Film Review: The Messengers (2007)

review film the messengers 2007
The Messengers/ Columbia Pictures, Screen Gems

The Messengers is een haunted house horror die vrij clichématig te werk gaat. Dat betekent niet dat het een slechte film is, slechts dat het geen originele film is, maar qua horror wel effectief kan zijn.

De film komt uit de koker van de Pang Brothers, bekend van de horror uit Hong Kong The Eye/ Gin Gwai (2002). De Chinese broers leunen qua horror effecten sterk op de special effects die stammen uit het Ringu-tijdperk dat begon in 1998, en bevat dus de vreemde en onnatuurlijke bewegingen van de enge geesten en vreemde versnellingen van de beelden. Dat zie je ook nu weer terug in The Messengers. Maar dat effect is al een tijdje niet meer zo heel eng.

In 2010 kwam Insidious uit die zijn horror- en schrikmomenten haalde uit weinig gebruik van special effects en meer uit cinematografie, art direction, sfeer, grime en juist surrealistische stilstaande beelden. Door de komst van deze nieuwe vorm van horror, zijn films uit het Ringu-tijdperk al wat minder eng, ook doordat we daar al aan gewend zijn geraakt. Dus houd daar rekening mee als je deze film gaat kijken. Het verhaal is al vrij clichématig, en dat daarbij de horroreffecten nu eigelijk al weer zijn achterhaald, zorgt ervoor dat deze film nu in deze tijd waarin het horrorgenre niet alleen qua aantal maar ook in niveau is gestegen, wat te simpel is geworden. Dat neemt niet weg dat de film alsnog voor voldoende vermaak kan zorgen, mits je niet al te hoge verwachtingen hebt.

De film begint met een flashback waarin een paniekerige moeder haar spullen pakt voor haar en haar zoontje. Ze worden door iemand aangevallen maar weten niet te ontsnappen.

Vijf jaar later trekt een gezin, vader, moeder en een tienerdochter Jess en kleuter Ben naar het platteland. Vader Roy wil daar een zonnebloemkwekerij overnemen, maar de echte reden van hun verhuizing van de stad naar het platteland, zo wordt al snel duidelijk, heeft iets te maken met dochter Jess en zoontje Ben, die al een tijd niet meer praat.

Eenmaal daar aangekomen is het hard werken om de kwekerij op gang te brengen en Roy neemt een hulp aan genaamd John. Ondertussen worden Jess en Ben veel alleen gelaten, waarbij Jess op Ben moet passen. En al snel merkt ze dat er iets is in het huis. Eerst merkt ze dat aan Ben die dingen schijnt te zien, maar later ziet zij zelf ook verschijningen. Samen met Bobby, een jongen die ze in het dorp heeft leren kennen, gaat ze op onderzoek uit en ontdekt ze dingen uit het verleden van het huis die nu opnieuw haar en haar gezin bedreigen.

Is het een young adult horror?

Er zitten genoeg schrikmomenten en spannende scènes in om je met deze horror te vermaken. De dochter, Jessica, gespeeld door Kirsten Stewart is eigenlijk het hoofdpersonage, want de film en alles wat er gebeurt wordt impliciet gefilmd vanuit haar standpunt en zij is de enige die actie onderneemt. Sowieso is vrijwel de gehele film gefocust op de kinderen. Jess, Bobby en Ben zijn de spil waar het allemaal om draait. De volwassenen zijn de bijpersonages, die echter geen onbelangrijke rol hebben, alleen wordt het nauwelijks vanuit hun perspectief verteld. Dat maakt het niet per definitie een young adult horror, alhoewel de film geschikt is voor de leeftijd vanaf 13 jaar. Toch zal een jonger publiek, vanaf die leeftijd,  zich meer vermaken met de film dan volwassenen, waarvoor de film misschien iets te simpel zal zijn.

Veelvuldig gebruik van clichés

De ontknoping is misschien niet schokkend noch verrassend en zal door veel kijkers al wel zijn voorspeld. Maar de film zelf is gewoon erg vermakelijk om naar te kijken. Genoeg enge momenten, een goede sfeer en een film die niet heel erg moeilijk doet. De onderlinge relaties worden niet echt uitgediept en het gedrag van de personages is enkel reactie met uitzondering van Jess. Op zich niet zo erg, ware het niet dat de rest van de film te clichématig in elkaar zit. De film bestaat uit heel veel horror clichés en is daardoor dus wel voorspelbaar, maar niet per se minder vermakelijk.

De 13 clichés op een rijtje: 1) Een familie, vader, moeder, puberdochter van 16 a 17 en een zoontje van 2 a 3, verhuist van de stad naar het platteland voor rust en om een nare gebeurtenis achter zich te laten. 2) De ‘rebelse’ dochter wil niet naar het platteland. 3) Ze gaan in een oud vervallen huis wonen, waar moorden zijn gepleegd. 4) De vreemde fenomenen gebeuren al snel, en alleen in het bijzijn van de dochter en zoontje. 5) Er zijn harde schrikgeluiden en bewegende objecten. 6) Het zoontje kan niet praten, maar ziet de geesten wel als enige, maar kan dat dus niet duidelijk maken. 7) Ringu-achtige geesten die over het plafond en de muur kruipen. 8) Er zijn veel kraaien die zich gewelddadig gedragen. 9) Er komt een vreemdeling bij hen werken op zonnebloemkwekerij. 10) Er is een enge kelder. 11) De gezinsrelatie is verstoord, vooral de relatie tussen moeder en dochter. 12) De dochter wordt niet geloofd, door wat er in de stad is gebeurd. 13) De heftige gebeurtenissen op het platteland verenigen het gezin.

The Messengers is een vrij standaard horror film voor degenen die zin hebben in een klein tussendoortje, die niet te eng is, waar je niet over na hoeft te denken en die vrij simpel in elkaar zit. Toch kan de film qua schrikmomenten best effectief zijn, wordt de spanning goed opgebouwd en zorgt het uiteindelijk voor een vermakelijk geheel. Natuurlijk is dit geen meesterwerk, maar gewoon een leuke standaard horrorfilm die vooral young adults zal aanspreken.

• The Messengers (2007), 90 min
  • Directed by: Pang Brothers
  • Produced by: Sam Raimi, William Sherak, Jason Shuman, Robert G. Tapert