Serie Review: My Dead Ex Seizoen 1

review series my dead ex season 1
Charley Albright and Ben Bloom/ AwesomenessTV, go90

My Dead Ex is een ontroerende, hilarische, romantische, fantasy comedy, die bruisend, verfrissend en betoverend is in alle opzichten en een must see.

My Dead Ex is beslist geen typische young adult comedy, maar een serie voor alle leeftijden. Ondanks dat de serie in totaal slechts een speelduur heeft van ongeveer 3 uur, is het een bomvolle serie, waarin verschillende genres met elkaar worden gemixt, alle menselijke emoties voorbij komen, waarin je moet lachen van de hilariteit en even later een traan moet laten van ontroering. Met zowel absurde personages als personages die volledig tot leven komen, prachtige cinematografie, sterke editing en een dromerige soundtrack met prachtige muziek, is dit een unieke serie.

Het bijzondere verder aan My Dead Ex is dat het een web series is, een tv show, die niet op tv werd uitgezonden, maar via het internet, met de go90 video service. Dat doet misschien vermoeden dat de kwaliteit wat te wensen over kan laten, maar niets is minder waar. Deze serie barst van de kwaliteit op ieder gebied. My Dead Ex dan ook is beslist een must see!

Charlotte, Charley, Albright is een typische high school girl. Ze heeft een oogje op de knapste jongen van school, Luke. Ze houdt zich verder bezig met instragram en het bedenken hoe haar perfecte leventje eruit zal gaan zien. Dit alles bespreekt ze met haar beste vriendin Wren. Wren heeft een oogje op Bethany, de Republikein op school die haar niet ziet staan en niet eens uit de kast is. Charley heeft ook een niet zo geheime aanbidder, Ben Bloom, die haar nu al voor de 56ste keer mee uit vraagt. Iedere keer heeft ze nee gezegd, maar dit keer zegt ze ja, als hij belooft haar dan nooit meer mee uit te vragen.

Charley vindt hem irritant, opdringerig, een wereldvreemde nerd en Ben vindt alles aan haar fantastisch. Hun date verloopt allesbehalve soepeltjes en wanneer Ben bedenkt dat hij instragram moet gaan gebruiken om definitief het hart van Charley te winnen, doet hij dat op geheel eigen wijze. Hij schrijft een liefdesverklaring op een 30 meter hoog bill board, maar valt hierbij zijn dood tegemoet, waarbij hij tevens per ongeluk zijn eerste foto op instragram plaatst, zijn dood tegemoet vallend.

Op zijn herdenkingsdienst bij Ben thuis, komt Charley Luke tegen, die zijn bijlesleraar was voor wiskunde en hij vraagt haar telefoonnummer. Tegelijkertijd komen we erachter dat Charley eigenlijk de ex was van Ben, tenminste ze hadden iets toen ze op de lagere school zaten. Sinds de middelbare school is voor Charley niet alleen de liefde voor Ben, maar ook de vriendschap bekoeld.

Die avond na de herdenkingsdienst, bekijkt Charley alle herinneringen aan Ben die ze in een doos heeft bewaard en vindt een kettinkje dat hij haar ooit heeft gegeven, een voor haar en een voor hemzelf. Wanneer ze die omdoet staat de volgende dag Ben voor haar neus: ondood. Hij is uit zijn graf gekropen en het blijkt dat de kettinkjes magisch zijn. Het heeft Ben niet alleen terug uit de dood gebracht maar ook blijkt dat Ben niet verder dan 10 meter bij Charley vandaan kan zijn zonder gruwelijke ondraaglijke pijn te voelen.

Nu zit Charley wederom met hem opgescheept. Dit bemoeilijkt niet alleen haar toekomstige dates met Luke, haar hele sociale leven, maar moeten ze ook samen op zoek naar hoe ze dit ongedaan kunnen maken. Maar de tijd die ze verplicht met elkaar moeten doorbrengen, blijkt waardevoller voor hen beiden dan ze ooit hadden gedacht en leren ze meer over elkaar, maar vooral over zichzelf.

review series my dead ex season 1
Wren and Charley and Ben asking her out/ AwesomenessTV, go90

Personages Charley Albright en Ben Bloom en de rest

Het is een prachtig verhaal dat bijna klinkt als een sprookje en eigenlijk is dat het ook.  Zelfs de namen van de hoofdpersonen Albright en Bloom spreken boekdelen. Het is een heerlijk liefdesverhaal, maar ook de zoektocht naar jezelf, het vinden van je identiteit en je daar prettig bij voelen. Dat maakt dit geen doorsnee romantisch young adult verhaaltje. Maar dit is niet het enige waardoor deze serie zo ontzettend geweldig is. Om te beginnen zijn de personages zijn erg goed uitgediept, zonder dat het overdreven sentimenteel of dramatisch en zwaar wordt.

Charley Albright is een vol karakter, ze is onzeker en bubbly tegelijk. Ze is slim, scherp, heeft droge humor, en ze probeert tegen iedereen vrolijk en vriendelijk te zijn. Ze leert zelfs gebarentaal voor dat ene dove kind dat op hun school zit. De enige waartegen ze niet aardig is, is Ben. Dat komt voornamelijk door zijn stalkerige gedrag, maar het doet haar ook denken aan de persoon die zij ooit was en die ze nu probeert opnieuw uit te vinden. Er schuilt veel meer achter het personage van Charley dan dat op het eerste gezicht niet zichtbaar is. Het ontbreken van haar vader, waar ze een goede band mee had en haar schildertalent mee deelde is daar een groot (onbesproken) onderdeel van.

Ben Bloom is een zeer eigenzinnige en authentieke jongen zonder dat hij daar zijn best voor doet. Hij is wie hij is, zonder daar over na te denken. Hij is erg vriendelijk en sociaal voor mensen, zonder daar iets voor terug te hoeven. Hij zegt wat hij denkt, is eerlijk, is braaf, doet nooit iets verkeerds, hij is de enige die geen instagram heeft, maar plakboeken maakt. Zijn hobby is goochelen, hij doet vrijwilligerswerk, en kan goed koken. De niet zo typische high school boy dus. En bovenal is hij volhardend in het winnen van het hart van Charley. Ben is nog steeds dezelfde jongen van een paar jaar geleden. Bij Ben is what you is see is wat you get. Zijn dood brengt daar verandering in, zeker wanneer hij onherkenbaar met Charley naar zijn eigen herdenkingsdienst op school gaat. Hij is zelf van mening dat het een enorme opkomst zal zijn, maar in werkelijkheid is er maar een handjevol scholieren op af gekomen. Maar degenen die zijn gekomen, hebben ook echt iets moois en liefs over hem te zeggen, hoe hij hen heeft geholpen, zoals Eleanor/Dennis en de conciërge. Dit is een enorme spiegel die Ben wordt voorgehouden, maar dit weerhoudt hem niet om gewoon zichzelf te blijven. Het is ook het enige dat hij kan.

Wren is een cynische, stoere meid die een klein masker draagt en vriendelijk is door de aanval in te zetten. Zo benadert zij ook haar gevoel voor Bethany. Door haar telkens af te kraken en te beledigen, verklaart zij haar liefde voor haar. Wat vreemd genoeg maar niet wil werken.

Luke is de knappe jongen. Een jongen die elke andere jongen wil haten, omdat hij zo perfect is, maar omdat hij zo aardig en vriendelijk en goed is, dat onmogelijk is. Zijn prachtige glimlach weet iedereen te betoveren. De reden waarom Luke Charley altijd ontliep op school was omdat hij wist dat Ben haar leuk vond. Zo’n vreselijk aardige jongen is het. Hij is dus ook nog een slim en goed op school en in sport en zit in de leerlingenraad. Geen wonder dat Charley haar perfect leventje met hem fantaseert.

review series my dead ex season 1
Ben disguised as Crad Barson/ AwesomenessTV, go90

Een modern sprookje prachtig in beeld gebracht

Het ondood zijn van Ben schopt dit compleet overhoop. Niet alleen ziet Charley haar leven en zichzelf door de ogen van Ben, maar ook Ben gaat zichzelf anders bekijken en wordt zich meer bewust van zijn eigen gedrag. Maar het levert vooral erg komische en hilarische situaties op, zeker wanneer Charley en Ben zijn terugkeer geheim proberen te houden. Pas wanneer dit uitkomt en iedereen op de hoogte is, worden er meer personages bij betrokken en wordt de wereld van de serie groter.

Door zich eerst te focussen op enkel Charley en Ben zorgt ervoor dat hun relatie van vroeger en nu goed in beeld wordt gebracht. Dit wordt op erg mooie, leuke, verfrissende en soms ook ontroerende wijze gedaan. We zien flashbacks van de jonge Ben en Charley samen en dat is zo schattig en leuk. Maar ook hun samenzijn van nu wordt nieuw leven ingeblazen, wat zorgt voor prachtige momenten. De cinematografie en de muziek spelen hierin een erg belangrijke rol die precies die mooie sfeer weten op te wekken, door dromerige en originele muziek en zachte beelden.

Wanneer er andere personages (lees: iedereen die zij kennen) erbij worden betrokken, wordt de serie nog levendiger. De moeder van Charley, Laurel is alleen maar bezig met zichzelf en de toekomst van Charley, in plaats van Charley hoe en wie zij nu is. Dit zorgt voor een grappige gimmick, waardoor het personage van Laurel een karikatuur is, wat erg goed werkt zodat we wel een idee krijgen waarin Charley opgroeit, maar waarbij de focus op Charley blijft.

Maar ook krijgen meer scholieren de aandacht. Vooral Eleanor oftewel Dennis, die aan een bijnaam zit vastgeplakt en de vertegenwoordiging is van het stempel dat iedereen (op school) elkaar bewust of onbewust geeft. Dennis raakt bevriend met Ben, die als enige (naast Luke, natuurlijk…) hem wel bij zijn echte naam noemt.

Tenslotte speelt ijsverkoper turned agent Mitch Maloof een erg komische bijrol, die eveneens een karikaturaal personage is, zonder nep of flauw te worden, maar erg goed werkt als volwassene tegenover de tieners.

Want alhoewel het een serie is voor iedereen, hebben de tieners de hoofdrollen. Het script is om hen geschreven. Zij zijn de echte personages, waar leven in wordt geblazen en van het scherm afspatten. Zij hebben de sterke teksten, zijn grappig, gevat, scherpzinnig en droog. Terwijl de volwassenen de rol van slapstick humor op zich nemen. Hierdoor wordt de comedy verstrekt, zonder dat dit ten koste gaat van de  geloofwaardigheid van de tieners. De enige waarvoor ook slapstick humor wordt gebruikt is Ben, maar dat is voor zijn personage meer dan passend. Het acteerwerk is top en speels en geeft de personages van de tieners nog meer body.

De editing is een erg goede aanvulling op de humor. De scènes worden net iets eerder dan gebruikelijk afgekapt, waardoor de vraag, de opmerking, de observatie (vaak droog komisch) in de lucht blijft hangen en vervolgens in de direct daar op volgende scène wordt beantwoord bevestigd of ontkracht op al even droogkomische wijze. Dat is zo sterk gedaan samen met de teksten en shots, dat het een versterkende werking heeft en zo ook uniek en fris aanvoelt.

De serie is qua tempo ook perfect in balans. Van snelle snappy teksten en scènes tot scènes en momenten waar de tijd voor wordt genomen. Dat wordt ook binnen de emoties afgewisseld, niet elk ontroerend moment duurt lang, ook die zijn soms juist heel kort en krachtig. En sommige slapstick momenten duren juist weer erg lang zodat het echt op de lachspieren gaat werken, terwijl andere komische situaties ook wederom erg kort en krachtig in beeld worden gebracht. Die afwisseling zorgt voor een fijn tempo, voor optimaal kijkplezier en houdt de serie erg dynamisch.

My Dead Ex heeft een prachtig ontroerend einde, dat helemaal is afgerond. Dat geeft het een extra mooie feel good vibe. Of er een tweede seizoen komt is dan ook de vraag. Mocht dat niet zo zijn, dan is deze mini serie compleet af en tot een absoluut sprookjesachtig einde gebracht.

My Dead Ex is een bruisende, verfrissende komische, romantische fantasy serie. De serie is uniek en origineel, ondanks het ondode principe. De personages zijn fris en dynamisch en typisch zonder stereotypen te worden. De cinematografie, de muziek en de editing zorgen voor een originele, unieke en betoverende sfeer, die telkens goed wordt afgewisseld en waar een schare van emoties aan voorbij komt. De teksten zijn scherp en gevat en droog komisch. My Dead Ex is een prachtige serie die niet alleen gaat over het vinden van de ware liefde, maar bovenal om je ware zelf te vinden. Een serie die zeer van deze tijd is, waarin bijna niets meer authentiek lijkt, waarin inclusiviteit centraal staat, en  toch door de achterliggende ideeën tijdloos is. My Dead Ex is in alle opzichten een briljant goede serie die iedereen zou moeten kijken.

• My Dead Ex (2018)
  • No. of episodes: 8
  • Running time episodes: 21-27 minutes