Serie Review: The Order Seizoen 1

review series the order season 1
Jack in The Order/ Netflix

The Order is een young adult urban fantasy serie met magie en weerwolven, die niet boven het gemiddelde uit weet te komen, maar desondanks wel vermakelijk is.

In dit artikel kan je niet alleen een review lezen maar ook kom je alles te weten over de gehele mythologie van The Order, hoe het plot en het universum in elkaar steekt en wat wat is. Over het einde wordt niks verraden.

The Order is een Netflix Original die allerlei elementen bevat van verschillende voorgaande series en daardoor niet bijzonder origineel is. De serie is tevens op een standaard wijze gefilmd, verteld, met standaard personages en dito plot, dat er nergens boven uitstijgt. Series zoals Teen Wolf, Chilling Adventures of Sabrina, The Vampire Diaries, hebben ondanks dat ook deze series gebaseerd zijn op bekende tropes wel die eigenheid aan het urban fantasy genre weten te brengen.

The Order heeft een niet al te goede start. De personages zijn erg eendimensionaal, Jack het hoofdpersonage is ietwat aan de irritante en opdringerige kant, de teksten zijn te cheesy en de serie neemt zichzelf iets te serieus, terwijl de humor die wordt gebruikt soms net niet op zijn plaats is en de plank misslaat.

Maar, langzaam begint de serie als ook de acteurs zichzelf te vinden in een nieuw universum en nieuwe rollen. Elke aflevering groeit de serie, het script wordt beter, de humor wordt echt leuker, en het plot krijgt steeds meer vat op de kijker. En ondanks de soms wat te gemiddelde of soms net iets onder gemiddelde start, weet de serie toch zo vermakelijk te zijn dat doorkijken de moeite waard is. En wanneer je eenmaal aangekomen bent bij de vierde aflevering en het verhaal een boost krijgt dan ben je blij dat je hebt volgehouden.

Toch blijft de serie soms aanvoelen alsof het ook tien jaar geleden opgenomen had kunnen zijn. Het voelt, doordat het niveau de laatste jaren zo ontzettend snel omhooggeschoten is op seriegebied, niet vernieuwend of buitengewoon aan, zoals bijvoorbeeld The Umbrella Academy of My Dead Ex.

Desalniettemin is dit een zeer vermakelijke serie, met name voor de juiste doelgroep, young adults, maar ook is het gewoon lekker vermaak, waarbij je niet na hoeft te denken en dat lekker wegkijkt.

Jack Morton is toegelaten op de Belgrave University en daar probeert hij lid te worden van een geheime organisatie, de Hermetic Order of the Blue Rose. Het hoort allemaal bij het plan dat zijn Pete zijn opa (Pops) en hij samen hebben gemaakt om wraak te nemen op Edward Coventry. Jacks moeder heeft namelijk ooit zelfmoord gepleegd en Edward, de vader van Jack is daar verantwoordelijk voor. Hij denkt dat de Order hem misschien hierbij kan helpen. Maar als hij eenmaal na een test wordt toegelaten, ontdekt hij dat de Order helemaal niet is, zoals hij had gedacht. Ze beoefenen magie en gebruiken dat voor macht. En Edward blijkt de Grand Magus te zijn van de Orde. Ook heeft Edward zelf geen weet van het bestaan van Jack en weet niet dat hij zijn zoon is.

Als dat nog niet erg genoeg is, worden tijdens de toelatingstests, de nieuwelingen, de neophytes door een vreemd wezen vermoord. Jack denkt dat het een weerwolf is die hij met eigen ogen heeft gezien, maar wanneer hij de weerwolf achterna zit, wordt hij in de val gelokt en door een weerwolf geabsorbeerd. Nu is Jack zelf een weerwolf en leert hij dat niets is wat het lijkt, en staat zijn hele leven op zijn kop. Zijn nieuwe missie is om de Orde te verwoesten en als nieuwbakken weerwolf wordt dat misschien iets makkelijker, of maakt het juist allemaal nog gecompliceerder…

Jack Morton en Alyssa Drake

Hoofdrolspeler is Jack Morton. Hij is opgevoed door zijn opa, Pete, Pops, die hem eigenlijk als een soldaat gebruikt in zijn wraaktocht op Edward. Daar komt Jack later zelf ook achter. Dan beseft hij dat alle keuzes die hij ooit gemaakt heeft, niet eens zijn eigen keuzes waren, maar die van anderen. Nu op de universiteit, een plek waar de meesten leren om zelf keuzes te maken en hun eigen identiteit kunnen creëren, denkt hij dat ook voor hem daar verandering in komt, maar ook nu wordt voor hem de keuze gemaakt om een weerwolf te worden, zonder dat hij er überhaupt vanaf wist.

Door middel van Jack komt niet alleen het thema van keuzes maken, je eigen identiteit bepalen naar voren, maar ook de college’s ethiek die hij volgt, vormen een achterliggend thema in de serie. Vooral het principe dat het groepsbelang voor dat van het individu gaat, verklaart het gedrag van de weerwolven. Dit wordt niet letterlijk een op een zo gebracht, maar schemert door als verklaring.

Alyssa Drake is al lid van de Orde. Zij gelooft heilig in de goedheid van de Orde en ook zij is hier terecht gekomen doordat zij voor het eerst een eigen keuze heeft gemaakt en daar zichzelf kan zijn. Zij is de love interest van Jack. Ze is slim, sterk en moedig, maar wel naïef en gelooft ook vrij lang heilig in de goedheid van Edward. Dit wordt geloofwaardig gebracht doordat Magus Vera Stone haar zegt dat zij te slim is om zo naïef te zijn en loyaal aan Edward, maar door haar jonge leeftijd en bewondering voor een machtige mentor is het wel begrijpelijk. Tevens is dit functioneel voor het plot, zodat de spanning er lang genoeg in blijft.

review series the order season 1
Alyssa Drake/ Netflix

De mythologie van de Weerwolven

Volgens de Orde zijn Weerwolven slecht. Zelfs Jack gelooft eerst dat een weerwolf de neophytes doodt. Het blijkt echter een Golem te zijn, nota bene Clay, de kamergenoot van Jack die door een lid van de Orde, de moeder van een neophyte, in het leven is geroepen om de concurrentie uit te schakelen.

In The Order zijn weerwolven juist de champions van het goede en rechtvaardigheid en beschermers van de onschuldigen. Zij vormen de Knights of Saint Christopher. In totaal zijn er vijf Knights: Greybeard, de onverschrokkene. Timber, de eenling. Tundra, de sluwe. Silverback, de sterke. Midnight, de roekeloze.

In deze serie bestaan de Knights zelf uit de huiden van de wolf en zoeken zij een champion uit die de huid mag dragen. Wanneer de mens, de champion dood gaat, laat de huid los en wordt bewaard in een kist totdat er iemand anders waardig genoeg is om de huid te dragen. Champions gaan dood, maar de Knights blijven altijd voortbestaan. Dit is al eeuwen aan de gang.

Op dit moment zijn er drie weerwolven actief. Randall Carpio, de huisoudste van Townsend Hall, waar Jack op kamers woont, is Greybeard en degene die Jack lokt zodat hij ook een weerwolf wordt. Hamish Duke is de leider en Tundra. Lilith Bathory is Timber. Hun motto is “long is de path short is the life”. Aangezien het werk wat zij doen hen geen lang leven schenkt. Zij strijden namelijk tegen al het kwaad, en wanneer zij een gerinkel horen betekent dat iemand kwade magie beoefent en dat zij dit tegen moeten houden. Alhoewel zij de onschuldigen beschermen draaien zij er hun hand niet voor om, om anderen te doden, zelfs onschuldigen die bijvoorbeeld bezeten zijn, om zo anderen te redden. Hun werkwijze is daardoor een grijs gebied, niet alleen gaat de groep voor het individu, maar het doel heiligt de middelen. Hoe dit dus in elkaar zit, wordt in de eerste twee afleveringen duidelijk besproken in de college’s ethiek.

Jack tenslotte, wordt Silverback. Midnight heeft momenteel geen champion en zit opgesloten in de kist.

Mythologie van The Hermetic Order of the Blue Rose

Dit geheime genootschap beoefent magie. Om magie te beoefenen moet een prijs worden betaald, een offer. Kleine spreuken volstaan met een eigen bloedoffer, maar grote spreuken en incantaties kunnen mensenoffer vereisen, iets waar de Orde niet voor terugdeinst. Wanneer je geen offer brengt voordat je een spreuk uitspreekt heeft dat consequenties, van mensen die struikelen tot zelfs de dood.

Magie is een stroom energie, die over kan gaan in anderen. Dat is ook de reden dat weerwolven het hart van een betoverde of magiër opeten om zo de energie te stoppen. Maar je kan ook de energie dood laten bloeden, door het zo vaak van de ene op de andere persoon over te laten gaan, dat het eigenlijk een steeds kleiner stroompje wordt en stopt.

Het hoofd van de Orde is de Grand Magus, op dit moment is dat Edward Coventry. Daaronder staat de Temple Magus, Vera Stone. De Orde heeft een relikwieënkast, en een tempel met offeraltaar, dat regelmatig gereinigd moet worden van spreuken. De Gnostische Raad houdt de Grand Magus in toom en functioneert als een soort raad van bestuur. Daarnaast zijn er allerlei andere hiërarchische plekken, van neophyte, naar acolythe, en steeds hogerop. Alyssa is een Medium en fungeert als mentor voor Jack.

Naast Jack worden er twee anderen toegelaten tot de Orde, Gabrielle Dupres en Brandon. Waarbij Gabrielle zich als een evil ambitieuze bitch zich ontwikkelt, naast dat zij erg egoïstisch is. Brandon is gewoon een meeloper.

De Vade Maecum Infernal

Dit is waar het in het eerste seizoen allemaal om draait. Het blijkt dat Edward, naast dat hij Chloe, de moeder van Jack de dood in heeft gejaagd, nog slechter en egoïstischer is dan Jack dacht. Het doel namelijk van Edward is om de vier delen van de Vade Maecum Infernal te vinden. Dit boek geeft de bezitter eindeloze magie. Geen spreuken, drankjes of zegels zijn meer nodig om magie te beoefenen. Het boek gaat een contract aan met zijn bezitter en worden samen een, waardoor de bezitter zelf magisch wordt. Edward wil hiermee de wereld veranderen, maar wat hij dan precies van plan is wordt niet bekend, maar erg zuivere koffie zal het niet zijn. Wel heeft hij er alles voor over, zelfs het offeren van Maddox zijn zoontje.

De Vida Maecum heeft een grote aantrekkingskracht op weerwolven. Dat blijkt ook wanneer we leren dat ooit in de jaren 50 Jurgen Sawyer, die een weerwolf was, Silverback, aangetrokken werd door het boek, maar ook door zijn kracht en die wilde bezitten. Bijna had hij de vier delen bij elkaar, maar voordat hij het boek compleet had, verscheurden de andere weerwolven hem en zo ook het boek, waarmee hij fysiek verbonden was. Dat verklaart ook waarom Jack, Silverback zo aangetrokken wordt door het boek, omdat het vierde deel in de huid staat van Silverback door toedoen van Jurgen Sawyer.

review series the order season 1
Edward Coventry and the Vade Maecum/ Netflix

De serie wordt steeds leuker en beter met leuke vondsten

Hoe verder de serie komt, hoe meer deze mythologie alsook de personages tot leven komen. Hun motivaties zijn begrijpelijk en niet altijd rationeel, en zorgen ervoor dat hun acties en handelingen niet voorspelbaar zijn of te rechtlijnig. Loyaliteiten, keuzes, het switchen van kanten, openbaringen vormen allemaal kleine ingrediënten waardoor de serie blijft boeien.

Ondanks dat de serie niet heel veel nieuw weet in te brengen in dit genre, zijn er toch een aantal leuke vondsten, zoals de filosofisch existentialistische Golem Clay, die steeds droogkomischer wordt. De Necrophone, een apparaat waarmee je met de doden kan praten. De mad professor Dr Hemmings die weerwolven wil creëren, en magie mixt en daarvoor Randall ontvoert en bij hem een zegel van Saevbacc implanteert waardoor zijn woede wordt versterkt, een spreuk over hem uitspreekt waardoor hij krachtiger wordt en hem een drankje toedient waardoor hij een onstilbare honger heeft. De necromancers Renée en haar tweelingzus. De slapende dode ridder Sir Richard in wiens droomtoestand Alyssa moet toetreden om een deel van het boek te vinden. Het zijn allemaal leuke ideeën die niet helemaal ten volle zijn benut of boven het gemiddelde uitstijgen, maar wel vermakelijk zijn en voldoende te bieden hebben.

The Order is een vermakelijke young adult urban fantasy serie. De serie is vrij gemiddeld, maar wordt steeds beter en leuker na een niet al te sterke start. We leven nu in een tijd dat wel de Gouden Tijd van de series kan worden genoemd. Series zijn populairder dan ooit, en worden over het algemeen steeds beter. Maar die grote vraag naar series betekent ook dat ze bij bosjes worden gemaakt. Niet elke serie is even goed. Terwijl de een uitblinkt op een of meerdere gebieden, blijven andere series steken op een standaard gemiddeld niveau. Dat hoeft echter niet te betekenen dat zo’n serie gelijk heel erg slecht is, maar wel is er meer en beter vergelijkingsmateriaal. The Order is precies zo’n serie die wanneer je het met uitzonderlijke series vergelijkt, er maar bekaaid vanaf komt. Desondanks is The Order op zichzelf staand een erg vermakelijke serie die er steeds beter inkomt en toch zo geschreven is dat het lekker wegkijkt en boeiend blijft.

• The Order (2019)
  • Running time episodes: 45-51 minutes
  • Created by: Dennis Heaton, Shelley Eriksen