Film Review: One Dark Night (1982)

review film one dark night 1982
One Dark Night/ Comworld Pictures

One Dark Night is een zeer vermakelijke jaren 80 fantasy horror die liefhebbers van de eighties horror zeker niet mogen missen.

Alhoewel One Dark Night al gemaakt werd voordat Poltergeist (1982) uitkwam, en door het Mausoleum sterk doet denken aan Phantasm (1979) die al snel een culthit werd, werd deze film een beetje vergeten. Onterecht want wie van fantasy horrors uit de jaren 80 houdt met bovennatuurlijke gebeurtenissen, mediums, gebruik van gekleurd licht in de special effects, een goed gevormd verhaal er om heen en een hoop mooie grime en make-up en practical effects, zit bij One Dark Night helemaal op de juiste plek.

De film begint wanneer er zes dode jonge vrouwen aangetroffen worden in het appartement van Karl Raymarseivich Raymar, een zogezegd medium, die zelf daar ook dood wordt aangetroffen. Tussen de nieuwsgierige mensenmenigte staat een aparte figuur. Die zien we later ook wanneer Karl Raymar in het Mausoleum wordt bijgezet, waar zijn dochter Olivia en haar man bij aanwezig zijn. Daar krijgt Olivia vreemde hallucinaties, beelden, visioenen en wanneer later die dag de vreemde man, die zich voorstelt als Samuel Dockstader, voor haar deur staat, blijkt hij haar vader gekend te hebben.

Hij heeft met hem samengewerkt en legt aan Olivia uit dat Karl een zeer krachtig medium was, die telekinetische gaven had en zelfs de energie van anderen kon gebruiken om zijn eigen gaven te versterken, een zogenaamde psychic vampire. Die negatieve energie die ontstond door dit gebruik van bio-energie, elektromagnetische kracht, doodde zowel de zes jonge vrouwen als hemzelf. Daarnaast geeft hij Olivia een cassettebandje met daarop meer informatie over Karl en zijn krachten.

Ondertussen volgen we Julie en Steve een verliefd stelletje. Echter Carol, Steve’s ex is nog altijd jaloers en wil Julie terugpakken samen met haar twee vriendinnen Kitty en Leslie. Julie wil dolgraag bij hun groepje horen en daarvoor moet ze een test doorstaan. Steve vindt het allemaal maar onzin, maar Julie wil per se bewijzen dat ze geen angsthaas is of een muurbloempje. De test die Carol heeft bedacht voor Julie is dat ze een nacht moet doorbrengen in het Mausoleum. Ze geven Julie een slaappil dat in werkelijkheid een opiaat is waardoor Julie helemaal in de war van zal raken, waardoor Carol, Kitty en Leslie later in de nacht Julie de stuipen op het lijf kunnen jagen.

Maar Leslie besluit af te haken en alleen Carol en Kitty sluipen het verlaten Mausoleum binnen, waar Julie de nacht probeert door te komen, maar waar ook Karl Raymar net is bijgezet. Terwijl Olivia het cassettebandje afluistert komt zij niet alleen meer te weten over haar vader maar ook over zichzelf en blijken alle drie de meiden in groter gevaar dan ze zelf denken.

review film one dark night 1982
Raymar/ Conwrold Pictures

Opbouw, personages, practical effects en jaren 80

De film begint qua spanning en horror wat traag, maar laat de personages de ruimte om het verhaal zich te laten ontwikkelen. Het mysterie ontvouwt zich langzaam door datgene wat Olivia op het cassettebandje beluistert, steeds meer informatie geeft. Maar het zal geen verrassing zijn wat er precies staat te gebeuren, al weten ze de kijker wel erg lang in spanning te houden. Het idee van een psychic vampire, compleet met de special effects is wederom erg jaren 80, fun en creatief tegelijk.

De personages zijn typische karakters, het nieuwe vriendinnetje, onschuldig met een sterke drang om zich te bewijzen, nota bene aan de bitch van de school. Steve lijkt de rol van de held te spelen, maar ook al probeert hij Julie te redden, is hij niet de held van het verhaal uiteindelijk. Carol en Kitty zijn echte sterk neergezet, als irritante verwende rotmeiden, echte bullies. De afloop van het verhaal is ook een echt fantasy einde waarbij het goede zegeviert. Hoe dit echter gebeurt is wel heerlijk in de typische jaren 80 stijl gedaan.

Het duurt wel wat lang voordat we eindelijk bij de spannende en horror scènes aankomen. Maar wanneer dat eenmaal gebeurt, word je als kijker getrakteerd op prachtige practical effects gory grime en oozing make-up. Maar niet voordat Carol en Kitty zelf nog de kans krijgen om voor spook te spelen, wat een erg grappige scène aangaande Kitty oplevert.

Bijzonder is ook dat de film een PG film is, geschikt dus voor negen jaar en ouder. Zeker de kinderen die wel wat aankunnen is dit inderdaad wel een “voorzichtige” horror film voor de kinderen die van griezelen houden. Het fantasy gehalte blijft namelijk altijd voorop staan, alhoewel de eerste scènes in de film waarin de zes dode meiden worden aangetroffen niet zo geschikt is voor jonge kijkers.

One Dark Night is een echte jaren 80 fantasy horror die zeer vermakelijk is, waarbij goed aandacht is besteed aan de opbouw en het verhaal en waarin de practical en special effects om van te smullen zijn. Af en toe straalt de film, vooral door de muziek wat cheesyness uit, maar dat versterkt het jaren 80 gevoel alleen nog maar. Het is hiermee echt een genre film die iedere eighties lover moet zien.

• One Dark Night (1982) 94 min
  • Directed by: Tom McLoughlin
  • Produced by: Michael Schroeder