Graphic Novel Review: Hellboy Omnibus Volume 1: Seed of Destruction (Mike Mignola, 1994-1998)

review graphic novel hellboy omnibus 1 seeds of destruction mike mignola

Deze eerste omnibus van de graphic novel Hellboy van Mike Mignola bevat 5 verhalen: ‘Seed of Destruction,’ ‘The Wolves of Saint August,’ ‘The Chained Coffin,’ ‘Wake the Devil’ en ‘Almost Colossus.’

Hellboy werd gecreëerd door Mike Mignola en verscheen voor het eerst in San Diego Comic-Con Comics #2 in 1993. Alhoewel het gaat over een superhero verhaal, is deze Dark Horse Comic figuur niet alleen heel anders dan de superhelden van Marvel of DC, maar zijn ook de verhalen en stijl heel anders en uniek. De tekenstijl van Mike Mignola is  zeer herkenbaar, evenals zijn manier van vertellen, hoe hij de kaders indeelt en wat hij als beeld laat zien. Het geeft een meer filmische manier van stills en actie shots in zijn tekenstijl. Maar ook combineert hij horror met fantasy, beetje humor en veel mystieke bovennatuurlijke elementen die een getekende versie is van een monster of verhaal of idee dat aan Lovecraft doet denken.

Seed of Destruction (1994)

(Script by John Byrne. Colors by Mark Chiarello)

In dit eerste verhaal leren we over de herkomst van Hellboy. Door de Nazi’s Klaus Werner Von Krupt, Ilsa Haupstein, Leopold Kurtz, Professor Doctor Karl Ruprect Kroenen en occultist Grigori Rasputin die samen Ragna Rok wilden bewerkstelligen werd Hellboy naar 1944 de wereld geroepen. Als kleine Hellboy werd hij ontdekt door Professor Trevor Bruttenholm, die hem opvoedde en die het Bureau of Paranormal Research and Defense, B.P.R.D. in het leven riep. Rasputin heeft dan ook grootse plannen voor Hellboy en hij is de enige die hem kan vertellen wie of wat hij is. Wanneer professor Bruttenholm door een kikkerachtig wezen wordt gedood, gaan Hellboy, Abe Sapien en Liz Sherman die ook bij de B.P.R.D. werken op onderzoek uit en komt Hellboy dicht bij de waarheid.

Dit verhaal is een introductie van Hellboy, wiens echte naam Anung Un Rama is, maar ook van Abe Sapien, het amfibie-achtige wezen dat werd gevonden in een geheim laboratorium in 1865. Hij dankt zijn naam aan de tekst op zijn watertank ichthyo sapien en de datum van zijn bonden op de sterfdag van Abraham Lincoln. Liz Sherman is een jonge vrouw met een bijzondere pyrokinetische gaven. Maar ook worden gelijk de Nazi karakters samen met Rasputin en een geheel Lovecfratian mythologie van een godheid uit een andere dimensie voorgesteld, de Ogdru Jahad, die bestaat uit 7 wezens en verwoesting zal brengen op aarde.

Gelijk een verhaal vol actie, spanning, de droge humor en opmerkingen van Hellboy en een verhaal vol horror, mysterie en occultisme. We zien Hellboy, Abe en Liz in actie komen en dit verhaal zet gelijk de toon van de stijl en manier van vertellen van Hellboy. Op dit verhaal is de eerste Hellboy film uit 2004 losjes gebaseerd.

Manier van vertellen en tekenstijl

Kaders met actie en origineel gekozen shots, maar ook de manier waarop een bepaald beeld of tekening in een kader of frame wordt geplaatst geeft een unieke kijk op het verhaal. Waardoor het erg beeldend wordt, samen met actie en humor een mooi geheel vormt wat erg prettig leest en nooit eentonig wordt. Net zoals in een boek of film gebruik wordt gemaakt van het show don’t tell principe, past Mike Mignola dat ook regelmatig toe, zodat een beeld een suggestie voorstelt en later bevestigd wordt, soms met tekst maar vaker nog door een volgend beeld. Zo wordt het verhaal erg levendig en spat van de bladzijde af.

De kleuren die gebruikt zijn, leggen vaak de nadruk op Hellboy, waarbij soms voor een vale achtergrond is gekozen, maar soms voor andere fellere diepe kleuren. Ook die afwisseling zorgt voor een geheel dat in balans is en waardoor sommige kaders eruit springen.

De tekst is ter ondersteuning, legt het plot uit en brengt de personages met woorden tot leven. Veelal volwassen teksten worden soms afgewisseld met af en toe een iets plattere tekst die meer comic-achtig is dan het geheel van Hellboy zelf, en behoren vrijwel altijd toe aan een villain.

De vormgeving van de personages is niet erg gedetailleerd, maar precies genoeg om een duidelijk beeld te scheppen, hoe het personage eruit ziet en geeft daarmee ook een deel van het karakter aan. Zowel de helden als villains als monsters hebben ieder hun unieke uiterlijk wat hen charmant, sterk, gevaarlijk, duister of pure evil maakt. Deze gehele stijl wordt in de volgende verhalen volledig doorgezet.

The Wolves of Saint August (1994)

(Colors by James Sinclair. Letters by Pat Brosseau)

In dit verhaal gaat Hellboy op pad met Doctor Kate Corrigan werkzaam als professor op New York University en die gespecialiseerd is in het occulte, paranormale en folklore en sinds 1984 werkt ze ook voor de B.P.R.D. Samen onderzoeken ze een case in Griart een dorpje in de Balkan, waar in een nacht alle inwoners zijn gedood.

Dit is een actie horror verhaal over weerwolven en geesten op een zeer originele manier. Het geeft een frisse, maar sinistere draai aan weerwolven en heeft nog meer een  pure bovennatuurlijke vibe dan ‘Seed of Destruction’ dat meer science fiction occulte horror was. Ook dit is een spannend verhaal, dat prachtig is uitgevoerd en een aantal mooie dramatische stilistische shots/kaders heeft. Dit geeft zoveel meer karakter aan een grafiek novel, dan enkel tekenen wat er gebeurt.

The Chained Coffin (1998)

Dit is een apart verhaal qua opzet. Het is een brief van Hellboy aan Abe waarin hij een bepaalde gebeurtenis aan hem vertelt. Een gebeurtenis die hem meer inzicht kan geven over zijn ware herkomst. Het is ook tevens een soort ghost story als occult verhaal. Het is een stapje voor Hellboy dichter bij zijn identiteit, maar de laatste tekening/kader is wel erg grappig gedaan.

review graphic nvel hellboy omnibus 1 seeds of destruction mike mignola

Wake the Devil (1996)

(Colors by James Sinclair. Color separation by Dave Stewart. Letters by Pat Brosseau)

In dit vierde verhaal zien we Rasputin met Ilsa weer terug, maar ook Leopold en Kroenen zijn weer van de partij. Nog altijd zijn ze van plan om Ragna Rok teweeg te brengen en dit keer gaan er drie teams van de B.P.R.D. op af. Hun aanknoping is een gestolen ‘wassen beeld’ van de zogenaamde vampier Giurescu. Ze vertrekken naar Roemenië waar zijn vermoedelijke kasteel zich bevindt op een onbekende locatie. Liz gaat samen met Waller en nieuweling Leach, naar een vermoedelijke locatie. Abe gaat op pad met Clark en Hellboy gaat solo. Terwijl in Noorwegen Leopold en Kroenen hun eigen plannen hebben, vindt Liz en haar team een vreemd wezen dat vreselijke gevolgen zal hebben. Abe en Clark vinden niks op hun locatie. Maar Hellboy stuit op Ilsa en doet de ontdekking dat Giurescu op het punt staat weer herboren te worden.

Dit is het langste verhaal van de omnibus en bevat veel personages, verschillende gebeurtenissen en locaties. Het is een veelomvattend verhaal dat erg spannend is, verschillende soorten horror bevat, van klassieke Victoriaans-achtige vampieren horror, oude folklore horror en science fiction horror, wat samen te vatten is als weird fiction. Heel veel Helboy gevechten, iets meer achtergrond over Liz. Humor en pratende skeletten, veel verschillende villains en monsters en goden en een mythologie die zich steeds meer uitbreidt.

Almost Colossus (1997)

Dit verhaal gaat verder waar in het vorige verhaal de cliffhanger met Liz eindigde. We zagen al in ‘Wake the Devil’ dat er verscheidene verliezen werden geleden bij de B.P.R.D., maar ook Liz is er niet heelhuids uitgekomen. Dat heeft alles te maken met het wezen dat zij vonden in een oude alchemisten laboratorium. Een wezen van klei en menselijke stoffen, kruiden en nog meer, is door de aanraking van Liz tot leven gekomen en heeft haar daardoor half levend achtergelaten. Hellboy gaat dan ook samen met Kate op zoek naar dit wezen, de zogenaamde Homunculus, om Liz te redden.

In dit verhaal ligt de focus op meer folkloristische mythologie vanuit de alchemie gemengd met de klassieke Victoriaanse monsters, en lijkt een combinatie van een Frankenstein monster en een Golem. Het is een spannend verhaal dat laat zien dat net zoals Hellboy zelf niet alles dat er zogenaamd evil uitziet, dat ook daadwerkelijk is. Ook erg droogkomisch is aan het einde wanneer de Homunculus nog even in de auto een naam krijgt van Hellboy: Roger. Het is daarmee een mooi besluit van deze omnibus, die het gebied tussen slecht en goed wat meer doet vergrijzen. Het was het plan om dit verhaal te bewerken voor de tweede film van Hellboy, maar Guillermo del Toro en Mike Mignola hebben er toch voor gekozen om een heel nieuw verhaal te bedenken.

Tenslotte

Achterin staan nog twee kleine extra verhalen over de belevenissen van Hellboy. Maar ook staan er schetsen en tekeningen in hoe sommige karakters tot stand zijn gekomen met korte beschrijvingen en ander mooi art work. Persoonlijk vind ik dat altijd een leuke toevoeging.

Hellboy is een erg mooi vormgegeven graphic novel die door de tekenstijl, het kiezen van kaders en de manier van vertellen het verhaal echt tot leven weet te brengen. Horror, occultisme, weird science, bovennatuurlijke zaken, geesten, weerwolven, klassieke Victoriaanse monsters, Lovecraftian monsters, actie en humor gaan allemaal in de mix en vormen samen een geweldige graphic novel waar je helemaal in op kan gaan.

Meer lezen over Hellboy? Klik dan op onderstaande links:

Graphic novels:

Films: