Film Review: Hellboy (2004)

review film hellboy 2004
Hellboy/ Columbia Pictures

Hellboy (2004) is een bovennatuurlijke fantasy horror superhelden film met romantiek en humor, mystiek, occultisme en monsters en een vleugje Lovecraft. Wat wil je nog meer?

Hellboy (2004) is de eerste verfilming van de gelijknamige graphic novels van Mike Mignola. De film is losjes gebaseerd op het eerste verhaal van Hellboy: ‘Seed of Destruction’. Het is een goede introductie van deze bijzondere demon-superhero, waarbij zowel het oorsprong verhaal van hoe Hellboy op onze wereld kwam als de kennismaking van Helboy als persoon. Met de coole creatieve mythologie van Mike Mignola en de prachtige vormgeving en manier van filmen van Guillermo del Toro belooft dit een fantastisch bovennatuurlijk fantasy horrorverhaal te worden, boordevol actie humor en zelfs een Lovecraftian element.

In 1944 bouwen de Nazi’s Ilsa von Haupstein en Karl Ruprecht Kroenen van het Thule genootschap samen met de mystieke Grigori Rasputin een portaal naar een andere dimensie om Ogdru Jahad een monsterlijke godheid naar onze wereld te brengen om zo Ragna Rok teweeg te brengen. Maar de geallieerden zijn hen op het spoor en samen met professor Trevor Bruttenholm/Broom, expert in het paranormale en lid van de Bureau of Paranormal Research and Defense (B.P.R.D) weten zij dit te voorkomen. Rasputin wordt zelf in het portaal gezogen, terwijl Ilsa ontsnapt en Kroenen gedood lijkt. Maar er is echter wel iets anders op onze wereld terecht gekomen, een klein rood jongetje/aapje met een vreemde stenen arm. Hij wordt Hellboy genoemd en opgevoed door professor Broom en getraind bij de B.P.R.D.

Nu meer dan 60 jaar later, werkt Hellboy nog steeds voor de B.P.RD samen met Abraham, Abe Sapien om paranormale wezens op te sporen en de wereld veilig te houden. Dit keer moeten ze de strijd aanbinden met een hellhound Sammael. Dit leidt hen naar Ilsa, Kroenen en Rasputin, die hun plan om de poort te openen wederom willen uitvoeren en daar hebben ze Hellboy voor nodig.

Hellboy krijgt dit keer steun van Abe, maar ook van nieuweling John Myers, een FBI agent die op Hellboy moet passen en ook Liz Sherman met haar pyrokinetische gaven keert terug naar de B.P.R.D. Samen binden ze de strijd aan tegen de ondergang van de wereld, maar niet zonder zelf pijnlijke verliezen te moeten lijden.

review film hellboy 2004
Abe Sapien/ Columbia Pictures

Hellboy, Abe en Liz

De manier waarop Hellboy, Abe en Liz tot leven zijn gewekt vanuit de comics is werkelijk prachtig gedaan. Alhoewel er wel een paar aanpassingen zijn gedaan, blijft de stijl van de graphic novels behouden.

Hellboy

Hellboy lijkt vrijwel het evenbeeld van zijn getekende versie. Maar om zijn karakter meer leven in te blazen spatten verschillende toegevoegde eigenschappen van het scherm. Hij mag dan wel voorbij de zestig zijn, hij heeft de emotionele volwassenheid van iemand van in de twintig. Dat samen met zijn uiterlijk levert een erg leuke combinatie op, waardoor zijn acties erg grappig kunnen zijn.

Dat heeft vooral invloed op zijn relatie met Liz. Samen opgegroeid bij de B.P.R.D. omdat ze beiden zowel bijzonder als gevaarlijk zijn, hebben ze een speciale band. Een band die voor Hellboy verder reikt, maar dat niet weet en durft te uiten.

Verder is Hellboy gek op poesjes, en in zijn vertrek in de B.P.R.D lopen er dan ook heel wat rond. In tegenstelling to de comics is Hellboy niet vrij om te gaan en staan waar hij wil, moet hij onder toezicht blijven en moet zijn bestaan geheim blijven. In de comics is hij echter een volwaardig agent van de B.P.R.D en emotioneel wel volwassen. De grap in de comics dat hij altijd ruzie heeft met pistolen en liever zijn sterke rechterarm gebruikt, is in de film nauwelijks gebruik van gemaakt.

Abe Sapien

Abe is ooit gevonden in een watertank in een geheim laboratorium in 1865 op de sterfdag van Abraham Lincoln, met als etiket ichtyo sapien, waaraan hij zijn naam te danken heeft. Hij is een amfibie achtig wezen, die echter wel water nodig heeft wanneer hij op missie is en niet in zijn enorme watertank in de B.P.R.D. is.

In de comics is hij vooral goed in onderwaterzwemmen, is erg moeilijk te doden en is een uitstekende schutter en vechter. Zijn achtergrond in de comics wordt in ‘Plague of Frogs’ uit de doeken gedaan en was hij ooit een gewoon mens, maar in de film lijkt het alsof hij altijd al dit wezen is geweest.

Ook zijn er in de film meer bijzondere eigenschappen toegekend aan Abe. Hij is erg intelligent, weet erg veel, is een boekenwurm, tevens is hij paranormaal begaafd, kan hij de gedachten van mensen lezen en met zijn aanraking kan hij in het verleden kijken. Ook zijn vormgeving is prachtig gemaakt. Niet alleen de practical effects de grime en make-up, maar ook de prestatie van Doug Jones speelt hierin een grote rol om deze bijzondere figuur tot leven te brengen.

Liz Sherman

Liz is niet alleen de love interest van Hellboy, maar heeft zelf een erg moeilijke jeugd gehad vanwege haar gaven. Ze heeft zelfs per ongeluk brand gesticht waarbij ook haar ouders om het leven kwamen. Ze worstelt erg met haar gaven en checkt zichzelf regelmatig in bij de psychiatrische afdeling. Maar de enige plek waar ze echt thuis hoort, op haar plek is, is de B.P.R.D en bij Hellboy. Niet in het minst omdat hij ongevoelig is voor vuur wat hen een ideaal koppel maakt.

Ook in de comic neemt ze telkens ontslag, maar komt altijd weer terug. In de comics echter is er geen romantische relatie tussen Liz en Hellboy, maar zijn ze slechts goede vrienden en collega’s. Deze romantische benadering pakt wel erg goed uit in de film en voegt een extra dimensie toe. Zij samen met zijn vader professor Bloom zijn zijn binding met menselijkheid en de aarde, wat een grote functionele rol heeft voor het verhaal.

review film hellboy 2004
Hellboy and Liz/ Columbia Pictures

Actie, humor, mythologie, het bovennatuurlijke, fantasy en romantiek

Het vormen de ingrediënten waardoor Hellboy onder andere zo’n leuke en verfrissende superhelden film is. Al deze ingrediënten zijn erg goed met elkaar in balans en wisselen elkaar goed af en vullen elkaar goed aan. De humor komt vaak van Hellboy, van zijn gedrag en opmerkingen, maar ook Abe kan droge opmerkingen maken. Het doet soms denken aan de manier waarop Buffy the Vampire Slayer in elkaar zat. Want ook de vechtsènes zijn niet alleen goed gechoreografeerd, maar bevatten ook veel humor. Tenslotte maakt de film ook gebruik van funny slapstick en campy humor, wanneer Hellboy een graf opgraaft en het skelet van ene Ivan tot leven wekt, zodat Ivan hem de weg kan wijzen terwijl Hellboy zijn halve lichaam, alleen zijn bovenlijf, achterop zijn eigen rug draagt. Het is zo absurd komisch en is een goede tegenhanger met de andere elementen van de film.

Want er gebeuren genoeg tragische dingen, noodzakelijk voor het plot, maar ook romantiek en onbeholpen liefdesverklaringen, zorgen ervoor dat de film meer body krijgt.

Maar ook de mythologie, de Ogdru Jahud, is niet alleen prachtig vormgegeven, maar brengt ook een kleine Lovecraftian sfeer in de film. Samen met Rasputin en Kroenen geeft dat een mystieke paranormale sfeer, waardoor de film een horror vibe krijgt. Vooral Kroenen die prachtige steampunkachtig vorm is gegeven is behoorlijk creepy, zeker zonder zijn pak en masker, met zijn weggesneden oogleden en lippen. In de comics is vooral aandacht voor Rasputin, en daarna Ilsa, maar de rol die Kroenen nu krijgt is erg goed gekozen.

Vormgeving, art decoration, practical effects

De film ziet er in zijn geheel erg mooi en tot in details afgewerkt uit. Niet alleen de personages hebben een bijzonder uiterlijk gekregen die de comics eer aan doen, en hen tot leven doet komen, maar ook de omgevingen, de settings zien er prachtig uit. De comics zelf zijn van grauw en eentonig van kleur tot meer felle kleuren, maar verder vrij sober blijft waardoor Hellboy er met zijn rode kleur uitspringt.

In de film zijn de settings erg kleurrijk en erg mooi aangekleed. Van de kamer in de B.P.R.D waar Abe woont, dat erg mooi antiek en zwaar klassiek is, tot het jeugdhol van Hellboy, de klinische gangen en de indrukwekkende entree. De plaatsen waar Rasputin de portalen wil openen, de vormgeving van de andere dimensie en Ogdru Jahud, en tenslotte het innerste van het mausoleum, een gevaarlijk labyrint nabij Moskou. De hele art decoration is om je vingers bij af te likken. Ondanks dat deze omgevingen meer body hebben gekregen en meer zijn aangekleed in een typische Guillermo del Toro stijl, blijft de sfeer van de comics toch behouden.

Hellboy is een prachtige verfilming van de graphic novels van Mike Mignola. De vormgeving van de personages, de art decoration, de mythologie, de stijl zijn erg goed op elkaar afgestemd. Ook de humor is erg goed in balans met de actie en romantiek en het bovennatuurlijke aspect. Het is een film waar veel in gebeurt, zonder dat je de draad kwijtraakt en waardoor de 2 uur voorbij vliegen. Hellboy is een heerlijke rit vol actie en humor die de comics eer aandoet.

Meer lezen van Hellboy? Klik dan op onderstaande links:

Films:

Graphic novels: