Serie Review: Light As A Feather Seizoen 1

review series light as a feather season 1
Light As A Feather/ photo by rachael Thompson, Hulu

Light As A Feather is een vermakelijke mystery teen supernatural thriller met een klein horror element, die vooral geschikt is voor young adults.

Series of films met jongeren die achterna gezeten worden door een maniakale moordenaar in slashers of jongeren die zich problemen op de hals halen door een ‘onschuldig’ spelletje met een oujiabord zijn bekende plots voor teen/ya-horrors. Light As A Feather pakt het net even iets anders aan, door dit keer een ander spel veelal gespeeld door tieners ‘light as a feather, stiff as a board’ een sinistere wending te geven. Dat levert een thrillerachtige mystery serie op met een bovennatuurlijk tintje en horror elementen, die vooral uitermate geschikt is voor Young Adults en vrij vermakelijk is. De serie is gebaseerd op het eerste boek in de Weeping Willow High serie; Light As a Feather.

Het verhaal draait om vier vriendinnen, McKenna (Mack), Candace, Alex en Olivia, die in hun laatste jaar van Willow High zitten. Ze lijken in eerste instantie een erg leuke vriendinnengroep, maar wanneer ze kennis maken met Violet, het nieuwe meisje op school, begint hun vriendschap toch barstjes te vertonen. Ze ontmoeten Violet, wanneer ze een grap uithalen met Isaac, het vriendje van Olivia, die misgaat en Violet per ongeluk er het slachtoffer van wordt.

Uit medelijden en schuldgevoel, vraagt McKenna Violet mee naar hun jaarlijkse Halloween viering op de begraafplaats. Daar stelt Violet voor om het spelletje light as a feather te spelen, maar dan met een twist. De spelleider voorspelt eerst de dood van degene die zal gaan zweven, waardoor het een meer spooky Halloween sfeer krijgt. Terwijl Mack als enige toch niet durft, voorspelt Violet als spelleider de gruwelijke dood van de andere meiden. Olivia zal sterven in een auto-ongeluk, Candace zal verdrinken en Alex zal stikken.

De meiden doen dit allemaal af als een geintje, totdat datzelfde weekend op de achttiende verjaardag van Olivia, zij ook daadwerkelijk via een auto-ongeluk exact zoals Violet dit voorspeld had om het leven komt. Terwijl Mack, Candance en Alex steeds angstiger worden en zich afvragen of het spel werkelijkheid wordt, begint Violet zich steeds meer te infiltreren in hun leven. Zullen de meiden er op tijd achter komen wat er nu aan de hand is, voordat de volgende van hen sterft?

McKenna, Candace, Alex and Violet/ photo by Rachael Thompson, Hulu

De personages

De vier vriendinnen zijn vrij close, maar ieder heeft zijn eigen geheimen en struggles. Alhoewel zij de populaire groep zijn, zijn zij allesbehalve de bitchy arrogante mean girls. Ze zijn aardig, steunen elkaar, maar ondertussen blijven het wel pubers die moeten vechten tegen hun hormonen en niet altijd de beste beslissingen maken.

Olivia Richmond is de rich girl, rijk en verwend, maar desalniettemin aardig en vriendelijk en gunt haar vriendinnen alles. Zij is absoluut geen bitch.

Candace Preston is een ambitieuze meid, maar heeft het gevoel altijd in de schaduw te staan van Olivia, al doet Olivia dit niet met opzet. Candace is de eerste die Violet niet vertrouwt.

Alex Portnoy is stoer, erg lief, lesbisch, maar heeft een geheim en een verslaving waar niemand wat van af weet.

McKenna “Mack” Brady is de verlegen meid van de groep, lief en vriendelijk en oprecht en erg braaf. Twee jaar geleden is haar tweelingzus Jennie gestorven door een hartstilstand, door een hartaandoening, een kwaal waar Mack zelf ook aan lijdt. Door deze gebeurtenis zijn haar ouders gescheiden en drinkt haar moeder veel, als ze niet aan het werk is.

Violet Simmons is het nieuwe meisje op school. Zij is nadat haar ouders zijn overleden nu bij haar oma gaan wonen. Zij is niet alleen degene die voorstelde om light as a feather te gaan spelen, werd ook door Olivia benoemd tot spelleider, maar dringt zich erg snel op aan de vier vriendinnen, wat stalkerig en beetje psychopatisch aandoet. Wie is zij en waarom stelde zij voor het spel te gaan spelen?

Henry Richmond is de oudere boer van Olivia. Mack heeft altijd al een oogje op hem gehad. Hij studeert nu op de universiteit maar is tijdelijk terug vanwege een knieblessure.

Trey Emory is de buurjongen van Mack, maar sinds de dood van Jennie heeft zij geen contact meer met hem terwijl ze vroeger erg close waren.

Alle personages worden als echte pubers neergezet, met al hun puberproblemen, die worstelen met hormonen, de juiste keuzes willen maken, maar waar puberbreinen niet altijd goed mee overweg kunnen. Dit schept een vrij realistisch beeld, van het balanceren tussen het nemen van onlogische keuzes, volwassen gedrag en hoe ze met hun problemen om gaan. Dat maakt het ook interessant om naar te kijken. Het zijn geen volwassenen die altijd rationele en weldoordachte keuzes maken (wat volwassenen overigens vaker niet dan wel doen), maar aan de ene kant impulsief zijn en aan de andere kant een plan bedenken dat typisch bedacht wordt door pubers. Hierdoor kan er meer gespeeld worden met het plot.

Naast het spel en het bovennatuurlijk element spelen ook de onderlinge reacties tussen de personages een grote rol. De hoofdrol is weggelegd voor McKenna. Zij wordt niet alleen het meest gevolgd en in beeld gebracht, maar over haar komen we het meest te weten en zij neemt ook het initiatief.

Romances, intriges, jaloezie, vriendschap, verraad, loyaliteit, geheimen, mensen verkeerd beoordelen, vooroordelen en vertrouwen zijn de onderwerpen die binnen hun vriendschappen de boventoon voeren. Deze worden op een goed manier in beeld gebracht, waar vooral de boodschap om mensen niet gelijk te beoordelen de boventoon voert. Die intriges en geheimen zorgen voor een extra thriller element en zorgt voor onderlinge spanning, waardoor het thriller aspect volop kan floreren.

Bovennatuurlijke thriller

Dat komt goed van pas voor het bovennatuurlijke thriller element. Want al gauw wordt duidelijk dat het met Violet te maken heeft, dat zij niet te vertrouwen is. Dat mysterie wordt al snel uit de doeken gedaan en ook Mack, Candace en Alex vertrouwen haar al snel niet. Maar die informatie die je vrij snel krijgt in het begin, blijft hier ook op steken. Het raadsel, van het hoe en waarom en het wat, kom je ook aan het einde niet te weten. Er is een tweede seizoen op komst, dus hopelijk zal dat seizoen meer informatie verschaffen waar de meiden nu eigenlijk mee te maken hebben.

De afleveringen duren ieder ongeveer 23 minuten. En in totaal heeft dit eerste seizoen slechts 10 afleveringen. Daardoor kijkt het ook zeer gemakkelijk weg. Dat betekent dat het verhaal een lekker snel tempo heeft en daardoor is er voor gekozen om veel dingen niet in beeld te brengen en niet helemaal uit te leggen, maar dat de informatie die wordt gegeven, zelf door de kijker bij elkaar moet worden gelegd. Het zijn kleine hiaten die je makkelijk zelf kunt invullen. Dat zorgt er voor dat het nooit traag wordt, maar ook dat sommige dingen misschien net iets te vaag blijven. Niet alleen over het mysterie, maar ook de handelingen van de personages kunnen aandoen als te kort door de bocht of onlogisch of onbegrijpelijk, maar dat komt vaak genoeg door de snelle editing en dat er een stap van een logisch aantal opeenvolgende handelingen wordt weggelaten uit beeld, waardoor dat vervolgens als onlogisch over kan komen. Helemaal omdat niet iedere puber nu eenmaal alleen maar logische dingen doet.

Het plot + uitleg + hoe loopt het af (spoilers)

Een echte uitleg van Light As A Feather wordt dan ook niet gegeven. Alles draait om het spel light as a feather. We komen te weten dat Violet een smerig ding, een soort parasiet dat haar van binnenuit doet rotten, op haar rug heeft. Wat het is of waar het vandaan komt, wordt niet verteld. Wel lijkt het erop alsof dat ding op haar rug, haar in de gedachten van de meiden kan laten kijken wanneer ze het spel speelt, door haar handen tegen de slapen van ‘het slachtoffer’ te houden. Ze krijgt dan door hoe ze zullen sterven. Het vreemde echter is dat Violet niets doorkrijgt bij Mack. Dit komt waarschijnlijk omdat Jennie Mack beschermt.

Terwijl Mack met Trey samenwerkt om Violet te ontmaskeren en te voorkomen dat Candace en Alex en zij ook dood gaan, gaat ook Henry hen helpen, ondanks hun moeizame driehoeksverhouding. Ze komen erachter dat Violet een dagboek heeft, waarin door verschillende mensen is geschreven en waar alle andere slachtoffers en hun manier van sterven in staan. Het blijkt dat ook Violet slachtoffer was van dit spel. Het spel wordt steeds doorgegeven aan een ander groepje. Steeds overleeft een iemand het spel, waardoor deze persoon dat vreemde ding op de rug krijgt (hoe, dat wordt ook niet uitgelegd) en wanneer diegene anderen bij een nieuw spel betrekt en die allemaal dood gaan is zij/hij veilig. Daarbij blijkt dat als Violet het spel niet doorgeeft, haar geliefden ziek worden en sterven (zoals haar ouders waarschijnlijk, al wordt dit niet expliciet gezegd). Violet kan overigens alleen maar sterven op de manier zoals voorspeld, en anders niet. Tenslotte blijkt het spel uit duisternis te zijn ontstaan. Het plan van Mack is dan ook om het spel nog een keer te spelen en de vloek over te dragen aan Jennie zodat zij veilig zijn. Dat lukt, het ding op de rug van Violet is verdwenen, Alex en Mack zijn veilig, totdat het blijkt dat Mack zelf het ding op haar rug heeft…

Met Olivia en Candace dood zoals voorspeld door Violet, Mack met de parasiet op haar rug, Henry die verdwenen is en de raadselachtige parasiet en vloek van het spel, blijven er nog genoeg vragen over die het tweede seizoen hopelijk zal beantwoorden.

Light As A Feather is een zeer vermakelijke bovennatuurlijke mystery thriller voor Young Adults. Voor volwassenen zal deze serie waarschijnlijk te kinderlijk of te onvolwassen of onlogisch zijn. Daarbij spelen de bovennatuurlijke en horror elementen meer een bijrol en is het mysterie snel uit de doeken gedaan en wordt verder niet uitgelegd hoe het werkelijk in elkaar steekt. Het gaat dus vooral om de personages en hoe zij hier mee omgaan en dat is interessant genoeg in beeld gebracht. De personages zijn likeable en Mack als hoofdpersoon is een goede keuze. De manier van filmen en editen is even wennen en dat wat er niet in beeld wordt wegbracht zijn echter geen plot holes of onlogische gebeurtenissen. Dat geldt niet voor het mysterie rondom het spel zelf, daarover wordt weinig tot niks prijsgegeven. Maar misschien brengt daar het tweede seizoen, dat besteld is, verandering in.

• Light As A Feather (2018)
  • Running time episodes: 22-25 minutes
  • Created by: R. Lee Fleming Jr.