Film Review: Deep Rising (1998)

review film deep rising 1998
Deep Rising/ Buena Vista Pictures

Deep Rising (1998) is een actie avonturen horror film met komische elementen, en een enorm zeemonster.

Deep Rising (1998) is een van de films uit de jaren 90 waarin monsters als de killers centraal stonden. De film is puur gemaakt voor het vermaak met veel actie, gunpower, cheesy teksten, een enorm monsters, redelijk wat gore en comic relief. Oftewel de vast ingrediënten om zo’n film te maken. Daar is de film goed in geslaagd.

Finngan een schipper wordt samen met zijn crew Joey en Leila ingehuurd door Hanover met zijn mannen om naar een bepaalde plek in de Zuid Chinese Zee te varen. Finnegan is geen man die vragen stelt, maar als Joey een paar raketten aan boord vindt, vraagt hij zich toch af waar ze in verzeild zijn geraakt. Daar komen ze al gauw achter wanneer er een enorm cruiseschip in beeld komt en de mannen van Hanover het schip gaan enteren. Hun bedoeling is om iedereen aan boord te beroven, maar wanneer ze eenmaal aan boord zijn met Finnegan en Joey, treffen ze het verlaten aan. Iedereen lijkt halsoverkop te zijn vertrokken. Ze vinden een paar mensen die zich hadden verscholen, waaronder de eigenaar van het schip, de kapitein en een dievegge. Zij zijn doodsbang en al snel komen ze erachter waarom. Een enorm zeemonster teistert het schip en heeft iedereen aan boord opgegeten en zij zijn het toetje…

Zeemonster

De film is een vermakelijk actie horror. Het verhaal is simpel en draait om aan de ene kant de groep “stoere” huurlingen die natuurlijk vooral dienen als aas en aan de andere kant de helden Finnegan en Joey en ook Trillian de dievegge die zich bij hen aansluit. Het monster waart met zijn tentakels rond het schip. Aan het uiteinde van die tentakels zijn een soort grote monden met scherpe tanden en een soort klauwen die de slachtoffers naar binnen gulpen en dat levert een aantal gore scènes op. Vooral wanneer we erachter komen dat het monster de mensen lekker helemaal opzuigt en de botten weer uitspuugt. Die scène is over de top. Het kan gewoon echt niet wat er gebeurt, wat de film een hoog camp gehalte geeft. Maar er kan wel meer niet in de film. Een tentakel die een vrouw door de wc pot heen trekt, en de tentakels lijken als losse wezens door het schip te kronkelen, terwijl het uiteindelijke monster in zijn geheel niet zulke lange tentakels blijkt te hebben. Er gaat logistiek nogal wat mis in de film. Soms hindert dat, soms niet. Wel zorgt het monster voor een hoop bloed en gore en bloody pulp.

Finnegan, Joey en Trillian

De comic relief komt van Joey, die je misschien kent als de laffe en verraderlijke Beni uit The Mummy (1999). Maar in Deep Rising is hij de goedheid zelve en degene die telkens of geslagen wordt of rotopmerkingen naar zijn hoofd krijgt terwijl hij daar als een sullig onschuldig jongetje op reageert. Dat maakt hem wel het meest opvallende personage die de meeste leven in de brouwerij brengt. Maar ook Trillian gespeeld door Famke Janssen is goed op dreef. Ze is stoer, maar niet al te stoer, wat een grappige scène oplevert wanneer de terugslag van een gun te sterk is en ze achterover in het water kiepert. Finnegan, zoals de echte held en hoofdpersoon betreft is een beetje een Han Solo achtig type zonder de flair en het charisma.

Waterscooter

De special effects zijn niet altijd om naar huis te schrijven. Maar de scène waarin Finnegan met Trillian achterop op een waterscooter door de ondergelopen gangen van het schip scheurt maakt een hoop goed. Het is een leuke originele achtervolgingsscène, die eindigt in een enorme explosie. Het einde van de film zelf heeft voor de helden natuurlijk een happy end. En uiteindelijk spoelt Joey ook nog op het eiland aan, waar Trillian en Finnegan naar toe zijn gevaren op de waterscooter. Het eindshot echter is ook echt wel typisch voor zo’n film, want er klinkt een luid gebrul en iets enorm komt door het oerwoud op hen af en aan de andere kant van het eiland ligt een vulkaan die ook nog wel eens zou kunnen uitbarsten.

Deep Rising is een film die je met een dikke knipoog moet kijken. Het is vermakelijk, niet altijd even logisch of goed. Teksten zijn soms te flauw evenals de humor. Maar de actie is leuk en wanneer je de helden leuk vindt, is dit best een leuk filmpje voor tussendoor, waar je verder geen moeite voor hoeft te doen.

• Deep Rising (1998) 106 min
  • Directed by: Stephen Sommers
  • Produced by: John Baldecchi, Mario Iscovich, Laurence Mark