Film Review: Pride and Prejudice and Zombies (2016)

film review pride and prejudice and zombies 2016
Pride and Prejudice/ Lionsgate

Pride and Prejudice and Zombies is film met een titel die de gehele lading dekt. Romantiek, actie en zombies, wat wil je nog meer?

Wie kent het beroemde boek van Jane Austin, Pride and Prejudice niet? Zelfs al heb je het boek nooit gelezen, dan heb je er vast van gehoord. Nu echter heeft Seth Grahame-Smith er een zombieverhaal aan toegevoegd, aan de originele tekst en heeft dus dit nieuwe boek Pride and Prejudice and Zombies “samen geschreven” met Jane Austin. Het is niet alleen een erg leuk idee, maar pakt ook nog eens heel erg goed uit. Vol romantiek, humor en actie en zombies, terwijl de originele stijl behouden blijft. En nu is er een film van gemaakt. Dat alles leidde tot de nieuwe beroemde en ironische openingszin. Van een single man naar zombies…

“It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune, must be in want of a wife.”

“It is a truth universally acknowledged,  that a zombie in possession of brains, must be in want of more brains.”

Van de koloniën kwam in de Regency Period niet alleen zijde en specerijen, maar ook een verschrikkelijke plaag. Nadat mensen gebeten werden door de geïnfecteerden kregen zij een enorme honger naar de hersenen van de levenden. Zo ontstonden er miljoenen zombies. Om de levenden te beschermen werd er een enorme muur gebouwd om Londen en er werd een groot kanaal gegraven om het district Londen, het Royal Canal. Het land tussen de muur en het Koninklijke Kanaal werd het In-Between genoemd. In die tijd werd het ook een trend om de Oosterse vechtkunsten te beoefenen, uit Japan voor de rijken en uit China voor de wijzen. In een grote strijd werd een brug door de zombies ingenomen en het In-Between stroomde vol met hordes zombies en iedereen in het In-Between werd afgeslacht. Hierdoor werd Koning George gek en elke brug werd vernietigd op een na, de Hingham brug. Na een grote slag om de zombies te verslaan, vond de adel het veilig genoeg om terug te keren naar hun buitenhuizen. En zo ook keerden de Bennets terug naar Netherfield Park.

En zo treffen we de familie Bennet aan. Zoals in Pride and Prejudice. Mrs Bennet maakt zich zorgen om haar dochters omdat zij niet het landgoed kunnen erven en ze na de dood van Mr Bennet helemaal niets hebben. Dus is het belangrijk dat in ieder geval een dochter trouwt met een rijke man zodat zij de andere vier kan onderhouden. Mr Bennet echter vind het belangrijk dat de dochters trouwen uit liefde en belangrijker nog dat ze zich nog verder specialiseren in de Chinese vechtkunsten en Oosterse wijsheden, want je hebt sowieso niets aan een erfenis als je door zombies wordt gedood.

Het tij lijkt te keren voor de oudste dochter Jane, wanneer het landgoed naast hen gekocht wordt door de zeer rijke Mr Bingley, die zeer gecharmeerd is van Jane en zij van hem. Hij brengt ook zijn rijke vriend Mr Darcy mee, die arrogant en vooringenomen is. En juist Liz Bennett bezit ook deze eigenschappen, waardoor hun ontluikende romance een weg met een hoop obstakels is, niet in het minst door de hordes zombies die bevochten moeten worden.

and Zombies/ Lionsgate

Romantiek in tijden van zombies

De hele film ademt de sfeer van het originele verhaal, met dezelfde personages, directe teksten uit het boek, het gedrag, de manier van praten, de subtiele humor over de maatschappij van toen, de omgeving, de kleding, behalve dan dat we de Bennet zusters hun wapens zien schoonmaken, ze hun vechtkunsten op elkaar oefenen in de kelder, wapens dragen onder hun mooie jurken en hoofden en ledematen van zombies afhakken.  Het is de pure romantiek, de schepre humor, maar dan mét zombies. En dat werkt bijzonder goed.

De focus ligt op het vertellen van het oorspronkelijke verhaal en daar zijn gewoon zombies aan toegevoegd, op een hele goede wijze, zodat als je nog nooit van Pride and Prejudice hebt gehoord, je denkt dat dit een oorspronkelijk verhaal is. Zelfs degenen die Pride and Prejudice hebben gelezen, worden niet teleurgesteld, doordat de film het verhaal in ere houdt en niet belachelijk maakt.

De zombies zien er prachtig uit, ook weer geheel in de Regency stijl van toen, maar dan gory. De zombies zijn geen hersenloze wezens, kunnen zelfs praten en ook de zombieficatie verloopt origineel. Wanneer een mens gebeten is, maar geen mensenhersenen eet, blijven ze gewoon menselijk en kunnen praten, nadenken, en kunnen er zelfs aan de buitenkant op ranzige plekken op hun lichaam na, heel normaal uitzien. Dat verandert pas wanneer ze mensenhersenen hebben gegeten en ze in hongerige zombies veranderen. Dat element zorgt ook voor meer mysterie, een twist en een iets andere benadering van zombies, waardoor het spannend blijft.

De personages

De Bennet zusjes zijn naast dat ze door hun vader al in het boek zelfstandig zijn opgevoed, veel kennis hebben, nu ook goed onderlegd in de Oosterse vechtkunsten en zijn kick ass warriors geworden, wat hun feminisme alleen maar versterkt. In deze romantische film, geen damsels in distress die gered moeten worden, maar zijn het Jane en Liz die hun geliefde redden van een zekere zombieficatie of dood door zombies. En dat maakt deze film nog leuker. De film focust zich vooral op de twee oudste zussen, Jane en Liz, terwijl de andere drie vrij weinig in beeld komen.

Alhoewel het origineel al humor bevat in de vorm van situaties en zeker ook personages, wordt dat in deze film nog meer aandikt door het personage Mrs Bennet gespeeld door de komische Sally Philips en is ook Parson Collins, heel erg komisch met dank aan de vertolking van Matt “Tiende Slapstick specialist Doctor Who” Smith. Ook is er een iets andere rol weggelegd voor George Wickham die vooral het gevaar van het zombie element goed naar voren brengt in de film en waardoor de hoofdpersonen, Jane, Liz, Mr Bingley en Mr Darcy juist dichter tot elkaar komen. Het zombie element is daarom erg goed verweven met zowel het verhaal als de personages.

Pride and Prejudice and Zombies is een erg vermakelijk film, die veel verschillende elementen goed met elkaar weet te combineren en zo een geweldige mashup wordt. De basis blijft het oorspronkelijke verhaal, waardoor de film niet alleen goed overeind blijft en ook de personages, maar ook ligt de focus voor het merendeel op de romantiek. Voeg daaraan prachtig gemaakte zombies, zowel komische als goed vechtscènes en de film is compleet. Dus wees niet te trots of bevooroordeeld en ga deze film kijken.

• Pride and Prejudice and Zombies (2016) 108 min
  • Directed by: Burr Steers
  • Produced by: Sean McKckittrick, Allison Shearmur, Natalie Protman, Tyler Thompson, Annette Savitch, Brian Oliver, Marc Butan