Film Review: In Fear (2013)

review film in fear 2013
In Fear/ StudioCanal

De film In Fear doet precies wat de titel zegt en bezorgt zowel de twee hoofdpersonages een hoop angst, maar is ook voor de kijker een zeer spannende ervaring.

De film is een Britse psychologische mystery horror thriller, die je op het puntje van je stoel laat zitten. Omdat het vooral om het mysterie gaat is het aan te raden om er van tevoren weinig vanaf te weten. Zo beleef je de spanning optimaal. In dit artikel zijn geen spoilers verwerkt, maar kan je in dit korte review wel lezen waarom je deze film echt moet gaan kijken. Voor fans van Dead End (2003), The Blair Witch Project (1999) of The Monster (2016) is dit sowieso een aanrader, alhoewel deze film een geheel eigen plot heeft.

Tom en Lucy hebben elkaar twee weken geleden leren kennen in een pub en nu vraagt Tom Lucy mee naar een muziekfestival in Ierland. Beiden nodigen hun eigen vrienden uit, maar zelf gaan ze er samen naar toe in de auto. Tom heeft namelijk een extra nachtje voordat het festival begint in een idyllisch hotel geboekt. Het Kilairney House Hotel ligt erg afgelegen en het duurt niet lang voordat Tom en Lucy verdwalen op de kleine nauwe binnenweggetjes er naar toe. Wanneer er zich dan ook nog heel vreemde dingen voordoen, begint hun angst en paniek langzaam toe te nemen en als de nacht valt, zijn ze overgeleverd aan hun eigen angsten en iets dat vanuit de struiken op hen loert.

Klein, beklemmend en prachtig gefilmd

De film is klein, intiem en focust zich op Tom en Lucy. Naarmate ze steeds meer verdwalen, neemt hun angst toe, hun paranoia en wantrouwen naar elkaar. Het mysterie wat er aan de hand is, is de grote leidraad in de film. Het speelt zich vrijwel allemaal af in de auto en op de kleine landweggetjes, die zeker wanneer het donker wordt een erg beklemmend en unheimisch gevoel geven. In deze slow burn gebeurt misschien niet veel, maar zo bewijst de film dat er niet veel nodig is om de personages en de kijker angst aan te jagen. Slechts een paar zeer vreemde, unheimische en enge gebeurtenissen geven direct dat gevoel van onveiligheid en wanneer dat gevoel van angst zich eenmaal heeft genesteld wordt dat steeds groter.

De film heeft prachtige cinematografie, met bijzondere camerastandpunten die het claustrofobische en unheimische gevoel versterken. Gefilmd vrijwel geheel in de avond en nacht in het donker op het druilerige Ierse platteland, voegt dit een extra beklemmende en spannende feel aan de film. Het is daarom ook aan te raden om deze film in een donkere omgeving te kijken, voor optimaal beeld. De beelden zelf zijn perfect scherp en ziet er prachtig uit en doet hiermee een beetje denken aan de film The Monster (2016). Ook in deze film zit een klein menselijk thema verwerkt, over hoe angst bezit neemt van de personages en wat dit verder met hen doet.

In Fear is een erg goede horror die waarschijnlijk onder de radar is gevlogen, maar zeker de moeite van het kijken waard is. Omdat de film klein wordt gehouden, maar goed gefocust blijft met sterke angstversterkend muziek en een onveilig gevoel en prachtige cinematografie is dit een klein horror pareltje dat heel goed laat zien waar horror eigenlijk allemaal om hoort te draaien: Fear!

• In Fear (2013) 85 min
  • Directed by: Jeremey Lovering
  • Produced by: James Biddle, Nira Park