Film Review: Ghost Ship (2002)

review film ghost ship 2002
Ghost Ship/ Warner Bros. Pictures

Ghost Ship is een film die aan elkaar hangt van clichés, zowel qua verhaal als qua personages, maar die wel een creatieve twist heeft en een ijzersterke openingsscène.

Eigenlijk is de openingsscène het beste aan de hele film en alleen al daarom is de film de moeite waard voor een vermelding. Met een scheepskoord gemaakt van staaldraad die strak wordt gespannen en vervolgens iedereen op de dansvloer op het dek door midden snijdt, is een heftig maar erg goed in beeld genomen scène, waarbij het meisje (Emily Browning) dat danst met de Captain de show steelt. Het is waar het in de film allemaal om draait, zonder ook maar iets van het mysterie prijs te geven. Op een vrij campy wijze zien we doorgesneden lichamen, vol bloed, met stuiptrekkingen, hun ongeloof, verbazing en langzame sterfscènes van alle gasten aan boord. Bovenlichamen die van hun onderlichaam glijden, halve hoofden die op de grond vallen, samentrekkende ledenmaten, halve rompen en bebloede lichamen vormen de ingrediënten voor een gruwelijke bloedbad. Dit begin is niet alleen het origineelste gedeelte van de film, maar ook de beste horrorscène, waarbij de rest van de film in het niet valt.

Een bergers crew wordt na een tijdje op zee te zijn geweest, eenmaal net aan land aangesproken door een man die een schip heeft ontdekt en hem vraagt om samen dat schip te gaan bergen. Wanneer ze besluiten om op zijn aanbod in te gaan en het schip vinden op zee, blijkt dit het verdwenen Cruiseschip te zijn de Antonia Graza, dat al sinds 1962 is vermist. Het schip is echter een spookschip geworden, letterlijk en figuurlijk. Ze vinden niemand aan boord, maar wel een hele lading goud. Terwijl de crew hun best doet om het schip weer aan de praat te krijgen om het mee te slepen, staan ze voor nare verrassingen, waarin ze niet alleen te maken krijgen met de geesten aan boord, maar met nog iets veel sinisters.

Plot (spoilers)

De film hangt zoals gezegd van clichés aan elkaar, zowel het ghost aspect, als de crew die bestaat uit archetypes. De captain met een drankprobleem, Sean Murphy. De stoere vrouw Maureen Epps. De (nette) verloofde Greer, de rauwdouwers Dodge, Santos en Munder. En tenslotte de vreemdeling die hen wees op het schip Jack Ferriman.

Alles draait in deze film om het mysterie. Wat is er toen aan boord gebeurd en waarom? Het zal niemand echt verbazen dat dit allemaal te maken heeft met Jack Ferriman, alhoewel zijn mythologie wel leuk is bedacht en hij zijn naam ontleent aan een ferryman, een veerman, maar dan eentje die doet denken aan Charon. Degene die alle zielen via de rivier de Styx naar Hades vaart. En dat is precies wat Jack doet. Hij verzamelt zielen, maar kan enkel de onschuldigen claimen en wanneer hij zijn quota heeft bereikt vaart hij hen allen naar de hel.

Haunted Ship verhaal

Maar zoals het ook een echt spookverhaal betaamt, schuilt er ook een droevig verhaal achter de meeste geesten en vooral achter het onschuldige meisje Katie Harwood die zich openbaart aan Epps en haar helpt. De film is hiermee een haunted house verhaal geworden dat zich afspeelt op zee en het huis wordt vervangen door een schip.

Dit levert ook de nodige kills op, waarbij de crew van Murphy een voor een aan een ongelukkig einde komt. Maar ook de nodige spookverschijnselen, zoals de verleidende  zangeres, bloedende kogelgaten in het lege zwembad, bonen uit blik die maden worden, een ghost captain.

Dit alles wordt volgens het boekje gefilmd en verteld, maar houdt er wel een goed tempo in en weet het mysterie goed te verbergen, tot het moment van onthulling. Maar erg noemenswaardig is de film niet geworden.

Ghost Ship is een ghost story dat niet pakt, of eng wordt, met personages die erg oppervlakkig zijn en met een opbouw en verhaal dat degelijk in elkaar zit. Ghost Ship is vooral memorabel door de openingsscène en weet iets toe te voegen door de twist aan het einde. De weg daarnaartoe is echter vol clichés, maar kan daardoor nog wel vermakelijk zijn.

• Ghost Ship (2002) 90 min
  • Directed by: Steve Beck
  • Produced by: Joel Silver, Robert Zemeckis, Susan Levin