Film Review: Rise of the Guardians/ De Vijf Legenden (2012)

review film rise of the guardians 2012
Rise of the Guardians/ DreamWorks, Paramount Pictures

Rise of the Guardians (2012) is een epische fantasy film met allemaal bekende helden en een enge slechterik.

Op IMDb staat deze film aangemerkt als PG wat betekent dat sommige scènes minder geschikt kunnen zijn voor kinderen onder de negen jaar. Rise of the Guardians vertelt het verhaal van het ontstaan van Jack Frost en hoe hij lid werd van de Guardians, al bestaande uit Santa Claus, (de Kerstman) Easter Bunny, (de Paashaas) Sandman, (Klaas Vaak) en Tooth Fairy (de Tandenfee). Samen helpen ze en beschermen ze alle kinderen op de wereld. Maar hun missie wordt in gevaar gebracht door de Boogeyman, Pitch Black. Het is aan de 5 Guardians om hem te stoppen.

De film is gebaseerd op de boekenreeks van William Joyce The Guardians of Childhood en zijn korte film The Man in the Moon. Rise of the Guardians is een computer geanimeerde animatiefilm en uitermate geschikt om in deze tijd van het jaar te bekijken. De tijd vol magie, waarin iedereen zich weer even kind kan voelen.

300 Jaar geleden ontwaakte Jack Frost onder het ijs. Hij werd geroepen door het Mannetje in de Maan, die hem vertelde hoe hij heette, maar meer weet Jack ook niet over zichzelf, alleen dat hij controle heeft over de kou, ijs en sneeuw en dat hij kan vliegen, maar helaas ook onzichtbaar is.

Nu maken we kennis met de vier Guardians, Santa, Tooth, Bunny en Sandy die tot hun grote schrik te maken krijgen met Pitch Black die een plan heeft bedacht om hen te verslaan. Hij verandert namelijk alle dromen van kinderen in nachtmerries en krijgt zo controle over het droomzand van Sandy. Dit is echter zijn eerste stap en hij wil alle kinderen hun geloof in Santa, Tooth, Bunny en Sandy laten verliezen, zodat ze alleen nog maar in hem geloven. Om hem te stoppen benoemt het Maantje in de Maan een nieuwe Guardian, Jack, maar die ziet dit totaal niet zitten. Zijn hele leven al alleen geweest, en kattenkwaad uithalend, terwijl niemand hem ziet of in hem gelooft, gelooft hij ook niet in zichzelf. Totdat hij van Tooth te weten komt dat hij ook ooit iemand was, net als alle andere Guardians, alleen weet hij dat niet meer. In de kindertanden zitten alle kinderherinneringen bewaard, dus ook zijn eigen herinneringen, waardoor hij achter zijn verleden kan komen. En dus besluit hij de Guardians te helpen. Ondertussen maakt hij kennis met een jongetje Jamie Bennett, de enige die wel in hem gelooft en hem wel kan zien. Dit is het begin van Jacks nieuwe bestaan, terwijl hij er ook achter komt wie hij ooit was.

review film rise of the guardians 2012
Jack Frost/ DreamWorks, Paramount Pictures

De vijf Guardians

Santa Claus

Santa is een enorme man, met een bolle buik en baard zoals we hem kennen, maar hij is ook erg stoer en heeft een Russisch accent. Hij heeft tatoeages op zijn rechterarm met naughty (stout) en op zijn linkerarm met nice (aardig). En hij heeft twee sabels als wapens. Zijn slee ontbreekt natuurlijk niet met de rendieren en is een prachtige stoere slee, waarmee ze een ritje maken als in een achtbaan. Met behulp van snow globes creëert hij portalen om door te reizen naar datgene wat in de snow globe afgebeeld is. Erg handig. In zijn werkplaats lopen allemaal kleine elven rond die niet praten maar erg grappig zijn, maar zij zijn niet degenen die al het speelgoed maken, dat zijn de Yeti’s met man buns bovenop hun hoofd. Net zoals iedere Guardian heeft ook Santa een kern die kinderen helpt. Zijn kern is verwondering.

Tooth Fairy

Tooth is een prachte fee met mooie pauwachtig kleuren en veren. Zij heeft allemaal kleine baby feetjes die alle tanden onder de kussens vandaan halen en er een muntje voor terugleggen. Alle bewaarde tanden worden in kokers opgeslagen in het prachtige paleis in de wolken van Tooth. Tooth is een charmante pittige en speelse dame die Jack wel leuk vindt. Zij is vastberaden en strijdvaardig. Haar kern is herinnering van de kindertijd, nooit het kind in jezelf vergeten.

Easter Bunny

Bunny is een stoere beetje chagrijnige haas met een Australisch accent. Hij stampt met zijn voeten om een gat in de grond te creëren en reist zo via tunnels. Het rijk van Bunny is een prachtig groen landschap waar de bloemen als een eierfabriek dienen. Uit hun kelken komen de eieren die op pootjes lopen en andere bloemen spuiten verf op de eieren die zelf door het proces lopen. De rivier kleurt hen vervolgens helemaal af. Er zijn grote stenen in de vorm van eieren en bedekt met mos die ook kunnen draaien en lopen. Per ongeluk komt het kleine zusje van Jamie terecht in de wereld van Bunny en hij raakt gelijk helemaal verzot op haar. Maar Bunny blijft wel stoer en sterk en zijn wapen is een boemerang. Zij kern is hoop.

Sandman

Sandy is een wezentje dat bestaat uit het gouden glinsterende zand dat hij over de slapende kinderen strooit. Hij praat niet, maar wel verschijnen er tekens en figuren boven zijn hoofd bestaande uit het magische zand waardoor hij communiceert. Ondanks dat hij niet praat heeft hij namelijk wel erg veel te zeggen en is hij een wijs figuur. En onderschat hem niet, want hij lijkt lieflijk en klein, maar hij is wel erg sterk van geest. Hij kan prachtige zandfiguren en wezens maken en hij gebuikt twee zandzwepen als wapens. Zijn kern is dromen, niet alleen echte dromen, maar ook de dromen die kinderen hebben om waar te maken.

Jack Frost

Tenslotte Jack zelf. Hij haalt vooral kattenkwaad uit en heeft altijd plezier. En ook al kan geen kind hem zien, hij zorgt er toch voor dat ook zij plezier kunnen maken, dat ze ijsvrij krijgen en wanneer hij zijn sneeuw in hun gezicht gooit krijgen de kinderen een twinkeling in hun ogen. In de film moet Jack op zoek naar zijn verleden, wie hij was en waarom hij Jack Frost werd en zal hij zijn eigen kern moeten ontdekken. Het blijkt dat Jack heel moedig was en zijn zusje op het ijs redde voordat zij in een wak terecht kwam, waardoor hij zelf het slachtoffer werd. Hierdoor vond het Mannetje in de Maan hem geschikt als Guardian. Jack maakte een staf van de tak waarmee hij zijn zusje redde en gebruikt dat nu als wapen. Aan het einde van de film heeft ook Jack zijn kern gevonden en dat is plezier.

review film rise of the guardians 2012
Christmas Elves/ Dreamworks, Paramount Pictures

Spannend magisch verhaal

Door middel van de grote vijand Pitch Black kunnen de Guardians laten zien wie ze zijn en wat ze waard zijn. De vormgeving van de werelden van Santa en Tooth en Bunny zijn er mooi en fantasievol weergeven, waarbij vaak genoeg ook baby fairy, de Yeti’s en Kerstelven als bijrollen de show stelen.  Er zit veel beweging in de animatie waardor het een dolle rit wordt en erg speels blijft. Er zit dan ook veel humor in de film die zowel voor kinderen erg leuk en begrijpelijk is, maar ook voor ouderen nog steeds erg grappig is. De mooie orkestrale muziek is een goede begeleiding van de scènes en zorgt voor een magische sfeer in de film.

Pitch en zijn wereld zijn duister, Pitch is zwart en een schaduw, kleurloos, en wreed. Hij is angstaanjagend, maar door de optredens van de Guardians die ook altijd de humor er in brengen wordt het nooit te eng.

Bij het verhaal worden ook Jamie en zijn zusje en zijn vrienden betrokken, want zonder hun geloof in de Guardians verliezen deze hun kracht. De kinderen spelen dus ook een leuke en belangrijke rol.

Omdat de omgeving van Santa en de vorst en kou van Jack een prominente rol spelen is deze film, ook al is het geen Kerstfilm, wel een film die juist nu rond Kerst erg leuk is om te kijken. Want met Kerst draait het immers ook om fantasie, hoop, het kind in jezelf nooit vergeten, verwondering en natuurlijk ook om plezier maken. Het zijn de kernwaarden om het mooie te zien van het leven en samen met dit magische avontuur is dit een heerlijke familie film.

review film rise of the guardians 2012
Magical Sand/ DreamWorks, Paramount Pictures

De film is geschikt voor 9 jaar en ouder, maar ook voor kinderen onder de negen is de film erg leuk, omdat de enge scènes toch luchtig worden gehouden door de Guardians zelf. De film is verder vrij onschuldig. Alleen de nachtmerries en het duistere plan van Pitch zijn wat eng, maar gelukkig loopt alles goed af. Verder is het een echte magische feel good film, vol moed, hoop, geloof en veel plezier. Het is leuk om vooral Santa en Bunny in een iets ander jasje te zien, wat erg komisch is. Sandy is vertederend, terwijl Tooth stoer en lief tegelijk is.

Kijk info

• Eng 0/5 Eigenlijk wordt het nooit echt eng, wel spannend. Sandy lijkt dood te gaan, maar komt gewoon weer terug. Alle baby fairies worden gevangen genomen maar worden ook bevrijd.
  • Geweld 1/5 De Guardians vechten met Pitch, en het komt tot een confrontatie tussen Jack en Pitch. De Guardians bevechten vooral de nachtmerries.