Short Film: Mama (2008)

short film review mama 2008
Mama

Voordat de horror film Mama (2013) uitkwam, was er eerst de korte en zeer creepy versie.

De horrorfilm Mama (2013) is geschreven en geregisseerd door Andy Muschietti en onder andere geproduceerd door Guillermo del Toro. Maar ook deze film begon eerst als een korte film, die werd opgemerkt door Guillermo del Toro om er een echte horrorfilm van te maken. Met deze short film als een zeer creepy scène, diende dit als de basis.

De film begint met een slapende Victoria die wakker gemaakt wordt door haar zusje Lili, die zegt dat mama thuis is. Hierop willen de meisjes het huis uitvluchten, maar mama komt erachter en ook de kijker komt erachter wie of wat mama eigenlijk is en waarom de twee zusjes willen vluchten.

Opbouw, cinematografie en sfeer

Short films zijn er niet alleen in verschillende lengtes, maar verschillen ook van opbouw. Soms wordt er de tijd genomen om een klein verhaal te vertellen, met een begin, een midden en een einde. Mama echter bestaat uit slechts een korte scène, die zo uit een lange film lijkt te komen. Ondanks dat je gelijk in de film/scène valt, wordt dit zo goed in beeld gebracht dat je niet alleen gelijk meegesleept wordt in de angst en reactie van de twee meisjes, maar ook voelt het direct als een echte horror aan.

De korte film ziet er ondanks zijn 3 minuten echt heel erg mooi en verzorgd uit. Het decor is prachtig. De visuele effecten zijn goed en de prestaties van de twee kleine meisjes zijn erg sterk. Er is aandacht besteed aan de details, dat niet alleen zichtbaar is in de handelingen van de meisjes, Victoria neemt zelfs haar vis in de vissenkom mee, maar ook in hoe alles eruit ziet en wordt gefilmd. Zo voelt deze scène, ondanks dat je er verder eigenlijk niks van weet, heel geloofwaardig aan.

De sfeer die neergezet wordt met goede ondersteunende muziek, stuurt niet alleen direct aan op creepyness, maar ook op spanning en een angstige vibe. De film ziet er zo professioneel uit dat het net lijkt of je midden in een groot budget film bent terecht gekomen. De opbouw van de spanning zit echt top in elkaar, medeleven met de meisjes is zo opgewekt en de angst die de beelden overbrengen komt goed over. De manier waarop de scène is gefilmd, de keuze van shots die de tijd nemen om een spanning op te bouwen, in een zeer korte tijd, versterken de horror en het claustrofobische gevoel in het huis waarin de kinderen opgesloten zitten met Mama.

short film review mama 2008

Mama zelf is ook heel eng in beeld gebracht. Misschien niet bijster origineel, maar qua effect zeker zeer doeltreffend en voor een short ziet zij er prachtig gemakt uit. Zij is de hoofdattractie van deze short, die als een climax dient en de angst verder opstuwt, zonder dat je het waarom weet of hoe het afloopt.

De speelfilm Mama die hier van gemaakt is, is een prachtig uitgewerkte versie van deze short. De cinematografie was prachtig, maar het verhaal zelf ook, dat niet alleen eng, maar ook ontroerend was, met een goed achtergrondverhaal. Een achtergrondverhaal creëren is bij een korte film niet makkelijk en niet altijd nodig. Dan telt alleen het moment zelf. Dat moment, deze korte scène is erg goed benut en maakt deze short een vrij eng verhaaltje. Het is mooi om te zien dat één enkel idee, een enge mama die thuiskomt om haar kinderen te halen, in een enge effectieve en goed geproduceerde korte film kan resulteren. En dat dit kleine enkele idee kan uitgroeien tot een mooi uitgewerkt prachtig, eng en ontroerend verhaal.

De korte film is weliswaar in het Spaans, maar gelukkig wel in het Engels ondertiteld. Maar zelfs al zou de ondertiteling ontbreken, dan heb je alleen de kennis nodig: ‘Vlug we moeten weg, mama is thuis.’

Mama is een zeer goed gemaakte korte horror film. De cinematografie, de shots, mama, en de kinderen zijn allemaal op een zeer goede en effectieve wijze in beeld gebracht om in een klein tijdsbestek een zo eng mogelijke scène te maken dat zich in een momentopname afspeelt.

← Lees ook het review van de horrorfilm Mama (2013)

Deze rubriek gaat specifiek over korte films. Korte films worden qua lengte gedefinieerd door de Academy of Motion Picture Arts and Sciences als een film met een tijdsduur van 40 minuten of korter, inclusief de aftiteling. Andere kenmerken zijn vaak independent filmmakers, non-profit, weinig tot geen budget, gefinancierd door een beurs, sponsor, een fonds. Korte films worden door filmmakers gebruikt om aandacht te wekken om een speelfilm te maken of om ervaring op te doen. De korte film heeft een keur aan genres, zijn te vinden op youtube, maar ook in een categorie bij de Oscars.

• Mama (2008) 3 min
  • Language: Spanish
  • Directed by: Andy Muschietti