Serie Review: The OA Part 2/ Seizoen 2

review series the oa part 2
The OA Part 2/ Netflix

Het tweede seizoen van The OA, genaamd Part 2, is al net zo mooi, bijzonder, vreemd en vol mysterie als het eerste seizoen.

Wat er in het eerste seizoen van The OA gebeurde:

In het eerste seizoen van The OA maakten we kennis met OA (Original Angel). Prairie Johnson zoals ze echt heet, werd door Nancy en Gabe Johnson in Amerika geadopteerd nadat ze door haar rijke Russische vader naar haar tante met een bordeel naar Amerika was gestuurd omdat zijn leven in gevaar was. Prairie was blind geworden nadat zij een busongeluk overleefde, waarbij al haar klasgenoten omkwamen. Prairie, toen nog genaamd Nina Azarova was de enige die het overleefde. Ze had een bijna-dood-ervaring, BDE, en om terug te kunnen keren moest ze een prijs betalen; haar zicht.

Toen na haar adoptie ze volwassen was, liep ze weg bij haar ouders en werd opgemerkt door Hap, Dr, Hunter Aloysius Percy die haar ontvoerde. Met nog vier anderen, Homer, Renata, Scott en Rachel werd zij vastgehouden terwijl Hap experimenten op hen uitvoerde om achter het geheim van de BDE te komen. Echter met elke BDE konden de vijf proefpersonen zonder zijn weten een ‘beweging’ leren. Wanneer deze vijf bewegingen achter elkaar werden uitgevoerd bracht je dat naar een andere dimensie (naar keuze).

Dit verhaal vertelt OA aan vier jongens Steve Winchell, Buck (Michelle) Vu, Alfonso “French” Sosa en Jesse en hun lerares BBA, Betty Broderick-Allen, nadat zij uit haar gevangenschap is ontsnapt. Door hen haar hele verhaal te vertellen en hen de bewegingen te leren wil zij Homer terugvinden en bevrijden. Dit concludeert in een climax wanneer er op school een shooting plaatsvindt en de vijf de bewegingen uitvoeren. De schutter is afgeleid maar het ene schot dat hij afvuurt raakt OA en zij wordt afgevoerd naar het ziekenhuis.

De vraag is nu of dit alles betekenis had, was het verhaal van OA echt? Heeft zij alles verzonnen, dat bevestigd lijkt te worden door de ontdekking die French doet in haar huis. Hij vindt namelijk allemaal boeken onder haar bed over alles wat zij hen heeft verteld. Wat was waar en wat niet? En heeft OA het overleefd?

Oa heeft het niet overleefd en is gestorven. Tenminste haar lichaam in deze dimensie is gestorven. Want het is haar geest gelukt om te springen naar een andere dimensie in haar andere lichaam aldaar. In die dimensie is zij nog steeds Nina Azarova, is zij niet geadopteerd, niet blind, heeft ze nooit een busongeluk gehad, heeft ze een rijk en gelukkig bestaan, leeft ze in een penthouse in San Francisco en heeft zij een proefschrift geschreven over mensen die hetzelfde droomden en die tevens uitkwamen. Terwijl OA probeert uit te vinden wie Nina is, wordt zij opgenomen in een psychiatrische kliniek, Treasure Island, waar ze Homer vindt, die daar werkt als Dr Homer Roberts, maar haar niet herkent. De kliniek wordt geleid door Dr Hunter Percy. En het blijkt dat hij samen met Homer, Rachel, Renate en Scott ook de bewegingen heeft gedaan en ook zijn gesprongen naar die dimensie. De enige die zich niets kan herinneren en Dr Roberts is uit die dimensie, is Homer. Weer zit OA samen met de anderen gevangen door Hap.

In de dimensie uit het eerste seizoen volgen we de achterblijvers, Steve, French, Buck, Jesse en BBA, die ieder op hun eigen manier problemen ondervinden van wat er is gebeurd. Steve wil OA helpen en overtuigt de anderen daarvan. Samen ondernemen ze een roadtrip op zoek naar OA, een manier om bij haar te komen en wordt hun geloof in haar op de proef gesteld.

Ondertussen volgen we in de andere nieuwe dimensie privé detective Karim Washington die door een oude Vietnamese oma wordt benaderd om haar kleindochter Michelle te vinden die al twee weken vermist is. Dit leidt hem naar een vreemd spel dat jongeren spelen genaamd Q Symphony, dat hem uiteindelijk leidt naar een vreemd verlaten huis op Nob Hill, naar CURI een lab opgezet door Pierre Ruskin, een techmagnaat genaamd de Profeet of the Valley en tevens vriendje van Nina Azarova, en blijkt dat het huis in het bezit is van Nina.

Dit brengt hem uiteindelijk naar Nina/OA en worden de mysteries alleen maar complexer en voor hem steeds moeilijker te geloven. Wat hebben al deze componenten met elkaar gemeen? Wat is Haps uiteindelijke doel en zal OA Homer kunnen bereiken?

review series teh oa part 2
Steve, BBA, Jesse, Angie, Buck/ Netflix

Steve, French, Buck, Jesse, BBA en Angie

Net zoals in het eerste seizoen is ook dit seizoen weer prachtig gefilmd. Er is veel aandacht voor de personages en de groep van vijf, Steve, Buck, Jesse, French en BBA weten opnieuw je hart te raken. De groep is hechter dan ooit en de gebeurtenissen met OA hebben hen voorgoed veranderd, ten goede en ten kwade. Steve is meer dan ooit overtuigd van OA en haar verhaal, terwijl French meer begint te twijfelen. Buck wil graag  geloven en Jesse heeft vooral een trauma opgelopen door de shooting en is verslaafd aan pijnstillers. BBA is zowel een van hen als een moederfiguur, en heeft dit keer een hele speciale rol. Nieuweling in de groep is Angie, de vriendin van Steve, aan wie hij de bewegingen heeft geleerd.

We volgen hen in twee afleveringen die geheel aan hen gewijd zijn op een roadtrip door Amerika om OA te vinden en achter de waarheid te komen. Hun scènes brengen de oude sfeer van het eerste seizoen weer helemaal terug. Zij vormen het moedige en loyale en grote hart van de serie. Vooral de verandering die Steve heeft doorgemaakt van  probleemjongere, die nu heel liefdevol en verzorgend is voor zijn vrienden en een erg groot gevoelig hart heeft is bijzonder mooi en ontroerend om te zien. Maar ook BBA is als vanouds een getergde ziel die vol liefde en moed is en alles doet om haar jongens te helpen en te beschermen, wat uiteindelijk een hartverscheurend moment in dit seizoen oplevert.

Magisch realisme

In de nieuwe dimensie is de sfeer anders dan in het eerste seizoen. Waar het in het eerste seizoen nog ging om de vraag of OA wel de waarheid sprak of alles verzon omdat ze een trauma had, blijkt nu dat andere dimensies echt zijn. Nu begeeft de serie zich meer op het terrein van een mysterie, maar vooral van het magisch realisme. Het schept een bijzondere wereld, waarin het van de kijker wordt gevergd om een open blik te hebben, de afleveringen over zich heen te laten komen als een droomachtige golf. Waar je in het eerste seizoen nog overal symboliek in zou kunnen zien, blijkt het tweede seizoen dat alles echt is. The OA schept een bijzondere wereld waarin meer mogelijk is dan we denken, waarin het multiversum leeft in ieder van ons en waarin mystiek een grote rol speelt (denk aan pratende bomen en een pratende octopus Old Night/Azrael).

Via de ontdekkingen van Karim en OA komen we steeds meer achter de waarheid omtrent deze dimensies, CURI, het huis op Nob Hill, de verdwijning van Michelle en de zoektocht van Hap. Alles blijkt met elkaar verbonden. Op een soms dromerige, soms surrealistische, magisch realistische en zelfs paranormale wijze wordt dit aan de kijker voorgeschoteld en beetje bij beetje onthuld. Alhoewel niet alle vragen worden beantwoord, zijn we al wel een kleine stukje dichter bij de kern van de serie; het idee van het Multiversum.

review series teh oa part 2
Karim and OA in the house on Nob Hill/ Netflix

Het Multiversum

Wat we te weten zijn gekomen over het multiversum en het reizen door de universums wordt voornamelijk door een andere reizigster Elodie verteld, aan Hap en vervolgens aan OA. De bewegingen zijn de brandstof waarmee je naar een andere dimensie kan reizen. Hap en OA gebruikten daar andere mensen voor. De lichamen van Hap en de andere vier vielen dood neer terwijl hun geest naar hun andere lichaam in de andere dimensie reisde. OA offerde zichzelf op, terwijl de vijf de bewegingen deden om haar naar een andere dimensie te sturen. Hierbij liet OA haar dode lichaam achter. Haar geest nam bezit van Nina en de geest van Nina werd verdrongen.

Maar het kan ook anders. Elodie gebruikte vijf kleine robots om haar geest naar een andere dimensie te sturen, terwijl ze het lichaam dat ze achter liet verdoofde en in een coma bracht. Wanneer zij in haar andere lichaam sprong, leefde haar geest naast de geest uit die dimensie samen in dat lichaam en integreerde ze ermee. Hiermee verrijkte zij zichzelf en die ander en werden zij samen een geheel. Ze vertelt OA verder dat zij, Homer en Hap in al die dimensies met elkaar verbonden zijn als een constellatie. Wat zij ook doen in elke dimensie waarin zijn met elkaar verbonden zijn, heeft dat een echo. Maar wanneer zij echter reist naar een dimensie waar zij niet zijn verbonden, kan dit haar versplinteren. Of ze wil of niet, Hap is haar schaduw.

Het huis op Nob Hill

Het huis op Nob Hill is in 1910 gebouwd na de aardbeving door een ingenieur en zijn vrouw een medium. Het huis staat op een heilige grond van de Ohlone stam waar zich een heilige bron bevindt. Die bron bevat kwik dat de heilige man van de stam gebruikte om in een trance te komen. Het medium en de ingenieur ontdekten de plek en bouwden er een huis op om de heilige plek te beschermen. Ze ontwierpen het huis naar de dromen van het medium en het huis werd zo een puzzel om opgelost te worden. Nadat het af was kon de ingenieur het niet laten om te puzzel te willen oplossen, terwijl het medium hem waarschuwde dat zij enkel fungeerden als poortwachters. De ingenieur verdween spoorloos.

Nu in deze tijd kwamen een medium (Nina) en een ingenieur (Ruskin) het huis op het spoor. Nina als medium die met de natuurlijke wereld kan praten schreef een proefschrift over dromen, die door verschillende mensen worden gedeeld en een kern van waarheid hebben. Ruskin probeerde dit na te bootsen door middel van CURI. Dr Marlow Rhodes analyseerde de dromen om er patronen in te ontdekken. En op gegeven moment begonnen er drie beelden duidelijk te worden: een tunnel zo nauw als een doodskist, een gebogen dubbele trap en een rozetraam. Die drie verschillende eigenschappen bezat slechts een huis: het huis op Nob Hill.

Nina kocht het huis en Q Symphony werd door Ruskin ontwikkeld om de kinderen naar dat huis te lokken om de waarheid erachter te ontdekken. Echter dit idee werd door Dr Percy in het hoofd van Ruskin geplant tijdens de therapieën die Ruskin bij Percy volgde. Nina had namelijk een boek gelezen van Dr Percy dat hen zou kunnen helpen om de geheimen van het huis te ontrafelen. Dr Percy wilde de geheimen voor zichzelf en dus Hap nu ook. Niet alleen blijkt dat je door het Rozetraam een wondere waarheid kan zien, maar ook dat het huis iets triggert in het brein. Een klein zaadje, dat Hap via het oor uit de personen die in het huis in een coma zijn geraakt haalt. Terwijl hij de lichamen in een vijver legt, komen de zaden vanuit hun brein tot bloei en vormen zo een map van hun multiversum. Een tuin waarin je verschillende paden kunt bewandelen, zoals dit ook al in het eerste seizoen werd omschreven. Wanneer je een bloemblaadje ervan eet zie je dat gehele multiversum voor je geestesoog. Dit wil Hap gebruiken om bewust te kunnen reizen naar een universum naar keuze. En hij wil OA hierin meeslepen.

Maar er was nog een vierde beeld dat in die dromen telkens naar voren kwam: het gezicht van een man. Het gezicht van Karim. Dit zorgt voor wederom een mysterie dat in een volgend seizoen ontrafeld kan worden. Maar ook het raadsel omtrent FBI agent uit het eerste deel Elias Rahim lijkt nog niet opgelost.

Al deze wonderlijke en fantastische, magisch realistische openbaringen worden op een prachtige manier in beeld gebracht. Met sfeervolle muziek, intrigerende camerashots, en prachtige cinematografie, duikt de serie vol overgave in het verhaal. Het voelt aan als een diepe passie die gedeeld wordt door Brit Marling en Zal Batmanglij. Het is hun verbeelding die in volle glorie op het scherm wordt getoond zonder compromissen. Dat levert dan ook een einde op van dit tweede deel, dat werkelijk fantastisch is. Het maakt het idee van het multiversum nog dichterbij en betrekt de echte wereld erbij, wat een hele leuke en verrassende vondst is en een hoop ruimte biedt aan deel drie. Zo worden niet alleen verschillende dimensies met elkaar verbonden, maar ook het idee, het concept van de makers zelf, integreert met de serie.

De verschillende personages en dimensies die op een betoverende en magische manier met elkaar verbonden zijn, geven ontroering en verwondering aan de serie. De manier waarop de personages (binnen en tussen dimensies) met elkaar verbonden zijn doet sprookjesachtig aan, met OA als de heldin, Homer als haar zielsverwant, Steve, Buck, French, Jesse, BBA en Angie als haar trouwen vrienden en Hap als de ultieme villain. Dit sprookjesachtige en magisch realisme wordt nog eens versterkt doordat Nina een medium is en met de natuur, bomen, de wind en een octupus genaamd Azrael kan praten en het huis dat als een vision quest dient.

Op een fijn tempo wordt dit allemaal ontvouwen en net zoals is het eerste deel leidt dit allemaal tot een epische climax om vervolgens weer opnieuw te beginnen, in een andere dimensie, met andere regels, nieuwe mysteries en avonturen en blijft de zoektocht van OA om Homer te vinden doorgaan, met steun van haar prachtige vrienden.

The OA Part 2 is een prachtig, wonderlijk, betoverend en magisch vervolg op het eerste deel, waarin Brit en Zal de kijkers meenemen naar een dimensie waarin verbeeldingskracht van de kijker wordt vereist. Het is een heel mooi en ontroerend vervolg op de innerlijke en interdimensionele reis van OA en de anderen. Een reis die nog wel een paar delen verder mag gaan. Dieper de dimensies in, nieuwe werelden ontdekken en meerdere OA’s. The OA is een magisch realistisch sprookje over de verbondenheid van mensen, de sterke van hun band, het delen van geluk, verlies, heldhaftigheid, dwars door de dimensies.

← Lees hier het review van seizoen 1 van The OA

• The OA Part 2 (2019)
  • No. of episodes: 8
  • Running time episodes: 42-70 minutes
  • Created by: Brit Marling, Zal Batmanglij
  • Starring: Brit Marling, Kingsley Ben-Adir, Jason Isaacs, Emory Cohen, Patrick Gibson, Ian Alexander, Phyllis Smith, Brendan Meyer, Brandon Perea, Chloë Levine, Will Brill, Sharon Van Etten, Paz Vega, Vincent Kartheiser, Irène Jacob
  • Music by: Danny Bensi, Saunder Jurriaans
  • Cinematography: Steven Meizler, Magnu Nordenhof Jønck
  • Production company: Plan B Entertainment, Anonymous content, Netflix