Serie Review: Diablero Seizoen 1

review series diablero season 1
Diablero/ Netflix

De serie Diablero is een nieuwe Mexicaanse Netflix Original, vol met actie, humor, demons en een apocalyptisch plot.

Diablero is onder stille trom zomaar op Netflix gezet. Best jammer aangezien dit een leuke horror fantasy serie met humor is, die zich niet alleen afspeelt in Mexico-Stad, maar ook van origine een Mexicaanse serie is. Het is altijd interessant om buitenlandse series te kijken, naast de geijkte Hollywood en Engelstalige films en series, en zo iets te zien van een andere cultuur. Niet alleen krijgen we nu te maken met Angels en Demons die hun oorsprong hebben vanuit het katholicisme, maar ook vanuit de Azteekse mythologie. Daarnaast is de cultuur, het gedrag, de humor en manier van filmen net even iets anders dan je van hun Amerikaanse bovenburen gewend bent. De serie is gebaseerd op het boek El Diablo me olbligó van Francisco Haghenbeck.

Maar laat ik er vooral ook bij vermelden dat dit echt een leuke serie is met bonte komische en interessante personages, een creatief plot, goede speciaal effects en campy humor. De machocultuur speelt een overduidelijke rol, maar de macho’s blijken allemaal toch een klein hartje te hebben. Wat je kan verwachten is een snufje van de series The Exorcist, Ash vs Evil Dead en Preacher. Demons, campy humor en macho actie.

Ooit leefden er op aarde Engelen en Demons om de balans tussen goed en kwaad in stand te houden. Maar de Engelen zijn vertrokken en nu is het aan Diablero’s (demonhunters) om deze balans in stand te houden. Elvis Infante is zo’n Diablero.

Wanneer Mariana de dochter van Lucía Cruz door een Demon wordt ontvoerd, en haar moeder dodelijk gewond in het ziekenhuis ligt, gaat Father Ramiro Ventura haar bezoeken. Het blijkt dat Mariana zijn dochter is en een stervende Lucía vraagt hem dan ook haar te zoeken. De politie onderneemt echter niets in een stad waar dagelijks te veel mensen worden vermist.

Keta, de verpleegster van Lucía merkt echter op dat er een vreemd teken op haar arm is gebrandmerkt. Het blijkt hetzelfde teken te zijn van haar al acht jaar vermiste zoontje Mayakena. Keta blijkt de zus van Elvis en zegt hem de priester op te zoeken en zijn hulp aan te beiden, tegen een riant bedrag natuurlijk. Elvis overtuigt Ramiro en nadat ze Nancy die speciale gaven heeft, uit een gesticht hebben opgehaald, is de demonhunter gang klaar voor actie.

Ondertussen komen we te weten dat Mariana nog leeft en dat zij weet te ontsnappen van de demon en opgevangen wordt door een vrouw genaamd Mama Chabela die nog twee andere kinderen bij zich heeft wonen en haar oudere zoon Wences.

Wanneer ze op zoek gaan naar Mariana en ook hopen Mayakena te vinden, stuiten ze op een veel grootser en duister plan van Diablera’s om de wereld tot een einde te laten komen, maar ook bestaat er een ander geheim genootschap, Het Conclaaf dat iets met de verdwijning van Mayakena te maken heeft. In een epische strijd, waarbij ze hulp krijgen van de ex van Keta, Isaac a.k.a. El Indio, en vroegere vriend van Elvis en tevens ook een Diablero, maar dan een maffioso met twee maffiadochters Thalia en Pauline, moeten ze alles op alles zetten om het einde van de wereld te voorkomen.

review series diablero season 1
Arcane Incantation/ Netflix

Opbouw, het creëren van een andere wereld

In de eerste twee afleveringen maak je kennis met Elvis, Keta, Ramiro en Nancy. Maar ook met Isaac en zijn twee maffe dochters Thalia en Pauline. En tenslotte met twee Koreanen, Son Hee en haar oom Song die een underground demontaxtauer is en veel over demons weet en allerlei instrumenten, gadgets en ingrediënten voor spreuken heeft.

Er wordt op een speelse manier een hele wereld achter die van Mexico-Stad neergezet waarin het allemaal draait om demons. Terwijl Elvis als Diablero demons uit kan drijven, wil hij er ook geld mee kunnen verdienen, want voor niks gaat de zon op. Wanneer hij een demon uit iemand heeft gedreven, vangt hij de essence, de zwarte rook op in een fles en laat deze taxeren door Song, als een type 1 demon, een gewone standaard demon, of een type 2, een Aarts demon, en ga zo maar door. Isaac koopt deze demons op om hen in mannen/gladiatoren te doen voor zijn gevechtsarena, waarmee hij middels weddenschappen een hoop geld verdient.

Alhoewel de demons voornamelijk als zwarte rook te zien zijn of in de bezeten persoon, die er vervolgens creepy uitziet, is de serie creatief te werk gegaan om ons ook het ware uiterlijk van de demons te laten zien. In een spiegel is de ware gedaante van de demon wel zichtbaar, wat voor een aantal leuke scènes zorgt voor demons die voorbij vliegen/ gegooid worden langs een spiegel en we een glimp van hen opvangen.

Vanaf de derde aflevering vindt de serie steeds meer zijn eigen stem, wordt de humor beter en sterker en beginnen ook de personages meer op elkaar ingespeeld te raken en begint het plot zich langzaam te ontvouwen. Deze opbouw is precies goed, we leren de personages kennen met behulp van een paar flashbacks om hun achtergrond te verduidelijken, maar er wordt niet meer informatie gegeven dan nodig voor het verhaal zelf. Dan wordt ook de rol van het bovennatuurlijke, en magie steeds groter. Zo wordt je als kijker meegenomen in deze nieuwe gecreëerde wereld en zit je er na aflevering 3 helemaal in.  Zeker wanneer er ook omtrent Mariana en haar verblijf bij Mama Chabela een grote twist plaatsvindt. Die gedeelten van de serie zij niet alleen spannend, emotioneel maar ook vrij zielig. Dit geeft mooi tegenwicht aan het stoere machogedrag en de capriolen van de nieuw gevormde demonhunters gang.

review series diablero season 1
Son Hee and Song with Elvis and Ramiro/ Netflix

De personages

Elvis Infante, echte naam Heliodoro, en zijn zus Keta, Enriquetta, vormen de kern van de serie. Zij komen uit een lang geslacht van Diablero’s en ook hun vader Benito heeft Elvis alles geleerd. Vrouwen kunnen geen Diablero’s zijn heeft Benito altijd gezegd, maar de waarheid is dat dit niet alleen wel degelijk kan, maar dat hun moeder ook een Diablera was en door andere Diablera’s werd gedood en Benito Keta dat lot wil besparen. Maar Keta is meer dan een verborgen Diablera, zij is ook een Santera, een genezers een soort heks. Samen zijn ze als echte broer en zus aan elkaar gewaagd. Elvis is een echte macho man, die naarmate de serie vordert, steeds meer komische acties heeft, terwijl Keta altijd haar hoofd erbij houdt. Maar Elvis heeft ook een geheim inzake Mayakena, iets dat hij nu niet meer kan verzwijgen.

Ramiro Ventura is een priester met een verleden. Niet alleen heeft hij voordat hij priester werd een kind verwekt bij Lucía, maar ook draagt hij een zware last met zich mee, in zake een dodelijk ongeluk met zijn broer. Dat aan het einde nog een verrassende en bijzondere twist heeft. Dat hij priester is geworden blijkt ook geen toeval te zijn, iets dat na het einde van het seizoen nog vrij mysterieus blijft en daarmee ook een opzet is naar een eventuele volgend seizoen. Waarbij zijn mentor en kardinaal een grote rol speelt, die nog altijd niet helemaal is verklaard.

Nancy is een bijzonder meisje. Vroeger mishandeld door haar vader, wist zij op een bijzondere manier tegen hem op te staan. Zij liet een demon binnen in haar, zodat zij haar vader kon doden. Elvis hielp haar van deze bezetenheid af te komen, maar ontdekt dat Nancy zelf in staat is om demons in zich op te roepen zonder dat zij haar helemaal overnemen en zij met hen samensmelt en zelf nog de regie heeft. Ze lokt hen met haar bloed, zet muziek op om zich te focussen en telt af van tien naar nul. Samen met Elvis die de demon weer uit haar kan drijven, is zij een hele sterke kracht. Daarnaast houdt Nancy heel erg van eten en houdt ze niet van douchen, waardoor ze het merendeel van het seizoen in bebloede kleding rondloopt.

Samen vormen ze een bijzonder stel, dat een bonte combi vormt. Hun dynamiek wordt naarmate het seizoen vordert steeds beter, zowel complexer als komischer en dat werkt zeker in het voordeel van de droge humor, die voornamelijk komt van Nancy die soms wat wereldvreemd en sociaal akward overkomt en van Elvis de stoere macho die lang niet altijd zo stoer is en in komische maar hachelijke situatie terecht komt en daar immer als een zelfbenoemde held weer uitkomt.

Maar ook Isaac en zijn dochters Thalia en Pauline brengen een hoop humor in de serie, maar ook een hoop firepower. In het begin van de serie lijken zij aan de egoïstische slechte kant te staan, maar voornamelijk door zijn gevoelens voor Keta, en zijn kleine hartje blijkt dat allemaal wel mee te vallen. Een super grappige rol krijgt Isaac toegedeeld wanneer hij behekst wordt en zich als een vervelend klein kind gaat gedragen. Maar ook de twee meiden krijgen naarmate het seizoen vordert steeds meer ruimte om de clichématige manier waarop zij in het begin zijn neergezet, te weerleggen.

Azteekse mythologie

Leuk aan deze serie is ook dat er nu aandacht wordt besteed aan geheel andere mythen dan wat we normaal voorbij zien komen. Quetzecotl, Chupacapbra, Tezcatlipoca zijn namen die voorbij komen, en die in meer of mindere mate een rol spelen. Ook het ritueel om de wereld te laten beëindigen neemt hierdoor een andere maar vrij creepy wending. Het einde van het seizoen is niet alleen erg mooi gemaakt en origineel uitgevoerd, maar ook best heftig, heftiger dan dat je zou verwachten. Door het met een epische en tegelijkertijd mooie, ontroerende en komische stijl te combineren, wordt het een heel spektakel, waarbij iedereen zijn eigen unieke steentje bijdraagt.

Diablero is een verrassend leuke nieuwe serie. Vol actie, humor, demons, mythologie,  machomannen en heksen, waarin horror met het bovennatuurlijke en fantasy wordt gecombineerd. Door net een vleugje drama toe te voegen, komen de personages tot leven en het duurt niet lang voordat de gang helemaal in je huiskamer is ingeburgerd. Het is misschien even wennen omdat deze Mexicaanse serie toch qua toon en stijl net even iets anders is dan je gewend bent, maar aan het einde verlang je naar het tweede seizoen. Een opzet is in ieder geval al gemaakt en alle mysteries zijn nog niet opgelost, dus hopelijk komt er ook daadwerkelijk een volgend seizoen.

• Diablero (2018)
  • No. of episodes: 8
  • Running time episodes: 37-44 minutes