Film Review: The Haunting in Connecticut (2009)

review film the haunting in coonecticut 2009
The Haunting in Connecticut/ Lionsgate

The Haunting in Connecticut is een ghost horror story die weliswaar valt in de dertien in een dozijn categorie, maar daarom misschien wel des te lekkerder wegkijkt.

In dit genre over spookhuizen die gebaseerd zijn op een waargebeurd verhaal zijn al een hele hoop films gemaakt, de ene beter dan de andere. Deze film is niet heel slecht, maar ook niet heel erg bijzonder. Dit soort films kunnen lekker makkelijk wegkijken, als een relaxte horror film, waar toch genoeg schrikmomenten in zijn, met een degelijk achtergrond verhaal waar al dat gespook nou vandaan komt, met een familie met wat problemen, en dat alles op een prima manier in beeld gebracht met een goede begrijpelijke en logische opbouw. En dat geldt ook voor The Haunting in Connecticut.

Het in 1987 en Matt Campbell doet mee aan een experimentele behandeling om zijn kanker te laten genezen. Daarvoor moet zijn moeder Sara hem elke keer heen en weer brengen naar Connecticut. En omdat dat niet alleen een erg lange reis, maar ook een zware reis is voor Matt die dat soms nauwelijks kan opbrengen, stelt Sara voor om daar een huis te huren totdat Matt klaar is met de behandelingen. Dus trekt het hele gezin, vader Peter, zoontje Billy en dochtertje Mary samen met Wendy, die op de kleine kinderen past, naar Connecticut in een huis dat ze vrij gemakkelijk en snel konden betrekken.

Dat is niet voor iedereen even gemakkelijk, net zoals het omgaan met de ziekte van Matt. We zien de struggles van Sara en Peter, maar ook van Matt die niet goed reageert op de nieuwe medicatie en vreemde dingen in het huis begint te zien. In de kelder waar hij zijn slaapkamer van heeft gemaakt, is een hele achterkamer en hij ontdekt dat het huis vroeger een mortuarium was. Alhoewel dat een angstig idee is, verzekert het gezin elkaar zich ervan dat dat vroeger was, maar het verleden lijkt zich niet los te kunnen maken van het nu.

Matt begint niet alleen vreemde dingen te zien, maar krijgt ook visioenen van een jongen die contact met hem probeert te zoeken. Tijdens een chemokuur maakt Matt kennis met reverend Nicholas Popescu die ervaring met dit soort dingen schijnt te hebben. Maar als ze achter de waarheid komen en dan nog de hauntings niet ophouden, lijken de dingen toch anders in elkaar te steken.

Opbouw en stijl, degelijk en voorspelbaar

De film heeft een goede opbouw, een uitleg, schrikmomenten en een twist in de ontknoping. De film is vrij degelijk en daarom misschien ook wel iets te voorspelbaar, alhoewel er toch wel enkele scènes in zitten die anders verlopen dan het cliché. Ook het achtergrondverhaal van de hauntings is creepy en luguber, maar niet meer dan dat.

Standaard ook bij zo’n typisch waargebeurd haunted house verhaal is dat het gezin problemen heeft, dit keer in de vorm van Matt’s kanker, maar ook Peter is een ex-alcoholist en die gegevens zijn goed gemixt met het horror verhaal op een logische gevoelsmatige manier, maar tillen de film hiermee niet naar een hoger niveau. Er wordt niet diep ingegaan op het psychische aspect van zowel de ziekte kanker als de hauntings, maar er wordt net genoeg laten zien om het redelijk realistisch te maken, maar tevens niet te sentimenteel. Het enige dat ze bij deze film anders hebben aangepakt is de insteek wie er geesten zien en waarom. In deze film zijn degenen die zelf dicht bij de dood staan meer ontvankelijk voor geesten en het zien ervan. Dat gegeven is het enige originele in de hele film.

Misschien hebben ze het iets laten liggen op het cinematografische vlak, waarbij geen bijzondere shots, invalshoeken, perspectieven, of andere manieren zijn gebruikt.

Ook de muziek laat het een beetje liggen. Muziek die de aankomende schrikmomenten inzet, een sentimenteel stukje muziek onder de gevoeligere scènes, allemaal zoals het hoort eigenlijk.

The Haunting in Connecticut is een ghost story dat meer richting de horror kant op gaat dan een traditioneel klassiek spookverhaal. De hauntings hebben indirect verband met het hoofdpersonage en dit zorgt voor een iets originelere insteek. Toch blijft deze film vrij standaard, zal het voor weinig verrassingen of echte horror zorgen en is daarmee voor de echte horrorliefhebber alleen geschikt als een tussendoortje. Verwacht dus geen enge horror met een ijzersterk verhaal.

• The Haunting in Connecticut (2009) 92 min
  • Directed by: Peter Cornwell
  • Produced by: Paul Brooks, Daniel Farrands, Wendy Rhoads, Andrew Trapani