Serie Review: A Series of Unfortunate Events Seizoen 3

review series a series of unfortunate events season 3
in Hotel Denouement/ Netflix

Welkom op HET SPOOKT HIER. De rubriek met de griezeligste, spannendste, fantasievolste en sprookjesachtige verhalen in films, series en boeken, speciaal voor onder de 16 jaar. En voor iedereen die het leuk vindt natuurlijk. Vandaag het review van het derde en laatste seizoen van A Series of Unfortunate Events.

Op IMDb staat de serie aangegeven als geschikt voor 9 jaar en ouder. Er gaan nogal wat mensen dood op een verschrikkelijke manier, wat echter niet in beeld wordt gebracht, het leven van de drie kinderen is allesbehalve leuk en de humor en inhoud zijn niet altijd even gemakkelijk te begrijpen, al wordt het merendeel wel verhalend door Lemony Snicket uitgelegd. Dit is geen gemakkelijke serie, qua onderwerpen, manier van vertellen en de gebeurtenissen zijn vrij miserabel, en dus niet geschikt voor iedereen. Maar wie dit alles wel kan waarderen staat een prachtig en slim gemaakte serie te wachten met een bijzonder verhaal.

We zijn inmiddels aangekomen bij de laatste boeken geschreven door Lemony Snicket. Nog vier verhalen en dan weten we eindelijk of de Baudelaire kinderen hun happy end krijgen of dat het uiteindelijk toch allemaal nog zeer ellendig met hen afloopt. Daar lijkt het wel op in de cliffhanger van het tweede seizoen. Graaf Olaf reed er met Esmé Squalor, zijn theatertroep en de ontvoerde baby Sunny vandoor, terwijl Klaus en Violet af stevenden op een enorme klif.

Esme Squalor and Carmelita/ Netflix

Wat gebeurde er ook al weer in het eerste en tweede seizoen?

Daarvoor hadden ze ellende genoeg meegemaakt, dat begon bij de brand in hun huis waar hun ouders Beatrice en Bertrand omkwamen en zij plotseling wezen werden. Graaf Olaf een verre oom wilde hen in huis nemen, maar enkel voor hun fortuin en zit sindsdien achter hen aan (‘The Bad Beginning’). Dat bracht hen via het reptielenhuis van oom Monty (‘The Reptile Room’) naar het zeehuis van tante Josephine, alwaar ze meer te weten kwamen over hun ouders (‘The Wide Window’) en dat hen uiteindelijk naar een oude zagerij bracht (‘The Miserable Mill’). Ondertussen is de bankier en werknemer van de Department of Orphans, Mr Poe, bezig om hen ergens te plaatsen, wil hij de kinderen helpen, maar ziet hij de streken van Graaf Olaf maar niet in en hoe ellendig het leven van de Baudelaires is geworden.

Dus plaatst hij hen op een kostschool genaamd Prufrock Preparatory School, waar het schoolhoofd is verdwenen en de Vice Directeur Nero de leiding heeft (‘The Austere Academy’). Daar ontmoeten ze niet alleen een heel verwend rijk meisje genaamd Carmelita die hun leven nog vervelender wil maken, maar ook maken ze kennis met Isodora en Duncan Quagmire die ook hun ouders en hun derde drielingbroer Quagley in een brand hebben verloren. De bibliothecaresse van de school Olivia Caliban wil hen wel helpen. Maar ook hier infiltreert Graaf Olaf om de kinderen in handen te krijgen. Ze ontdekken dat er een geheime organisatie bestaat, de V.F.D. de Volunteer Fire Department, een organisatie die vooral figuurlijke branden blust en dat hun ouders er lid van waren.

Graaf Olaf ontvoert vervolgens de Quagmires en de Baudelaires komen terecht in een hip penthouse bewoond door Jerome en Esmé Squalor (‘The Ersatz Elevator’). Terwijl Jerome het goed voor heeft met de kinderen, spant Esmé samen met Olaf en net op het nippertje weten de Baudelaires te ontsnappen.

Mr Poe brengt hen dan naar een dorpje, de Village of Fowl Devotees waar het hele dorp voor hen zal zorgen, maar ook daar weet Graaf Olaf nu samen met Esmé daar roet in het eten te strooien (‘The Vile Village’). De broer van Lemony, Jacques Snicket is inmiddels de Baudelaires komen helpen. Samen ontdekken ze waar Graaf Olaf de Quagmires heeft verborgen en laten hen ontsnappen. Dit gaat ten koste van Jacques die door Graaf Olaf wordt vermoord en waar de Baudelaires de schuld van krijgen, die nu voortvluchtig zijn.

Ze vluchten en komen onderweg het Heimlich Hospital tegen waar ze wederom in een benarde situatie terecht komen, maar waar ze wel ontdekken dat er iets mysterieus is aan een bepaalde Suikerpot die Esmé graag in handen wil krijgen (‘The Hostile Hospital’). Ook ontdekken ze dat er iemand de brand heeft overleefd.

Terwijl het Hospital afbrandt vluchten de Baudelaires en komen bij een Carnival terecht, waar ze Madame Lulu ontmoeten, die Olivia blijkt te zijn (‘The Carnivorous Carnival’). Maar ook zij delft het onderspit en wordt voor de leeuwen gegooid. Ze leren echter wel dat het hoofdkwartier van de V.F.D. in de Mortmain Mountains is. Ook zijn ze inmiddels te weten gekomen dat Graaf Olaf ook ooit bij de V.F.D hoorde, maar aan de andere kant kwam te staan door een Schisma (scheiding). Maar Graaf Olaf gebiedt hen het Carnival in brand te steken en neemt hen mee de berg op, waar de cliffhanger zich zal afspelen.

Hoe nu verder? Waarom is de Suikerpot zo belangrijk? Leeft een van hun ouders nog? En wie stapt er op de valreep uit de taxi van Jacques? En wat houdt de V.F.D precies in en waardoor is de Schisma ontstaan?

Kit Snicket/ Netflix

‘Slippery Slope’

Natuurlijk weet Violet met haar snelle denken hen te redden van de val van een klif en lopen ze naar boven om Sunny uit de klauwen van Graaf Olaf te redden. Maar er zijn nog meer mensen op die berg. Een zwangere vrouw, Kit, die we uit de taxi zagen stappen is op de vlucht voor een Man met een Baard maar zonder Haar en een Vrouw zonder Baard maar met Haar. Die twee blijken de mentors te zijn van Graaf Olaf toen hij weg ging bij de V.F.D en die hem nog slechter maakten. Ondertussen houdt Graaf Olaf Sunny gevangen, gaat een van zijn handlangers, Hooky een band opbouwen met Sunny, terwijl de rest van zijn troep opstapt. Ondertussen vinden Klaus en Violet een grot op de berg waar ze Carmelita aantreffen met de Snow Scouts en waar ook Quigley Quagmire zich heeft verstopt. Hij blijkt degene te zijn die de brand heeft overleefd. Samen ontdekken ze de ingang van het hoofdkwartier van de V.F.D, dat door de Man met Baard en Vrouw met Haar is afgebrand. Het nieuwe plan van de Man met Baard en de Vrouw met Haar is om alle rijke Snow Scouts te ontvoeren en hen wezen te maken en zo hun fortuin in handen te krijgen. Maar Carmelita wordt door Esmé en Graaf Olaf al direct geadopteerd en vormen nu een gevaarlijk trio.

‘Grimm Grotto’

Klaus en Violet redden vervolgens Sunny, worden gescheiden van Quigley en belanden op een ijszee, en worden opgepikt door een onderzeeër genaamd Queequeq bestuurd door Fiona Widdershins die op zoek is naar haar stiefvader kapitein Widdershins die verdween terwijl hij op zoek was naar een zeekoe. In de zee komen ze ook een groot zeemonster tegen The Great Unknown. Maar ook Graaf Olaf en Esmé achtervolgen hen met hun eigen duikboot. Fiona werkt ook voor de V.F.D en heeft de opdracht om de Suikerpot te vinden. Terwijl de Baudelaires in het hoofdkwartier een geheime boodschap vonden dat er donderdag een geheime vergadering plaats zal vinden in de Last Safe Place, waar zij nu naar op zoek willen gaan. De zoektocht naar de Suikerpot brengt hen echter naar een Grot, de Gorgonian Grotto, onder het onderzoekscentrum de Anwhistle Aquatics geleid door Ike (de verdwenen man van tante Josephine) en zijn broer Gregor. Maar in die grot is ook de Medusoid Mycelium, een zeer giftige en dodelijke zwam. Terwijl Quigley de Suikerpot vindt en de Baudelaires door Graaf Olaf gevangen zijn genomen, blijkt dat Hooky, Fernald heet en de broer is van Fiona. Ooit was Hooky ook een lid van de V.F.D, maar werd eruit getrapt toen hij de Anwhistle Aquatic verbrandde om de Medusoid Mycelium niet te laten verspreiden en werd hij opgevangen door Graaf Olaf.

‘Penultimate Peril’

Fernald en Fiona helpen de Baudelaires ontsnappen met de Queequeg en zo belanden ze waar het allemaal begon op Zilt Strand. Daar wacht Mr Poe hen op en ook Kit met haar taxi die hen naar Hotel Denouement brengt dat de Last Safe Place blijkt te zijn en een enorme bibliotheek. Daar treffen ze allemaal oude bekenden aan waaronder Justice Strauss die hen al die tijd heeft gezocht en een heel boekwerk heeft gemaakt met behulp van iedereen om de onschuld van de Baudelaires te bewijzen en Graaf Olaf terecht te stellen. Maar ook Esmé, Carmelita en Graaf Olaf zijn daar gearriveerd. Graaf Olaf om wraak te nemen op iedereen en Esmé om de Suikerpot die daar naartoe gebracht zal worden eindelijk in bezit te krijgen.

‘The End’

Zullen de Baudelaires nu eindelijk van Graaf Olaf af zijn of heeft hij nog een laatste truc achter de hand? Zullen ze de laatste geheimen van de V.F.D weten te ontdekken en komen ze er nu eindelijk achter wat er in de Suikerpot zit? De antwoorden zijn allemaal te vinden op een klein eilandje in de zee waar ene Ishmael woont…

In the Grogornian Grotto/ Netflix

Rijk verhaal, prachtige art decoration, humorvol en uiterst creatief

Ze hebben het beste voor het laatst bewaard. Niet alleen worden eindelijk alle geheimen en raadsels ontrafeld, komen we er eindelijk achter wat er allemaal aan de hand was met de V.F.D, maar weten we ook hoe het afloopt. Dit alles is wederom prachtig gefilmd. De decors, de art decoration zien er werkelijk prachtig uit. De berg, Mount Fraught is ijzingwekkend koud. De binnenkant van beide duikboten zien er schitterend uit en het Hotel is prachtig vormgegeven. Het is werkelijk een lust voor het oog om te zien hoeveel aandacht hieraan is besteed om een perfecte sfeer neer te zetten.

Ook de teksten zijn weer helemaal top. Schitterende herhalingen van dialogen, apart woord- en taalgebruik, intelligent en slim gespeeld met taal, zorgen voor de unieke sfeer van de serie.

Nu Graaf Olaf zich niet meer steeds verkleedt in kostuums, wordt hij als personage niet alleen echter, maar ook met een rijkere achtergrond. Gelukkig is nu Esmé degene die zich in hilarische fashionable outfits weet te hijsen, dat ronduit absurd creatief is. Nu de troep van Graaf Olaf het voor gezien houdt, blijft hij samen met Hooky en Esmé over, maar ook Carmelita sluit zich bij hen aan. Zij wordt meesterlijk vertolkt en gedraagt zich dit seizoen nog gekker en verwender en ontpopt zich tot een halve psychopaat. Zij is echt een goede toevoeging voor de bende van de slechteriken.

De serie zit ook dit seizoen weer erg goed in elkaar, zo niet nog beter. De geheimen en tipjes van de sluier, brengen je vaak eerst nog op een verkeerd spoor, zodat het altijd spannend blijft. Er wordt het uiterste uit de personages gehaald, qua verhaal, humor en zorgen samen voor een bont geheel dat echt body geeft aan het verhaal. De hele serie is over de top, blijft toch geloofwaardig en zorgt voor een unieke kijkervaring.

Ook de humor is weer helemaal top. Juist nu Graaf Olaf niet meer steeds rare typetjes speelt, maar zichzelf is, is er meer ruimte voor de Baudelaires zelf en komt de humor nu van meerdere kanten in plaats dat het zich eerst vooral focuste op de grappen van Graaf Olaf. Het seizoen is het meest in balans, de personages worden meer uitgediept en zelfs Graaf Olaf wordt meer dan het typetje alleen, maar een mens van vlees en bloed. Iedereen die we de afgelopen seizoenen zagen komen weer even terug. Maar vooral Mr Poe die telkens overal weer opduikt zorgt voor die absurditeit en wordt briljant neergezet.

Maar wie vooral de show steelt dit seizoen is Sunny, die nu geen baby meer is, maar  een peuter en waarvan we de brabbels zelfs verstaan. Haar teksten zijn hilarisch en briljant. De manier waarop zij in beeld wordt gebracht is zo leuk en haar acties zijn te grappig. Sonny is te schattig en nu blijkt dat zij ook nog goed kan koken, maar ook meedenkt en oplossingen bedenkt en zich ook als een ware Volunteer toont.

review series a series of unfrotunate events season 3
In the Queequeg with Fiona/ Netflix

Hoe loopt het af met de Baudelaires: ‘The End’

Maar de vraag die iedereen zich stelt is: Hoe loopt het af met de Baudelaires?

Als Graaf Olaf Justice Strauss heeft misleid met de Hoge Raad die bestaat uit de Man met Baard maar zonder Haar en de Vrouw met Haar maar zonder Baard en iedereen met de Medusoid Mycelium wil vergiftigen, laten de Baudelaires hem het Hotel in brand steken, zodat iedereen vlucht. Omdat hun onschuld nu weer niet is bewezen vluchten ze opnieuw en dit keer met Graaf Olaf.

Op zee lijden ze schipbreuk door een storm en spoelen ze aan op een eilandje met kolonisten waar Ishmael de leider is. Ishmael blijkt de verdwenen Directeur van Prufrock te zijn en tevens de oprichter van V.F.D die de wereld met jonge, nieuwsgierige intelligente kinderen wilden verbeteren door het onrecht en onwetendheid in de wereld te bestrijden.

Het blijkt dat zowel de ouders van de Baudelaires, de Quagmires, tante Josephine, Ike, Gregor, Lemony, Jacques en hun zus Kit Snicket, Larry Your Waiter, maar ook Esmé, Graaf Olaf en Fernald bij de V.F.D. hoorden, totdat er de Schisma plaatsvond, tijdens de Opera. Lemony en Beatrice wilden de Suikerpot stelen van Esmé, wat leidde tot een confrontatie met giftige dartpijltjes waar per ongeluk de vader van Olaf door werd geraakt. Aangezien zijn moeder al was omgekomen door een brand werd Olaf nu ook een wees.

Before the Schism with the Sugar Bowl at the Opera/ Netflix

In de Suikerpot zo vertelt Kit die ook aanspoelt op het eilandje zat een speciaal soort suiker dat je immuun maakt voor de Medusoid Mycelium en daardoor heel kostbaar en machtig is. Wat er in de Suikerpot verborgen zit, blijft in de boeken echter een mysterie waar hints van zijn gegeven door de boekenserie heen en de lezer dat zelf mag oplossen. Toch fijn dat ze het nu wel uitleggen, al is dus niet zeker of die speciale suiker ook werkelijk in de Suikerpot uit de boeken zit.

De moord op de vader van Olaf nam Lemony op zich, terwijl Beatrice de pijl had gegooid, waardoor hij nu nog steeds op de vlucht is. Uiteindelijk blijkt dat puur goed en puur kwaad niet bestaat en dat mensen slechte dingen doen omdat hun slechte dingen zijn overkomen of soms slechte dingen doen voor een goed doel en in slechte omstandigheden soms toch weer het beste in iemand naar boven wordt gehaald.

Om een lang verhaal kort te maken, komt de giftige zwam op het eiland per ongeluk vrij, wordt Olaf door Ishmael met een harpoen doorboord, maar is er een boom op het eiland met appels gekweekt door Beatrice en Bertrand die werkt als antigif. Olaf helpt de Baudelaires om Kit naar een veilige plek te brengen en maakt het goed met haar en bezwijkt aan zijn wond. Echter Kit kan de appel niet nemen voordat ze bevallen is en bezwijkt na de bevalling aan het gif, wat de pasgeboren Beatrice gelijk al een wees maakt. De Baudelaires zorgen voor haar en een jaar later vertrekken ze van het eiland en gaan ze terug naar huis.

Hoe loopt het af voor de anderen? Niet ieders lot wordt bekend, maar Quigley, Duncan en Isodora worden herenigd. De theatertroep van Olaf staat nu echt in het theater en geeft een voorstelling. Fiona en Fernald vinden hun stiefvader terug.

De Beatrice aan wie Lemony zijn brieven schrijft en voor elk nieuw hoofdstuk in beeld wordt gebracht, blijkt dus zijn nichtje te zijn. Die hem jaren later opzoekt. Ook al hebben we niet gezien dat de Baudelaires veilig thuis zijn gekomen, blijkt uit het feit dat Beatrice nog leeft, we ervan uit kunnen gaan dat Klaus waarschijnlijk een onderzoeker is geworden, Violet een uitvinder en Sunny een chefkok.

Het derde seizoen van A Series of Unfortunate Events is een prachtig slotstuk van deze geweldige serie. Een unieke serie die zowel voor kinderen maar misschien nog wel meer voor volwassenen geschikt is, door de diepere lagen, moeilijke woorden en begrippen, slimme humor en absurditeiten die misschien aan jongere kinderen voorbij zullen gaan. Het is een conclusie die ondanks de vele slachtoffers toch wel een goed einde heeft gekregen. Met prachtige vormgeving, aankleding en intelligente manier van vertellen is dit een top serie die je beslist gezien moet hebben. Tenzij je alleen maar vrolijke dingen wil zien, in dat geval: “Look away.”

Meer lezen over A Series of Unfortunate Events? Klik dan op onderstaande links:

• A Series of Unfortunate Events (2019)
  • Season: 3
  • No. of episodes: 7
  • Running time episodes: 36-55 minutes
  • Screenplay by: Robert Gordon
  • Based on: A Series of Unfortunate Events by Lemony Snicket
  • Starring: Neil Patrick Harris, Patrick Warburton, Malina Weissman, Louis Hynes, Presley Smith, K. Tood Freeman, USman Ally, Lucy Punch, Dylan Kingwell, Tara Strong. Kitana Turnbull, Allison Williams, Joan Cusack, Kassius Nelzon
  • Music by: Jim Dooley
  • Cinematography: Bernard Couture
  • Art decoration: Catherine Ircha