonds blijft liggen en zij voor zichzelf en het algemeen het goede proberen te blijven doen, hoe complex dat soms ook is. Bijna niemand in de serie is per definitie goed of slecht en dat maakt van de personages levende personen in plaats van karikaturen, wat in een serie zoals deze heel gemakkelijk wel had kunnen.

Ook Sheila en Joel zelf weten heel goed te balanceren tussen karikatuur en levende personages en hun bizar hilarische oplossingen en hun soms hele vreemde dialogen die te grappige zijpaden nemen, zijn net op het randje, maar gaan er nooit overheen en worden daardoor nooit flauw. Ook de timing speelt hierin een belangrijke rol, de gekkigheid duurt nooit te lang, is net gek genoeg en dat is ook zeer te danken aan Drew Barrymore en Timothy Olyphant.

De focus van Abby en Eric gaat vooral uit naar hun eigen problemen om niet door de FBI ontmaskerd te worden. Daarnaast probeert Abby Eric zoveel mogelijk te beschermen, en hem uit deze penarie te houden, zoals Sheila en Joel dat bij haar doen, wat ze zelf overigens vreselijk vindt. En lijkt er ook wat op te bloeien tussen hen. Abby is een complex karakter die dit seizoen meer tot haar recht komt. Terwijl ook Eric zijn momentjes heeft. Abby laat zich niet alleen van een rebelse kant zien, maar blijkt ook intelligent, bijzonder goed probleemoplossend en sluw te zijn en dapper en vaker dan Sheila en Joel willen toegeven, hun reddende engel. Voor het eerst zien we dan ook Abby haar skills toepassen op maar liefst drie ondoden, waarvan twee tegelijk, en heeft ze zo haar eerste kills te pakken.

Het hoofd van Gary is inmiddels zwaar afgetakeld aangezien Sheila en Joel zijn vergeten om hem het serum toe dienen. Gary’s hoofd is dan ook niet meer herkenbaar als het hoofd van Nathan Fillion. Ook zijn stem door een halfvergaan strottenhoofd is anders. Ongetwijfeld heeft dit als reden om die rol makkelijk te kunnen vervangen door Alan Tudyk, die de rol op een evenarende wijze overneemt. Al wordt de bekende stem van Nathan Fillion en zijn typische ironie wel iets gemist.

Maar ook is er een nieuwe rol weggelegd voor Mr Ball Legs van Sheila die zij uit de vriezer heeft gehaald en dat een Maladragon blijkt te zijn. Creepy en funny tegelijk heeft deze jongen met allemaal ogen op zijn gehele lijf nog een spannende en verrassende cliffhanger voor de kijker in petto.

Santa Clarita Diet weet het niveau hoog te houden en reikt zelfs nog hoger, door het universum groter en complexer te maken. Het is een geheel eigenzinnige serie die uniek is en de horror, humor en de hartverwarmende componenten perfect met elkaar weet te combineren. Met een feel good einde, en een laatste verrassende twist, belooft dat veel goeds voor een vierde seizoen, dat er hopelijk wel komt. Want er zijn nog wel wat onbeantwoorde vragen, die op het laatste moment werden opgeworpen of al langer speelden, en we willen natuurlijk weten hoe de relatie tussen Abby en Eric zich gaat ontwikkelen.

Meer lezen over Santa Clarita Diet? Klik dan op onderstaande links:

• Santa Clarita Diet (2019)
  • Season: 3
    Running time episodes: 26-35 minutes
  • Created by: Victor Fresco
  • Starring: Drew Barrymore, Timothy Olyphant, Liv Hewson, Skyler Gisondo, Mary Elizabeth Ellis, Natalie Morales, Jonathan Slavin, Ethan Suplee, Linda Lavin, Goran Visnjic, Stephen Full, Dominic Burgess, Alan Tudyk
  • Music by: Jeff Russo
  • Cinematography: Paul Maibaum
  • Production company: Garfield Grove Productions, KatCo, Kapital Entertainment, Flower Films, Oylbomb Productions