Film Review: Terrified/ Aterrados (2017)

review film terrified aterrados 2017
Terrified/ Machaco Films

Terrified is een Argentijnse bovennatuurlijke horror die zijn naam eer aan doet en je echt de stuipen op het lijf jaagt.

Om de zoveel tijd wordt er weer een nieuwe film uitgeroepen tot engste film van het jaar. Zo eng dat mensen flauwvielen, de film niet af durfden te kijken, het bekende verhaal. Dat allemaal om een hype te creëren rond de film. Dus nu ga ik niet zeggen dat Terrified de nieuwste engste film ooit is, maar eng is deze film zeker wel. De film weet op een originele manier gebruik te maken van horror tropes, die voornamelijk binnen het haunted house genre vallen, en voelt daarom allesbehalve cliché aan. Met zowel erg goed getimede en niet valse jumpscares, een spannende sfeer en erg creepy wezens slaagt Terrified er in om een echt ouderwets enge horror te zijn.

In een gewone wijk in Buenos Aires gebeuren de laatste tijd vreemde dingen. Zo hoort Clara stemmen vanuit de gootsteen, en hoort haar man Juan Blumetti midden in de nacht gebonk dat bij de buurman Walter Carabajal vandaan lijkt te komen. Walter zelf ervaart vreemde dingen in zijn huis, het bed dat zomaar verplaatst en hij denkt dat hij een man onder het bed ziet. Wanhopig probeert hij contact te krijgen met Dr Mora Albreck omdat hij doodsbang is. En als er een jongetje voor zijn deur speelt, jaagt hij hem weg waardoor het jongetje onder een bus komt. Maar dat is nog maar het begin.

Commissaris Funes, schakelt de hulp in van oud lijkschouwer Mario Jano die ervaring heeft met vreemde zaken en ook Dr Albreck helpt samen met Dr Rosentok om uit te vinden wat deze bovennatuurlijke verschijnselen veroorzaakt. Maar wat ze vinden is veel gevaarlijker dan ze gedacht hadden.

review film terrified aterrados 2017
Walter/ Machaco Films

Interessante opbouw die de horror eer aan doet

De film heeft een onconventionele, maar interessante opbouw. Op een hele organische en wijze wordt er van het ene personage uit de buurt moeiteloos naar de ander over gegaan die te maken krijgt met de paranormale verschijnselen. Hierdoor blijft de focus op de gebeurtenissen die met elkaar te maken hebben, en spelen de personages een rol op de achtergrond. Pas later in de film volgen we Mora, Mario, Funes en Dr Rosentok die hun intrek nemen in de drie huizen waar de bovennatuurlijke verschijnselen plaatsvinden om daar de nacht door te brengen en te onderzoeken wat er precies gaande is.

Maar het begin van de film waarin we kennis maken met deze enge verschijnselen is het engste deel van de film. Omdat dan nog niet bekend is wat het is, en het drie afzonderlijke verschijnselen lijken die ieder op hun beurt een eigen ghost story zijn, die heel erg creepy is gefilmd. De eerste ‘haunting’ is al gelijk erg eng en heftig. De tweede bouwt de spanning nog meer op en speelt in op primaire angsten, zoals de boogeyman in de kast of onder het bed. Dat Walter de gebeurtenissen ook vastlegt op camera en we in het groen van de nightvision de enge beelden terug zien, maakt het allemaal nog enger. Tenslotte krijgen we te maken met een kind dat teruggekeerd is uit het graf. Een zeer spooky ‘segment’ waarin spanning en suspense de volle aandacht krijgt. Het begin van de film lijkt dan ook erg op een mini anthologie van spookverhalen die ieder hun eigen stijl en sfeer hebben.

Vervolgens wordt het eigenlijke verhaal, of de rest van de film opgebouwd door middel van Dr Mora Albreck, Mario Jano, en Dr Rosentok en de bange Funes die het ook nog aan zijn hart heeft. Ze zetten ieder hun materiaal op om onderzoek te doen in de huizen, terwijl de kijker al weet wat er huist. Het is dan ook wachten op de enge verschijningen, de vreselijk enge jumpscares en een algehele suspensevolle sfeer.

Met muziek die een beetje doet denken aan de muziek van Insidious (2010) van Joseph Bishara, scherpe shots in het donker, clichés die op een geheel eigen wijze worden ingezet en daardoor weer als nieuw aanvoelen en geloofwaardige personages is dit echt een goed in elkaar gezette en daardoor zeer effectieve horror.

Alhoewel er niet wordt uitgelegd wat het nu precies is, wat het voor wezens zijn en wat ze willen, is hun gedrag, het idee en de manier waarop ze vormgegeven, zijn neergezet en in beeld gebracht al eng genoeg. Maar dat wat er wel over wordt losgelaten, over kijkinval, licht en donker, het perspectief is erg inventief bedacht en geeft letterlijk een nieuwe dimensie aan dit horror genre. Er wordt soms gekozen voor in your face horror waarbij er eigenlijk ‘niks’ gebeurt, waardoor de sfeer vrij unheimisch wordt, en soms voor wezens die opdoemen vanuit de schaduw of plotseling in focus worden gebracht door de camera. Het zijn allemaal effectieve effecten die erg passen bij de sfeer en het verhaal.

Terrified is een zeer enge bovennatuurlijke horror, die de clichés en tropes op geheel nieuwe en creatieve wijze weet in te zetten. De film is mooi geschoten, weet zowel een unheimische als creepy sfeer neer te zetten, maakt gebruik van geloofwaardige personages die ieder op een fijne wijze worden vertolkt en dit alles wordt tenslotte onderstreept door de zware snijdende muziek. Wie een enge horror wil zien, met een interessante opbouw en graag echt wil schrikken, moet zeker Terrified gaan kijken en zal zeker niet teleurgesteld worden.

→ Lees ook de Scare of the Week episode 6: Terrified (2017)

• Terrified/ Aterrados (2017) 87 min
  • Language: Spanish