Serie Review: Channel Zero Seizoen 4: The Dream Door

review series channel zero season 4 the dream door
The Dream Door/ Syfy

Het vierde seizoen van Channel Zero getiteld The Dream Door is tevens het laatste seizoen van deze prachtig en origineel gemaakte horror weird fiction serie.

Channel Zero heeft als anthologie serie die telkens een andere creepypasta verfilmt, nu een prachtige lijst van originele en creatieve seizoenen. Het eerste seizoen Candle Cove was een mooi en bovennatuurlijk weird fiction verhaal met een bijzondere monsters de Tooth Child en de Skin Taker. Vrij dromerig, impressionistisch, surrealistisch en zeer fantasievol, over de band tussen twee tweelingbroers.

Het tweede seizoen No End House was al even weird en origineel, met een bijzondere twist. Wederom een beetje dromerig, vervreemdend en creepy, maar met een diepgeworteld onderliggend trauma van de hoofdpersoon; schuld en rouw om haar overleden vader, wat erg mooi en indringend in beeld werd gebracht.

Het derde deel, Butcher’s Block, had wederom een onderliggend thema, namelijk psychische stoornissen, wat op een hele integere manier werd verweven met een zeer surrealistisch en weird fiction verhaal dat het meest fantasievol, vervreemdend en eng was van de hele serie.

Dit vierde en laatste seizoen The Dream Door, heeft weer een thema dat aan het verhaal ten grondslag ligt. Dit keer gaat het om wantrouwen, geheimen en verraad en bedrog in een relatie. Dit deel is misschien wel het toegankelijkst omdat het thema zeer direct wordt overgebracht en de ‘monsters’ dit keer vrij letterlijk zijn, maar ook hun symboliek is erg duidelijk. Dat maakt The Dream Door wel iets minder fantasievol en bijzonder, maar ook hier zit een twist in het verhaal.

Nadat Jillian Hope getrouwd is met haar jeugdliefde Tom Hodgson en zij een huis een hebben gekregen van zijn moeder om in te wonen, zijn ouderlijk huis, keert ze na jarenlang weg te zijn geweest weer terug naar haar geboorteplaats. Jill was Tom toevallig weer tegengekomen en hun liefde bloeide weer op. Maar hun relatie is niet zonder problemen. Jill heeft namelijk moeite om Tom te vertrouwen en als hij midden in de nacht telefoontjes pleegt, ruzie heeft met een vrouw in de bouwmarkt en zegt ergens naartoe te gaan, terwijl hij stiekem ergens anders heen gaat, begint de twijfel bij Jill toe te slaan. Dat is niet zo vreemd aangezien haar vader Bill, haar en haar moeder verliet voor zijn andere gezin die hij er in het geheim op na hield. Jill is hiervoor in therapie, maar dit kan de gebeurtenissen die door haar wantrouwen en de geheimen van Tom in gang worden gezet niet voorkomen.

Want plotseling verschijnt er in hun kelder een blauwe deur, die zij met behulp van hun vriend Jason niet open weten te krijgen. Wanneer het Jason met grof geschut lukt om de deur open te schieten, blijkt er een diepe trap naar beneden te zitten die wederom leidt tot een blauwe dichte deur. Een deur die alleen Jill kan openmaken. Een deur waarachter zich iets bevindt dat gelinkt is aan Jill en aan haar jeugd: Pretzel Jack.

Pretzel Jack and Jill/ Syfy

Jill en Tom Hodgson

De personages en hun onderlinge relatie vormen de spil en de kern van het verhaal. Het duidelijke thema, haar wantrouwen en zijn geheimen, vormen samen een neerwaartse spiraal, waarbij beide gevoelens worden verstrekt. Het is dan ook een kleine schets van bekende huwelijksproblemen. Dat wordt uitgebreid behandeld, niet alleen bij de psychiater, maar in hun onderlinge conversaties en afzonderlijke handelingen. Dit maakt zoals gezegd, dit seizoen vrij toegankelijk omdat het thema herkenbaar en zeer to the point in beeld wordt gebracht.

Terwijl Tom zich steeds meer gaat afzetten tegen het wantrouwige en controlerende gedrag van Jill, raakt zij er steeds meer van overtuigd dat hij iets verbergt, een affaire of iets anders. Ironisch is, dat alhoewel Tom dit blijft ontkennen en haar jeugd hiervan beschuldigd en haar gek noemt, heeft zij wel degelijk gelijk. Zij vindt steun bij de buurman Ian, die als enige wel naar haar wil luisteren, maar wat niet alleen voor nog meer problemen binnen hun huwelijk zorgt, maar waar ook een addertje onder het gras blijkt te zitten.

Manier van filmen en opbouw

Dit alles heeft ondanks de wat aardsere toon en sfeer toch wel dezelfde vibe als de voorgaande seizoenen. Net zoals in de vorige seizoenen wordt er iets opgeworpen, iets wat mis is, een probleem/trauma, wat de aanleiding is tot vreemde gebeurtenissen. Om dit uit te leggen en te vertellen wordt ruim de tijd voor genomen, zodat de personages volledig worden begrepen en worden uitgediept wat nodig is voor het vervolg van het verhaal, dat zich meestal op de helft van de vierde aflevering verder ontwikkelt in een twist een nieuwe wending. De ene keer is dat duidelijker en voorspelbaarder dan de andere keer. Nu, in The Dream Door is dit vrij voorspelbaar omdat er niet veel andere opties zijn, maar dat maakt het verhaal niet minder boeiend of spannend.

Pretzel Jack

Maar de echte hoofdpersoon en show steler van dit seizoen is Pretzel Jack. Want dat is wat er achter de blauwe deur verscholen zit. Pretzel Jack was een denkbeeldig vriendje dat Jill verzon en tekende toen ze nog een klein kind was nadat ze met haar vader naar het circus was geweest. Hij is een slangenmens en een clown en hij verscheen vanachter een klein blauw deurtje nadat haar vader hen verliet en Jill verdrietig was. Pretzel Jack was er om haar troost te bieden en om haar op te vrolijken.

Nu is hij weer verschenen, niet alleen om haar te troosten, maar om haar te beschermen. Hij komt haar emoties van stress en woede en angst af en zal niet stoppen om degenen die haar kwaad doen uit haar leven te verwijderen, op een wel heel permanente manier. Dat levert een aantal vrij brute en grafische kills op en ook Tom is een beoogd slachtoffer.

Pretzel Jack is niet alleen een beschermer van Jill, maar is ook de werkelijk geworden emotionele bagage van haar. Het is tevens een marionet die zij kan controleren met enige oefening. Zo ook kan zij kiezen/leren om haar wantrouwen in toom te houden.

Pretzel Jack wordt gespeeld door de fantastische Troy James een bijzonder slangenmens en tevens erg goed in mimiek met zijn lichaam. Aanzien hij een masker op heeft en enkel zijn ogen zichtbaar zijn, acteert hij met zijn gehele lichaam naast dat hij de meeste fantastische bewegingen uitvoert. Die bewegingen verschillen in het eerste deel van het verhaal dan ook zeer met het tweede deel. Waarbij in het eerste deel hij nog evil lijkt en zijn bewegingen daarmee overeenkomen is hij in het tweede deel meer aandoenlijk en leuk clownesk. Troy heeft dan ook de bijnaam Twisty en dat is hij zeker. Telkens wanneer Pretzel Jack in beeld komt leeft het verhaal op, intrigeert hij en beangstigt hij en vermaakt hij. Maar de manier waarop hij beeld wordt genomen door de camera, de keuze van shots en scènes draagt sterk bij aan het charisma van Troy James/Pretzel Jack. Troy James en Pretzel Jack maken samen dit verhaal en brengen het tot een grotere hoogte.

The Dream Door is afgezien van Pretzel Jack het minst enge en minst originele verhaal uit deze anthologie serie. Het is een duidelijk plot, de symboliek en het verhaal en de monsters zijn vrij een op een te verklaren, alhoewel de gehele mythologie van hoe zo’n denkbeeldig vriendje tot leven kan komen niet verder wordt verduidelijkt. Het tempo is prettig en de twist komt precies op tijd. Er zitten een paar goed enge jumpscares in, de opbouw is fijn en er zitten een paar bloederig grafische scènes in. Met weer een heel ander verhaal, maar wel met de typische vibe van Channel Zero, is dit een goede toevoeging aan de serie. Het is jammer dat dit ook het laatste seizoen is, want er zijn nog zoveel creepypasta’s die op het internet rondzwerven die een plekje zouden verdienen in deze serie, om op beeld te zien. Misschien dat de serie ooit weer nieuw leven in wordt geblazen, maar voor nu hebben we in ieder geval vier mooie, bijzondere en zeer verschillende horror en weird fiction verhalen.

Meer lezen over Channel Zero? Klik dan op onderstaande links:

Monster of the Week van Channel Zero:

• Channel Zero: The Dream Door (2018)