Film Review: Escape Room (2019)

review film escape room 2019
Escape Room/ Columbia Pictures, Sony Pictures

Escape Room (2019) is een erg vermakelijke spannende (horror)thriller die goed in elkaar zit en naast de raadsels binnen de kamers ook een groot mysterie heeft.

Escape rooms zijn goed voer en ideale settings voor horrors en thrillers en dit is dan ook niet de eerste film waarin een escape room de setting is voor een spannende film. In 2017 werd er al een gelijknamige film uitgebracht. Maar een escape room vol met dodelijke traps alleen is  niet genoeg om er werkelijk een spannende film van te maken. Plot, personages en vormgeving spelen ook een belangrijke rol, evenals een goede spanningsboog. In deze Escape Room van Adam Robitel, al eerder verantwoordelijk voor Insidious: The Last Key (2018) en The Taking of Deborah Logan (2014), krijg je waar voor je geld en denk je wel twee keer na voordat je je weer tegen betaling op laat sluiten. Misschien zijn de puzzels wel dodelijk.

In Chicago krijgen drie mensen een uitnodiging in de vorm van een kubus om met een escape room mee te doen van het bedrijf MINOS en de kans om 10.000 dollar te winnen als ze als eerste weten te ontsnappen. Zoey Davis is een natuurkunde studente, verlegen en erg stil, angstig, die de raad krijgt van een professor om een keer iets te doen wat ze eng vindt. Ben Miller is een vakkenvuller, die drinkt en teruggetrokken is. Jason Walker is een arrogante yup  en een handelaar in aandelen die zijn klanten rijk maakt en daar zelf van profiteert. Zoey ontvangt een kubus van haar professor, Ben van zijn baas en Jason van een dankbare klant.

Ze besluiten mee te doen en eenmaal in de wachtkamer aangekomen treffen ze daar nog drie andere deelnemers aan. Danny Khan een nerd en gamer en die al heel veel escape rooms heeft gedaan. Amanda Harper een jonge sterke vrouw die kwetsbaar lijkt en tenslotte een vrachtwagenchauffeur Mike Nolan. Ze zijn allemaal gekomen met hun eigen redenen, hetzelfde doel, maar ze hebben nog iets met elkaar gemeen. Niet alleen moeten ze de puzzels in de kamers zien op te lossen, blijken de kamers dodelijk wanneer je dat niet op tijd doet, maar moeten ze er ook achter zien te komen wat hen verbindt om er levend uit te komen.

Het begin is het einde… of niet…

De film begint eigenlijk al bijna met het einde. We zien een jonge man, Ben, zo blijkt later, verpletterd worden in een kamer die vol staat met antiek en prullaria en lijkt hij als enige overgebleven van de zes en is hij als laatste op zoek naar de oplossing om uit de kamer waarvan de muren op hem afkomen te ontsnappen. Het lijkt al vrijwel alles te verraden, maar natuurlijk zit er een twist in het plot.

Alhoewel die twist niet spectaculair is of baanbrekend, is het zeker wel erg leuk bedacht. Niet te origineel, maar de film richt zich dan ook voornamelijk op spanning en vermaak.

review film escape room 2019
room number three/ Columbia Pictures, Sony Pitcures

De personages

De personages zijn hierin goed gekozen. Ieder heeft een eigen duidelijke rol, niet alleen voor het oplossen van de puzzels, maar ook als functie in het verhaal zelf. Danny is de comic relief, de slimme nice guy. Jason is de streber en volhouder. Zoey is de stille maar slimme kracht. Amanda is de sterke kracht, moedig en behendig. Mike is de goedaardige man van middelbare leeftijd, sociaal. En Ben is de zeikerd, de negativo.

Sommige karakters weten het beste uit zichzelf naar boven te halen, terwijl bij anderen het slechtste naar boven wordt gehaald, maar ook hierin maken ze ontwikkelingen door. Het is op de achtergrond aanwezig zodat hun personages geloofwaardig blijven en een goede stevige basis vormen voor het plot. Bijna allemaal zijn ze erg likeable, wat er voor zorgt dat je in de spannende momenten met hen mee leeft en het naar vindt wanneer iemand niet uit een escape room weet te ontsnappen.

Horror en spanning

Daarin zit ook het horrorelement. Zonder gore of extremiteiten, worden de deathscenes de ene keer heftiger en emotioneler in beeld gebracht, terwijl een andere plotseling komt en soms als een shock komt (pun intended). De film moet dan ook meer als een thriller bestempeld worden dan als een full on horror. Die spanningsboog is telkens goed in balans, soms strak aangetrokken, soms weer ruimte om bij te komen, zowel voor de personages als de kijker.  Niet alleen de kamers zorgen voor een spanningselement, de race tegen de klok en de vraag wie het zal overleven, maar ook hun onderlinge wantrouwen en paranoia en de survival mode die aan gaat slaan die voor iedereen anders is, wat conflicten en dus wantrouwen oplevert. Ook dit element is aanwezig, maar voert niet de boventoon. Maar zorgt wel voor net dat beetje extra.

De Escape Room en het mysterie

Maar waar het in de film werkelijk om gaat is het mysterie waarom juist zij daar zijn en wat deze geheimzinnige MINOS is en bovenal de escape rooms zelf. Die zijn erg mooi vormgegeven. Niet alleen tot de verbazing van de zes spelers, maar ook voor de kijkers. Van extreme hitte naar kou en ijs. Van een upside down room naar een hallucinerende room. Het is allemaal erg mooi gemaakt en ziet er tot in de details leuk uit. Mijn persoonlijk favoriet was de upside down room die er niet alleen erg mooi uitziet, maar een extra spannend element heeft dat doet denken an de stoelendans.

Voor de kijker is het ook leuk om de kamers goed te bekijken en om clues te spotten en om tevens het mysterie rondom de zes spelers te ontcijferen voordat aan het einde de oplossing wordt gegeven. Want er worden voor de personages als voor de kijker clues gegeven omtrent het waarom juist zij daar zitten en waar ze precies in terecht zijn gekomen. Een puzzel in een puzzel voor kijkers en personages. Er kan zelfs nog wat paranoïde denken ontstaan bij de kijker, want is iedere speler wel deelnemer of zit er stiekem een Game Master tussen? Dat maakt de film om te kijken des te leuker.

Het einde van de film heeft nog een staartje, wat genoeg ruimte biedt voor een tweede deel. Want alhoewel deze film geen open einde heeft, heeft het wel een goede opzet naar een vervolg, smaakt net naar meer en is er nog genoeg dat niet helemaal is uitgelegd. Niet voor niets is de grote baas achter MINOS geheel als een zwart silhouet afgebeeld.

Escape Room is vooral een erg vermakelijke spannende thriller horror, met personages waar genoeg aandacht aan is besteed, die geloofwaardig zijn en handelen, en die geen clichématige types zijn, maar eigen personen met een eigen verhaal. De Escape Rooms zelf zijn mooi en verrassend vormgegeven en het achterliggende mysterie is boeiend genoeg, al zullen sommigen het misschien wel al snel kunnen raden. Kortom een leuke aanrader.

• Escape Room (2019) 99 min
  • Directed by: Adam Robitel
  • Produced by: Ori Marmur, Neal H. Moritz, Donovan Roberts-Baxter