Serie Review: Nightflyers Seizoen 1

review series nightflyers season 1
Nightflyers/ Syfy

Nightflyers is een zeer vermakelijke en spannende Horror in Space.

Alhoewel Nightflyers gebaseerd is op de gelijknamige Novelle van George R.R. Martin, heeft deze serie weinig gemeen met Game of Thrones. Geen politieke machtsspelletjes in een fantasy setting met een hoop intriges en valse spelletjes.

Ook is Nightflyers geen Hard Science Fiction serie. Het gaat er in Nightflyers niet om of alle science fiction wel accuraat wordt weergegeven, zodat het mogelijke werkelijkheid wordt, the improbable made possible. Het draait niet om natuurkundige, astronomische, scheikundige en astrofysische wetenschappen, die zo waarheidsgetrouw worden weergegeven zoals dat ooit zou kunnen in de toekomst.

Nightflyers gaat meer richting de Soft Science Fiction, die handelt over de sociale wetenschappen, sociologie, psychologie, antropologie, en maakt zich niet druk of dit volgens de beta wetenschap wel mogelijk is. Het is het onmogelijke dat aannemelijk wordt gemaakt, the impossible made probable. Hiervoor worden de personages als key elementen gebruikt om de onmogelijke gebeurtenissen waarschijnlijk te maken.

Maar bovenal is Nightflyers een Horror in Space. Net zoals bij een horror die zich op aarde afspeelt, wordt ook nu van de kijker een open blik gevraagd en zijn er een aantal gegevens die je als kijker gewoon aan moet nemen. Want ook lijkt het alsof een serie die zich geheel op een ruimteschip in de ruimte afspeelt, direct een science fiction serie is, is Nightflyers wel degelijk een echte horror.

Een horror die het beste bestempeld kan worden als een Haunted House verhaal, maar in plaats van het huis wordt in Nightflyers een ruimteschip gebruikt; de Nightflyer.

Nightflyers zal dan ook vooral horrorliefhebbers aanspreken en niet zozeer fans van Game of Thrones of hardcore science fiction fans. De serie maakt dan ook dankbaar gebruik van allerlei soorten horror tropes die op een ruimteschip toegepast kunnen worden en dat levert een spannende en vermakelijke horror serie op met interessante personages.

Nightflyers vliegt er gelijk hard in

De allereerste scène laat dat maar al te duidelijk zien dat we met een horror in space te maken hebben. Een tot waanzin gedreven man die met een bijl achter een vluchtende vrouw aanzit die een bericht de ruimte in stuurt dat de Nightflyer in gevaar is, maar dat dit geen noodoproep is maar een waarschuwing. Waarna zij zichzelf van het leven berooft. Een scène die pas plaatsvindt in de een na laatste aflevering. In de 8 afleveringen daarvoor gaan we zien hoe het zover gekomen is, en wat deze twee likeable personages tot deze waanzin dreef. Om het in de laatste aflevering met een enorme cliffhanger tot een climax te brengen en het nog maar de vraag is of iedereen deze missie overleeft.

nightflyers s1 (3)
the horrific beginning/ Syfy

In niet heel verre toekomst gaat het niet goed met de Aarde en mensen zijn andere planeten aan het koloniseren. Maar dan ontdekt Karl D’Branin een astrofysicus dat er  zich vlak boven de Aarde iets bevindt en dat het beweegt. Hij redeneert dat het buitenaardse wezens zijn met een ruimteschip, dat hij de Volcryn noemt en is van mening dat er een energie om hen heen hangt, Teke energie, die de technologie van de Aarde ruimschoots voorbij is. Hij wil met hen contact maken om zo meer te weten te komen over deze energie en hoe zij deze kunnen gebruiken, zodat zij verder en sneller kunnen koloniseren om de mensheid te redden.

Hij wordt opgebeld door Captain Roy Eris van de Nightflyer, een kolonieschip dat hij voor deze missie ter beschikking stelt. De Nightflyer was ontwikkeld om verder de ruimte te onderzoeken en Karl stelt een wetenschapsteam samen om contact te kunnen maken met de Volcryn. Melantha Jhirl is letterlijk gemaakt en ontwikkeld om door de ruimte te reizen en is door de ruimteacademie opgeleid. Rowan is de xeno-bioloog, Lommie Thorne is een cyberneticus die met de computer van de Nightflyer kan communiceren door ingebouwde portals in haar arm en zij dus letterlijk verbonden wordt met het schip. Tenslotte gaat ook Thale mee, een L1 telepaat, die de Teke energie kan oppikken en hun grootste kans is om met de Volcryn te communiceren. Met hem mee gaat Agatha Matheson, die hem begeleidt, maar die tevens de ex is van Karl.

Maar eenmaal aan boord van de Nightflyer die achter de Volcryn aan gaat, de Void in, blijkt dat er iets is op het schip dat hen tegenwerkt. Vreemde en dodelijke gebeurtenissen staan de missie in de weg. Maar ook de persoonlijke issues en problemen van het team maken het er niet makkelijker op. Onderweg komen ze de nodige obstakels tegen, vanuit het schip, henzelf, maar ook is de Teke energie gevaarlijker dan Karl dacht. Het team komt voor vele horrors te staan, maar bovenal gaat de missie voor. Maar is de Volcryn ook dat wat Karl dacht dat het was.

review series nightflyers season 1
loyalty and betrayal/ Syfy

De personages

De serie focust zich echt op de horror die zich afspeelt op de Nightflyer en hoe dit het team van Karl beïnvloedt. Hierdoor zijn de personage van groot belang om deze horror goed tot zijn recht te laten komen. De rode draad in de serie is de missie om contact te maken met de Volcryn, terwijl er verder weinig andere informatie wordt gegeven over hoe de wereld er dan uitziet. Er wordt puur gefocust op wat er zich afspeelt op de Nightflyer zelf.

Karl D’Branin

Karl D’Branin is een astrofysicus die de Volcryn heeft ontdekt. Ondanks dat zijn dochter Skye vlak voor de missie is gestorven en zijn huwelijk met Joy op springen staat, gaat hij vol voor de missie. Hij is ambitieus en wordt dat des te meer als hij meent te ontdekken dat in een andere dimensie/realiteit Skye niet is gestorven. Dit geeft hem nog meer reden om de Volcryn te bereiken en hij zo misschien een kans heeft om weer bij Skye te zijn. Dit beïnvloedt niet alleen zijn fanatieke gedrag, maar ook zijn perceptie. Want het is maar de vraag wat de Volcryn hem stuurt qua beelden, of dat ook werkelijkheid is of dat hij gemanipuleerd wordt. En dat is niet het enige dat hem maniplueert.

Mellantha Jhirl

Melantha Jhirl is een ge-engineerde vrouw, speciaal ontwikkeld om in de ruimte te functioneren. Zij is rationeel, goed getraind, heeft haar oog altijd op de missie, en blijft altijd helder nadenken. Tenzij het op de emoties van anderen aankomt. Zij weet anderen te manipuleren zonder dat zij beseft dat dit hen kwetst. Ze is intelligent, sterk en heeft een sterke wil.

Lommie Thorne

Lommie Thorne is een cyberneticus die met haar hele lichaam kan inpluggen in de computer van het schip en zo van binnenuit met het schip kan communiceren. Ze is een beetje zonderling niet in het minst door haar traumatische verleden. Ze is op een kolonie bij de Luddieten opgegroeid, een sekte die alle technologie verbood maar haar vader hielp haar en haar moeder ontsnappen naar Aarde. De cyberwereld is een ontsnapping voor Lommie die de echte wereld te hard vindt. Ondanks/juist door haar verleden is ze een zeer sterke vrouw, rechtvaardig die doet wat juist is, maar tegelijkertijd ook kwetsbaar.

Rowan

Rowan is de xeno-bioloog die buitenaards leven bestudeert. Hij is een goedaardige brombeer, die soms voor de komische noot zorgt en vaak hart brengt in de serie. Als hij Tessia leert kennen geeft dat voor hem nog meer betekenis aan de missie. Maar ook hij is niet bestand tegen de Teke energie.

Thale

Thale is een L1 telepaat, die mensen van binnenuit kan manipuleren hun perceptie kan veranderen en bij iedereen kan binnen kijken. Hij is hun grootste kans om met de Volcryn te communiceren. Maar hij is wel gevaarlijk. Door de crew wordt hij als een outsider gezien, terwijl het team hun best doet om hem erbij te betrekken. Dit proces is interessant in beeld gebracht en maakt van Thale naast Lommie een van de interessantste en complexere karakters. Thale is dan ook degene die de meeste ontwikkeling doormaakt niet alleen op persoonlijk en sociaal vlak, maar ook op telepathisch gebied.

Agatha Matheson

Agatha Matheson is psychologe en de begeleider van Thale en helpt hem om met zijn krachten om te gaan en ze te beheersen. Ook is zij de ex van Karl en blijkt ook zij een telepaat te zijn, echter een L3, en niet zo sterk als Thale. Maar wanneer twee telepaten bij elkaar in de buurt zijn, ontstaat er een feedback loop tussen hen waardoor hun krachten elkaar belemmeren.

Captain Roy Eris

Tenslotte is er Roy Eris, die zich in het begin niet in levende lijve laat zien, aan de crew en het team maar altijd als een projectie. Dit brengt allerlei vragen omtrent hem met zich mee. Zeker wanneer ook blijkt dat zijn lichaam anders is dan een gewoon menselijk lichaam. Roy is nog altijd in gevecht om onder het juk van zijn moeder Cynthia Eris uit te komen. Zij was het genie dat de Nightflyer bouwde en andere schepen en kolonies in de ruimte stichtte.

Auggie en Tessia

Dan zijn er nog Auggie, de eerste man van de captain en groot bewonderaar van Cynthia. Een gevaarlijke loyaliteit die een dodelijke afloop kan hebben voor iedereen op de Nightflyer. En Tessia, de bijenvrouw, een wetenschapper die onder andere met bijen werkt in de biodome. Zij en Rowan krijgen een relatie. Wat uiteindelijk het breekpunt van Rowan zal veroorzaken.

review series nightflyers season 1
altering perception or reality with the memory sphere/ Syfy

Fantasievolle science fiction met kleine filosofische insteek

Ten eerste ziet de serie er prachtig uit. De sfeer en feel van het schip, de cinematografie en de camerastandpunten brengen de nodige horror en soms zelfs claustrofobische gevoel in de serie. Maar ook de Volcryn zelf, die dit hele seizoen mysterieus blijft is prachtig vormgegeven, wat nog meer bijdraagt aan hun geheimzinnigheid. Aangezien dit geen hard science fiction is, worden er een aantal extra dimensies toegevoegd om zowel de personages meer diepgang te geven, als meer diepte te geven aan het verhaal zelf.

Zo is er de memory sphere die een kleine beetje lijkt op de koepel van Xavier in de X Men, maar dan in het klein, om je eigen herinneringen af te spelen en opnieuw te zien en beleven. Dit kan niet alleen van pas komen bij onderzoek, maar ook zorgt het ervoor dat de serie een kleine filosofische insteek heeft door af te vragen of wij onze herinneringen zijn, of zij meer bepalen hoe wij in het nu handelen dan we denken. Maar ook zorgt het bij Karl ervoor dat hij kan wegkwijnen bij de beelden van zijn dochter Skye die vlak voordat hij met de Nightflyer mee ging, aan een virus is gestorven. Terwijl op Aarde zijn vrouw Joy door middel van therapie alle herinneringen aan Skye laat weghalen omdat het te pijnlijk is.

Maar ook wordt door middel van Lommie de vraag gesteld wat werkelijkheid is, is de cyberwereld die zij voor zichzelf heeft gecreëerd in de computer, de Crystal, van de Nightflyer net zo echt als de ‘echte’ wereld. Die wereld in de Crystal is prachtig weergegeven en het grote landhuis geeft des te meer dat haunted house gevoel aan de serie.

Deze voorbeelden geven meer diepte aan de serie en de personages en zijn hun motivaties beter te begrijpen. Maar de focus blijft op de horror.

review series noghtflyers season 1
the ultimate horrors of the Nightflyer/ Syfy

De horror van de Nightflyer

De serie kan het best gezien worden als een haunted house, waarbij het huis vervangen is door het schip. De geest in de Crystal is vrij letterlijk en een groot gevaar voor het team en de crew van de Nightflyer en wil de missie laten mislukken. Hiervoor worden er in het begin van de serie typische horror science fiction tropes gebruikt zoals machines die een eigen leven gaan leiden, oftewel bestuurd worden door dat wat er in de Crystal zit. Die manipulaties gaan steeds verder en worden steeds heftiger, waarbij de geest zich langzaam manifesteert en vertoont, wat voor vreemde unheimische beelden zorgt. Hierin speelt perceptie een grote rol dat goed wordt gebruikt voor de horror in de serie.

Maar er worden nog meer horror tropes in space gebruikt, zoals de sonde die Karl stuurt naar de Volcryn die niet veel later, volledig geïntegreerd met een levend organisme, wordt teruggestuurd naar de kamer van Karl. De mix van de sonde met organische materiaal zorgt voor een bloedende sonde en voor een levend organisme dat zich wil hechten aan het schip. Organisch materiaal dat van Karl zelf blijkt te zijn en dat duizend jaren oud is, en wat hij aansluit op de memory sphere om te kunnen communiceren met de Volcryn en in plaats daarvan erachter komt dat er meerdere realiteiten zijn, dimensies en dat tijd niet lineair loopt. Het zorgt ervoor dat de doeleinden van de Volcryn raadselachtig blijven en onduidelijk blijft of ze goed of kwaadwillend zijn. De enig die dat scherp voor ogen houdt is Mel.

Een ander gevaar dat de Nightflyer bedreigt is Thale, de L1 een zeer sterke telepaat die invloed uit kan oefenen op anderen en zelfs dodelijk kan zijn. En de Teke energie maakt hem alleen maar sterker. Door middel van zijn gave kunnen we in de gedachten van anderen kijken die op surrealistische wijze is weergegeven en we een prachtig beeld opvangen van de Volcryn, maar ook zien we dat Thale door de Teke energie zijn gave steeds minder onder controle heeft en dat dit levensgevaarlijk is.

Maar er is meer. Het team krijgt te maken met een cult in space op een ander ruimteschip. Met een dodelijke sporenschimmel. Een Captain die niet lijkt wat hij is. Loyaliteiten die verschuiven. Waanzin en gekte. Bezetenheid. Op een organische en gevoelsmatig geloofwaardige manier worden deze horror tropes met de missie en met de geest in de Crystal verweven.

Nightflyers weet de horror elementen met de science fiction en de missie goed te combineren wat zorgt voor spannende afleveringen. De serie ziet er prachtig uit met goede bijpassende muziek, waardoor alles nog meer tot leven komt. De personages krijgen genoeg  diepte en achtergrond mee, de een wat meer dan de ander, om met hen mee te leven. De personages zijn de drijvende factor in de serie terwijl zij ondertussen moeten omgaan met de horrors en vreemde gebeurtenissen zonder de missie uit het oog te verliezen en al dan niet goed of slecht beslissingen nemen. De horrors nemen echter alleen maar toe, wat uiteindelijk zal leiden tot catastrofale gevolgen en een heel spannende cliffhanger.

Nightflyers is een serie die aantrekkelijk is om naar te kijken, vermakelijk, met de nodige mysteries en met personages die interessant genoeg zijn en tot leven komen. De horror wordt op verschillende niveaus en manieren in beeld gebracht. Het is geen Event Horizon (1997) met zijn Lovecraftian hel dimensie waardoor iedereen verzandt in waanzin.  Maar wat niet is kan nog komen, want nog altijd weten we niet wat de Volcryn nu eigenlijk is. Met een spannende cliffhanger laat dit eerste seizoen de kijker achter in verwachting hoe het afloopt en wat er nu precies is gebeurd met Karl. Dus hopelijk komt er ook daadwerkelijk een tweede seizoen, met nog meer horror.

• Nightflyers (2018)
  • Running time episodes: 40-58 minutes
  • Cerated by: Jeff Buhler