Film Review: Monsters (2010)

review film monsters 2010
Monsters/ Vertigo Films

Monsters is een mooie sfeervolle science fiction film die gezien zijn thema’s de realiteit al vooruit was.

Alhoewel de titel doet vermoeden dat het hier om een monsterfilm gaat, meestal gepaard met vele actie en avontuur en/of horror, is dat bij deze film niet het geval. Het gaat wel over monsters, dat wel, maar dan op een andere en vrij originele manier dan we van de gewone blockbusters gewend zijn. De film is eigenlijk vrij klein gehouden. Het een sfeervolle film geworden die ook politieke en ethische kwesties aansnijdt en is daarmee een film die niet per se voor het grote publiek is gemaakt, maar wel zichtbaar met veel passie en liefde.

Kaulder een journalist en fotograaf is in Mexico. Zes jaar geleden werd er een sonde naar de ruimte gestuurd die met informatie terug op aarde is gestort, in Midden Amerika. Die sonde nam echter buitenaards leven mee, dat zich op aarde heeft ontwikkeld en waar nu  aliens leven in Mexico in The Infected Zone. Elk jaar migreren deze wezens, die lijken op enorme gigantische octopussen en die hoog zijn als wolkenkrabbers, van het ene gebied naar het andere, waardoor het gevaarlijk is voor mensen. Vlak voor die gebeurtenis wordt Kaulder gevraagd om de dochter van de baas van het blad waar hij voor werkt te begeleiden naar de kust zodat ze veilig terug kan keren naar Amerika.

Kaulder en Sam bereiken veilig de kust, en moeten wachten tot de volgende ochtend om met de laatste ferry terug te kunnen. De volgende dag is Kaulder echter het paspoort van Sam kwijtgeraakt en zijn ze gedwongen om door de jungle en The Infected Zone te trekken richting de Big Wall die tussen Mexico en Amerika is gebouwd om de monsters tegen te houden, te bereiken en zo weer naar huis te kunnen.

Kaulder en Sam

De film is rustig en integer. De focus ligt op de mooie sfeervolle beelden van het landschap en de mensen en de sfeervolle muziek. Behalve de minimale informatie aan het begin over de monsters wordt er verder weinig achtergrond informatie gegeven over de monsters, maar ook niet over Kaulder en Sam. De enige persoonlijke informatie die we tijdens de film van hen te weten komen is dat Kaulder een zoontje heeft en hij daar naar terug wil keren en dat Sam een verloofde heeft. Beide relaties zijn gecompliceerd en maakt dat hun personage iets meer diepgang heeft, maar heeft verder niet de nadruk in de film. Het geeft slechts een klein beeld van wie Kaulder en Sam zijn. Genoeg om hen body te geven en ze menselijk en toegankelijk te maken voor de kijker.

Symboliek en metaforen

De film is vrij traag en laat vooral zien wat het met het landschap en de mensen doet, dat de monsters er nu zijn. Kleine politieke thema’s schemeren door. Zo wordt er gezegd: “Wie zijn er nu de monsters?” “Stop het bombarderen”.

Dat kan op verschillende manieren worden uitgelegd en kan verwijzen naar verschillende gebeurtenissen in de geschiedenis. Een manier om er naar te kijken is dat de mens oftewel het Amerikaanse leger in hun strijd tegen de monsters ook het landschap van de mensen die daar wonen verwoesten, het onleefbaar voor hen maken en zelfs ook menselijke slachtoffers maken. Leven met de monsters is een metafoor geworden voor leven in een tijd van oorlog.

Ten tweede kan je het ook bekijken vanuit een ethische gezichtspunt. De monsters zijn namelijk door toedoen van de mens op aarde terecht gekomen, iets waarvoor zij niet hebben gekozen en waarschijnlijk ook niet willen. Het zijn grote dieren die niets anders doen dan hun leven leiden zoals ze dat gewend zijn en voor hen is de mens slechts een mier die af en toe over het hoofd wordt gezien. Ook wordt er in de film gezegd dat de monsters niets deden totdat het leger hen aanviel en ze daardoor helemaal wild zijn geworden, wat natuurlijk niet zo heel vreemd is.

Er zitten veel verwijzingen in de film naar de moeilijke relatie tussen Mexico en Amerika. Kaulder en Sam worden uiteindelijk over de grens en door het besmette gebied gesmokkeld. Daarvoor zijn er veel mensen omgekocht. Hebben ze veel te veel geld moeten betalen en zijn ze beroofd. En de gigantisch grote en indrukwekkende muur tussen Mexico en Amerika die ze uiteindelijk bereiken is een vrij letterlijke metafoor.

Een andere kwestie die wordt aangesneden is dat Kaulder als fotograaf 15.000 dollar kan krijgen voor een foto met een dood kind, maar niks voor een blij levend kind. Al met al dus een film die dieper wil gaan dan monsters op zich en zich afvraagt wie de monsters eigenlijk zijn.

Cinematografie

De film is heel mooi in beeld gebracht. De eerste opzet was om de film een found footage film te laten zijn, maar door de komst van de film Cloverfield (2008) hebben ze daarvan afgezien en er een “gewone” film van gemaakt. Wel hebben ze een gewone digitale camera gebruikt, wat een effect geeft dat je er als kijker dicht op zit, erbij bent. En doet de stijl van filmen een beetje denken aan Tour of Duty. Ik zelf vind deze keuze een zeer geslaagde keuze. Found footage had de film niet zulke mooie sfeervolle beelden opgeleverd en is nu een mooi vertellend verhaal, maar wel van heel dichtbij.

De film begint echter wel als een found footage en is waarschijnlijk een knipoog naar dat hele idee. Het begin van de film is tevens het einde van de film, ofwel waar het einde van de film ophoudt. Wat een extra element toevoegt aan het verhaal.

De Monsters

De monsters zelf zijn heel mooi gemaakt. Ze zijn gigantisch, lichtgevend en indrukwekkend. Ze lijken eng, juist omdat ze zo groot zijn, maar in wezen lijken ze ongevaarlijk, wanneer je hen met rust laat. De geluiden die ze maken lijken op de geluiden van walvissen en geven het idee van zeewezens die zich lopend en zwevend tegelijk over het land bewegen. Vooral het einde waar twee van zulke wezens bij elkaar komen is magisch mooi. Het is een contrast met het realisme waarmee de rest van de film is gefilmd.

Monsters is een film met meerdere lagen, zowel qua thema’s als qua emoties. Het begrip goed of slecht is nergens te bekennen, en is daarmee eerder een fictionele documentatie van de beleving van twee mensen. Het is geen vette coole actie film gericht op sensatie met slechte monsters en goede mensen die ze moeten bevechten. Het is ook geen horror waarbij de monsters de mensen afslachten en de mensen moeten vluchten en vechten. Het is eerder een drama, fantasy, science fiction, die tussen de mooie beelden door ook iets wil losmaken.

• Monsters (2010) 94 min
  • Directed by: Gareth Edwards
  • Produced by: Alan Niblo, James Richardson