Film Review: 28 Weeks Later (2007)

review film 28 weeks later 2007
28 Weeks Later/ 20th Century Fox

28 Weeks Later (2007) is het spannende en al even indrukwekkende vervolg van de zombie film 28 Days Later (2002).

Alhoewel 28 Weeks Later het vervolg is op 28 Days Later, is dit keer is Danny Boyle niet de regisseur, maar wel betrokken bij de film als executive producer. Onder andere hierdoor maakt dat dit vervolg geen herhaling is van de eerste film, maar een iets ander soort film is geworden die veel meer gericht is op spannende achtervolgingsscènes en waarbij de zombies prominenter in beeld komen. Toch blijft de sfeer met dank aan mooie cinematografie en dezelfde themamuziek van John Murphy nagenoeg hetzelfde. Ook dit keer speelt een groot menselijk drama of vraagstuk een grote prominente rol en zijn de zombies daaraan ondergeschikt.

Daarnaast komen we ook meer te weten over de ontwikkeling van het virus zelf. Daarbij weten we nu zeker, waar de hoofdpersonen in 28 Days Later nog in onzekerheid over waren, dat de zombie-uitbraak slechts beperkt is gebleven tot de UK. We zijn nu 28 weken verder na de uitbraak van het Rage Virus en we volgen een gezin dat in die tijd uit elkaar is gevallen, waarbij keuzes worden gemaakt die desastreus zijn.

De film begint nog in de tijd waarin de zombies nog volop actief zijn. Don en zijn vrouw Alice schuilen met een paar anderen in een cottage op het platteland, totdat ze op een dag worden aangevallen door zombies en ze moeten vluchten. Alleen Don weet te ontsnappen, daarbij wel Alice aan haar lot overlatend.

Dan, 28 weken later is iedere zombie doodgehongerd en zijn de overlevenden verzameld in Londen in een apart gebied, District One op de Isle of Dogs, en staan ze onder bescherming van het Amerikaanse leger, terwijl ze langzaam aan de wederopbouw beginnen. De rest van Londen is nog onveilig en is verboden gebied. Langzaam komen de Britten die tijdens de uitbraak in het buitenland waren weer terug, en zo ook Tammy en Andy, de kinderen van Don, die toentertijd op schoolreisje waren.

Het is een fijn weerzien met hun vader en natuurlijk vragen zij zich af wat er met hun moeder is gebeurd. In plaats van zijn laffe daad op te biechten verandert hij de gebeurtenissen een beetje in zijn verhaal. Om een foto van hun overleden moeder uit hun oude huis te halen, verlaten Tammy en Andy het veilige gebied en trekken het verboden gebied in naar hun huis, waar ze niet alleen een foto vinden, maar ook tot hun grote verbazing, hun moeder zelf.

Alice wordt onderzocht door Chief Medical Officer Scarlet en het blijkt dat ze wel besmet is, maar immuun voor het virus en aangezien dat erfelijk kan zijn, zijn Alice, Tammy en Andy belangrijk geworden. Dit levert een ongemakkelijk weerzien op tussen Alice en Don wat maar op een manier af kan lopen. Terwijl Tammy en Andy nog in quarantaine zitten na hun uitstapje naar Londen, breekt opnieuw het Rage Virus uit, waardoor het veilige gebied verandert in chaos. Scarlet zet samen met soldaat Doyle, alles op alles om de twee kinderen in veiligheid te brengen, met een andere uitkomst dan ze verwacht hadden.

review film 28 weeks later 2007
Rage Virus/ 20th Century Fox

Wederom een sterke sfeer met een indringend thema

Waar in 28 Days Later meer op gevoel, sfeer, mooie beelden, muziek en een thema werd gefocust, wordt in deze film meer focus gelegd op actie en zombies, waardoor de film qua spanning meer te bieden heeft. Maar omdat de sfeer hetzelfde is gebleven is ook deze zombie film van een hoger niveau dan de meeste andere zombie films. Dezelfde muziek van John Murphy draagt hier ook zeker aan bij en ook de manier van filmen, heftige shots afgewisseld met mooie serene shots zoals in 28 Days Later, zorgen ook nu voor een bijzondere sfeer.

De film begint klein en intiem, met zes mensen die al weken proberen te overleven in een kleine cottage, waaronder Alice en Don. Dat verandert al snel in een heftige chaotische situatie wanneer ze worden aangevallen. Die chaos wordt op een intieme en heftige manier weergegeven, alsof je er als kijker bovenop zit. De keuze die Don maakt om te vluchten in plaats van zijn vrouw Alice te redden, blijkt later desastreuze gevolgen te hebben.

Dat leidt naar het onderliggende kleine thema van de film. Keuzes en daden hebben consequenties. Dat is in deze film erg mooi weergegeven binnen het gezin van Don en Alice. Niet alleen liegt Don tegen zijn kinderen Tammy en Andy, maar wanneer de kinderen Alice terugvinden in hun oude huis, en Alice besmet maar immuun is, blijkt zijn niet helemaal de oude te zijn. De daad dat Don haar heeft verlaten doet haar hem bewust besmetten waardoor hij in een zombie verandert, wat de aanzet is tot een nieuwe en allesverwoestende uitbraak. Waar het in 28 Days Later meer ging over de mens in zijn algemeen en de reacties op zo’n uitbraak, hoe je ermee omgaat, met elkaar, ligt nu die focus intiemer op een gezin.

Doordat het immuun aspect wordt toegevoegd zorgt dat voor consequenties binnen het gezinsdrama dat zich afspeelt maar ook grotere gevolgen heeft. Tevens brengt het er ook een fantasy-science fiction element in, wat zowel functioneel voor het plot is, als de mythologie van de twee films groter maakt.

De rol die Tammy en Andy spelen is tevens een belangrijk element voor het plot, maar door de focus op beide kinderen te leggen, en hen grotendeels te volgen, wordt de spanning groter. De kleine twaalf jarige Andy en zijn grote zus van ongeveer 17 zijn stralende middelpunten van de film. Klein, maar dapper, stoer, komen ze echt tot leven en spatten van het scherm. De kleine trip die ze samen op de brommer maken door Londen is prachtig gefilmd en is een kleine intime schets van hun bijzondere band. Hun band geeft hart aan de film.

Meer zombies, meer actie en spanning

Maar de film zelf is op de eerste scène na minder intiem en klein dan de eerste film. Het geeft de ruimte aan meer zombies, meer zombie acties, killing en heel veel spannende momenten in verschillende afwisselende situaties en locaties. Het leveren heftige beelden op die ook vanuit verschillende perspectieven worden gefilmd. We volgen militair en scherpschutter Doyle en militair en helikopterpiloot Flynn. Scarlet is het hoofd van de medische militaire afdeling en Stone voert de leiding over de gehele operatie. Wanneer de uitbraak dan ook voor de tweede keer losbarst, en de militairen de controle kwijtraken, neemt Stone dan ook een heftige beslissing en is het Code Red, vernietig alles. Het perspectief van Doyle speelt dan op dat moment een belangrijke en cruciale rol. Ook hier zijn keuzes de belangrijke factor.

Scarlet kiest ervoor om de kinderen in veiligheid te brengen, waardoor zij en Doyle en een paar andere overlevenden zich een weg moeten banen door een verlaten Londen, zowel de militairen, scherpschutters, zombies, gifgas, vuur en bommen moeten zien te ontwijken. Terwijl het gevaar van de zombie geworden Don die achter zijn kinderen aanzit ook niet onderschat moet worden.

Het zorgt niet alleen voor spanning, maar ook een hoop kills, van zowel zombies als burgers die door militairen worden neergeschoten en mensen die door zombies worden aangevallen. Bloed en gore worden niet geschuwd, zonder dat er te veel de nadruk op komt te liggen of dat het neigt naar camp. Alhoewel serieus en zonder humor, is de manier van hevigheid precies goed in balans waardoor de geloofwaardigheid van zowel het verhaal als de personages niet verloren gaat

Het einde: minder hoopvol

Het einde is in tegenstelling tot het einde van 28 Days Later minder hoopvol. Wanneer Tammy en Andy als enige zijn overgebleven en Flynn met zijn helikopter hebben bereikt en hij hen over Het Kanaal vliegt, betekent dat een doodvonnis. Want nu Andy besmet is met het virus en drager is, maar net zoals zijn moeder immuun, vliegt nu het virus naar Europa. De slotscène waarin we een horde zombies op de Eiffeltoren af zien rennen is dan ook het begin van het einde. Het lot van zowel de overlevers van 28 Days Later als van Tamy, Andy en Flynn blijft onbekend.

28 Weeks Later is alhoewel net een iets andere film dan zijn voorganger wel een hele goede en heftige zombiefilm. Mede dankzij de sfeer die nagenoeg hetzelfde is gebleven, maar waaraan meer zombies, meer actie en meer spanning aan toe is gevoegd, waarbij de personages samen met het thema een belangrijk onderdeel blijven vormen, is dit een zeer waardig vervolg. De film zou in principe los gekeken kunnen worden van 28 Days Later, maar dan mis je wel een uitzonderlijk goede zombiefilm. Beide films zijn toppers in hun genre en ook deze film heeft veel te bieden op verschillende niveaus.

← Lees ook het review van 28 Days Later (2002)

• 28 Weeks Later (2007) 100 min
  • Directed by: Juan Carlos Fresnadillo